Asylpolitikken - på tide med timeout!

- "steng grensene" inntil videre



Når bilen krangler er det sunn fornuft å parkere den på verksted. Den samme parkering burde vi gjøre med norsk integrerings- og innvandringspraksis. Det er på tide med en grundig NAF-test og en lang time-out.

Vi kan bare innrømme det alle sammen. Norsk asylpolitikk er på de villeste veier og den gir uønskede og dramatiske konsekvenser. Norge har rett og slett ikke klart å skape et samfunn der innvandrere og asylsøkere lett glir inn som verdiskapende borgere.

Heller ikke behandler vi våre potensielle nye landsmenn på en god måte. Fordi, det er noe riv ruskende galt med systemet når Jens Stoltenberg mener det er helt greit å sende 10 år gamle barn som har levd sine liv i Norge til Somalia. Eller at mennesker sitter i det mørkeste uvisse i måneder og år. Måten vi takler og behandler strømmen av asylsøkere på er i min verden brudd på menneskerettighetene og ikke et demokrati verdig.

Hva har våre politikere egentlig stelt i stand når de utøver den makt og tillit de har fått via valg fra oss nordmenn. Listen over negative effekter av den feilslåtte måten å ta imot innvandrere på er veldig lang. Samtidig er det få som våger å diskutere dette, fordi man blir fort stemplet som Frp'er eller det som verre er. Og så er det jo så fordømt politisk ukorrekt å dra det triste opp av hatten. Selv den avslørende norske presse kvier seg for å gjøre dypdykk i de negative konsekvensene av dagens asyl- og innvandringssystem. Men det er mye å ta av og jeg nevner noe:

- VGs gjennomgang av voldtektsdommer viste at av 36 overgripere var 26 ikke-etnisk norske.

- I følge Fædrelandsvennen er 40.000 innvandrere sosialklienter:  I snitt mottar en sosialhjelpmottaker 7.800 kr i mnd som betyr totalt 3,7 milliarder i året.

- Forskningen fra SSB viser at innvandrere fra lavinntektsland innebærer høyere kostnader enn inntekter både på kort og lang sikt. Hovedårsaken er at de har lavere yrkesdeltakelse, lavere skattbar inntekt og får mer overføringer enn andre.

- I følge oppslag i Finansavisen basert på tall fra SSB koster hver ikke-vestlige innvandrer staten 4,1 millioner kroner i løpet av livet. De 15.200 innvandrerne som kom i 2012, vil til sammen koste staten 63 milliarder kroner.

- Og stadig hører vi om tvangsekteskap, omskjæringer, mangel på norske språkkunnskaper, asylmottak som blir påtent, grov vinnings- og narkotikakriminalitet, kvinneundertrykkelse, familievold og partnerdrap.
Skal vi komme ut av vårt innvandringsuføre bør politiske uenigheter legges til side. Vi må rett og slett definere problemene, slik NAF gjør når en bil saumfares, og så må vi finne ut hvordan ting skal repareres. Og mens vi analyserer og finner løsninger er det lite klokt å ta i mot flere utfordringer. Vi må ta en ting av gangen. Vi må dessverre derfor "stenge Norges grenser" så lenge det tar for å finne ut hva som er feil og hva vi må gjøre for å rette opp det som er galt. Alternativet er et enda større fravær av kontroll og oversikt, fordi Norge i følge FAFO allerede har 13 prosent innvandring, som om 17 år kan øke til 23 prosent.

Jeg er for innvandring. Det er positivt for Norge og det er viktig for de som søker ly mot forfølgelse og redsel for egne liv. Det er også et faktum at Norge er avhengig av tradisjonell arbeidsinnvandring og Norge skal selvfølgelig være en del av verden. Men jeg vil at Norge skal være et godt  sted å komme til. Et land der initiativ og egeninnsats belønnes med et godt liv. I dag er det for mye bedrøveligheter våre nye landsmenn blir møtt med og den norske uærligheten om de problemer som skapes gjør livet surt for oss alle. Og Norge er et alt for lett offer for de som kommer med uærlige hensikter eller ønsker å misbruke vår velferd. Norge bedriver en skylapp-politikk. På tide å finne ut hva som har gått feil så langt i asylpolitikken og la oss finne løsninger som gjør Norge til et godt land å bo i for alle.

52 kommentarer

15.07.2013 kl.09:00

Bra

Kaia Paulsen

15.07.2013 kl.09:02

Jeg tolker overskriften og teksten slik at du vil ha en midlertidig stans ikke bare i innvandring, men også i mottak av asylsøkere til Norge. Det betyr i praksis at Norge skal sende mennesker tilbake til land der de risikerer trakkassering, fengsling og i verste fall tortur eller dødsstraff. Det vil være et brudd på retten til å søke om politisk asyl, og brudd på retten til å få innvilget politisk asyl dersom en fyller vilkårene. Begge deler er menneskerettigheter, og en del av internasjonale konvensjoner som Norge har tilsluttet seg.

