Skal Kongen få Oslo sentrum for seg selv?

Mange gleder seg nå til å få se byrådets komplette navneliste for kjøretillatelser i Oslo sentrum og få vite miljøgevinstene av et bilfritt Oslo.


De som vant makten i Oslo skal vedta en privatbilfri sone innenfor ring 1 i Oslo. Der bor det drøye 1000 personer som fem ganger i uken får besøk av 90.000 personer som skal på jobb. Kongen, stortingspresidenten, høyesterettdommere, stortingsrepresentanter, statsråder, LO-sjefen, forsvarssjefen, biskopen, Norges Bank, bystyret og alle andre skal nå bli fratatt retten til å kjøre i sentrum, uansett om det så er for å kjøre en 84 år gammel bestemor med tung bagasje til Trondheimstoget på Oslo S.

Tømme sentrum
Veinettet i Oslo sentrum eies av Oslo kommune og forvaltes derfor nesten helt suverent av det sittende flertallet i bystyresalen. Dagens maktregime er nå som kjent ferdig med hestehandlingen bak lukkede dører der særlig et miniparti traff blinken.
Det er nykommerne i norsk politikk, Miljøpartiet De Grønne (MDG), som er adressat for ideen om å tømme Oslo sentrum for biler. I partiprogrammene er det fint lite å lese om hvordan bilfritt Oslo skal gjennomføres, men det er viktig å få med seg det som er av bilpolitikk.

Bilkrigen
MDG vil at så mange kommuner som mulig stenger sentrum for biler. Tvedestrand, Tønsberg, Trondheim og Tromsø har med andre ord mye å glede seg til hvis "partiformann" Rasmus Hanssen øker sine maktbaser. For MDG i Oslo er bilfritt sentrum bare et virkemiddel i en større tiltaksplan for å redusere biltrafikken i hovedstaden med 33 prosent.


Stenger ned innenfor riksvei 162 (Ring 1).

Tjenestereiser
De grønne kommunistene drømmer om å innføre lavutslippsone innenfor Ring 3 fra og med neste år, og trappe dette gradvis opp til et forbud mot fossilbiler innen 2022. Dieselbiler forbys i Oslo på alle dager hvor det er varslet luftforurensing.
Videre er det verdt å ta med at partiet vil tilby alle kommuneansatte el-sykkel framfor bil på tjenestereiser, redusere antall fossilbiler og -busser i Oslo med 90% innen 15 år og å øke prisen på de kommunale parkeringsplassene i hele Oslo til 70 kroner per time.


Rasmus Hansson på tjenestereise-sykkel.

Ord med i laget?
Men tilbake til bilfritt Oslo. Skal dette konsekvens-utredes? Hvor stor og betydningsfull er miljøeffekten? Skal bilfritt ut på nasjonal og lokal høring? De fleste vil nok kunne støtte tanken om at så mange som mulig bør ha et ord med i laget før et såpass omfattende tiltak iverksettes i Norge, og at tunge fagfolk bør benyttes for alt de er verdt.

Veldig brått
I MDGs partiprogram står det under tittelen "Et levende demokrati" at "For å fremme politisk forpliktelse må de politiske prosessene være 1) demokratiske, 2) inkluderende, 3) gjennomsiktige og 4) tilgjengelige for folk flest." Det er mulig at mange opplever at bilfritt kommer noe brått på for et raskt vedtak i bystyresalen og de ubesvarte spørsmålene er alt for mange.

For de få?
Nå er ikke bilfrie soner noe nytt i verdenssammenheng. Paris, Graz og Dubrovnik er bare tre av svært mange byer som av historiske, miljømessige eller andre hensyn har bilfrie soner, men det bør ikke bety at å stenge ned en større del av Oslo for biltrafikk nødvendigvis er en god ide. Dette kan fort bli en god ide for de få og den vil kunne endre livet negativt for de mange.
En slik samfunnsendring bør være begrunnet i store gevinster, i dette tilfellet, miljøgevinster. Hva som kommer til å skje med svevestøv og nitrogendioksidkonsentrasjon innenfor Ring 1 vet jeg ikke, dessuten vet vi ikke hvordan forurensingen er i dag, fordi dette måles ikke i sentrum. Uansett, byrådet bør kanskje snart gjøre kjent et samfunns- og klimaregnskap for prosjekt bilfritt Oslo sentrum?


