Nei til 50 OL-milliarder

Å slippe OL løs i Norge betyr en pengebruk få er klar over.  Oslo kommunes egne eksperter utelukker ikke at 16 dager med vinteridrett lett kan koste opp mot 50 milliarder kroner. Enda godt vi kan stemme nei om 20 dager.

24. april i år fikk byråd og Venstremann Ola Elvestuen en 116 siders rapport fra Ernst & Young og Vista Analyse på sitt bord. Denne hadde Elvestuen selv bestilt for å kvalitetssikre kommunens eget arbeid før vedtak om en søknad om olympiske vinterleker i Oslo 2022 ble fattet.


Bilde: Ola Elvestuen, Venstre


Pussig nok har norsk presse brukt særdeles lite tid på å lese rapporten som ikke kan forstås på noen annen måte enn at ekspertene slakter det meste OL-fantastene legger til grunn. Det pressen også har glemt er å fortelle sine lesere at mens Oslo kommune mener OL kommer til å koste opp mot 24 milliarder, mener altså den uavhengige rapporten det dobbelte.

Ol-sprekker er vi fra før av vel vant til. Lillehammer ble fem ganger dyrere enn planlagt, så om de 50 milliardene er nok vet ingen før sluttregningen i 2022 gjøres opp.

Også fra idrettens fremste forsvarere har det vært nærmest musestille. Jeg tror at OLs ja-side håper i det lengste på at det blir minst mulig debatt rundt OL-søknaden, fordi kommer den med full styrke frykter de at hele søknaden lander med et brak i bunn av bakken.

Men vil "vi tier dette i hjel"-strategien holde helt frem til folkeavstemningen 9. september? Vil tilhengerne klare å drepe en overveldende motvilje mot en slik pengebruk? Neppe, fordi når store tall kommer på bordet er vi nordmenn ikke vanskelige å be. Vi husker vel alle da de fleste gikk av skaftet i illsinte debatter om byggingen av en opera til 3,3 milliarder. OL i Oslo kan tross alt trolig koste 15 operabygg, og 50 milliarder er fryktelig mye penger å bruke på langrennski, curlingsteiner, skøyter og bob.

Men tilbake til rapporten. Her er flere høydepunkter og konklusjoner fra ekspertene:

1) Dokumentasjonen Oslo kommune har presentert er ikke innbyrdes konsistent. Altså, det hele henger ikke på greip.


2) Det er uklart hva som ønskes oppnådd ved OL 2022. Altså, hva er egentlig vitsen?


3) Sammenblanding med behovet for byutvikling innebærer betydelig gjennomføringsrisiko. Altså, surr og rot før det hele begynner.


4) Krav til omfattende programaktiviteter av typen "nå skal alle i form" kan gi betydelige kostnadsøkninger dersom de skal realiseres. Altså, drømmerier uten regnings vert.


5) Det er betydelig konseptusikkerhet. Altså, vi kan ikke stole på noe.

Les hele rapporten her >>

Mitt håp er klart. Det blir ikke noe OL i hovedstaden, fordi Oslos innbyggere kommer til "å slå en stor gammeldags floke" rundt våre 50 milliarder kroner og heller bruke pengene på viktige ting.

En god gammaldags floke - youtube

41 kommentarer

Anonym

20.08.2013 kl.16:56

Kostnadsoverslagene i Oslo er jo fullstending "på bærtur". De må jo være tatt ut av løse luften.

Det tas utgangspunkt i en total OL-kostnad på mellom 20 og 25 milliarder kroner.

2006: Torino - 25 milliarder

2010: Vancouver - 30-40 milliarder (noen sier 50 milliarder hvis alle utgifter regnes med)

2014: Sochi - 250 milliarder (!!!)

2022: Oslo - 25 milliarder ????????????

I verdens dyreste land ... Hvem i all verden har regnet ut dette ...?

Jeg vet at matte (sammen med lesing og skriving) ikke prioriteres i norsk skole, men at det står så dårlig til - hadde jeg ikke trodd ...