Kim

15.07.2013 kl.09:09

Når ble Sissener en høyrevridd blogger? ikke lenge siden norsk kultur var under "angrep" fra innvandrere, før gjengen kommer med neste steg i propagandaen, norsk økonomi og trygghet er under "angrep" fra innvandrere og asylsøkere. Kom deg ut fra vestkanten og omgå noen innvadrere så vil du se at de også bare er mennesker, men med en tynn lommebok, men det er vel ikke helt den type mennesker dere liker å omgås på Tjuvholmen.

Marcus

15.07.2013 kl.09:17

Kan legge til denne og:

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/frykter-norge-vil-bli-fylt-opp-av-utenlandske-kriminelle-4087720.html

Jarle Erikson

15.07.2013 kl.09:20

Fru Paulsens kommentar er forsåvidt grei men avslører at damen befinner seg på en annen planet enn Jorden hvor en får alt alt i hendene bare ved å si; skaHa, skaHa.

Det er desverre ikke så enkelt, honningkrukka er ikke uendelig stor som damen tydeligvis tror. En kan lure på om damen har røkt mye hasj og dermed fått ødelagt betydelige deler av hjernemassen sin eller det kan være noe genetisk?

Asbjørn

15.07.2013 kl.09:21

Morsomt at du drar paraleller til "bil". Allerede her ser jeg ett beslektet problem. Av de folkene jeg har truffet opp igjennom livet så er det en sterk sammenheng mellom å ha politisk ståsted på venstresiden og ha total mangel på teknisk innsikt. Folk på venstresiden opplever jeg som klart mindre rasjonelle og mer styrt av følelser. Hvis man prøver å løse problemer som har med mennesker å gjøre på en rasjonell måte,

så kommer ofte grovskytset fram i form av usaklige beskyldninger og antydninger om ekstreme standpunkt.

Det være seg innvandring eller for den saks skyld inndeling av elever i klasser sortert etter ferdigheter.

Claus

15.07.2013 kl.09:22

Prøver du å delta i den virkelige verden Jan Petter? Er det ditt forsøk på å komme i kontakt med den "mannen i gata"? Ingen tvil om at det er store utfordringer i innvandrings- og integreringspolitikken. Blir vel litt feil å starte debatten fra et økonomisk synspunkt? Du må ikke så lett glemme at din egen velferd er finansiert av alle de fattige landene i verden og prisen vi betaler med noen skarve innvandrere, egentlig er meget lav. Skal du bidra i debatten bør du i hvert fall komme med noen konstruktive bidrag og eksempler som er mulige å gjennomføre!!!

Steve-O-

15.07.2013 kl.09:22

Til å være finansnestor har du et litt tilfeldig forhold til tall og hvordan de brukes:

Hva slags voldtektsdommer referer du til? Overfallsvoldtekter? Det er jo kjent at de fleste voldtektene skjer blant venner og såkalte "daterapes". Selv om 26 av 36 er uakseptable tall.

40 000 innvandrere på sosialhjelp? OK, men hvor stor andel er dette, i forhold til den totale mengden innvandrere? Og hvor stor er denne andelen i forhold til etniske nordmenn på sosialhjelp? Når du kaster ut tall på denne måten, uten å gi noe grunnlag for å mene noe om disse tallene, lukter dette mer av propaganda enn et ønske om å informere.

En situasjon man hører om altfor ofte, er mennesker med utenlandske navn som ikke engang blir vurdert for en ansettelse. Hva blir da alternativet for disse menneskene? Kriminalitet? Trygd? Sosialhjelp?

Jeg er enig i at Norsk innvendringspolitikk trenger en oppussing, men kommentarer som denne tjener ikke til annet enn å gjøre et stort problem enda større. Den skaper ikke forståelse for hva problemene vi står overfor er, den skaper bare større motpoler.

Og stenge grensene? Ønsker vi virkelig å være "den rike drittsekken i nabolaget" som ikke er villig til å være med å dra lasset? Jeg er redd konsekvensene av det vil være mer skremmende enn vi kan forestille oss

Dab

15.07.2013 kl.09:24

En annen ting verdt og nevne seg i asylpolitikken. er de som kommer til norge og søker asyl, de søker asyl på grunnlag av at de er forfulgt og vil bli drept hjemme.. så går det 2 år. så er det ferie i 3mnd hjemme i eget land.. da mener jeg faren er over og vedkommende kan flytte hjem. selvom man søker asyl, så behøver man ikke bli her til evig tid. man har muligheten til og dra hjem og bli der..

norsk asylpolitikk har spora av så fryktelig, så jeg tror nok ikke jensemann og hans ivrige lyvemaur kan rette opp i dette igjen. :)