Alle biler blir forbudt.

Hvilkens rett?
Hvem skal så få kjøre? 100 prosent bilfritt er jo en utopi. Skal kun Kongen få gleden av å ha et køfritt sentrum rett utenfor garasjeporten sin på Slottsplassen? Skal fastboende, taxi, varetransport, trafikkgodkjente funksjonshemmede, ikke-godkjente funksjonshemmede, LO-sjefen og biskopen få kjøretillatelse? Av de 90.000 som reiser innenfor Ring 1 for å jobbe, bruker syv prosent privatbil. Og mange av disse igjen bruker elbil eller hybrid. Hvor stor andel av disse får fortsette å kjøre til arbeidet? Mange gleder seg nok til å se den komplette listen over hvem som opprettholder sin rett til å ferdes i byen med bil.

Les mer om bilfritt her: http://www.osloby.no/politikk/8-sporsmal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-Oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt-8182497.html

64 kommentarer

Waldemar Hoppschnagel

19.10.2015 kl.08:30

Nå bør Kongen kunne klare å spasere de fem minuttene det tar fra Slottet til Stortinget. Dessuten har Oslo Norges suverent beste kollektivtilbud så det burde ikke være noe problem å holde sentrum bilfritt. Kommer seg lett rundt med trikk, T-bane og buss.

For øvrig:

http://gfx.dagbladet.no/labrador/107/107086/10708616/jpg/active/503x.jpg

Dag Magne

19.10.2015 kl.08:39

Spent på hvem som skal dele ut kjøretillatelser :) Åpner for korrupsjon og "kammeraderi".

Audun

19.10.2015 kl.08:44

De har virkelig fremmet et godt gjennomtenkt forslag....

Karl

19.10.2015 kl.08:48

Det de glemmer, er at det er folk i bilene. Hver gang en bil forsvinner, forsvinner også folkene inni bilen. De drar i stedet til et område (les handelssenter), der de er velkomne.

Sakte men sikkert dør de bilfrie sonene i et land med mye dårlig og kaldt vær.

Gomlen

19.10.2015 kl.08:51

Miljøfascistene strikes again! Dette er samme gjengen som vil forpeste omgivelsene med å starte statlige hasjplantasjer og dele ut ei pipe til alle som vil ha ...

Glenn

19.10.2015 kl.08:52

"Videre er det verdt å ta med at partiet vil tilby alle kommuneansatte el-sykkel framfor bil på tjenestereiser."

Haha, Om det ikke er vanskelig å rekruttere folk til hjemmesykepleien fra før av så blir det hvertfall hardt for de pleietrengende hjemmeværende framover om hjemmesykepleierene kun skal få el-sykkel å komme seg fram på.

Edvard

19.10.2015 kl.08:56

Jeg satt og grublet på det med flytting til området, men det er jo ikke noe problem, siden folk nå kommer til å flytte ut fra området i stedet...

Gunnar

19.10.2015 kl.09:09

Hva skjer med de som bor innenfor Ring 1 og eier bil. Må de parkere utenfor ringen?

Tidligere regjering oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler. Nå blir de forbudt mange dager i året.

Har de som kjøpte dieselbil etter oppfordringen krav på refusjon av engangsavgiften? Det er vel ikke lov å ta betalt for et produkt som er forbudt å bruke?

Per

19.10.2015 kl.09:13

Politikerpampene bevilger seg selv unntak fra disse brysomme reglene skal dere se. De er nemlig mye viktigere enn vanlige folk.

Politiker

19.10.2015 kl.09:14

Hvordan skal jeg få med meg prostituerte på sykkel?

