hits

Skal Kongen f Oslo sentrum for seg selv?

Mange gleder seg n til f se byrdets komplette navneliste for kjretillatelser i Oslo sentrum og f vite miljgevinstene av et bilfritt Oslo.


De som vant makten i Oslo skal vedta en privatbilfri sone innenfor ring 1 i Oslo. Der bor det drye 1000 personer som fem ganger i uken fr besk av 90.000 personer som skal p jobb. Kongen, stortingspresidenten, hyesterettdommere, stortingsrepresentanter, statsrder, LO-sjefen, forsvarssjefen, biskopen, Norges Bank, bystyret og alle andre skal n bli fratatt retten til kjre i sentrum, uansett om det s er for kjre en 84 r gammel bestemor med tung bagasje til Trondheimstoget p Oslo S.

Tmme sentrum
Veinettet i Oslo sentrum eies av Oslo kommune og forvaltes derfor nesten helt suverent av det sittende flertallet i bystyresalen. Dagens maktregime er n som kjent ferdig med hestehandlingen bak lukkede drer der srlig et miniparti traff blinken.
Det er nykommerne i norsk politikk, Miljpartiet De Grnne (MDG), som er adressat for ideen om tmme Oslo sentrum for biler. I partiprogrammene er det fint lite lese om hvordan bilfritt Oslo skal gjennomfres, men det er viktig f med seg det som er av bilpolitikk.

Bilkrigen
MDG vil at s mange kommuner som mulig stenger sentrum for biler. Tvedestrand, Tnsberg, Trondheim og Troms har med andre ord mye glede seg til hvis "partiformann" Rasmus Hanssen ker sine maktbaser. For MDG i Oslo er bilfritt sentrum bare et virkemiddel i en strre tiltaksplan for redusere biltrafikken i hovedstaden med 33 prosent.


Stenger ned innenfor riksvei 162 (Ring 1).

Tjenestereiser
De grnne kommunistene drmmer om innfre lavutslippsone innenfor Ring 3 fra og med neste r, og trappe dette gradvis opp til et forbud mot fossilbiler innen 2022. Dieselbiler forbys i Oslo p alle dager hvor det er varslet luftforurensing.
Videre er det verdt ta med at partiet vil tilby alle kommuneansatte el-sykkel framfor bil p tjenestereiser, redusere antall fossilbiler og -busser i Oslo med 90% innen 15 r og ke prisen p de kommunale parkeringsplassene i hele Oslo til 70 kroner per time.


Rasmus Hansson p tjenestereise-sykkel.

Ord med i laget?
Men tilbake til bilfritt Oslo. Skal dette konsekvens-utredes? Hvor stor og betydningsfull er miljeffekten? Skal bilfritt ut p nasjonal og lokal hring? De fleste vil nok kunne sttte tanken om at s mange som mulig br ha et ord med i laget fr et spass omfattende tiltak iverksettes i Norge, og at tunge fagfolk br benyttes for alt de er verdt.

Veldig brtt
I MDGs partiprogram str det under tittelen "Et levende demokrati" at "For fremme politisk forpliktelse m de politiske prosessene vre 1) demokratiske,2) inkluderende, 3) gjennomsiktige og 4) tilgjengelige for folk flest." Det er mulig at mange opplever at bilfritt kommer noe brtt p for et raskt vedtak i bystyresalen og de ubesvarte sprsmlene er alt for mange.

For de f?
N er ikke bilfrie soner noe nytt i verdenssammenheng. Paris, Graz og Dubrovnik er bare tre av svrt mange byer som av historiske, miljmessige eller andre hensyn har bilfrie soner, men det br ikke bety at stenge ned en strre del av Oslo for biltrafikk ndvendigvis er en god ide. Dette kan fort bli en god ide for de f og den vil kunne endre livet negativt for de mange.
En slik samfunnsendring br vre begrunnet i store gevinster, i dette tilfellet, miljgevinster. Hva som kommer til skje med svevestv og nitrogendioksidkonsentrasjon innenfor Ring 1 vet jeg ikke, dessuten vet vi ikke hvordan forurensingen er i dag, fordi dette mles ikke i sentrum. Uansett, byrdet br kanskje snart gjre kjent et samfunns- og klimaregnskap for prosjekt bilfritt Oslo sentrum?