Jens Rødskjeggson

15.07.2013 kl.09:39

Alt jeg skriver her er dessverre fakta: Venstresiden nekter å innrømme at de har forandret Norge til det verre på grunn av alt for slapp innvandringspolitikk. Heldigvis er snart de ubrukelige sosialistene borte vekk fra makten. Som Gunnar S, Max M, AP og den den feige dansken Haakon ( alle nevnte godkjente drap på sivile uskyldige nordmenn under krigen), burde sosialister blitt straffet for landsforræderi. De hater Norge og vesten

craig

15.07.2013 kl.09:53

Yep, easy to tell it is an election year. The fragile and delicate Norwegian culture and economy (do I hear a 'worlds richest country' anywhere?) is under threat from us foreigners again. We are all here to suck the marrow out of Norway and destroy it by claiming benefits and thus living a life of luxury at the Norwegian taxpayers expense. No mention of all the foreigners working and paying taxes into the system, or the benefits of multicultural perspectives in regard to innovation, small business creation, not to mention the availability of products from all over the globe.

These sorts of attitudes and paradigms are nothing more than redneckery, wrapped in fear and loathing by hippocratic cowards.

Why not address the propensity of the richest Norwegians to engage 'black' money labour and the impact on tax revenues which that has regarding the burden the rest must carry?

Jh

15.07.2013 kl.09:55

DET SOM IRRITERER Meg,er den norske snillismen. Mange av de som kommer hit er kriminelle. hva som er skremmende er at de bruker opp det norske oljefondet. nå må vi slutte å være så innvandring elsker.hvorfor skal en fra ett annet land ha mere fra nav enn oss som har en vanlig jobb?

Jeanine Horntvedt

15.07.2013 kl.09:58

Jeg har forsøkt å legge inn min kommentar som inneholder en hel del bakgrunnsinformasjon hele tre fire ganger, men når jeg trykker "send kommentar" kommer kun opp et stort hvitt blankt felt uten informasjon om at denne er mottatt. Og den vises jo heller ikke her. Hva er galt?

Rune

15.07.2013 kl.10:01

Kim: Hva har dette med høyrevridning å gjøre? Syntes innlegget var bra, for forfatteren tar opp problemene som sosialistene har lukket øynene for de siste åtte årene.

Christen Krogvig

15.07.2013 kl.10:01

I Sveits hadde de nylig en folkeavstemning om innvandring. Nesten 80 % av de sveitserne stemte for å stramme til innvandringspolitikken. De samme ville skjedd i Norge dersom vi hadde hatt muliget til å påvirke egen fremtid ved hjelp av stemmeseddelen. I Norge er det dessverre ingen lovlig mekanisme som et flertall kan bruke til å tvinge sin vilje gjennom.

Jeanine Horntvedt

15.07.2013 kl.10:07

Jeg har forsøkt svært mange ganger å legge inn min (gudskjelov lagrede)kommentar nå uten hell, og nå tar jeg vekk linkene for å se om det hjelper:

Gode resonnement, og her er litt mer bakgrunnsinformasjon:

27.12.2003: Hindrer integrering

08.11.2005: Mye håpløshet også blant norske innvandrere

Oslo Arbeiderpartis program 2007- 2011 (utdrag)

8. Ny start

"Flere steder har det vært prøvd ut å hjelpe arbeidsledige til å starte sine egne arbeidsplasser.

Arbeiderpartiet vil prøve ut kontor- og arbeidsfelleskap for arbeidsledige der de kan lære å starte egen bedrift mens de mottar støtte.

9. Arbeid og språkopplæring sammen

Det er nødvendig med arbeidsmarkedstiltak der norskopplæring er en del av tiltaket.

Det er viktig med rask og god kvalifisering av dem som nylig har kommet til byen fra andre land.

Samtidig er det viktig å gi en ny sjanse til dem som av en eller annen grunn ikke ennå har lært nok norsk til å delta i arbeidslivet.

10. Karrieresenter

Innvandrere har ofte vansker på arbeidsmarkedet og får lite igjen for kompetanse de har fått andre steder enn i det norske utdanningssystemet.

Byen har ikke råd til å sløse bort disse ressursene. Vi vil opprette et karrieresenter som bistår med arbeidsformidling, godkjenning og kvalifisering"

19.02.2008: Slakter Aps innvandringspolitikk

21.02.2008: Arbeidsinnvandring kan svekke velferdsstaten

04.12.2009: Legger ned integreringsprosjekt:

Prosjektet ?Velkommen til fellesskapet? som skal integrere innvandrere og sosialklienter, mister nå støtten fra NAV og risikerer å bli lagt ned.

16.12.2010: Økt innvandring gir rekordvekst i folketall

Oslo nærmer seg 600.000 personer.

