Bløffer Lan Berg om Oslo-lufta? 

Håper ikke det, men miljødirektoratets luftmålinger viser at Oslo er en svært lite plaget by med svevestøv og eksos. Likevel vil miljøbyråden gjøre hovedstaden til kanskje verdens mest bilfiendtlig by.
Forleden bladde jeg gjennom et svært viktig dokument for alle som bor i Oslo. Den såkalte "Planstrategi for Oslo 2016-2019" er nettopp vedtatt av Oslo Byråd og er som en bibel å regne når det gjelder videreutvikling av Norges hovedstad.

Jeg bet meg merke i denne setningen:

- Mye trafikk og byens topografi gjør at Oslo er spesielt utsatt for lokal luftforurensing på vinteren. Hovedkilden til lokal luftforurensing er veitrafikk med eksos og veistøv.

Miljøbyråd Lan Berg har utdypet dette temaet tidligere i et intervju med TV2:
- Det viktigste er å gjøre luften ren i byen vår. Jeg tror folk flest er positive til dette. Det handler om folks helse. Det er en menneskerett med god luft. Det er ingen menneskerett å kjøre bil. http://www.tv2.no/a/8010240/ 

Må tåle
Oslo skal altså være spesielt utsatt for bilforurensing, og derfor mener Berg at det er helt legitimt å bruke øks og tvang for å fjerne bilen fra Oslo. Så langt har byrådet innført dieselforbud, datokjøring, stengte gater, parkeringsforbud, lavere fartsgrenser og økte avgifter på parkering, piggdekk og bompenger. Snart blir det bilforbud innenfor ring 1 og tusenvis av parkeringsplasser skal bort. Samtidig er det innført 2 timer maksgrense for parkering, noe som tvinger folk ut hver annen time som om det ikke forurenser å sirkulere rundt og rundt i jakten på en ny parkeringsplass?
På toppen av det hele krever byrådet i god totalitær stil at vi som bor i Oslo må tåle det de kaller for "en betydelig grad av adferdsendring".

Fiendebilde
På godt norsk betyr vel det å snu vår hverdag trill rundt uten å verken å vurdere eller tenke på hvilke konsekvenser dette har for folk flest. I praktisk forstand innebærer denne tvangsendringene i våre hverdagsrutiner at bilen er blitt en hovedfiende (Satan) og frelseren (Jesus) heter sykkel-t-bane-buss. 

Langt under
Hvem kan kaste et korrekt lys over Ap og MDGs påstand om at Oslo er spesielt utsatt for eksos og veistøv? Miljødirektoratet besitter en enorm kunnskap om bil og miljø, også i hovedstaden. I følge direktoratet må ikke grenseverdien for svevestøv (50ug/m3) brytes mer enn 35 dager i året. Så hvordan er så luftkvaliteten ved målestasjonen på Hjortnes som ifølge myndighetene er det mest forurensede området i Oslo?

I en mail fra direktorates rådgiver Sigmund Guttu var antall dager med for høy grenseverdi kun 21 i 2014, mens i fjor var antall dager 26. Fortsetter trenden fra Hjortnes så er svevestøv et marginalt problem for Oslo. Dessuten finnes det en langt bedre løsning enn å parkere bilen. Hvis Lan Berg ønsker å redusere svevestøv på veiene i Oslo så finnes det noe som heter vaskebiler som tar det onde ved roten.

Hva med eksos og NO2?
Guttu skriver i sin mail at også her er Hjortnes-området verst blant målestasjonen. Grenseverdien (200ug/m3) er satt slik at den ikke må overskrides mer enn 18 timer per år for å sikre en god luftkvalitet.
I 2014 viste målestasjonen at ikke en time av årets 8760 timer var brutt, altså 0. I fjor var tallet 23 timer. På Manglerud var tallene 0 og 1, mens på Alnabru viste målingene 5 og 8 timer.
Når vi i tillegg vet at fremtidens NO2 utslipp fra bilparken i Oslo vil bli kraftig redusert på grunn av nyere biler med bedre renseteknologi er det rimelig å tro at Berg og byrådet i denne saken bruker "atombomber mot spurv".

To spørsmål
Med forbehold om alle mulige feilkilder har jeg har veldig lyst til å spørre Berg om hun bevisst bedriver en propaganda mot bilen basert på bløff og svake fakta? Og jeg har lyst til å kreve at Berg belyser dette ved å engasjere eksterne og uavhengige eksperter slik at det kan lages et miljø- og samfunnsregnskap som dokumenterer konsekvensene av å bringe Oslo tilbake til 50-tallet.