Ole

19.10.2015 kl.09:18

Veldig bra at Stortinget ligger innenfor Ring 1. Da må våre kjære & fete folkevalgte spasere på "jobb".

Opgitt

19.10.2015 kl.09:25

Dette er helt på jordet politikk.

Forbaska treklemmere og rotter er hva disse politikerne er.

70 kr timen for parkering og bilnekt i sentrum?

Har dere røyka hasj??

Anders j

19.10.2015 kl.09:26

Sakset ut denne fra Oslo Mdg. Er dette så avskrekkende da?

Miljøpartiet De Grønne vil:

? Prioritere noen trafikantgrupper etter følgende prioriteringsliste: 1. Fotgjengere og utrykningskjøretøy;

2. Syklister;

3. Brukere av offentlig transport;

4. Motoriserte tohjulinger;

5. Kommersielle brukere inkludert varelevering og trailere; 6. Bilbrukende handlende, besøkende pendlere.

? Gjøre det enklere for enkeltpersoner å la bilen stå i hverdagen, blant annet gjennom å overoppfylle planene for sykkelveier, styrke bysykkelordningen, legge tilrette for bildelingsordninger med el-biler og gjøre kollektivtransport mer attraktivt gjennom bedre holdeplasser, bedre ruter og enklere informasjon.

MortenH

19.10.2015 kl.09:31

Dette er da ikke særlig nytt eller originalt. Pyongyang har praktisert en tilnærmet bilfritt bysentrum i mange år med stort hell. Businessen blomstrer og handelen går livlig tross fraværet av biler.

MDG blir beskyldt for ikke å ha en helhetlig politikk. Vel, i dette tilfellet henger i hvertfall redusert bilkjøring sammen med den liberale narkotikapolitikken. Kjøring i ruset tilstand er jo ikke bra.

gunnar

19.10.2015 kl.09:36

Lite gjennomtenkt , hva med de som er avhengi av transport for å komme seg ut og ned i sentrum , blir bare oppgitt

Mummmle

19.10.2015 kl.09:36

Tror ikke de som har ansvar for sikkerheten til kjente personer liker tanken på at enkelte må bruke beina. Hvem er så viktig at vedkommende får kjøre og hvem er ikke? Statsministeren, kulturministeren? Hva med han derre Justin Bieber og gale fans? Besøkende statsledere? Politiet ?

Peder Rask

19.10.2015 kl.09:40

Så bra tiltak, nå kan alle Tesla pendlerne som har kjøpt over 2000 kg tunge Teslar fulle av batterier selge disse for de får ikke kjøre til Oslo sentrum. Da er det bare å gå tilbake til dieselen.Masse svevestøv slipper vi også når disse 700 hk bilene forsvinner fra veiene.

Teddy Bjørnsen

19.10.2015 kl.09:54

I dag presenterer Aftenposten planer for ny ferjeterminal på Vippetangen. Vippetangen ligger innenfor ring 1. Hvordan skal det gå med danskeferjene når privatbilene ikke lenger får kjøre til/fra terminalen?

Ola Normann

19.10.2015 kl.09:58

Det kan bli interessant å se Oslo sentrum etter at restauranter og barer stenger på morgenkvisten, og da særlig i vinterhalvåret med 10 kuldegrader og snøfall. Eller vil de flytte all skjenking og restaurantdrift utenfor Ring 1 også? Velkommen til en stille og mørklagt by! Gratulerer, Oslo, med et byråd som vil tilbake til hestedrosjer!

Geir

19.10.2015 kl.10:05

Mange trekker fram problemene for de som bor i sentrum, men er det ikke nettopp de som stemmer på MDG, da?

En hipsterdame med lilla, heklet sjal og sandaler som løser verdensproblemer på en kul utecafe med kaffe latte i koppen, på vei til meditasjonskurs for å få ro i livet? Vil hun savne retten til å kjøre bil?

Er det ikke verre med oss som faktisk jobber og bidrar med noe? Vi som gjerne bor på vestkanten eller i Bærum - og må innom et par barnehager med SUV'en vår før vi kjører inn i Oslo for å skape verdier der?