1994: Lillehammer 7.4 milliarder. I budrunden var kostnadene estimert til 1.5 milliarder. Så hvis du multipliserer med 5 så begynner du å nærme deg .. (kanskje)

Sikkerhet har også blitt vanvittige mye dyrere. Det holder ikke med et par karer fra lensmannskontoret lenger. I Vancouver kostet dette 7 milliarder.

Annonym

20.08.2013 kl.17:14

Om det blir 25 eller 5 ganger mer vil det vel uansett være mer samfunnsøkonomisk å investere disse pengene i sykehjem, opprustning av skoler og kommunale bygg, ny og forbedring av infrastruktur etc. Jeg er også rimelig sikker på at de sårt tiltrengte idrettsanleggene for folke flest vil kunne bli dekket av 25-125 milliarder. Selv om idrettsNorge (les forbundene) står "sammen om dette prosjektet etter idrettspolitisk hestehandel og maktbruk betyr ikke det at folket står bak. Gode Osloborger, stem for guds skyld nei til dette hinsides all fornuft prosjektet! Det er lovt til å bruke innsiden av skallen, i alle fall av og til.

Rune

20.08.2013 kl.17:25

OL er utelukkende bortkastede penger. Nå i valgkampen blir vi tutet ørene fulle med at alt annet enn AP vil medføre verdens undergant pga pengebruk. Hvordan kan de da forsvare dette tullet? Bruk heller pengene på noe vettugt først.

Knut

20.08.2013 kl.17:32

Dette er jo skrevet av en relativt uinvidd person. De fem høydepunktene du trekker frem vitner mer om at du selv er motstander enn hva et OL kan medbringe. Du skriver om OL på Lillehammer, men hvor mange var det som snakket om kostnaden der? Selv de fremste skeptikerne lot seg rive med. Etterbruken harvært god, og det er vel ingen idag som sier det var bortkastede penger? I bloggers ånd kan jeg jo ramse opp fem grunner til å søke OL.

1. Anleggsdekningen for breddeidretten i Oslo er den verste av alle storbyene i norge. OL vil gi sårt tiltrengte anlegg som Oslo kommune selv ikke hadde hatt råd til å påkoste seg, men som bidrar til stor idrettsglede og vesentlige helsefordeler ved at alle unger som vil, kan få delta på den idretten de vil.

2. Deltagerlandsbyen er påtenkt boliger/studentboliger etter OL. Hvor stor etterspørsel/mangel er det på dette idag? Det er helt klart at slik Oslo er spådd å vokse, samtidig som fler og fler tar høyere utdanning, så vil behovet for studentboliger vokse enormt kommende år.

3. Groruddalen vil få et enormt løft som område. For dere som er usikre på hva det kan gjøre med et område, kan se på OL i London ifjor og det områdeløftet som man fikk til der. OL vil trolig viske litt ut skillet mellom øst og vest i Oslo.

4. Infrasstruktur, bane og kollektiv vil få et enormt løft av et slikt arrangement. Det er vel ikke noe tvil om at det er på høy tid Oslo binder seg bedre sammen med sine forsteder kollektivt. Spesielt T-bane har et stort forbedringspotensiale.

5. Norge er et av verdens rikeste land. Mange motstandere av OL i Oslo, elsker OL og følger ivrig med når det arrangeres andre steder. Hvis Norge ikke har råd, hvem har da råd? Da kan man legge ned OL da..

Bonus: Dette er ikke kun Oslo som får løft. hele østlandet vil få det. Samtidig så man helsemessige gevinster ved forrige OL. Kom ifomr til OL kampanjer etc. Dette vil man trolig se iår også. Man kan ta redusert sykefravær som fratrekk i prisen da eller? Dere som skal regne samfunnsøkonomisk må ta med de tallene som er pluss også..

Ole Scheie

20.08.2013 kl.17:34

Lurer på hvem som har kommet på ideen om å bygge ut studentboliger og idrettsanlegg i Oslo Øst. Oslo er den kommunen som har størst underdekning av idrettshaller, isflater og svømmeanlegg. Staten burde heller bidra til å endre på dette og det er ikke ved Veitvet, Grorud og Furuset det trengs anlegg ( her trenger man flere utøvere). I 2013 spilles det fortsatt elite håndball i Nordstrandhallen (bygget like etter krigen) og hovedarenaen for Ishockey (Jordal Amfi) ble bygget til OL i 1952.