Politiske bevegelser som med de knappeste valgmarginer bestemmer seg for å omgjøre Oslo til Pyongyang gjør meg svært urolig. Et hvert demokratisk menneske forventer i det minste at politikk bygger på fakta, og at konsekvensene kartlegges før det hele er for seint.

Bilde: Syklist i utkanten av Pyongyang i Nord-Korea.

Fra MDGs Osloprogram 2015 til 2019:



 

55 kommentarer

Per Fredrik

10.07.2016 kl.15:57

Tror hun bløffer om Oslo lufta og at dette kan dokumenteres. Jeg jobbet med damp- og fyringsanlegg i Oslo på 80 tallet. Store fyringsanlegg ble fyrt med tungolje. Dette var i drift over hele byen. Forurensningen av lufta var formidabel på de verste vinterdagene. Måleresultater finnes, men det er vel ikke politisk korrekt å dra dette fram. Det bør sjekkes.

Ketil Engstrøm

10.07.2016 kl.18:40

Hva skjer med disse målingene, når de setter i gang dette fantastiske asfaltverket de bestemt seg for ? Dette er også uten regulering av avgasser og hensyn til lovverk, da det lissom bare er midlertidig. De har også bestemt seg for at handikappede ikke skal ha tilgang til rådhusplassen ( det er vel bare første omgang) For en fantastisk gjeng.

Max Hermansen

10.07.2016 kl.19:25

Tenk om politikere flest kunne bli like opptatt av fakta som det Sissener her er.

Anti-MDG

10.07.2016 kl.19:43

MDG bløffer, de er kun ute etter ENDA flere avgifter og reguleringer som gjør livet ENDA vanskeligere for folk.

Klarer ikke å fatte og begripe at noen stemmer på disse gærningene. De er kun ute etter pengene dine og rasere dagliglivet ditt.

JennyO

10.07.2016 kl.19:57

MDG er et uerfarent parti som av en eller annen grunn fikk veldig mange stemmer ved valget.

Noe de vel selv har bevist gang på gang, hvor man med enkle undersøkelser kan tilbakevise store deler av deres politiske agenda som "unødvendig".

Partiets politikk bygger på innfallsmetoden, og enkelte av innfallene deres har ikke vært helt heldige.

- De nektet å fikse merking av "parkering forbudt" på plasser hvor det tidligere var lov å parkere... "fordi det var forgjengerne som hadde bedt om de skiltene".

- De skriver under på avtaler de ikke forstår, og kaster bort tid i forhandlingsprosesser på å bli "lært opp" sånn at de er istand til å forstå HVA man egentlig forhandler om.

Britene fikk sitt Brexit, hvor folk stemte uten å forstå hva de sa "nei" til. MDG er i samme gate, hvor de har mange prisverdige synspunkter, som de ikke helt forstår konsekvensen av.

Jan Haugen

10.07.2016 kl.20:01

Hver gang jeg ser Miljøbyråden - hører jeg sangen til Knutsen & Ludviksen i bakhodet... " JUBA JUBA "

Mganus Sandvik

10.07.2016 kl.21:06

Sist jeg sendte en mail til bymiljøetaten i Oslo, de som drifter luftmålestasjonene her i byen, om informasjon om plassering av målerene ble jeg møtt med stillhet. Jeg mistenker dette er fordi de vet godt selv at plasseringen av disse ikke gir ett bilde på hvordan luften er i byen generelt, men hvordan den er i høytrafikkssomeråder.

Rundt der jeg bor har jeg gåavstand til to målere. En er i Bygdøy Alle, rett ved ett veikryss der trafikk hoper seg opp og luften i rushtiden blir deretter. Det er veldig lite fot og sykkel-trafikk der. Den andre er langs frognerkilen, rett ved siden av E18. Andre målere jeg har sett er og i høytrafikssomeråder der målinger vil være langt høyere enn gjennomsnittet for byen. Det blir som om man skulle måle snittemperaturen på jorden og kun hadde målere langs ekvator; med andre ord ikke helt presist.

Dette er selvsagt bare teori fra min side, siden jeg ikke fikk utlevert informasjonen jeg hadde lyst på, men er kanskje verdt for noen med litt journalistisk tilgang å undersøke.