Rob

19.10.2015 kl.10:08

Ser spesialt fram til at ikke brøytebilene kjører om vinteren, det er jo uansett ikke noe vits i siden bilkjøring er forbudt.

Sofie

19.10.2015 kl.10:11

Dette blir for dumt. Mange er avhengige av bil pga jobben. For eksempel tømre trenger verktøy for å kunne jobbe og da blir det vanskelig hvis de skal ta kollektivt hver dag. Eller hvis man må brått til sykehuset, men må rekke t-banen fordi man ikke kan kjøre...

Magne

19.10.2015 kl.10:17

Stakkars Sissener som ikke får kjøre bilen sin i sentrum lenger. Bør vi gråte på vegne av ham og de andre han omtaler som "mektige"? Nei, faktisk ikke. Det blir fremdeles kollektiv i sentrum, det blir fremdeles mulig med varetransport, det blir fortsatt taxikjøring osv osv. Dette er en gevinst for oss alle som bruker byen for ulike aktiviteter! :)

EnMann

19.10.2015 kl.10:23

Oslo stemte sosialistisk !

Det var selvsag tbare et tidsspørsmål med innvandringsbølgen vi har...

når vi vet at 67% av muslimene stemmer på Arbeiderpartiet - eller Araberpartiet som vi kanskje kan kalle dem etter at Jonas foreslo å hente en Arabisk by på størrelse med Hamar til Norge over bare 2 år. MDG er sosialister rødere enn de fleste men med en grønn kappe på, så med rent sosialistisk flertall bør det ikke forundre innbyggerne i hovedstaden som stemte dem inn at det nå blir direktiver, påbud og diktat om hvordan...

...folk skal leve livene sine... :)

Kjell

19.10.2015 kl.10:25

Fasinerende å se at gla kommunistene i skal styre norges største by. Håper ikke de stenger byen kl.01.00 igjen. Kan vi håpe på en dyrere by og rarere by?

Gunnar2

19.10.2015 kl.10:30

Regner med at forbudet vil gjelde kjøring til Storting, Rådhus, departementer etc etc. Slik at politikere kan få smake egen politikk. Eller blir det som vanlig Animal Farm om igjen? Noen er likere enn andre...

tm

19.10.2015 kl.10:37

Oslos befolkning får det de vil ha. Eller gjør de det? Det ser vi om fire år...

Bjørn Tore Pettersen

19.10.2015 kl.10:42

Dette er jo akkurat som bestilt fra det norske folk, de vil detaljstyres fra vugge og til grav!!!

Lars

19.10.2015 kl.10:42

Jeg tror MDG ville satt stor pris på å gjøre Oslo bilfritt. Ikke bare fossilbilfritt, men bilfritt. Da hadde man jo sluppet hele diskusjonen om søndagsåpne butikker, for butikkene fikk jo uansett ikke varer, og ikke minst - det ville jo tatt knekken på barnearbeid og hogst av regnskog siden varetilgangen ville bli mindre.

Dundas

19.10.2015 kl.10:58

Hylekoret var stort når det skulle innføres røykeforbud på utesteder. En så for seg en hel næring havne på ryggen med en skadefro konkur-jævel som dansen samba av glede. I dag har pipen en annen lyd. Mon tro om ikke pipen får en annen lyd når en ser at dette faktisk er mulig og en berikelse for byens innbyggere. Gamle konservative krefter har alltid vært på villspor.

Terje Einertsen

19.10.2015 kl.11:03

Artig, hvor blir oppsamlingsparkeringen for de som i dag benytter garasjen under Stortinget, de må vel bli de siste som får noen form for dispensasjon fra dette opplegget.

Sverre

19.10.2015 kl.11:20

Nå er jo dette bare en programerklæring. Før det blir til et forslag som skal kunne vedtas av bystyret skal det utarbeides i detalj og sendes på høring. Da forutser jeg at flere praktiske hindringer vil komme opp.