Et innendørsanlegg for svømming / stup finnes vel heller ikke i Oslo? Fortsatt mangler en stor innendørshall for ball idretter sentralt i Oslo ( i tillegg til "fiaskoen" Spektrum, som nå nesten bare benyttes til konserter.). Skal Norge arrangere EM / VM må man reise til Lillehammer og der bor det vel ikke alt for mange ? Bruk penger på etterslepet for anlegg og sats på internasjonale mesterskap, som er like positivt, men koster en brøkdel (kfr. suksessen VM på ski).

Jan Terje Meland

20.08.2013 kl.17:38

For noen år siden ble EM skrinlagt i Norge, pga. staten ville ikke garantere rundt 6 milliarder...

Og nå skal de garantere for 50?

Hvorfor ikke bruke Lillehammer på ny? Trenger vel kun noe oppgradering?

Ola H. Aasen

20.08.2013 kl.18:00

Dersom Oslos innbyggere alene betaler hele gildet så kan de bare holde så mange OL de vil . Men hold oss andre utenfor dumskapen.

Jørgen

20.08.2013 kl.18:03

Knut skriver at infrastruktur,bane og kollektiv vil få et enormt løft ved å si ja til OL. Han kan umulig ha lest planene for dette. Der kommer det nemlig fram at det bare er traseen Majorstuen-Frognerseteren som får et løft. Det ligger ingen T-banetunnel i OL-planene, og alt som gjøres rundt problemstrekningen Tøyen-Majorstuen er å lappe på signalanlegget slik at det kan presses inn én avgang mer i kvarteret.

Ring3 vil for øvrig bli brukt til Olympic lane mens OL pågår, noe som vil redusere framkommeligheten på Ringveien.

Per Christian

20.08.2013 kl.18:06

Haha - ingen utenlandske deltager kvinner tør å komme til Oslo - vi ligger på topp i antall overfallsvoldtekter.

I tillegg har vi flest narkodødsfall i Europa - og sikkert tungt narkomane

bergtor

20.08.2013 kl.18:25

Det kan så være at et OL, isolert sett, koster 22 mil. Infraastrukturen i oslo, er ikke forberedt på et vinter OL. Når en kilometer veg, ksoter 4 miliarder, kan alle med praktisk regnings kunskaper, regne seg fram til hva det vil koste å oppgradere infrastrukturen i Oslo. Lyn tog mellom Oslo og Rygge, Oslo og Sandefjord. Det er ikke hotell kapasitet i Oslo. Det er ikke ledig område for en deltaker leir, presse senter og parkeringsarealer. I realiteten blir OL å fåregå i de omkringliggende kommuner. Oslo spanderer, naboene betaler. Nei til OL i Oslo

kristian

20.08.2013 kl.18:51

Oslo kommune tar en spansk "og bløffer at OL skal koste 25 milliarder-når sannheten er at det vil koste minst 50 milliarder kr,og på toppen av det hele så er Oslo regnet som verdens dyreste by å bo å leve i.Oslo er en fattig by og har store sosiale problemer som de ikke makter å få kontroll på,og så vil bystyret at det skal brukes 50 milliarder kr på et ol i 10 dager ?

Få stoppet galskapen med en gang,for dette har vi bare ikke penger til:10 dager med langrenn og curling til 50 milliarder kr-makan til galskaps tanker av bystyret !

Børge

20.08.2013 kl.18:55

Med 50 milliarder i ol i Oslo så er det 50 milliarder mindre til Andre ting i Norge.

50 milliarder er ca 14000 kroner pr skattebetaler.

