10 millioner per hode

169 stortingsrepresentanter koster Norge 1,7 milliarder kroner. Trenger vi virkelig så mange statslønnede rikssynsere?
 
Noen ganger er våre stortingsrepresentanter dønn ærlige. For ikke så lenge siden besøkte en avis en gruppe representanter der de ble spurt om hva de egentlig driver med.
 
- Vi gjør egentlig ingenting, bortsett fra å mene noe, svarte den mest frittalende til svært liten begeistring fra sine kolleger.


Makten har i evige tider sterkt mislikt at "de som står utenfor" kritiserer dens laden og gjøren og med en stilletiende aksept tillater makten seg alltid de beste privilegier. Det er bare å peke på Norges mest lukrative pensjonsavtaler som stortingsrepresentantene har bevilget seg selv og bruker med stor fornøyelse i samlet flokk.  


Gjærdeigen
Da Norges første storting så dagens lys i 1815 var det 87 representanter som kom sammen og skapte det norske demokratiet. I 1817 ble tallet redusert til det til nå laveste 78 representanter. Siden den gang har Stortinget est ut som en langsom gjærdeig og i 1921 var tallet 150. I dag er det som nevnt 169 kvinner og menn som vandrer i maktens korridorer og spiser sponset mat i tingets restaurant. Nå er det ingen dans på et teppe av velbehag å være stortingsrepresentant, fordi hvert år skal de lese noen tonn med dokumenter, de må delta i en endeløs rekke av kjedelige møter og i skyggene jakter det alltid en journalist på en saftig skandale. Men vårt Storting koster flesk og blir stadig dyrere.
 
I 1980 brukte vi 164 millioner kroner, noe som tilsvarer 532 millioner 2013- kroner, på 155 representanter. I år, 1,7 milliarder fordelt på 169 representanter. Hvorfor er det ingen som diskuterer hvor mange representanter Norge egentlig trenger for å ha et effektivt og fullverdig demokrati? Og er det ingen grense for pengebruken i en tid der de samme politikerne ber alle om å spinke og spare?
 
Kåre Willoch
Jeg skrev at ingen diskuterer dette, men det finnes likevel et svært sentralt unntak fra denne hovedregel. I 1993 leverte tidligere statsminister Kåre Willoch en velskrevet kronikk til Aftenposten der han så for seg at Norge klarer seg godt med 112 representanter på Stortinget:
 
- Det Stortinget som viste handlekraft nok til å oppløse unionen med Sverige i 1905, hadde 112 medlemmer. Økningen til 165, kombinert med bevaring av Norges stortings enestående engasjement i detaljer, har resultert i ødsling med tid og tilsvarende vanskeligheter med oversikten og de store linjer.

 
Sammenligninger med andre land, som har meget større nasjonalforsamlinger, kan lett bli villedende: De engasjerer seg langt mindre i detaljer, og får derfor mindre ulemper av det store antall medlemmer. Men man bør merke seg at USAs senat er mindre enn to tredjedeler av Norges storting.
 Derimot er Representantenes hus meget større, men det har til gjengjeld langt mindre innflytelse enn Senatet, var Willochs budskap til Norge.
 
Sjelden har et utspill fra den virkelige nestor i norsk politikk fått mindre oppmerksomhet. Den eneste som dro debatten det lille hakket videre i en noe sleivete form var Venstre-politiker Terje Johansen:
 
- Med sine forslag vil han (Willoch) symbolsk nok bringe Stortinget tilbake til 1814. Han demonstrerer at troen på stordrift og maktkonsentrasjon ikke er død i konservative kretser, på tross av at Høyre nå febrilsk snakker seg vekk fra jappetidens misérer og lar sin tro på små og mellomstore bedrifter svulme - i de politiske taler.

 
Etter 20 års stillhet om "hvor mange stortingsrepresentanter trenger vi egentlig" synes tiden overmoden for å ta debatten.
 
 
 

18 kommentarer

Quovadis

07.05.2013 kl.15:09

Klart det blir dyrt ! Nå trenger jo representantene en 3-4 rådgivere som sier hva de skal mene utover å lese fra partprogrammet ?