Hater mdg

10.07.2016 kl.21:58

Bra skrevet Sissener!

Sissener for president

10.07.2016 kl.22:02

Bra skrevet! Mdg er en skam for norsk politikk og burde gi fra seg all makt umiddelbart!

Sissener til statsminister!!

10.07.2016 kl.22:06

Mdg sine holdninger og meninger hører på ingen måte hjemme på stortinget. Partiet burde legge kortene på hylla og legge opp den politiske karrieren, hvordan hadde du styrt landet Sissener? Utrolig bra skrevet mr. Sissener

Tobben

10.07.2016 kl.22:41

Stakkars Sissener glemte bakkenært ozon og NOx. Ta deg en tur langt ut i Oslofjorden en klarværsdag og se innover mot sumpen Oslo sentrum. Den grågulbrune disen som dekker byen frister ikke til besøk. Skal lufta bli bedre vinterstid må reisevaner endres hele året. Du klarer det du også Sissener.

Kristin

10.07.2016 kl.23:33

Er det typisk at hysterikere ikke leser alt eller fakts eller det som strider i mot det åpenbare hysteriet?

Det er ikke synd på Sissener, Tobben. Og han glemte overhodet ingenting. Han henviser til fagfolk. Det er kanskje det som er litt slitsomt, men.. Look who's talking... En hysteriker. En nedlatende en, en som heter Tobben i kveld, og kanskje noe annet i morgen.

Ja, ja... Snart kommer Hekla. Da blir det kult med sykkel. Og flere avgifter selvsagt. Og færre bensinbiler. For det hjelper. Hehe..

Jørn

11.07.2016 kl.00:20

Oslo har alltid ligget i en gryte som i kulde samler opp luftforurensning fra vannkanten og opp til ca 70 meters høyde og kan strekke seg helt ut til Sandvika. Men som de skriver så er det sjelden dette gjelder for mer enn 20 dager i året! :-)

Per Einar Svendsen

11.07.2016 kl.00:23

Man får de politikerne man fortjener. De skulle ikke mer til en miljø i navnet så trodde veldig mange at polsk kullkraft var renere enn norsk gass, køer miljøvennlig men først når det kom ut at de ikke skjønte hva de skrev under på at de fikk lønn som fortjent. Dvs under sperregrensa

Terje

11.07.2016 kl.07:36

Foruresning fra biler er en ting, men er forurensningene i lufta analysert? Hvor mye kommer fra bensinbil, dieselbil, vedfyring, industri og annen forurensningskilder? Kunne vært interessant å få reelle fakta på borde før en avgjørelse tas. Kanskje ender oslos befolkning med at vedfyring og oljefyring blir forbudt? Det er vel ikke mye industri igjen i Oslo, men noe er det vel. Denne forurenser også? Husdyr som drøvtygger er en uting og bør forbys i det hele tatt.

Erlend

11.07.2016 kl.08:35

Flott komenntar av Sissener! Lite spørsmål: hvis nå diesel er så skadelig som MdG påstår, hvorfor snakker man ikke om Oslo havn? Drives ikke båtene på diesel? Har MdG noen gang nevnt dette med et ord?

Trond Bengtson

11.07.2016 kl.09:07

Problemer med biler er all den plassen de tar, uansett om de beveger seg eller ikke. I en god og tett by er det ikke plass til massebilisme. Bilbyene i USA kan da umulig være idealet?

Knut Magnusson Myrseth

11.07.2016 kl.09:11

Det er nesten utrolig at personer med nedsatt funksjonsevne mellom ørene kan tillates styre et lands hovedstad. Dette er Nord Korea inspe.

Espen Wettre

11.07.2016 kl.09:52

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/ny-rapport-doedelig-daarlig-oslo-luft/a/23357361/

Jon-Anders Grannes

11.07.2016 kl.10:14

Miljø og klima er så politisert med marxisme at det ikke lenger er til å stole på. Det de virkelig sier er at marxisme vil stoppe klimaendringer og gi oss renere luft? De bedriver kulturell terror mot oss.