Geir

20.08.2013 kl.19:02

Det Oslo har behov for er anlegg for breddeidrett/aktiviteter som lavterskeltilbud. I Indre Oslo er det stor mangel på aktivitetsområder for hele befolkningen. I Oslo generelt er det stort behov for aktivitetsparker som har aktiviteter og er tilrettelagt for hele befolkningen. Jeg vil ikke tro at et OL i Oslo ville kunne skape det Oslos befolkning virkelig trenger, aktivitetsområder. I Oslo er det knapphet på alle mulige haller slik at ungdommer ofte blir skviset ut. Jeg tror man må ha en ekstraordinær idrettssatsing i Osloregionen og særlig i indre by. 30 - 50 milliarder statlige midler kunne være et godt bidrag. OL gir sannsynligvis ingen særlig helsegevinst men en slik satsing ville gjort det. Hvis idrettsbevegelsen mener noe om folkehelse bør de heller satse på slike tiltak før man brenner bort en haug med penger på et prestisje arrangement som genererer infrastruktur og annet som man allikevel må bygge uavhengig av et OL.

ole

20.08.2013 kl.19:31

Elvestuen, Røsland, Oslo2022 et al bedriver rent bedrageri når de påstår at bruttokostnad for OL er 20-23 milliarder og at dette tallet er "kvalitetssikret". Kvalitetssikringen angir en kostnadsramme på 47,5 milliarder.

Sture

20.08.2013 kl.20:29

Gatene i Oslo har knapt sett asfalt på 40 år. Aller verst er gata der statsministeren bor - der bør man ha terrengbil for å komme frem. Det er 50 milliarder grunner til at vi stemmer NEI til OL-vanviddet hvor noen få skal tjene seg søkkrike på å selge varer og konsulenttjenester, samt drive opp byggepriser i Oslo. De som maser om "idrettsfest" har vikarierende motiv. Det er 2000 år siden OL var basert på det olympiske ideal. I dag er det pengesluk og pengevanvidd

Nicole

20.08.2013 kl.20:37

50 milliarder, It's nothing. Det er jo det dere nordmenn i 2022 vil bruke på å dekke opp underskuddet knyttet til innvandringen. Det er jo et OL hvert eneste år og så snakker dere om denne engangsutgiften?!? Utrolig at dere ikke lærer av andre lands feil, det må være oljetåken som gjør at dere ikke ser hvor mye ressurser skolen, nav, politiet, fengselsvesenet og helsevesenet bruker på innvandrere allerede i dag. OL har dere råd til.

Fundereren

20.08.2013 kl.21:09

Stopp galskapet! Stem nei!

Christel Gundelach

20.08.2013 kl.21:58

Helt enig med Sissener! Er spesielt imponert over alle dem som mener OL blir et løft for Oslo Øst. Bortsett fra deltagerlandsby som kan bli studentboliger så har barn og unge her i Groruddalen mer bruk for svømmehaller, flerbrukshaller og ikke minst cricketbaner!

Kent

20.08.2013 kl.22:04

Dette er ikke så vanskelig. Folk flest bryr seg ikke om kostnader, fordi de forstår ikke at de selv er med på å betale gjennom skatteseddelen, ikke minst i Oslo! De forstår heller ikke det de vil måtte forsake.

Det har vært tåkelegging av realiteter i prosjektet og skjulte fakta hele veien. F. eks kravspesifikasjoner, de ble holdt hemmelige!

Vi så en post i prosjektet med pluss på 5.5 milliarder kroner i forbedret folkehelse!

Prosjektet er preget av uklarheter og skjulte prosesser som skal bidra til ro i folket. Men det er enorme summer som skal ut av felleskassa, og det er svært forbausende at ingen har initiert en folkelig, politikk debatt omkring dette. Selv AP og Høyre svarer unnvikende på dette spørsmålet i valgkampen, i frykt for å svare feil. Det samme med Frp! Hvem hadde vel trodd det?

Kostnad på 50 milliarder?

Ut fra erfaringer med sprekker på så store prosjekter bør spørsmålet være : Bør vi bruke inntil 80 milliarder kroner på OL?

Det er ganske tragisk når våre fremste politikere snur ryggen til noe slikt, og media det samme!