F.eks. adgang for bevegelseshemmede skal sikres. Det betyr at både privatbiler og taxier må ha adgang da mange bevegelseshemmede ikke nødvendigvis kjører egen bil. Dette betyr i sin tur at man får ikke ned trafikken nevneverdig (Se i gatene i sentrum, det meste som kjører der er busser og drosjer), og man kan ikke bygge fysiske sperrer (De vil sperre for privatbiler for bevegelseshemmede), og dermed vil andre bilister som i utgangspunktet ikke har lov til å kjøre der bryte forbudet over en lav sko, da det er uhåndterlig å å bruke kontrollvirksomhet til å begrense ulovlig trafikk. (Skal man ha betjenter som kikker inn i alle biler som kjører for å se etter handicappskilt?)

Forbudet det bebudes regner jeg derfor med blir 'utsatt' til neste periode når 2019 kommer, da har MDG uansett fra arbeiderpartiet ståsted gjort jobben de er tiltenkt nemlig å holde AP ved makten.

Om de har tenkt å gjøre noe som reellt begrenser trafikken i sentrum bør de heller jobbe med gateplanen og innrette gatenettet slik at gjennomkjøring blir umulig annet enn med trikk og buss. Dette kan til forskjell fra gjennomkjøring med bil løses med fysiske sperrer. Annen trafikk har da adgang til sentrum, men kan ikke kjøre gjennom, og med omdisponering av gateareal som i dag brukes til parkering blir privatbilene geleidet inn i parkeringshusene, helt uten å måtte bruke autoritære og inneffektive virkemiddel som forbud.

Håkon

19.10.2015 kl.11:20

Kjøp Sten & Strøm aksjer

Absurd

19.10.2015 kl.11:21

Sperregrensen burde vært hevet til 10%, så slipper man at slike små partier skal kunne sitte å diktere sin ideologi på andre fordi de endelig har klart å karre til seg noen få stoler.

Tøffen

19.10.2015 kl.11:23

Skei Grande får seg litt trim når hun skal gå fra Stortinget til Slottet hver fredag

Dollen

19.10.2015 kl.11:41

De grønne kommunistene skal opprette

konsentrasjonleir på Hopen.

Der skal de blå Nazistene sitte.

Eller var det motsatt.

Wilford

19.10.2015 kl.11:48

Hvordan skal butikker og annen næringsvirksomhet få varer?

Hvordan skal bevegelseshemmede kunne bevege seg rundt i byen?

Skal det innføres brannvogn med hest og kjerre?

Om noen syntes spørsmålene mine lyder tåpelige, er det ingenting mot hvor tåpelig det er med et bilfritt Oslo...

Olav

19.10.2015 kl.11:52

Trist. Bare trist.

Da blir det ikke noe besøk i Oslo for min del når 2018 nærmer seg.

19.10.2015 kl.11:58

Er det så farlig, da. Audun Lysbakken i SV får sikkert med seg MDG og Rødt for å legge ned Oslo Børs. Da trenger ikke Sissener bekymre seg over hvordan han skal komme seg dit.

Bestum

19.10.2015 kl.12:09

Jeg gleder meg virkelig til at Oslo sentrum stenges for all trafikk. Jeg gleder meg til de konsekvenser dette vil få, og jeg håper konsekvensene blir veldig synlige de neste to år.

Ved neste stortingsvalg håper jeg at alle og enhver kan se at uansvarlige partier som MDG og SV ikke er egnet til å ha makt og at slike minipartier for alltid forsvinner fra Stortinget og fra alle landets kommunestyrer.

Til slutt kan man lure på hva endel velgere egentlig "tenker" med?

Ingebjørg

19.10.2015 kl.12:14

Hva med huspriser når man ikke kan kjøre til å fra hus/leiligheten man bor i?