Alle biler blir forbudt.

Hvilkens rett?
Hvem skal s f kjre? 100 prosent bilfritt er jo en utopi. Skal kun Kongen f gleden av ha et kfritt sentrum rett utenfor garasjeporten sin p Slottsplassen? Skal fastboende, taxi, varetransport, trafikkgodkjente funksjonshemmede, ikke-godkjente funksjonshemmede, LO-sjefen og biskopen f kjretillatelse? Av de 90.000 som reiser innenfor Ring 1 for jobbe, bruker syv prosent privatbil. Og mange av disse igjen bruker elbil eller hybrid. Hvor stor andel av disse fr fortsette kjre til arbeidet? Mange gleder seg nok til se den komplette listen over hvem som opprettholder sin rett til ferdes i byen med bil.

Les mer om bilfritt her:http://www.osloby.no/politikk/8-sporsmal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-Oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt-8182497.html

64 kommentarer
Waldemar Hoppschnagel

Waldemar Hoppschnagel

N br Kongen kunne klare spasere de fem minuttene det tar fra Slottet til Stortinget. Dessuten har Oslo Norges suverent beste kollektivtilbud s det burde ikke vre noe problem holde sentrum bilfritt. Kommer seg lett rundt med trikk, T-bane og buss.

For vrig:

http://gfx.dagbladet.no/labrador/107/107086/10708616/jpg/active/503x.jpg

Spent p hvem som skal dele ut kjretillatelser :) pner for korrupsjon og "kammeraderi".

De har virkelig fremmet et godt gjennomtenkt forslag....

Det de glemmer, er at det er folk i bilene. Hver gang en bil forsvinner, forsvinner ogs folkene inni bilen. De drar i stedet til et omrde (les handelssenter), der de er velkomne.

Sakte men sikkert dr de bilfrie sonene i et land med mye drlig og kaldt vr.

Miljfascistene strikes again! Dette er samme gjengen som vil forpeste omgivelsene med starte statlige hasjplantasjer og dele ut ei pipe til alle som vil ha ...

"Videre er det verdt ta med at partiet vil tilby alle kommuneansatte el-sykkel framfor bil p tjenestereiser."

Haha, Om det ikke er vanskelig rekruttere folk til hjemmesykepleien fra fr av s blir det hvertfall hardt for de pleietrengende hjemmevrende framover om hjemmesykepleierene kun skal f el-sykkel komme seg fram p.

Jeg satt og grublet p det med flytting til omrdet, men det er jo ikke noe problem, siden folk n kommer til flytte ut fra omrdet i stedet...

Hva skjer med de som bor innenfor Ring 1 og eier bil. M de parkere utenfor ringen?

Tidligere regjering oppfordret folk til kjpe dieselbiler. N blir de forbudt mange dager i ret.

Har de som kjpte dieselbil etter oppfordringen krav p refusjon av engangsavgiften? Det er vel ikke lov ta betalt for et produkt som er forbudt bruke?

Politikerpampene bevilger seg selv unntak fra disse brysomme reglene skal dere se. De er nemlig mye viktigere enn vanlige folk.

Hvordan skal jeg f med meg prostituerte p sykkel?

Veldig bra at Stortinget ligger innenfor Ring 1. Da m vre kjre & fete folkevalgte spasere p "jobb".

Dette er helt p jordet politikk.

Forbaska treklemmere og rotter er hva disse politikerne er.

70 kr timen for parkering og bilnekt i sentrum?

Har dere ryka hasj??

Sakset ut denne fra Oslo Mdg. Er dette s avskrekkende da?

Miljpartiet De Grnne vil:

? Prioritere noen trafikantgrupper etter flgende prioriteringsliste: 1. Fotgjengere og utrykningskjrety;

2. Syklister;

3. Brukere av offentlig transport;

4. Motoriserte tohjulinger;

5. Kommersielle brukere inkludert varelevering og trailere; 6. Bilbrukende handlende, beskende pendlere.

? Gjre det enklere for enkeltpersoner la bilen st i hverdagen, blant annet gjennom overoppfylle planene for sykkelveier, styrke bysykkelordningen, legge tilrette for bildelingsordninger med el-biler og gjre kollektivtransport mer attraktivt gjennom bedre holdeplasser, bedre ruter og enklere informasjon.