Jeg kan i hvert fall ikke støtte noe parti som krangler om skolemelk, men trekker på skuldrene når festkledde sikler på oljekrukka.

Jan Erik Olsen

20.08.2013 kl.23:11

Tromsø ble torpedert for at Oslo skulle kuppe arrangementet. Kall meg en grinebiter, men pga det skitne spillet er jeg ekstremt motstander av OL i Oslo. Jævla idrettspamper i Holmenkollgjengen. Gutteklubben grei det der og jeg synes ikke de fortjener denne festen.

Ivar Anton Jakobsen

21.08.2013 kl.00:08

Enig med Jan Erik Olsen - skuffende at de klarte lure OL fra Tromsø !

Kim

21.08.2013 kl.02:54

ka i faen snakka dokk om et løft før oslo?? dokk ødela ol før Tromsø.. va vell på høg tid det blei brukt litt penga her i nord pluss at d ha vor en 10 gonga bedre opplevelse før telskuera å di så sku delta.. Bære se på Artic Race før di a dokk så veit ka d e...Nei d va en kar så sa d her så smart før ei lita stund sia: sku ha bynt me å førdelt statsbudsjette/oslobusjette her norde å førdelt det nedover..så sku man ha hørt..e faen ikkje på Østlandet verdiskapningA skjer her i landet!!!!

Henrik Michelen

21.08.2013 kl.06:22

Nordlendinger, ass! De sitter rundt oppe i sameland og hyler hver gang ordentlige folk vil ha det moro. Verdiskapning? Vær glad vi orker å subsidiere dere slik vi gjør. Det hadde neppe vært skoler og veier der oppe om vi ikke hadde sendt busslaster med penger opp til gokk. Er så lei av disse bortskjemte sutresamene som alltid skal lage bråk. OL i en landsby hvor dere faen ikke snakker ordentlig norsk. Hallo! Nei, legg OL til Oslo og send de kvinnelige hekkeløperne hjem til meg på Tjøme. Forresten, nevn en god sportsutøver som kommer fra Nord-Norge bortsett fra Hjallis?

Sture

21.08.2013 kl.07:17

Prislappen blir garantert mellom 50 og 100 milliarder kroner. OL-eliten kan betale for gildet selv og la oss andre være i fred. Stem NEI

Donald

21.08.2013 kl.07:51

I et tappert forsøk på å få flertall for JA så er det bestemt at kun Oslo skal stemme. Ikke vestlendinger som står for de fleste skattekronene. Ikke nordlendingene som ble skvisa ut med sitt OL heller, nei kun Oslo. Får håpe dere er såpass oppegående der inne at dere ber Heiberg og hans hoff finne en annen lekeplass å sprade rundt i.

Ola

21.08.2013 kl.09:44

Helt enig i at Norge IKKE bør arrangere OL. Det er bortkastede penger og prislappen nå kan muligens ganges med 5. Det burde vært folkeavstemming i hele landet. Det er alle skattebetalere som får servert på TV at tusenlappene bare brennes opp på OL-bålet, fremfor å gå til noe nyttig. Dette er ikke noe støtteerklæring til de blå-svarte som for min del kan reise til helvete.

HMV

21.08.2013 kl.11:27

"Nordlendinger, ass! De sitter rundt oppe i sameland og hyler hver gang ordentlige folk vil ha det moro. Verdiskapning? Vær glad vi orker å subsidiere dere slik vi gjør. Det hadde neppe vært skoler og veier der oppe om vi ikke hadde sendt busslaster med penger opp til gokk. Er så lei av disse bortskjemte sutresamene som alltid skal lage bråk. OL i en landsby hvor dere faen ikke snakker ordentlig norsk. Hallo! Nei, legg OL til Oslo og send de kvinnelige hekkeløperne hjem til meg på Tjøme. Forresten, nevn en god sportsutøver som kommer fra Nord-Norge bortsett fra Hjallis?"

