hits

Blffer Lan Berg om Oslo-lufta?

Hper ikke det, men miljdirektoratets luftmlinger viser at Oslo er en svrt lite plaget by med svevestv og eksos. Likevel vil miljbyrden gjre hovedstaden til kanskje verdens mest bilfiendtlig by.
Forleden bladde jeg gjennom et svrt viktig dokument for alle som bor i Oslo. Den skalte "Planstrategi for Oslo 2016-2019" er nettopp vedtatt av Oslo Byrd og er som en bibel regne nr det gjelder videreutvikling av Norges hovedstad.

Jeg bet meg merke i denne setningen:

- Mye trafikk og byens topografi gjr at Oslo er spesielt utsatt for lokal luftforurensing p vinteren. Hovedkilden til lokal luftforurensing er veitrafikk med eksos og veistv.

Miljbyrd Lan Berg har utdypet dette temaet tidligere i et intervju med TV2:
- Det viktigste er gjre luften ren i byen vr. Jeg tror folk flest er positive til dette. Det handler om folks helse. Det er en menneskerett med god luft. Det er ingen menneskerett kjre bil. http://www.tv2.no/a/8010240/ 

M tle
Oslo skal alts vre spesielt utsatt for bilforurensing, og derfor mener Berg at det er helt legitimt bruke ks og tvang for fjerne bilen fra Oslo. S langt har byrdet innfrt dieselforbud, datokjring, stengte gater, parkeringsforbud, lavere fartsgrenser og kte avgifter p parkering, piggdekk og bompenger. Snart blir det bilforbud innenfor ring 1 og tusenvis av parkeringsplasser skal bort. Samtidig er det innfrt 2 timer maksgrense for parkering, noe som tvinger folk ut hver annen time som om det ikke forurenser sirkulere rundt og rundt i jakten p en ny parkeringsplass?
P toppen av det hele krever byrdet i god totalitr stil at vi som bor i Oslo m tle det de kaller for "en betydelig grad av adferdsendring".

Fiendebilde
P godt norsk betyr vel det snu vr hverdag trill rundt uten verken vurdere eller tenke p hvilke konsekvenser dette har for folk flest. I praktisk forstand innebrer denne tvangsendringene i vre hverdagsrutiner at bilen er blitt en hovedfiende (Satan) og frelseren (Jesus) heter sykkel-t-bane-buss. 

Langt under
Hvem kan kaste et korrekt lys over Ap og MDGs pstand om at Oslo er spesielt utsatt for eksos og veistv? Miljdirektoratet besitter en enorm kunnskap om bil og milj, ogs i hovedstaden. I flge direktoratet m ikke grenseverdien for svevestv (50ug/m3) brytes mer enn 35 dager i ret. S hvordan er s luftkvaliteten ved mlestasjonen p Hjortnes som iflge myndighetene er det mest forurensede omrdet i Oslo?

I en mail fra direktorates rdgiver Sigmund Guttu var antall dager med for hy grenseverdi kun 21 i 2014, mens i fjor var antall dager 26. Fortsetter trenden fra Hjortnes s er svevestv et marginalt problem for Oslo. Dessuten finnes det en langt bedre lsning enn parkere bilen. Hvis Lan Berg nsker redusere svevestv p veiene i Oslo s finnes det noe som heter vaskebiler som tar det onde ved roten.

Hva med eksos og NO2?
Guttu skriver i sin mail at ogs her er Hjortnes-omrdet verst blant mlestasjonen. Grenseverdien (200ug/m3) er satt slik at den ikke m overskrides mer enn 18 timer per r for sikre en god luftkvalitet.
I 2014 viste mlestasjonen at ikke en time av rets 8760 timer var brutt, alts 0. I fjor var tallet 23 timer. P Manglerud var tallene 0 og 1, mens p Alnabru viste mlingene 5 og 8 timer.
Nr vi i tillegg vet at fremtidens NO2 utslipp fra bilparken i Oslo vil bli kraftig redusert p grunn av nyere biler med bedre renseteknologi er det rimelig tro at Berg og byrdet i denne saken bruker "atombomber mot spurv".

To sprsml
Med forbehold om alle mulige feilkilder har jeg har veldig lyst til sprre Berg om hun bevisst bedriver en propaganda mot bilen basert p blff og svake fakta? Og jeg har lyst til kreve at Berg belyser dette ved engasjere eksterne og uavhengige eksperter slik at det kan lages et milj- og samfunnsregnskap som dokumenterer konsekvensene av bringe Oslo tilbake til 50-tallet.

Politiske bevegelser som med de knappeste valgmarginer bestemmer seg for omgjre Oslo til Pyongyang gjr meg svrt urolig. Et hvert demokratisk menneske forventer i det minste at politikk bygger p fakta, og at konsekvensene kartlegges fr det hele er for seint.

Bilde: Syklist i utkanten av Pyongyang i Nord-Korea.

Fra MDGs Osloprogram 2015 til 2019:



 

55 kommentarer

Tror hun blffer om Oslo lufta og at dette kan dokumenteres. Jeg jobbet med damp- og fyringsanlegg i Oslo p 80 tallet. Store fyringsanlegg ble fyrt med tungolje. Dette var i drift over hele byen. Forurensningen av lufta var formidabel p de verste vinterdagene. Mleresultater finnes, men det er vel ikke politisk korrekt dra dette fram. Det br sjekkes.