Dette er da ikke srlig nytt eller originalt. Pyongyang har praktisert en tilnrmet bilfritt bysentrum i mange r med stort hell. Businessen blomstrer og handelen gr livlig tross fravret av biler.

MDG blir beskyldt for ikke ha en helhetlig politikk. Vel, i dette tilfellet henger i hvertfall redusert bilkjring sammen med den liberale narkotikapolitikken. Kjring i ruset tilstand er jo ikke bra.

Lite gjennomtenkt , hva med de som er avhengi av transport for komme seg ut og ned i sentrum , blir bare oppgitt

Tror ikke de som har ansvar for sikkerheten til kjente personer liker tanken p at enkelte m bruke beina. Hvem er s viktig at vedkommende fr kjre og hvem er ikke? Statsministeren, kulturministeren? Hva med han derre Justin Bieber og gale fans? Beskende statsledere? Politiet ?

S bra tiltak, n kan alle Tesla pendlerne som har kjpt over 2000 kg tunge Teslar fulle av batterier selge disse for de fr ikke kjre til Oslo sentrum. Da er det bare g tilbake til dieselen.Masse svevestv slipper vi ogs nr disse 700 hk bilene forsvinner fra veiene.

Teddy Bjrnsen

Teddy Bjrnsen

I dag presenterer Aftenposten planer for ny ferjeterminal p Vippetangen. Vippetangen ligger innenfor ring 1. Hvordan skal det g med danskeferjene nr privatbilene ikke lenger fr kjre til/fra terminalen?

Det kan bli interessant se Oslo sentrum etter at restauranter og barer stenger p morgenkvisten, og da srlig i vinterhalvret med 10 kuldegrader og snfall. Eller vil de flytte all skjenking og restaurantdrift utenfor Ring 1 ogs? Velkommen til en stille og mrklagt by! Gratulerer, Oslo, med et byrd som vil tilbake til hestedrosjer!

Mange trekker fram problemene for de som bor i sentrum, men er det ikke nettopp de som stemmer p MDG, da?

En hipsterdame med lilla, heklet sjal og sandaler som lser verdensproblemer p en kul utecafe med kaffe latte i koppen, p vei til meditasjonskurs for f ro i livet? Vil hun savne retten til kjre bil?

Er det ikke verre med oss som faktisk jobber og bidrar med noe? Vi som gjerne bor p vestkanten eller i Brum - og m innom et par barnehager med SUV'en vr fr vi kjrer inn i Oslo for skape verdier der?

Ser spesialt fram til at ikke brytebilene kjrer om vinteren, det er jo uansett ikke noe vits i siden bilkjring er forbudt.

Dette blir for dumt. Mange er avhengige av bil pga jobben. For eksempel tmre trenger verkty for kunne jobbe og da blir det vanskelig hvis de skal ta kollektivt hver dag. Eller hvis man m brtt til sykehuset, men m rekke t-banen fordi man ikke kan kjre...

Stakkars Sissener som ikke fr kjre bilen sin i sentrum lenger. Br vi grte p vegne av ham og de andre han omtaler som "mektige"? Nei, faktisk ikke. Det blir fremdeles kollektiv i sentrum, det blir fremdeles mulig med varetransport, det blir fortsatt taxikjring osv osv. Dette er en gevinst for oss alle som bruker byen for ulike aktiviteter! :)

Oslo stemte sosialistisk !

Det var selvsag tbare et tidssprsml med innvandringsblgen vi har...

nr vi vet at 67% av muslimene stemmer p Arbeiderpartiet - eller Araberpartiet som vi kanskje kan kalle dem etter at Jonas foreslo hente en Arabisk by p strrelse med Hamar til Norge over bare 2 r. MDG er sosialister rdere enn de fleste men med en grnn kappe p, s med rent sosialistisk flertall br det ikke forundre innbyggerne i hovedstaden som stemte dem inn at det n blir direktiver, pbud og diktat om hvordan...