Jon-Anders Grannes

11.07.2016 kl.10:45

Før så protesterte de i gatene mot "amerikansk kulturimperialisme" nå sitter de i miljøorganisasjoner, miljøverndept, UNEP, UNFCCC, Grid Arendal etc og angriper Vesten kulturelt og økonomisk "The collapse of world communism and the fall of the Berlin Wall during the 1980s added to the trend toward extremism. The Cold War was over and the peace movement was largely disbanded. The peace movement had been mainly Western-based and anti-American in its leanings. Many of its members moved into the environmental movement, bringing with them their neo-Marxist, far-left agendas. To a considerable extent the environmental movement was hijacked by political and social activists who learned to use green language to cloak agendas that had more to do with anticapitalism and antiglobalization than with science or ecology. I remember visiting our Toronto office in 1985 and being surprised at how many of the new recruits were sporting army fatigues and red berets in support of the Sandinistas.

I don?t blame them for seizing the opportunity. There was a lot of power in our movement and they saw how it could be turned to serve their agendas of revolutionary change and class struggle. But I differed with them because they were extremists who confused the issues and the public about the nature of our environment and our place in it. To this day they use the word industry as if it were a swear word. The same goes for multinational, chemical, genetic, corporate, globalization, and a host of other perfectly useful terms. Their propaganda campaign is aimed at promoting an ideology that I believe would be extremely damaging to both civilization and the environment.

. . .

The main purpose of this book is to establish a new approach to environmentalism and to define sustainability as the key to achieving environmental goals. This requires embracing humans as a positive element in evolution rather than viewing us as some kind of mistake. The celebrated Canadian author Farley Mowat has described humans as a ?fatally flawed species.? This kind of pessimism may be politically correct today, but it is terribly self-defeating. Short of mass suicide there doesn?t seem to be an appropriate response. I believe we should celebrate our existence and constantly put our minds toward making the world a better place for people and all the other species we share it with.

A lot of environmentalists are stuck in the 1970s and continue to promote a strain of leftish romanticism about idyllic rural village life powered by windmills and solar panels. They idealize poverty, seeing it as a noble way of life, and oppose all large developments. James Cameron, the multimillionaire producer of the most lucrative movie in history, Avatar, paints his face and joins the disaffected to protest a hydroelectric dam in the Amazon. Who needs lights and newfangled electric gadgets anyway? So what if hydroelectricity is by far the most important source of renewable electricity? These dreamers should look to the example of Stewart Brand, founder of the Whole Earth Catalogue and leader of the ?back to the land? movement of the 1960s and 1970s." http://www.mercatornet.com/articles/view/confessions_of_a_greenpeace_dropout/8639

Jon-Anders Grannes

11.07.2016 kl.10:49

http://www.mercatornet.com/articles/view/confessions_of_a_greenpeace_dropout/8639

Petter Stordalen

11.07.2016 kl.10:51

Espen Wettre: Artikkelen du sikter til er fra 16.12.2014....

Per

11.07.2016 kl.10:55

Når byråden har en far som er leder i fremtiden i våre hender, og en mor som er SV, samtidig som hennes yrkesbakgrunn kommer fra Cicero. Ja da må det bli feil.

Hun snakker om 200.000 Oslo borgere som er plagetr av lufte, mulig hun kunne gi oss navn på disse jeg kjenner ingen og jeg kjenner mange som bor i Oslo.

Målestasjonene som brukes står også nesten mitt i veibanen og hva med 60.000 ildsteder i Oslo.

sveinandersen

11.07.2016 kl.11:03

Uansett målinger og evt bløffer - er vi alle i verden nødt til å fjerne all forurensing av miljøet vårt dersom livet på jorden skal være bærekraftig for framtiden.

der

11.07.2016 kl.11:26

Spent på hva Lan Berg vil tvinge folket til dersom bil slutter å forurense helt?

der

11.07.2016 kl.11:27

Spent på hva Lan Berg vil tvinge folket til dersom bil slutter å forurense helt?

Jon-Anders Grannes

11.07.2016 kl.11:32

Hva med istider, vulkanutbrudd og større meteoritter? Oversatt så sier du vel at den industrielle revolusjon og kapitalismen må kveles med marxisme og detaljstyring av individet? Alle som sier de skal redde deg mener egentlig at de ønsker å adferdsstyre deg?

Ketil

11.07.2016 kl.12:01

Før hadde bilene langt større plass å boltre seg på, men det ble endret. Det var stor motstand den gangen, og mange spådde sentrum sin undergang.

Ingen i dag savner bilene i Karl Johans gate, foran stortinget eller i folketeaterpassasjen++.

I dag ønskes det mer innskrenkninger på bilenes boltreplass, og nok en gang spås sentrum sin undergang.

Får de til det, vil nok alle i fremtiden synes at det var en god idé.