KANSKJE DU BØR LÆRE DEG FOLKESKIKK OG IKKE LIRE AV DEG PUBERTALE OPPGULP FØR DU KOMMENTERER. HVOR GAMMEL ER DU EGENTLIG? DU KAN IKKE HA SKOLEGANG NÅR DU IKKE KAN DET MINSTE OM SAMFUNNSØKONOMI, HISTORIE OG SLETTES IKKE GEOGRAFI!!

Lillian

21.08.2013 kl.11:48

OL er kjempegøy, men ikke for enhver pris !!

21.08.2013 kl.13:24

Når beslutningen er tatt, er det for sent, da kommer overskridelsene på løpende bånd sammen med alt som er uteglemt i den innledende fasen. Oslo har ikke så mye å by på heller, stygg og fæl som byen jo er. Skal Oslo pyntes opp og bli presentabel, så koster det nok et OL-budsjett det også. Derfor må vi nok be OL-pampene reise videre til et annet land.

Ola

21.08.2013 kl.14:45

Nesten enda mer interessant enn selve kvalitetssikringsrapporten fra Ernst & Young er OL-etatens helt utrolig rotete svar på den, hvor de bl.a. kanskje noe ubeskjedent skriver om seg selv (på side 5) "Oslo2022 har på byrådets

oppdrag utført et svært grundig arbeid ? langt grundigere enn hva som noen gang har blitt gjort før i

tilsvarende OL-forberedelser".

link: http://www.sak.oslo.kommune.no/dok/Byr%5C0%5CVEDLEGG%5C2013014964-1135150.pdf

Jeg lurer på hva som skjer når Oslo kommune innser at de har betalt nærmere 200 mill kr. for en OL-utredning på barneskole-nivå? Oppvask? Neppe....

Jeppe

21.08.2013 kl.14:48

Jeg la nettopp merke til noe interessant. Denne rapporten står stemplet på hver side å være unntatt offentligheten. Lot du merke til dette, Jan Petter Sissener?

ole

21.08.2013 kl.14:51

Ikke et sted i analysen som det blir linket til her nevnes 50 milliarder. Konklusjonen i analysen er faktisk at det er gjort et bra arbeid med søknaden.

At det ikke bli OL i Tromsø sier seg selv. Hva skulle dere gjort med alt når det var ferdig? Det bor ikke nok folk der.

Per

21.08.2013 kl.15:28

Ole, kostnadsrammen i rapporten, som er det Stortinget normalt bevilger, er på 47,5 milliarder for OL i Oslo/Lillehammer

Paul Harald

21.08.2013 kl.20:07

Det blir OL. Spørsmålet er i hvilket land. Norge er verdens rikeste land. Hvis ikke vi har råd, hvem bør arrangere OL i steden? Med jevne mellomrom bør Norge være arrangør.

21.08.2013 kl.22:44

Paul Harald. Hvis du tror Oslo har god råd må du nok tro om igjen, Oslo har snart 30 milliarder i gjeld og allerede ca. 1 milliard i renteutgifter i året. For disse renteutgiftene kunne Oslo bygd to store sykehjem i året..i stedet kuttes det i barnehage, skoler, sykehus osv. OL? Har vi virklig råd til å søle bort 30-40 milliarder på en to ukers idrettsfest for de sportsfrelste?

Anna

22.08.2013 kl.07:40

Til Paul Harald: Norge er et rikt land PER INNBYGGER. Men siden vi er relativt få innbyggere blir det mye dyrere PER INNBYGGER å arrangere OL her. De som synes det er gøy å se på tv at andre går på ski, er muligens villige til å betale. Men hvis man er mer glad i å spenne på seg skia og gå selv i ro og mak ute i skauen eller på fjellet er det lett å komme på andre ting å bruke pengene på. Hva med sykehjem?

Oslo 9

22.08.2013 kl.15:09

Hei Osloborger,

Nå nærmer det seg stortingsvalg og i den forbindelse, som mange ikke har fått med seg, skal Osloborgere stemme over om vi ønsker å være vertskap for De olympiske vinterleker i 2022.

Det er flere profilerte mennesker der ute som i den senere tid har hevdet at Oslo ikke har råd til OL og samtidig løse de mange utfordringene som byen vår står ovenfor. For meg er det uforståelig hvordan de kan trekke en slik slutning.

