hits

STABIL OG ATTRAKTIV SKATT


Scheel-utvalget har nylig lagt frem sitt forslag om et nytt skattesystem. Dessverre skaper ikke denne reformen nyskaping og vekst i Norge. Tvert imot, det skapes en betydelig usikkerhet.


Hans HenrikScheels skattereform skaper usikkerhet for Norge

Skattesystemet har flere forml. Frst og fremst skal skatt skaffe staten inntekter. I Norge er det ogs lagt stor vekt p at skattesystemet skal ha en omfordelende effekt mellom innbyggerne. I tillegg er det viktig at skattesystemet er utformet slik at gode incentiver for drive lnnsom virksomhet ikke delegges. P det siste punktet mener jeg Scheel bommer grovt.

Likhet

La meg begynne med det positive. Det er i utgangspunktet bra at skattesatsen for selskaper foresls senket fra 27 til 20%. Likes er det positivt at det foresls behandle alle eiendeler likt ved formuesbeskatningen, herunder eiendom som hittil har vrt verdsatt vesentlig lavere enn andre eiendeler. Dette har gitt alvorlige skjevheter til fordel for eiendomsinvesteringer.

Glem Norge

Det som derimot er svrt negativt, er at Scheel foreslr en kraftig skjerping av eierbeskatningen. Ved foresl ke skatten p utbytte og aksjegevinster fra 27% i dag opp til hele 41%, gis det et kraftig signal til norske grndere om at Norge ikke er stedet for satse. Det hjelper ikke at selskapsskatten som nevnt foresls senket til 20%. Som om ikke dette var nok, s beholdes formueskatten samtidig som verdien av rentefradrag blir betydelig redusert. Summen blir en kraftig skatteskjerpelse for norske eiere som vil satse p nyskaping og vekst.

Tunnelsyn

Hvorfor gjr s Scheel dette? Det kan synes som dette utvalget har hatt et svrt enyd fokus p internasjonal skattekonkurranse uten ta innover seg at beskatningen av selskaper og dets eiere m sees i sammenheng. Fokus p selskapsskattesatsen er selvsagt relevant spesielt for storbedrifter med virksomheter i mange land. Storselskapene tilpasser seg dette ved flytte overskuddene til land med lave skattesatser, slik at skattegrunnlaget forsvinner. Dette har vrt et kende problem internasjonalt.

Skatteparadiser

Vil s en reduksjon av selskapsskattesatsen til 20% skjerme mot konkurranse fra lavskatteland? Svaret er nei. Storselskapene vil fortsatt ha incentiver til flytte overskudd til skatteparadiser. Skattesats p 20% vil neppe vre attraktivt nok for f utenlandske selskaper til lokalisere seg i Norge. Jeg tror ikke selskapsskattesatsen er s avgjrende. USA har en selskapsskattesats p hele 35%, men har likevel verdens sterkeste nringsliv.

Frre i jobb

Hva blir s konsekvensen av dette? Jeg er redd det blir dramatisk. Mange som tidligere har lykkes i Norge har allerede flyttet fra landet p grunn av formueskatten. Fr vi n en kraftig skjerpelse av kapitalbeskatningen slik Scheel-utvalget foreslr, vil mange andre flytte etter. Flytter de med penger fra landet vil de ta pengene med seg og investere andre steder. Da faller investeringene, nyskapingen og veksten. Frre nye arbeidsplasser vil komme. Det er det siste Norge trenger n nr oljenringen er i full krise.

Det kommer til ta flere r fr et nytt skattesystem blir vedtatt. Resultatet blir vedvarende usikkerhet rundt rammebetingelsene i en tid som er preget av stor usikkerhet rundt norsk konomi. I oljenringen kommer mange tusen arbeidsplasser til forsvinne i tiden fremover. Disse arbeidsplassene kommer ikke til bli erstattet fra hverken norske eller utenlandske storbedrifter som mtte mene Norge blir mer attraktivt med lavere selskapsskattesats.

Mot strmmen

Nye arbeidsplasser m derfor skapes fra nye bedrifter med norske eiere. Disse frykter jeg vil rammes hardt av fortsatt formueskatt og den foresltte kraftige skatteskjerpingen p utbytte og aksjegevinster. Folk vil ikke bruke sparepengene sine p nyskaping dersom de fler at de ikke blir sittende igjen med noe.

I stedet for skatteskjerpelse trenger landet vrt stimulans til nyskaping. Scheel-utvalget har dessverre foresltt det motsatte og skapt betydelig usikkerhet. Det er bare trist!