Røy

11.07.2016 kl.13:07

Flott at miljørørsla har vorte øvetatt av kommunistane! Då kan me kanskje vona at det fantastiske, glimrandes, kommunistiske samfunnet kan verte innført hjå oss ôg, med alle Marx og Lenin sine teoriar. Det vil'kje berre vær lurt, det vil vær kjempelurt!

Odd Egil Brandsæter

11.07.2016 kl.13:14

oddegil

Miljø er et ord i dag som brukes til å sette ordet avgift bak og er kun skapt for å skaffe inntekter til staten. Hvorfor er det ingen politikere som foreslår at all kollektiv transport skal være gratis og at den må være i rute slik at en kommer frem til det tidspunkt en skal være fremme til. Hvis ikke kollektivtrafikken er i rute, vil den ikke bli brukt. Jeg kjører dieselbil etter anbefaling av våre styrende organer og slipper deerfor å reise til Oslo. Mange andre fine byer i Norge.

Steinar Bjerke

11.07.2016 kl.13:19

Det alle synes å glemme er at I Oslo ledes landets tetteste trafikk, midt gjennom byen, og omkjøringsmulighetene begrenser seg til ring 3, som ligger max 3 km fra bykjernen. All trafikk fra syd og øst til nord og vest til nord og syd går midt igjennom byen! Hver eneste laks som skal ut av Norge pr bil passerer Ryenkrysset!

Lag en omkjøringsvei fra Sarpsborg til Gardermoen øst for Øyern med tilførsler til E6 sydfra, og med broforbindelse over Oslofjorden ved Drøbak, så ville en dramatisk mengde trafikk forsvinne fra Oslo-gryta. Folk kjører ikke her fordi det er raskest, men fordi det ikke finnes alternativer!

Forurensningen som Oslo synes å være plaget av, stammer ikke fra Bærumsfolk som kjører til jobben i Oslo! (Jeg er ikke fra Bærum) Det er enorme mengder gjennomgangstrafikk som er problemet, for Oslo er Norges suverent største veikryss!!

Det er bare å kikke på et veikart over Østlandet og Oslo, så skjønner man ganske kjapt at det er behov for noen overgripende strukturelle grep! Men hvem tar den ballen??

Jan Tank-Nielsen

11.07.2016 kl.13:24

Berg og likesinnede styres ofte av kunnskapsløshet, trangsynthet og fanatisme. MDG sin politikk er som en mørk tunell. Lys ved inngangen, men mørkere jo lenger inn en kommer. Ved utgangen lukker skylappene seg fullstendig og resultatet er en famling i blinde. Politiske valg skjer kun basert på følelser, og med mangel på nødvendig kunnskap i beslutningene som tas.

Cecilie_M

11.07.2016 kl.13:48

MDG er ikke for folk flest. De står seg selv nærmest når de utformer sine vedtak og forslag i sin interesseorganisasjon, med god støtte av "Keiseren" i AP. Triste greier alt sammen.

Dipper

11.07.2016 kl.15:17

Sissner er en mann med fornuft og kunnskap. Meget bra innlegg. Arrogansen til denne Lan er et hån til Oslos befolkning. Forstår ikke Raymon J at APs dalende oppslutning er et resultat av at han lar denne PR kåte Lan herje på, og hvorfor skal vi finne oss i å vente i tre år til vi får kastet dette MdG ut av Oslos rådhus.

trond

11.07.2016 kl.16:08

Mange her som glemmer no vesentlig. hvor kommer mye av dete utslippet i Oslo fra? er det fra biler? ja en del er fra biler. mener jeg leste at de stod for ca 10-15% av utslippet, mens vedfyring og skipstrafikk stod for nesten resten av utslippet. er det ikke litt feil ende å begynne i da båtene har vesentlig større utslipp? hadde man redusert utslippet fra båtene hadde mye bedret seg. hadde man også innført støtte til rentbrennende ovner hadde det å hjulpet. men bilene finnes det så mange av, så det er lettere å gjøre noe der som ser ut til å monne, men ikke endrer noe i naturen. Bare se hvilke byer som sliter med lufta. alle byer er havnebyer med en del skibstrafikk.