11.01.2011: Innvandrere etter 25 år i landet: Halvparten på trygd

Er det virkelig så lett for dem å få trygd? For sammenlikning:

11.01.2011 - Arild (52) fikk hjerneslag og stupte i betongvegg

Undersøkelsene viste at han hadde vært utsatt for dobbeltsidig hjerneblødning (?)

Nå fører han en kamp mot Nav for å få uførepensjon.

Han har tapt første runde; Nav har avslått søknaden.

13.03.2012: Halvparten innvandrere i 2040

Simen Midtfjord

15.07.2013 kl.10:08

Kaia Paulsen, det er vel ca. 2% av asylsøkere som får innvilget flyktningstatus, av resten får ca. 60% bli fordi vi "syns synd på dem" eller ikke greier å avsløre løgnene om opprinnelseland og identitet. Her er det rom for atskillig innstramming uten å bryte konvensjoner og menneskerettigheter. Og så må behandlingstid for asylsøknader og antallet mulige anker sterkt reduseres, med tilhørende rask retur ved avslag.

Ditt innlegg er så stereotypt og snytt ut av nesa på innvandringslobbyen at det nesten er morsomt.

Jeg tror du trenger sterkt til en realitetsorientering.

Robert

15.07.2013 kl.10:12

Jeg er helt enig i det som blir skrevet! Få søppelet av romfolk og lstblokkbander ut av landet! Jeg er drit lei av å betale skatt for at andre trygda fattigfolk skal kose seg på mine penger!!!!!!! Mvh en hardt arbeidende utlending som ser hva som skjer i utlandske miljøer!!

Jeanine Horntvedt

15.07.2013 kl.10:31

Jeg registererer at det gikk bra når jeg tok vekk linkene ja. Hele mitt svar med linker til postene, står nå å lese på min FB-side.

Leif Jakobsen

15.07.2013 kl.10:46

Neimen fy da Hans Petter! Sånt må du jo ikke skrive! At hver ikkevestlige innvandrer koster 4,1 millioner kroner, at overfallsvoldtekter utføres av de samme menneskene? Tallfestede harde fakta liker jo ikke venstresiden i norsk politikk. De må forties.

Trond

15.07.2013 kl.11:09

Kom deg ut av vestkanten, skrives det. Mange kan ikke det desverre. Som hvit mann, pen i tøyet og smal over skuldrene så er det desverre ikke mulig for meg å ferdes i deler av Oslos ytre østkant og deler av Tøyen/Grønland visse tider av døgnet lengre. Brudd på internasjonale konvesjoner; skrives det. Ja da må vi desverre bryte de og be aller nådigst om et opphold. Norge er en selvstendig stat og kan selv bestemme hva som er best for oss, nettopp derfor vi ikke er med i "føderasjonen" EU. Vi kan ikke redde verden, det finnes hundrevis av millioner av mennesker i sultområder, på flukt, i krig og som er folfulgt. Vi er 5 millioner og nå er det på tide å gjøre opp status og fikse vårt eget samfunn med gamle og nye medborgere, slik at vi kanskje en gang kan fortsette vår omsorg for verden.

Hans Bauge

15.07.2013 kl.11:10

Norge skal kun ta i mot de asylsokere som av FN blir kalt kvoteflyktninger. Her maa man sende signaler om at det ikke nytter aa bli smuglet til Norge. De skal sendes tilbake. Likesaa de som kommer til Norge uten reisedokumenter. De kan settes i lukkede mottak til man har identiteten klar, eller saa kan de sendes tilbake til det siste landet de var i, for de reiste til Norge. Terrorister og krigsforbrytere, har heller ikke noe i Norge aa gjpre. Norge skal ikke vere noen fristat for terrorister, slik det har blitt.

Ida Hagen

15.07.2013 kl.11:32

Hva er dere så redde for? Er generelt hat mot innvandrere en reaksjon på din egen frykt. Gjør noe med egen frykt. Snakk med de du er redd. Bygg broer, ikke murer....

Kristina

15.07.2013 kl.12:35

Helt enig! Endelig noen som tør å si det politikerne lukker øynene for. Jeg er også for innvandring, men ikke for enhver pris. Første bud må være at de tar kurs i norsk og samfunnsfag så de faktisk klarer å integrere seg, skaffe jobb, studieplass o.l. De som ikke er interessert i annet enn kriminalitet, narkotika, vold etc. MÅ få strengere sanksjoner! Her i Norge er vi rett og slett dumsnille, blåøyde og godtar alt! Leser om razziaer på asylmottak hvor det beslaglegges mengder med narkotika og folk som ikke engang hører til der. Videre vinningskriminelle som må løslates fordi de ikke har ID papirer, hvilke signaler sender dette???