Får flyttebiler dispensasjon? Eller hva med drosjer?

nils

19.10.2015 kl.12:27

Oslo kommer til å bli slik vi har sett bilder fra Peking på 70'tallet,

endeløse hav av sykler på vei til et eller annet sted, om vinteren vil vi bli minnet om sovjetunionen hvor gamle damer I ufikse ullkåper sto og skuffet snø for hand, for måkebiler er naturligvis forbudt, og våre stolte stortingsrepresentanter tråkker iherdig terrengsyklen sin gjennom snøkavet, dette blir bra

jeg lurer bare på en liten ting, folk kommer jo til å bli syke av dette her, svette av å tråkke seg oppover bratte bakker I kulden og så avkjølt når de stopper, vi kan skrive egenmelding vel?

Forøvrig, 1000 folk bor innenfor ring-1, og alle sammen har astma?

Tommy

19.10.2015 kl.12:43

Lykke til. Det skal bli en fryd og følge dette sirkuset på avstand.

Espen

19.10.2015 kl.12:54

Byregjeringnen som de kaller seg har en interessant tid fremfor seg.. Rushtidsavgiftene har man gjort klart for allerede, nye skilt ved alle bomringer har vært oppe noen uker. Blir bra...

Jan Johansen

19.10.2015 kl.13:23

Det er vel grunn til å tro at alle rikingene som bor og/eller jobber i byens indre kjerne, kommer til å få unntak fra bestemmelsen, slik at det indre av Oslo blir ett område bare for rikingenes biler. Og selvsagt kommer nok Byrådet og Bystyrets medlemmer til å gjøre unntak for seg selv, sine ektefeller og barn.

Ordføreren og Byrådsleder vil nok også ha sin parkeringsplass i kjelleren på Rådhuset som før. Og så vil nok Regjering og Stortingets medlemmer kunne kjøre bil i sentrum, pluss de rike turistene som kommer i privatbil med sjåfør.

Så det blir nok biler i sentrum, men bare for de rike og kondisjonerte.

Jan Erik Olsen

19.10.2015 kl.14:03

Svært så mye negativitet da!

Dette er symbolpolitikk og MDG har vel ikke valgt seg selv inn i rådhuset. Altså må det jo være en betydelig del av Oslos befolkning som ønsker dette tiltaket. Det blir sikkert en omstilling og det blir sikkert håndhevet ut fra fornuft. Det skal ikke være nok å ikke gidde å se etter alternativer og dermed sette seg i bilen. Jeg bor ikke i Oslo selv, men jeg støtter virkelig dette initiativet.

Tom

19.10.2015 kl.14:56

jeg sitter her og ler så jeg griner!

Vidar

19.10.2015 kl.15:32

Smart ... Rådhusgarasjen kan gjøres om til museum ....

19.10.2015 kl.16:19

Hvordan kritiserer man noen de fleste i Oslo har stemt på? Verden vil bedras.

Bønna Roffe

19.10.2015 kl.16:24

Flott av Miljøpartti Dem Grønne! Ingen trenger å kjøra bil inn tel Oschlo, dem får gå sjæl, sykla eller reisa med buss, trikk og tog. Og det får gjelda samma hvor langt det skal værra tel det bondelandet dem bor på. Sjølsagt må det værra disspansasjon for politikera, enten dem sitter på Storting eller Rådhus, dem gjør tross alt en jobb for den offentlige administrasjon'. Vi som bor i by'n klarer vårs uten bil, så det er ingen grunn tel at dem som jobber her skal trenga'n heller. Bil er bare i veien og ikke tel no' hjælp når du skal røyka deg ei bønne likkavæl. Så vi kan setta pris på at stemma vårses tel Miljøpartti Dem Grønne ga vårs no' ressultat for at vi klarte å komma vårs inn tel stemmelokalet, sjæl om dem hadde lagt det inn på sko'ern vi hata når vi gikk der.

Pelle

19.10.2015 kl.16:44

"De fleste ha et ord med i laget"? Nå har vel de aller fleste fått et ord med i laget. Tror det var "valg" de kalte det i september. Gikk du glipp av det, Sissner?