...folk skal leve livene sine... :)

Fasinerende se at gla kommunistene i skal styre norges strste by. Hper ikke de stenger byen kl.01.00 igjen. Kan vi hpe p en dyrere by og rarere by?

Regner med at forbudet vil gjelde kjring til Storting, Rdhus, departementer etc etc. Slik at politikere kan f smake egen politikk. Eller blir det som vanlig Animal Farm om igjen? Noen er likere enn andre...

Oslos befolkning fr det de vil ha. Eller gjr de det? Det ser vi om fire r...

Bjrn Tore Pettersen

Bjrn Tore Pettersen

Dette er jo akkurat som bestilt fra det norske folk, de vil detaljstyres fra vugge og til grav!!!

Jeg tror MDG ville satt stor pris p gjre Oslo bilfritt. Ikke bare fossilbilfritt, men bilfritt. Da hadde man jo sluppet hele diskusjonen om sndagspne butikker, for butikkene fikk jo uansett ikke varer, og ikke minst - det ville jo tatt knekken p barnearbeid og hogst av regnskog siden varetilgangen ville bli mindre.

Hylekoret var stort nr det skulle innfres rykeforbud p utesteder. En s for seg en hel nring havne p ryggen med en skadefro konkur-jvel som dansen samba av glede. I dag har pipen en annen lyd. Mon tro om ikke pipen fr en annen lyd nr en ser at dette faktisk er mulig og en berikelse for byens innbyggere. Gamle konservative krefter har alltid vrt p villspor.

Terje Einertsen

Terje Einertsen

Artig, hvor blir oppsamlingsparkeringen for de som i dag benytter garasjen under Stortinget, de m vel bli de siste som fr noen form for dispensasjon fra dette opplegget.

N er jo dette bare en programerklring. Fr det blir til et forslag som skal kunne vedtas av bystyret skal det utarbeides i detalj og sendes p hring. Da forutser jeg at flere praktiske hindringer vil komme opp.

F.eks. adgang for bevegelseshemmede skal sikres. Det betyr at bde privatbiler og taxier m ha adgang da mange bevegelseshemmede ikke ndvendigvis kjrer egen bil. Dette betyr i sin tur at man fr ikke ned trafikken nevneverdig (Se i gatene i sentrum, det meste som kjrer der er busser og drosjer), og man kan ikke bygge fysiske sperrer (De vil sperre for privatbiler for bevegelseshemmede), og dermed vil andre bilister som i utgangspunktet ikke har lov til kjre der bryte forbudet over en lav sko, da det er uhndterlig bruke kontrollvirksomhet til begrense ulovlig trafikk. (Skal man ha betjenter som kikker inn i alle biler som kjrer for se etter handicappskilt?)

Forbudet det bebudes regner jeg derfor med blir 'utsatt' til neste periode nr 2019 kommer, da har MDG uansett fra arbeiderpartiet ststed gjort jobben de er tiltenkt nemlig holde AP ved makten.

Om de har tenkt gjre noe som reellt begrenser trafikken i sentrum br de heller jobbe med gateplanen og innrette gatenettet slik at gjennomkjring blir umulig annet enn med trikk og buss. Dette kan til forskjell fra gjennomkjring med bil lses med fysiske sperrer. Annen trafikk har da adgang til sentrum, men kan ikke kjre gjennom, og med omdisponering av gateareal som i dag brukes til parkering blir privatbilene geleidet inn i parkeringshusene, helt uten mtte bruke autoritre og inneffektive virkemiddel som forbud.

Kjp Sten & Strm aksjer

Sperregrensen burde vrt hevet til 10%, s slipper man at slike sm partier skal kunne sitte diktere sin ideologi p andre fordi de endelig har klart karre til seg noen f stoler.

Skei Grande fr seg litt trim nr hun skal g fra Stortinget til Slottet hver fredag

De grnne kommunistene skal opprette

konsentrasjonleir p Hopen.

Der skal de bl Nazistene sitte.

Eller var det motsatt.

Hvordan skal butikker og annen nringsvirksomhet f varer?

Hvordan skal bevegelseshemmede kunne bevege seg rundt i byen?