Brad Storm

15.07.2013 kl.12:36

Litt for enkel konklusjon for meg kjære Sissener. Du argumenterer bra ene siden av saken, men du nevner ikke hva du anser som situasjonen for de som blir "stengt ute"? Hvordan skal Norge håndtere konsekvensene for dem som faktisk har behov for asyl men blir stengt ute mens "bilen er på verksted"?

Løsningen din virker å være "altomfattende" mens man prøver å fikse enkelte deler som ikke virker. Slik jeg ser det er det to sider i en asylsak:

- Den som søker asyl, som enten har en berettiget eller ikke-berettiget grunn til asyl

- Landet som tar imot asylsøkeren, behandler søknaden og godtar/nekter asyl

Er glasset halvfullt vil asylsøkeren komme seg unna krig/menneskeforfølgelse/fare for eget liv som asylsøkerens opprinnelige land ikke kan beskytte mot. Samtidig får norge en sårt tiltrenkt menneskeressurs som kan bidra positivt i samfunnet.

Er glasset halvtomt vil asylsøkeren få innpass i et land med store rikdommer søkeren kan utnytte seg av, samtidig som landet må betale sosialhjelp og ha store kostnader rundt søkeren.

Jeg tror Norge har asylsøkere av begge typer. En del av argumentasjonen din tar ikke utgangspunkt i denne realiteten:

- Det er ikke noen logisk kobling med at en strengere asylpolitikk vil redusere antall overgrepssaker, selv om flertallet er ikke-etnisk norske. Det ankommer ikke-etnisk norge til landet utenfor asylsystemet også.

- 40.000 innvandere er sosialklienter + andre økonomiske perspektiver på asylpolitikken. To ting: en del av dette henger igjen fra åpen innvandringspolitikk fra 70 tallet. Det andre er at det er en logisk sammenheng med asylsøkere og lavlønnethet/sosialhjelp. Sammenhengen er naturlig: asylsøkere fra 3.verden har et naturlig lavere utdannelsesnviå i forhold til Nordmenn. Dette snur seg ikke over natten selv om de kommer til Norge. At asylsøkere trenger økonomisk bistand i et land med såpass høyt kostnadsnivå og kunnskapsintensive arbeidsplasser er en del av kostnaden ved å ta imot asylsøkere. Vi kan ikke "hjelpe" ved å ta imot asylsøkere så slippe dem og si "nå får du greie deg sjæl". Det er som å slippe barna inn i et fancy, moderne svømmehall, men så snart de er innenfor så sier vi "nå får svømme sjæl!"

Du har delvis rett i at vi driver skylapp politikk, at temaet er blitt så ømfientlig at det er nærmest umulig å komme med et konstruktig forbedringstiltak uten å bli stemplet som "naiv" i ene enden eller "rasist" i andre enden.

Men når du diskuterer dette, spør samtidig om følgende:

- Hvor mange positive saker fra asylpolitkken når media?

- Blant alle disse "negative" tallene du presenterer her, hvor mange asylsøkere har vi faktisk hjulpet til et bedre liv enn der de kom fra?

Sannsynligheten er stor for at selv om asylpolitikken ikke er optimal fungerer den delvis for en del mennesker som faktisk trenger det. Helliggjør målet dermed middelet?

Jarle Olav Steinhovden

15.07.2013 kl.12:36

..overskriften var bra men så begynte det å bli mer flytende hva som menes om det meste,og til siste kommentator her, broenes tidsalder er forbi, innvandringen er gått for langt til det, og fenselene fulle så politiet kan ingenting annet gjøre enn å arrestere og slippe forbrytere av utenlandsk opprinnels og der offeret ikke må innom sykehuset eller likhuset, ut igjen uten en gang å ha resurser og tid til å klargjøre identitet, og så er det noen som ennå kan mene at det bare er å fylle på, og for min del er jeg ikke redd for noe, men kvinner burde ha god grunn til å være redde i følge statistikkene, men gjelder kanskje ikke for de som ikke er blitt overfalt, ennå,?.

Mansen

15.07.2013 kl.12:39

EU/EØS kan etablere egne utplasserte asylkontor hvor alle asylsøkere registrerer seg/søker. Kontoret behandler alle saker for hele EØS-området, og man slipper ikke inn før søknaden er ferdigbehandlet og mottakerland avklart.

Om man i det hele tatt skal holde på med denne oppfinnelsen "asyl" (Hvor var asylsøkerne på 50-60-70-tallet? Verden har ikke blitt noe verre siden.) så må det til en adskillig bedre struktur for å ikke kjøre Europa ut i fullstendig kaos.

Jarle Olav Steinhovden

15.07.2013 kl.12:39

..og var Ida Hagen jeg mente med siste kommentator

querkus

15.07.2013 kl.12:46

Politikere/ministre blir flyttet rundt og innehar ministerposter de ikke har kompetanse for å beherske, - kanskje heller ikke tillit fra velgerne og/eller i eget parti. I privat sektor må en omskoleres og kvalifiseres før en har tilstrekkelig kunnskap i annen rolle/stilling. Men slikt gjelder vel ikke sleipe politikere som snur kappa etter vinden, - og lar andre slite med konsekvensene av galskapen.