9 kommentarer

Kanskje p tide dra fram SVs forslag om skattelette for middelklassekvinner i offentlig sektor i distriktene?

N er det vell ikke grynderne som vill bl av kt skatt p unbytte, men parasittene som melker penger vi spekulasjon p brs. Senke selskapsskatten vill derimot hjelpe grynderne.

Jeg har lenge lurt p hvorfor den norske kronen har svekket seg s kraftig. Jeg trodde det kunne vre at land rundt oss ikke var klar over at vi ikke brukte kapital fra oljefondet, men med en aksjeskatt p 41% skjnner jeg det hele bedre.

"Gudbervarremeivl" er ikke dekkende. Var hele utvalget skjelyd?

Det er to ting som m p plass for at arbeidslivet skal yngle, gode rammebetingelser og kompetanse. Vi har for lengst sakket etter p begge omrder og Scheel-utvalget makter ikke anvise noen lsning p utfordringen. Politisk klkt og mot m nok til, og etterhvert kommer vel opposisjon og folk flest etter. Kriseforstelsen er dessverre fortsatt svrt lav i den norske befolkning, s lav at vi kan bli pfrt ubotelig skade...

Jeg er redd for at i framtiden vil alle skatteinntekter mtte komme fra arbeidsinntekt og fat eiendom, da flere og flere bedrifter driver skatteplanlegging og skatter til skatteparadiser.

Dette vil forsterke overfringen av rikdom fra de fattige og mellomklassen til de svrt rike i samfunnet.

P meg virker det som at politikerne ikke er interessert i f avvikle skatteparadisene (les: EU og USA), kanskje fordi de selv ser muligheten for egen berikelse p dette systemet.

Hva sitter vi igjen med da?

Jo, det er en avviklet velferdsstat, der folket mer eller mindre er slaver av gigantiske multinasjonale konsern.

Vi ser norske rikinger mest av alt er opptatt av bruke mest mulig penger p seg selv, og gjre det de kan for skatte minst mulig.

Det er visstnok lett gi fra seg en krone nr man kn har en tier. Men gi fra sg en krone nr man har millioner og milliarder synes svrt vanskelig.

har jeg fatt med meg dette riktig?: a/s, et skal forst betale 28 % skatt pa overskudd, og sa skal eiere betale 41 % skatt i tillegg for a fa ut overskuddet de har skapt?? jeg ma ha misforstatt, hvor mye er det ? 65 % ?

Proff Analytiker

Proff Analytiker

Dette bekrefter - overfor meg at Scheel-utvalget bestr hovedsaklig av AP-tilhengere, for hele forslaget til skatteomlegging er akkurat slik AP vil at det skal vre. Med andre ord: Nr AP kommer til makten igjen i 2017 s blir skatten omtrent som foresltt her.

AP har fra fr jaget strre bedrifter utenlands pga sine skatter og avgifter, n vil de jage ut resten ogs. Med hye skatter har de ogs medfrt skyhye lnninger og skyhyt kostnadsniv i Norge.

Da blir det kroken p dra nr oljeinntektene svikter for alvor om 8 - 10 r. Vi har ftt en liten forsmak p hvordan det blir n med lavere oljepris. Nr oljeproduksjonen generelt gr kraftig ned i tillegg slik at overfringene til oljefondet stuper, da blir det panikk blant politikere. Og Ap kommer til kjre landet i grus.

Sittende regjering prver mte denne tiden ved redusere skatter og avgifter, men blir hindret av KrF og Venstre. Skal Norge ha en aldri s liten mulighet for klare motgangen nr oljeinntektene svikter, s m Hyre og FrP ha flertall p stortinget fra neste valg.

Nr AP kommer til makta i 2017 har FRP i regjering lst alle utfordringer. Veiene er bygd. Det skinner av eldreomsorgen og folk fyller bensin til 6 kr literen. Tanker man for mer enn 100 kr fr man med en pakke sigaretter p kjpet.

Sverige knaller til med investoravdrag. Nr man investerer 1.3 millioner i en oppstartsbedrift s kan man trekke av 650.000 p sin kapitalinntekt.

Ser man kapitalisten og grunderen samlet s er det i prinsipp ingen skatt for oppstartsbedriften med grunderen som ansatt i Sverige. Kapitalisten vil s kunne hente ut en skapelig gevinst (begrenset av ekstremt kompliserte regler dog) med 20% skatt.

Skattesystemet som dette utvalget har laget er skreddersydd for store internasjonale bedrifter og det er interessant hvor drlig det er i forhold til land med generelt vestentlig hyere skattetrykk enn det vi har.

Skriv en ny kommentar

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!