Skal det innfres brannvogn med hest og kjerre?

Om noen syntes sprsmlene mine lyder tpelige, er det ingenting mot hvor tpelig det er med et bilfritt Oslo...

Trist. Bare trist.

Da blir det ikke noe besk i Oslo for min del nr 2018 nrmer seg.

Er det s farlig, da. Audun Lysbakken i SV fr sikkert med seg MDG og Rdt for legge ned Oslo Brs. Da trenger ikke Sissener bekymre seg over hvordan han skal komme seg dit.

Jeg gleder meg virkelig til at Oslo sentrum stenges for all trafikk. Jeg gleder meg til de konsekvenser dette vil f, og jeg hper konsekvensene blir veldig synlige de neste to r.

Ved neste stortingsvalg hper jeg at alle og enhver kan se at uansvarlige partier som MDG og SV ikke er egnet til ha makt og at slike minipartier for alltid forsvinner fra Stortinget og fra alle landets kommunestyrer.

Til slutt kan man lure p hva endel velgere egentlig "tenker" med?

Hva med huspriser nr man ikke kan kjre til fra hus/leiligheten man bor i?

Fr flyttebiler dispensasjon? Eller hva med drosjer?

Oslo kommer til bli slik vi har sett bilder fra Peking p 70'tallet,

endelse hav av sykler p vei til et eller annet sted, om vinteren vil vi bli minnet om sovjetunionen hvor gamle damer I ufikse ullkper sto og skuffet sn for hand, for mkebiler er naturligvis forbudt, og vre stolte stortingsrepresentanter trkker iherdig terrengsyklen sin gjennom snkavet, dette blir bra

jeg lurer bare p en liten ting, folk kommer jo til bli syke av dette her, svette av trkke seg oppover bratte bakker I kulden og s avkjlt nr de stopper, vi kan skrive egenmelding vel?

Forvrig, 1000 folk bor innenfor ring-1, og alle sammen har astma?

Lykke til. Det skal bli en fryd og flge dette sirkuset p avstand.

Byregjeringnen som de kaller seg har en interessant tid fremfor seg.. Rushtidsavgiftene har man gjort klart for allerede, nye skilt ved alle bomringer har vrt oppe noen uker. Blir bra...

Det er vel grunn til tro at alle rikingene som bor og/eller jobber i byens indre kjerne, kommer til f unntak fra bestemmelsen, slik at det indre av Oslo blir ett omrde bare for rikingenes biler. Og selvsagt kommer nok Byrdet og Bystyrets medlemmer til gjre unntak for seg selv, sine ektefeller og barn.

Ordfreren og Byrdsleder vil nok ogs ha sin parkeringsplass i kjelleren p Rdhuset som fr. Og s vil nok Regjering og Stortingets medlemmer kunne kjre bil i sentrum, pluss de rike turistene som kommer i privatbil med sjfr.

S det blir nok biler i sentrum, men bare for de rike og kondisjonerte.

Jan Erik Olsen

Jan Erik Olsen

Svrt s mye negativitet da!

Dette er symbolpolitikk og MDG har vel ikke valgt seg selv inn i rdhuset. Alts m det jo vre en betydelig del av Oslos befolkning som nsker dette tiltaket. Det blir sikkert en omstilling og det blir sikkert hndhevet ut fra fornuft. Det skal ikke vre nok ikke gidde se etter alternativer og dermed sette seg i bilen. Jeg bor ikke i Oslo selv, men jeg sttter virkelig dette initiativet.

jeg sitter her og ler s jeg griner!

Smart ... Rdhusgarasjen kan gjres om til museum ....

Hvordan kritiserer man noen de fleste i Oslo har stemt p? Verden vil bedras.