Et eventuelt OL i Oslo er ikke et Oslo-arrangement, men et Norges-arrangement, som tilfelle også var på Lillehammer er det naturlig at de store kostnadene belastes Staten og ikke kommunekassen. Følger man fordelingsnøkkelen til Idrettspresidenten (67% Stat, 22% kommune og 11% spillemidler) får man følgende estimat for vår bys kostnadsbelastning: 22% av 4 milliarder kroner (inkluderer ca 3 mrd investeringer i idrettsanlegg og 1 mrd i infrastrukturtiltak), dette blir ca. 0,9 milliarder kroner. Idrettspresidentens modell inkluderer ikke gjennomføringskostnader, da det legges opp til at det i sin helhet dekkes av Staten.

Hva er det Oslo by sitter igjen med etter å ha betalt 0,9 milliarder kroner: to treningshaller for hockey, en ny storstue for hockey på Jordal, en gedigen fleridrettshall for is-idretter på Valle Hovin, en enda større fleridrettshall for sommer-idretter på Furuset, et topp moderne breddeidrettsanlegg for skiskyting/langrenn i Lillomarka eller Østmarka, opprustning av Holmenkollen og Tryvann/Grefsenkollen samt infrastrukturtiltak for å kunne avvikle transport til og fra OL-anleggene. I mitt hode tenker jeg at Oslo kommune ikke har råd til å takke nei til et mulig vinter-OL i 2022.

Søknadsarbeidet som pågår er Osloborgernes lodd. Nå som loddet er kjøpt, er det greit å ta vare på bongen til trekningen er gjort. Så min oppfordring til Oslo; er å stemme ja ved folkeavstemningen og la Stortinget vurdere om Norge ønsker et vinter-OL i 2022 eller ikke. Tross alt vil Stortinget sitte på et omfattende beslutningsgrunnlag i form av statsgarantisøknaden utarbeidet av Oslo kommune og en ny kvalitetssikring som skal gjennomføres før stortingsbehandlingen.

22.08.2013 kl.23:14

Kjære Oslo 9,

Dette var kanskje det dummeste innlegget jeg noensinne har lest.

For det første, er det virkelig idrettspresidenten som bestemmer over fordelingsnøkkelen for statelige investeringer?

For det andre, kostnadstallene du presenterer er altfor lave og helt feil.

For det tredje, jo det er skikkelig sportslig å stemme ja bare fordi noen andre tar regningen. Skikkelig Olympic spirit!

22.08.2013 kl.23:37

Ha ha.."i mitt hode tenker jeg at Oslo kommune ikke har råd til å takke nei til et mulig vinter OL i 2022". Den var god..ha ha.

Og hva slags hode er nå det, må jeg spørre? Et First House hode?

Det blir noe litt orwelliansk double-speak over dette her. Vi må takke de som gjør oss blakke.

Etter Ras-Putins 350 milliarder OL så burde vel Heiberg og OL pampene kanskje ligge litt lavere i terrenget.

Kåre Aanstad

25.08.2013 kl.10:22

Er enig i at dersom Oslo og dens innbyggere tar OL-regninga, så la dem arrangere OL hvert 4. år - for min del

Tommen

29.08.2013 kl.12:46

Det virker som folk tror at om en ikke bruker 20 milliarder (av et årlig statsbusdjett på 1650 miliarder, hvor vi OL vil koste 2 milliarder pr år) på OL så blir disse pengen puttet rett inn i sykehjem og det dere skeptikere ønsker pengene skal gå til.

Dette er "kultur/velferdspenger", og kanskje går vi glipp av ett nytt operahus en plass i Norge innen 2022 om vi stemmer JA til OL? At vi trenger bedre veier og flere sykehjem er ingen hemlighet, men jeg tror ikke dere løser vårt lands "verdensproblemer" med å si nei til OL. Skulle likt å sett beviser på at disse 20 milliardene som vi nå ikke kommer til å bruke på OL går rett inn i deres ønsketenkninger om bedre veier!

Skriv en ny kommentar

hits