Marianne R Schumann

07.05.2013 kl.15:17

Jeg håper alle landets medier biter seg merke i dette innlegget fra Sissener - og at de er seg sitt ansvar bevisst i forhold til å skape en debatt som landets politikere sikkert ikke ønsker så høyt på agendaen.

Bud Fox

07.05.2013 kl.15:23

HErlig Sissener - du kan få sagt det alle vi skattebetalere mener...

Bare synd vi taler for døve ører og dette ALDRI kommer til bli tatt tak i - hvem har insentivene til det i maktens korridor??

Nei, vi er i et bunnløst problem hvor vi "skjuler" arbeidsledighet i form av et ustyrlig embedsverk....

En statsminister med ett eneste mål og det er å gjøre LO (hans stemme) så sterkt som mulig...men vi bør vel innse dette nå - NORGE er ikke lenger en arbeidernasjon, det er polakkene som tar de jobbene der. Nordmenn vil ikke engang TA i jobber som ikke gir minimum NOK 600 k i året... de velger heller å gå på dette fantastisk NAV (får jo tross alt 70% av en god lønn for å sitte på ræva)

Hugo Pedersen

07.05.2013 kl.15:29

Vi trenger ikke flere en det vi har brukt for, 1 1/3 skulle vaere mere en naak.

Bud Fox

07.05.2013 kl.15:44

Enkel matte:

Sverige har +/- 400 000 offentlige ansatte og ca 9 000 000 innb.

Norge har +/- 800 000 offentlige ansatte og ca 5 000 000 innb.

Trenger ikke være professor i matte for å lese de tallene der....

Arne

07.05.2013 kl.16:03

Styreform:Slik samfunn vil sissner og Stavrum ha tilbake!

Føydalsamfunn, dvs. et samfunn bygd på maktfordeling mellom konge, adel og pave. Adelen hadde stor makt over sine undersåtter, de krevde inn skatter og avgifter og hadde rett til å straffe sine livegne bønder. Adelen hadde privilegier, bl.a. hadde de skattefritak. Til gjengjeld skulle de sørge for å holde en viss hærstyrke som kongen kunne dra nytte av, og de skulle sørge for ro og orden.

Knut Bøe

07.05.2013 kl.16:05

Penger er ikke alt. Men organisering og faglig nivå bør drøftes. "Mitt" fagområde: Transport. Transportkomiteen har 16 representanter. De har sagt meg at de ikke tar initiativ til nye ting eller forfølger nye ideer, det skal byråkratiet ta seg av . Så?? Av og til dukker transportkomiteens Bjørnflaten, Hoksrud, Hareide og Schou opp i TV-debatt, da er faglige nivå sånn der; skal Intercity stå ferdig i 2025 eller 2030 er det store spørsmålet for dem.

zappa

07.05.2013 kl.16:34

Jeg vet ikke hva som er mest deprimerende :

* Sissner foreslår å kastrere vårt demokratiske organ, og alle er enig...

* Folk har så store lese og skrivevansker at de faktisk ikke vet hva Sissner skriver ...

* Folk forstår så lite av de demokratiske prossessene at de faktisk er ute av stand til å delta ...

* Folk begynner å etterspørre "Enkle løsninger"....

Dette er ett tragisk innfall på ett valgår.

Bud Fox

07.05.2013 kl.16:43

ARNE!

Slik du beskriver det er det jo nettopp føydalsamfunn vi har!!

Vi har overflod av udugelige mennesker som ikke hadde fått jobb noe annet sted og som eneste incentiv for å gjøre en jobb er å trygge seg selv og sine...

Vi har verdiskapende næringer som disse nissene av noen byråkrater får til å fremstå som samfunnsfiender - det er jo helt hårreisende!!

Ingen kan få sparken og de styrer selv sin egen lønn. De får gasjer fra staten etc.

Forskjellen fra et føydalsamfunn er at om du der gjorde noe kongen ikke likte så kappet de hodet ditt.