Terje

15.07.2013 kl.12:49

Et land som faktisk klarer innvandring på en utmerket måte er USA. Det er kanskje ikke så rart, gitt at USA i hovedsak består av innvandrere, men selv illegale innvandrere til USA gjør det bedre en lovlige innvandrere til Norge. Hvorfor er det slik?

Overforenklet (for all del) og satt på spissen så skyldes det følgende:

Når du som innvandrer (eller flyktning) kommer til USA så behandles du ferdig (i de fleste tilfeller) på flyplassen før du får lov å sette fot på amerikansk jord. Dette betyr at du, i det du forlater flyplassen, har (kanskje midlertidig) oppholds- og arbeidstillatelse. Om du kommer inn via forskjellige programmer som FN flyktning eller liknende så får du kanskje også tilgang på bolig i en måneds tid eller så pluss oppfølging fra en etat.

De fleste innvandrere og flyktninger(legale som illegale) har betalt arbeid ganske kort tid etter ankomst. Hvorfor det? Ellers så sulter de og ingen bryr seg.

Som innvandrer til USA så har du krav på fryktelig lite. Du har ikke rett til arbeidsledighetstrygd av noen karakter før du har jobbet en god stund. Det tar ti år med skattebetaling før du er kvalifisert for pensjon etc. Samme med sosiale goder, som innvandrer har du ikke krav på noe som helst før etter en lengre periode med skattbar inntekt.

Det er "lett" å løse innvandringsproblemene i Norge.

- Ved ankomst har du rett til oppholds og arb. tillatelse

- Du får rett til en måneds arbeidsledighetstrygt etter ett år i jobb, to måneder etter to år i jobb... full pakke etter ti år med skattbar inntekt over X (et eller annet tall) G.

- Du har ikke krav på noen andre offentlige støtteordninger (barnetrygt, sosialtrygd, pensjon etc) før du har ti år med en snitt skattbar inntekt over X G.

Dette krever en liten endring til dog, nemlig at samfunnet åpner for at innvandrere kan konkurere med nordmenn i arbeidsmarkedet. Desverre er det slik, og kommer til å være slik ganske lenge ennå, at "Mustafa" har en ulempe i arbeidsmarkedet sammenliknet med "Ola". Jeg skulle ønske det ikke var slik, men det er slik, og vi kan ikke stikke hodet i sanden å si at det ikke skal være slik og innrette oss som om hva vi ønsker er mer reellt en hva som faktisk skjer. Da må "Mustafa" få lov til å konkurere med Ola der han kan, og det er på pris. Vi må altså myke opp arbeidsmiljølover litt. Det er sikkert ikke en dum ide uansett.

Ing

15.07.2013 kl.12:56

Norge er ikke en øy,det er en liten jordlapp,som noen bønder visstnok tror de eier.

Verden heter det,og det er mange slags dyrearter som gresser og vokser der.

Hugo Pedersen

15.07.2013 kl.13:03

Beste maate og hjelpe andre er I dems eget land, EU USA er mange land til sammen og sammen er vi sterke, en maate er og opprette en fri sone I vaert eneste land flyktninger kommer fra. I bunn og grunn saa er det ikke bare de som virkelig trenger hjelp som soker asyl. Krekar og slike som han kommer hit for okonomisk orsaker. med en fri sone I vaert eneste land, kunne det foregaat industry, trygge skoler, samt beskyttelse for forfulkte personer. ogsaa kunne det foregaat demokratiske valg av styre I landene. dette maa EU og vi kreve fra presidentene o.l vi maa kreve dette.

fujis

15.07.2013 kl.13:04

Endelig et innlegg med kjøtt på beina .

territorie terroren

15.07.2013 kl.13:14

Kamp om territoriet sees hos alle dyrearter,og det er i denne kampen at vi lærer om hvor primitive jungel lovene som hersker,er.

Mennesket kaller vi oss,men fra naturens side er vi alle dyr med lite toleranse overfor dyr som ikke ligner oss.

Vi er ikke så veldig intelligente som vi liker å forestille oss.Det hele er ganske så hårete.

Michel

15.07.2013 kl.13:24

De fleste negative komentarene her føler jeg de ikke har forstått budskapet. Det gjelder ikke hva normann har eller innvandrene har på godt og vondt. Dette budskapet gjelder kun innvandrene som norge har et stort problem med. Jeg er heler ikke noe rasist, tvert imot og de fleste vennene mine er utenlandske eller kalle det innvandrene. Men jeg mener dette er veldig bra skreve av Jan Petter, stå på.