Skvatt

11.07.2016 kl.17:06

Flott or Lan-Mari og Klimapartiet Dei Grøne! Dei synar at dei veit kor den illaste forureininga kjeme frå, han som øydelegg klimaet på heile jordkloda, og at det er frå dei ofslege privatbilane i Oslobygda. Slik talar nemlegen eit klokt menneskje. Difor er det beint fram heilt naudsynt at me teke ansvar for heile kloda og syt for at desse feng eit lika naudsynt køyreforbod og verte høgast mogeleg avgiftslagde, slik at me kan frelsa verda frå klimakatastrofa med forbod og avgiftar i Noreg. Kva skulle me gjort utan Lan-Mari og KDG? Hadde verda vart heilt til påska utan dei hjå makta i Oslobygda? Eg trur ikkje det, sann. Jau!

Christian A. Hesseltag

11.07.2016 kl.17:22

Jentungen/L.Berg,miljøbyråden i Oslo er på ville veier.. Med støtte av BYREGJERINGSLEDER R.Johansen viser MDG sitt sanne ansikt. "Russepresidenten" viser ikke respekt for velgerne. Verden og miljøet MÅ "reddes" NÅ! I Oslo vil det bo mange mennesker i år 2030. De vil sikkert ha det veldig bra, på tross av at du er dagens "frelser" for miljøet nasjonalt og GLOBALT (!). Vel hva skjer 3000 år fram i tid ? Jentungen har sikkert svar på det også. Dagens byråd viser ikke respekt for bilistene !!!!!!!!

Jeg trenger å bruke bilen min daglig. Stem borgerlig ved neste stortingsvalg/lokalvalg.

Einor Voll

11.07.2016 kl.17:39

Jeg savner også mer detaljert rapport som viser sammenhengen mellom de forskjellige gassene og opphavet til disse. Akkurat nå sitter jeg med en følelse av at de ønsker Mdg ønsker dette så sterkt at de bruker ting de har "hørt og lest" isteden for fakta.

Klimadebatten mistet all son troverdighet når man kan kjøpe miljøkvoter fra andre land for å slippe å kutte sitt eget utslipp...

Ren kapitalisme på lik linje med NRA i USA, debatten blir kneblet fordi det handler om så mye penger

Kjell gunnar

11.07.2016 kl.23:24

Well. Nå utfordrer jeg kreativiteten din. Vet ikke om du er klar for det. Men hvis du hadde en liten sønn og legen sa at det var 5 % sjanse for at han døde hvis dere ikke endret på måten dere levde på - ville du da sagt at så lenge det er 95 % sjanse for at det ikke skjer så fortsetter vi som før? Det er jo det du sier her... ( og ja, 5% er valgt tilfeldig).

Dag Harald Bergtun

11.07.2016 kl.23:29

Enig med Steinar Bjerke.

Få bort gjenomgangstrafikken, så er veldig mye spart!

hans

12.07.2016 kl.01:28

Gode spørsmål. Jeg er definitivt for en blytung satsing på kollektiv og sykkel i Oslo, men en del av det som skjer nå virker for meg dogmatisk og naiv. En baserer all politikk på noen vedtatte sannheter, men det stilles ikke spørsmål ved disse sannhetene. Det er på høy tid at noen også gjør det. Oslo-lufta er katastrofal, hører vi. Det er umulig å bygge seg ut av køproblemer, hører vi. Nye veier vil kvele Oslo i trafikk, hører vi. Og Oslo skal ta imot flere hundre tusen nye innbyggere, men det skal ikke komme en ekstra bil på veinettet, hører vi. Og det stemmer kanskje, men jeg vil vite om det er sant - og realistisk. Eller om dette er halvsannheter. Eller om en millionby hvor alle sykler i februar faktisk bare er en naiv utopi. Ja til kollektivsatsing, men jeg vil at den skal vedtas på bakgrunn av sannhet og med øynene åpne.

Jon-Anders Grannes

12.07.2016 kl.05:21

Forutsetningen for økonomisk og befolkningsvekst er infrastruktur og gode veier. Ingen setter seg i en bil og lager trafikalt kaos kl 0630 på morgenen frivillig. Problemet er inkompetente politikere. Når de innfører rushtidsavgiften isteden for å bygge ut bedre veier så er det på tide å fjerne de i valg.

Jon-Anders Grannes

12.07.2016 kl.05:41

Problemet er ikke bare KDG men også at Oslo er medlem av ICLEI(Agenda 21). Det betyr at Oslo underlegger seg miljømarxismen som har som målsetting å angripe Vesten kulturelt og økonomisk. Selvfølgelig vil ikke Putin være med på denne destruktive politikken selv. Bare babyboomers og naive tilhengere tror på dette. Når man har trafikale problemer i en by på litt over 500.000 innbyggere så er det ikke bilene på veien som er problemet. Problemet er inkompetente politikere.