I norge anno 2013å holder det å "legge seg flat" og så vil du bli tilgitt alt.

Liker det KNUT BØE skriver, mye riktig i det. Politikerne diskuterer intercitytog om 20 år over høye smørbrød mens faktisk gamle og syke har det helt for jævlig!!

Skjønner det er kulere for en eller annen departementsnisse å dra på smøreturer til Iatalia og Freankrike kontra sykehjem o Rølldal - men det er sylkehjemmet i Røælldal som trenger hjelp NÅ!

Mogens

07.05.2013 kl.16:44

Jo Flere kokker mere søl.

Stian Oen

07.05.2013 kl.17:09

Å redusere antallet stortingsrepresentanter er jo et interessant forslag, som jeg langt på vei er enig i. Men for å spare penger?? Det er vel det dårligst tenkelige argumentet for et slikt tiltak.

Olav Midtgård

07.05.2013 kl.18:07

Trenger vi virkelig så mange finansmeglere, børshaier og finansakrobater ?

Trenger vi virkelig alle disse ?

(= adskillig flere enn 155, ja)

Bare et fåtall av dem er involvert i kunnskapen om hva som FAKTISK skaper verdier, i de kretser er vel heller idealet å kunne melke fortjenesten, bare ved å studere noen "charts" ? (= måltallet på fruktene av ANDRES arbeid). Sannheten er, at fastlandsøkonomien i dette landet ALDRI vokste raskere enn den tiden da Oslo Børs var å betegne som en død hest man ikke bar havre til ...

JA, hvor mye koster Oslo Vests tusener av mennesker på "millionkurtasje", i forhold til 155 av folkets kårne, som faktisk jobber, opptil flere av dem ?

Jeg synes Sisseners utspill er TOTALT uspiselig. Han burde holdt kjeft, og vært fornøyd med å klippe sine rentekuponger ...

Sus_Scrofa

07.05.2013 kl.18:13

Denne diskusjonen som angivelig ikke har funnet sted på 20 år, førte til en endring i valgordningen (og en endring av antall stortingsrepresentanter) fra og med stortingsvalget 2005. Det kunne jo være en for den som uttaler seg om ikke-eksistensen av diskusjonen, at han kanskje gadd å google seg frem til dette og i hvert fall namedroppe NOU 2001:03 for å få det til å se ut som at han kjente til den ...

Enav De Sombetalerforgildet

07.05.2013 kl.18:15

stemdlf.no

det eneste som vil monne

Enav De Sombetalerforgildet

07.05.2013 kl.18:19

Olav,

De meglere, børshaier og finansakrobater du nevner er det IKKE du som betaler lønna til. så du kan bare holde kjeft.

De 169 representantene, og tusenvis rådgivere og spinndoktorer derimot, de betales av de som skal bedras. OSS.

stemdlf.no

det eneste som vil monne

Mogens Kristiansen - Drammen

07.05.2013 kl.20:48

Valgloven og dermed antall representanter, var senest til debatt i Stortinget i 2005. Sissener er tydeligvis for fersk i gamet til å huske det.

En blir ikke politiker av å lage seg en blogg Sissener. Men litt korttidshukommelse kan være en fordel.

Lasse Hansen

07.05.2013 kl.22:23

Innfør et maksimum på 100 representanter. En representant for hver hele prosents oppslutning, så lar vi de politiske partiene som oppnår over 1% av stemmene få hestehandle seg i mellom om utjevningsmandatene som oppstår når oppslutningen ikke ender på et helt tall. Blir dem ikke enige i løpet av 1 uke så settes Stortinget uten disse representantene (altså færre enn 100 personer).

Martin

08.05.2013 kl.13:45

10 millioner brukt på hver representant er for mye.

Enig i at 100 representanter bør være nok, fordelt etter antall stemmer slik at hver stemme teller likt.

Stortinget kan gjerne møtes fysisk et par ganger i året, ellers kan representantene like gjerne jobbe hjemmefra og stemme via internett.

Skriv en ny kommentar

hits