Terje Fjærn

15.07.2013 kl.13:33

Apropos razziaen mot Refstad Asylmottak, etter at kriminelle uvedkommende hadde tatt seg "til rette" og kommet seg inn på mottaket nattestid. Lederen for mottaket sa at det har vært slik ETT ÅRS TID !!!???

Og foreslo så som tiltak å sette opp et høyere gjerde !!

Hun burde fått sparken umiddelbart ! Makan til udugelighet og naivitet skal man lete lenge etter. Hva med å sette opp overvåkningskameraer, bedre vakthold etc. og få stoppet disse svina umiddelbart etter de første hendelsene ??

Jeg blir så eitrandes forbanna over naiviteten i dette landet !!!! Takk!!

Jonas Gahl Forstøre

15.07.2013 kl.13:44

Politikerne må bestemme seg. De kan ikke ha kaken å spise sen samtidig. de kan ikke ha så stor ukritisk invandring å samtidig ha en generøs velferd.

Norges velferdsstat er verdens mest naive og inneffektive forsikringsselskap.

Alle land må ha velferd. Enten er den finansiert via private selskap ( i usa) eller via staten (VestEuropa å nord europa spesielt).

Som i alle forsikringselskap betaler alle lite for å få mye når noe går galt. All form av sniking å svindel i private selskap, straffes med fengsel osv. Og alle får tilbake utefra hvor mye de har bidratt med (premie). Det er slik systemer holdes oppe og fungerer. Videre har man ikke rett til noe hvis du ikke betalt premien, så enkelt er det.

Dette er ikke tilfelle i det statlige systemet. Her fungerer det som sånn at alle kan snike å nave å si at de har vondt i ryggen uten å dokumentere det, at de ikke takler jobb mentalt osv å ønsker bli ufør. Dette skjer uten oppfølging å konsekvens, og ingen trenger å ha betalt en eneste krone i skatt (premie) for å ha rett på hele felleskapets penger. Når man i tillegg har fri invandring, med invandrere som betaler mindre i skatt enn de mottar, eller invandrere som er 65 år sklir rett in i normal pensjon uten å ha betalt en krone, så går det mot konkurs.

Systemet holder på å gå konkurs. ingen privat selskap kunne holde på sånn p sløse med andrea penger. Takk å lov har Norge mye oppspart via oljen som gjør at vi klarer oss en stund. Men en eller annen gang så tar det slutt. Og når resursene er små, og majoriteten har blirt minoritet ila 30 år til, så blir det borgerkrig når det lever så mange mennesker med så vidt forskjellige kulturer og interesser sammen på en liten plass.

Petimeter

15.07.2013 kl.13:51

Hr. Forstøre.

Hørt om ordet "og" .....

15.07.2013 kl.14:09

I Norge har man for mange rettigheter og for få plikter. Rettighetene blir for omfattende, noe som resulterer i usikkerhet i befolkningen i form av ran, menneskehandel, narkotikahandel... osv osv.

GPS

15.07.2013 kl.16:45

Kloke ord fra Sissener, lytt litt mer til folkerøster dere politikere.

Erling Westenvik

15.07.2013 kl.16:54

God artikkel og helt enig

henning

15.07.2013 kl.17:20

Helt enig. Jens og co er noen muslimelskende landsvikere... stem frp og still Jens for retten.

Bjørn Haugen

15.07.2013 kl.17:47

Jeg bor i et område med tett bosetning av innvandrere, og deres mening harmonerer med Sisseners mening. Og det burde de som er for ukritisk innvandring merke seg.

Nanoproffen

15.07.2013 kl.17:54

At det er ønskelig med en strengere asylpolitikk har ingen ting med fremmedfrykt å gjøre.Til syvende og sist er det et økonomisk spørsmål.Norge har ikke råd til å drive rovdrift med asylpolitikken lengre.

Oppgitt

15.07.2013 kl.20:29

Hei ,har ingenting imot innvandrere som kommer til landet for å bidra ( dvs. jobbe,skape noe).Derimot har eg ikke noe til overs for de som kommer for å leve på nav,og den forfordelingen av innvandrere som det er i nav systemet.

Hos nav er det noe som heter etableringsstønad,i snitt ca. kr.150.000,som utenlandske borgere får rett i lommen.Nordmenn har ikke rett på dette.

Så er det introstønad, som tilsvarer 2 g over 2 år ,som utenlandske borgere får, for å lære seg Norsk.Nordmenn får ikke dette heller,da dei som regel, kan norsk.

Så itillegg til dette, skal dei utenlandske borgere ha sosialstønad,bostøtte,førsteprioritet på komunal bolig,før nordmenn får dette.Så får dei selvfølgelig livsopphold også ,siden dei ikke jobber.

Første prioritet på barnehageplass,og selvfølgelig dekket barnehageplass.

Dei som holder barna hjemme får kontantstøtte ,så kan du produsere barn,så kan du ha det ganske så bra i levestandard gjennom nav.