Flott av Miljpartti Dem Grnne! Ingen trenger kjra bil inn tel Oschlo, dem fr g sjl, sykla eller reisa med buss, trikk og tog. Og det fr gjelda samma hvor langt det skal vrra tel det bondelandet dem bor p. Sjlsagt m det vrra disspansasjon for politikera, enten dem sitter p Storting eller Rdhus, dem gjr tross alt en jobb for den offentlige administrasjon'. Vi som bor i by'n klarer vrs uten bil, s det er ingen grunn tel at dem som jobber her skal trenga'n heller. Bil er bare i veien og ikke tel no' hjlp nr du skal ryka deg ei bnne likkavl. S vi kan setta pris p at stemma vrses tel Miljpartti Dem Grnne ga vrs no' ressultat for at vi klarte komma vrs inn tel stemmelokalet, sjl om dem hadde lagt det inn p sko'ern vi hata nr vi gikk der.

"De fleste ha et ord med i laget"? N har vel de aller fleste ftt et ord med i laget. Tror det var "valg" de kalte det i september. Gikk du glipp av det, Sissner?

N m norske velgere f opp ynene.Srlig den 1/3-delen av folket som stemmer Ap.Her er de blitt enige med MDG om et samfunn som ikke vil fungere og nringsliv som vil krepere.

Skal bli gy se motreaksjonen til folket ved neste Stortingsvalg.Har vi det s godt i dette landet at vi kan ha det gy p valgdagen og rett og slett stemme p slike tullepartier uten ryggrad?

Alle i Ap og SV vil i hvertfall ha kjretillatelse. Dette er tull og det er utrolig at man skal kunne f lov til kjre p med slike dumme ideer. Dette vil gi katastrofale konsekvenser for mange.

Det fr vre all eller ingen

Velkommen til Dikaturstaten Norge og Oslamabad !

Det er kun p papiret at Norge har demokrati. Ikke i praksis.

Sttteordning for Elsykler?

Skal bli spennende se om der kommer sttteordninger for vanlige sykler.

( mulig vanlige sykler Ikke er miljvenlige nok for en slik sttteordning )

Hvis noen kjrer gjennom en bomstasjon, kan de da kjre til sentrum? Eller enda bedre betaler rushtidsavgift, kan de da kjre til sentrum? Det skal jo komme flere bomstasjoner og bli (stor) rushtidsavgift. Kan man forvente store inntekter dersom folk flest ikke lenger har rd til kjre? Med nedgang i kjringen, hvem skal da finansiere kollektivsatsingen som bilistene er planlagt betale?

Leiligheten kommer snart p salg . jeg flytter ut av Oslo . Her jeg bor er det snart bare hijaber og serkekledde menn . Mitt Norge er borte her jeg bor .

Norges mektigste er en person uten noen form for reell makt?

Roald Bentzen

Roald Bentzen

Ca. 10% av befolkningen er over 67 r - For Oslos vedkommende betyr det 60 tusen personer. De fleste av dem vil jeg tro har et kjrety. Familiekontakt er prioritert interesse hos eldre - Det kommer nye barnebarn, nye bodetaljer o.l. en vil vre delaktig i. Innenfor Ring 1 ser jeg at disse personer gr en mrk tid i mte!

Dette er nisselandet norge p sitt beste.

Dette er stort sett gjort i Skien alt. Sentrum dde og alle drar til Hercules. Og gyere blir det neppe med de nye bomringene.

Det blir morsomt se varetransporten i Oslo. Et og et kjleskap, en og en sofa. P hver sin sykkel. OK OK OK! Sponsa elsykkel, da! Eller trikk kanskje? Midtvinters, alts. Og hver morgen blir fersk fisk og meieriprodukter p vei til hyllene til matbutikkene ikke fullt s fresht, midtsommers. Men hermetikken overlever.

Og s fr vi hpe at ingen trenger rrleggere og andre hndtverkere eller tjenester. For alle tar seg ikke rd til tekkes kravet om elbilljp for tilfredsstille De gales srregler, og det finnes mer enn nok kunder utenfor sentrum.

Joda, det blir god plass til folk og sykler. Tomme sentre og butikker, dessverre - men SPACE! 😊 hvis det da ikke pnes for at varetransport, utrykningsbiler, tjenestetransport og litt snt innimellom blir fritatt?

Uansett - behovet for veier inn til- og i Oslo er der, og de m vedlikeholdes. Og jeg tror det tar lang tid fr asfalt blir fraktet p hvite skyer.

Og AP er helt enig. Snart valg, Raymond

Skriv en ny kommentar

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!