Hans kanstad

19.10.2015 kl.17:46

Nå må norske velgere få opp øynene.Særlig den 1/3-delen av folket som stemmer Ap.Her er de blitt enige med MDG om et samfunn som ikke vil fungere og næringsliv som vil krepere.

Skal bli gøy å se motreaksjonen til folket ved neste Stortingsvalg.Har vi det så godt i dette landet at vi kan ha det gøy på valgdagen og rett og slett stemme på slike tullepartier uten ryggrad?

per

19.10.2015 kl.18:03

Alle i Ap og SV vil i hvertfall ha kjøretillatelse. Dette er tull og det er utrolig at man skal kunne få lov til å kjøre på med slike dumme ideer. Dette vil gi katastrofale konsekvenser for mange.

Stian

19.10.2015 kl.18:59

Det får være all eller ingen

Reidun

19.10.2015 kl.20:25

Velkommen til Dikaturstaten Norge og Oslamabad !

Det er kun på papiret at Norge har demokrati. Ikke i praksis.

Ola Dunk

19.10.2015 kl.20:31

Støtteordning for Elsykler?

Skal bli spennende å se om der kommer støtteordninger for vanlige sykler.

( mulig vanlige sykler Ikke er miljøvenlige nok for en slik støtteordning )

Jens

19.10.2015 kl.21:41

Hvis noen kjører gjennom en bomstasjon, kan de da kjøre til sentrum? Eller enda bedre betaler rushtidsavgift, kan de da kjøre til sentrum? Det skal jo komme flere bomstasjoner og bli (stor) rushtidsavgift. Kan man forvente store inntekter dersom folk flest ikke lenger har råd til å kjøre? Med nedgang i kjøringen, hvem skal da finansiere kollektivsatsingen som bilistene er planlagt å betale?

toto

19.10.2015 kl.22:53

Leiligheten kommer snart på salg . jeg flytter ut av Oslo . Her jeg bor er det snart bare hijaber og serkekledde menn . Mitt Norge er borte her jeg bor .

Tomas

19.10.2015 kl.23:49

Norges mektigste er en person uten noen form for reell makt?

Roald Bentzen

20.10.2015 kl.06:35

Ca. 10% av befolkningen er over 67 år - For Oslos vedkommende betyr det 60 tusen personer. De fleste av dem vil jeg tro har et kjøretøy. Familiekontakt er prioritert interesse hos eldre - Det kommer nye barnebarn, nye bodetaljer o.l. en vil være delaktig i. Innenfor Ring 1 ser jeg at disse personer går en mørk tid i møte!

D.Carlsen

20.10.2015 kl.06:41

Dette er nisselandet norge på sitt beste.

20.10.2015 kl.09:27

Dette er stort sett gjort i Skien alt. Sentrum døde og alle drar til Hercules. Og gøyere blir det neppe med de nye bomringene.

Kristin

20.10.2015 kl.10:44

Det blir morsomt å se varetransporten i Oslo. Et og et kjøleskap, en og en sofa. På hver sin sykkel. OK OK OK! Sponsa elsykkel, da! Eller trikk kanskje? Midtvinters, altså. Og hver morgen blir fersk fisk og meieriprodukter på vei til hyllene til matbutikkene ikke fullt så fresht, midtsommers. Men hermetikken overlever.

Og så får vi håpe at ingen trenger rørleggere og andre håndtverkere eller tjenester. For alle tar seg ikke råd til å tekkes kravet om elbilljøp for å tilfredsstille De gales særregler, og det finnes mer enn nok kunder utenfor sentrum.

Joda, det blir god plass til folk og sykler. Tomme sentre og butikker, dessverre - men SPACE! 😊 hvis det da ikke åpnes for at varetransport, utrykningsbiler, tjenestetransport og litt sånt innimellom blir fritatt?

Uansett - behovet for veier inn til- og i Oslo er der, og de må vedlikeholdes. Og jeg tror det tar lang tid før asfalt blir fraktet på hvite skyer.

Tryggve

27.11.2016 kl.08:57

Og AP er helt enig. Snart valg, Raymond

Skriv en ny kommentar

hits