Morten Agnar Hagen

12.07.2016 kl.06:50

Gun på!

Kjell Magne Fagerbakke

12.07.2016 kl.07:04

Korleis Sissener kjem til at det er MDG som er bløffmaker i byluft problematikken er neppe tufta på så sikre kjelder som han vil ha det til. Om ein held seg til Miljødirektoratet som han referear til http://www.miljostatus.no/tema/luftforurensning/ Ser ein fort at politikken til Oslo MDG er godt tufta på nasjonale målsetjingar om helsekrav til byluft. Det er lett, når ein likar å kjøre bil, å bli opprørt og lar kjenslene rive ein med i debatten, å ta hensyn til at eigne val går utover andre er ikkje det ein er mest oppteken av i Pyongyang. Det burde Sissener og vite. Den politiske retorikken til Sissener høyrer meir heime i Moskva enn i Oslo, der han og ville finne likesinna oligarkar.

Bjørn Lund

12.07.2016 kl.12:26

Bra skrevet. Det er en grei løsning på dette, bare synd at den ligger 3 år fram i tid og i løpet av denne tiden har de nok klart målsetningen med å gjøre livet surt for en stor del av Oslos befolkning.

Marchus Stensrud

12.07.2016 kl.13:17

Nei, jeg tror ikke Mdg bløffer.

Bare

12.07.2016 kl.13:29

bare tull hele greia

Robert Ryum

12.07.2016 kl.15:09

"På toppen av det hele krever byrådet i god totalitær stil at vi som bor i Oslo må tåle det de kaller for "en betydelig grad av adferdsendring".

Du bor utenfor Ring 2!

Ruter viser en reiserute på "hele" 27min for deg fra hjem til jobb.

Prøv å vente på bussen tidlig om morgenen ved majorstua-krysset eller Carl berner, så kansje fatter du hvorfor visse innbyggere har protester mot unødvendig privatbilismen.

Kjartan Sylvester Stellan

12.07.2016 kl.16:00

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2016/Januar-2016/Helseskadelig

RattusTurpis

12.07.2016 kl.20:49

Her er det mange som roper høyt om inkompetanse og manglende kunnskap i retning MDG. Kanskje de bør kikke nærmere på egen "kunnskap"...

http://eivindtraedal.blogg.no/1468311006_nei_sissener_vi_blffe.html

Jon-Anders Grannes

14.07.2016 kl.07:16

Helserisikoverdier baserer seg på 70 år med den samme eksponering, her i dette tilfelle luftforurensning. For eksempel på tjære l luften på en kald vinterdag i Oslo med inversjon så kan den bli 5 PR 100.000 innbygger etter 70 år. Problemet for miljømarxister er at eksponeringen bare er 20 dager i året, Med andre ord så er eksponeringen bare 5.48% av hva som trengs for at 5 av 100.000 skal utvikle lungekreft etter 70 år. I Oslo så må man leve 1.277 år for at 5 av 100.000 skal utvikle lungekreft.

Jon-Anders Grannes

14.07.2016 kl.07:43

Et annet aspekt ved denne debatten er at miljømarxistene i stor grad baserer seg på egenskaper klimamodeller som viser at Norge skal få varmere og villere vær i fremtiden. Siden denne oppvarmingen først og fremst skal komme på vinteren så betyr det mere lavtrykk med mildere vind og nedbør. Forutsetningen for luftforurensning i våre byer er høytrykk på vinteren som gir inversjon og kald stillestående luft nær bakken. Miljømarxistenes klimamodeller varsler mindre av dette fremover i norske byer. Problemet er at 95% av klimamodellene viser at den reelle klimaendringen på Jorden siden 1990, den målbare virkelighet, må være feil. :-)

Jon-Anders Grannes

14.07.2016 kl.17:06

Basis for dagens strengere luftkvalitets krav i Norge var bla "forskning" av C. Arden. Pope. Han mente at små mengder av PM2.5 i utendørs luft var dødelig. Problemet hans er at dermed gjorde han utendørs luft dødeligere enn å røyke?? ref:

http://junkscience.com/2016/07/epa-outdoor-air-more-deadly-than-smoking/

Skriv en ny kommentar

hits