Så skal dei utenlandske borgerne ha ny vaskemaskin,oppvaskemaskin,klær,og ikke minst gratis tannlege ,her er kjeveortopi det mest populære .

Dette er jo noe, som selvfølgelig ikke alle nordmenn har rett på,dei må da ha en spesiell sykdom evt diagnose ,for å få dette.

Det settes desverre ikke noen særlige krav ,til at dei utenlandske borgere, skal komme seg ut i arbeid ,da blir det så som så, med integreringen desverre.

Det er mye mer, men det får holde for denne gang.

Vil bare nevne til slutt at dei utenlandske borgerne er storbrukere av tolktjenesten,slik at dei stakkars folkene som jobber på NAV,skal kunne forstå hva dei sier og krever.Tolktjeneste er ikke billig,det er bare å sjekke prisene hos dei.

Kamelrytterske

15.07.2013 kl.20:54

Vi kan ikke melde oss ut. Systemet må repareres i fart. Ved at vi blir "tøffere", i den forstand at vi stiller dekravene som må oppfylles for at vi skal være den beste eleven i klassen

Hallgeir Berge

16.07.2013 kl.00:32

Dette var eit flaut og svartmala innlegg å lese.

Slikt er berre med å skapa fremmedfrykt og gir eit heilt feil inntrykk av de mange asylsøkere som faktisk får Norge som sitt redningsland, kor de og ønsker å bidra til vårt felles beste.

Det er smålig av oss i velstandsvesten, som flommer over av varer som blir produsert i den 3. verden, å bruke disse talla for å redde flyktninger i nød. Statistikken er altfor lite underbygget og.

Å stenge grensene er eit useriøst forslag, som taler imot mange internasjonale konvensjoner som Norge har inngått, så dette blir nærmest ei latterlig lesing.

La heller vi som allerede bur i dette gode landet vårt, være imøtekommende og bistå til best mulig integrering ved å vise hjertevarme!

Petter

16.07.2013 kl.01:05

Sverige, Belgia, Norge og Finland er Europas sosialkontor

http://www.document.no/2013/07/sverige-belgia-norge-og-finland-er-europas-sosialkontor/

Ref; http://www.skanskan.se/article/20130702/OPINION/130709602/-/oecds-rapport-och-invandringens-ekonomi

Jomar Hesjestad

16.07.2013 kl.11:01

På tide med time-out for Sissener. Jeg bare måper av forbauselse av hvor latterlig ignorant og forkvaklet man kan bli i dagens samfunn. Du bør gjerne holde deg til å uttale deg om økonomi hvor du har et minstemål av kunnskaper hvertfalt. Dette her var så dårlig at det er til å spy av.

Bjørn Svendsen

16.07.2013 kl.12:20

Sisner har klart rett her, og det er utrolig at dette prøves bortforklart.

Men det er en vesentlig han ikke tar med i sin blogg, nemlig det faktum at denne innvandringen og de da som lever kun på trygd, har påvirket vår ungdom i den retning at det ikke er nødvendig å ha arbeid for å ha en god levestandard i Norge, med dette har vi fått mange hundre tusen ungdommer som uføretrygde og trygdemissbrukere, ingen må tro at vår ungdom har så dårlig helse .

Så dette er da en direkte grunn til dagens samfunn.

For de av dere som har fri på dagtid ,ta dere en tur til byen og se hvem som arbeider og ikke, i tillegg går disse konstant i mobiltelefon og de snakker jo ikke norsk ,så de ringer vel til sitt hjemland, en kostnad som ikke selv nordmenn i jobb har råd til.

Irritert velger

16.07.2013 kl.14:22

Reagerer litt på kommentarene her. Sissener nevner jo nettopp dette med at man blir stemplet som høyrevridd bare fordi man stiller spørsmål, og kanskje til og med hevder sin oppriktige mening om innvandringspolitikken er til lands? Hvorfor prøver venstresiden hele tiden å tie folket? Utad sier man at man skal "ta debatten", men med en gang man uttaler seg litt (dessverre) politisk ukorrekt, så er venstresiden der med en gang og hakker. Ønsk debatten velkommen, vær høflige og respekter andres meninger. Kom med motargumenter, men slutt med usaklige påstander og ukvemsord. Hvorfor kan ikke bare de som er uenige med Sissener forklare hvordan vi skal stoppe asylsøkere som ankommer Gardermoen som kommer med ugyldig ID-papirer. For å komme seg på et fly må man ha gyldig pass... Og hva bør vi gjøre med de kriminelle som ikke har fått lovlig opphold i Norge? Bare gi deres mening om dette uten å være ufine. Er det mulig, tro?

Arild

16.07.2013 kl.23:57

Jan Petter; fortsett, det var en god innledning på en god analyse!

Skriv en ny kommentar

hits