Ketil Engstrm

Ketil Engstrm

Hva skjer med disse mlingene, nr de setter i gang dette fantastiske asfaltverket de bestemt seg for ? Dette er ogs uten regulering av avgasser og hensyn til lovverk, da det lissom bare er midlertidig. De har ogs bestemt seg for at handikappede ikke skal ha tilgang til rdhusplassen ( det er vel bare frste omgang) For en fantastisk gjeng.

Max Hermansen

Max Hermansen

Tenk om politikere flest kunne bli like opptatt av fakta som det Sissener her er.

MDG blffer, de er kun ute etter ENDA flere avgifter og reguleringer som gjr livet ENDA vanskeligere for folk.

Klarer ikke fatte og begripe at noen stemmer p disse grningene. De er kun ute etter pengene dine og rasere dagliglivet ditt.

MDG er et uerfarent parti som av en eller annen grunn fikk veldig mange stemmer ved valget.

Noe de vel selv har bevist gang p gang, hvor man med enkle underskelser kan tilbakevise store deler av deres politiske agenda som "undvendig".

Partiets politikk bygger p innfallsmetoden, og enkelte av innfallene deres har ikke vrt helt heldige.

- De nektet fikse merking av "parkering forbudt" p plasser hvor det tidligere var lov parkere... "fordi det var forgjengerne som hadde bedt om de skiltene".

- De skriver under p avtaler de ikke forstr, og kaster bort tid i forhandlingsprosesser p bli "lrt opp" snn at de er istand til forst HVA man egentlig forhandler om.

Britene fikk sitt Brexit, hvor folk stemte uten forst hva de sa "nei" til. MDG er i samme gate, hvor de har mange prisverdige synspunkter, som de ikke helt forstr konsekvensen av.

Hver gang jeg ser Miljbyrden - hrer jeg sangen til Knutsen & Ludviksen i bakhodet... " JUBA JUBA "

Mganus Sandvik

Mganus Sandvik

Sist jeg sendte en mail til bymiljetaten i Oslo, de som drifter luftmlestasjonene her i byen, om informasjon om plassering av mlerene ble jeg mtt med stillhet. Jeg mistenker dette er fordi de vet godt selv at plasseringen av disse ikke gir ett bilde p hvordan luften er i byen generelt, men hvordan den er i hytrafikkssomerder.

Rundt der jeg bor har jeg gavstand til to mlere. En er i Bygdy Alle, rett ved ett veikryss der trafikk hoper seg opp og luften i rushtiden blir deretter. Det er veldig lite fot og sykkel-trafikk der. Den andre er langs frognerkilen, rett ved siden av E18. Andre mlere jeg har sett er og i hytrafikssomerder der mlinger vil vre langt hyere enn gjennomsnittet for byen. Det blir som om man skulle mle snittemperaturen p jorden og kun hadde mlere langs ekvator; med andre ord ikke helt presist.

Dette er selvsagt bare teori fra min side, siden jeg ikke fikk utlevert informasjonen jeg hadde lyst p, men er kanskje verdt for noen med litt journalistisk tilgang underske.

Bra skrevet Sissener!

Sissener for president

Sissener for president

Bra skrevet! Mdg er en skam for norsk politikk og burde gi fra seg all makt umiddelbart!

Sissener til statsminister!!

Sissener til statsminister!!

Mdg sine holdninger og meninger hrer p ingen mte hjemme p stortinget. Partiet burde legge kortene p hylla og legge opp den politiske karrieren, hvordan hadde du styrt landet Sissener? Utrolig bra skrevet mr. Sissener

Stakkars Sissener glemte bakkenrt ozon og NOx. Ta deg en tur langt ut i Oslofjorden en klarvrsdag og se innover mot sumpen Oslo sentrum. Den grgulbrune disen som dekker byen frister ikke til besk. Skal lufta bli bedre vinterstid m reisevaner endres hele ret. Du klarer det du ogs Sissener.

Er det typisk at hysterikere ikke leser alt eller fakts eller det som strider i mot det penbare hysteriet?

Det er ikke synd p Sissener, Tobben. Og han glemte overhodet ingenting. Han henviser til fagfolk. Det er kanskje det som er litt slitsomt, men.. Look who's talking... En hysteriker. En nedlatende en, en som heter Tobben i kveld, og kanskje noe annet i morgen.

Ja, ja... Snart kommer Hekla. Da blir det kult med sykkel. Og flere avgifter selvsagt. Og frre bensinbiler. For det hjelper. Hehe..

Oslo har alltid ligget i en gryte som i kulde samler opp luftforurensning fra vannkanten og opp til ca 70 meters hyde og kan strekke seg helt ut til Sandvika. Men som de skriver s er det sjelden dette gjelder for mer enn 20 dager i ret! :-)

Per Einar Svendsen

Per Einar Svendsen

Man fr de politikerne man fortjener. De skulle ikke mer til en milj i navnet s trodde veldig mange at polsk kullkraft var renere enn norsk gass, ker miljvennlig men frst nr det kom ut at de ikke skjnte hva de skrev under p at de fikk lnn som fortjent. Dvs under sperregrensa

Foruresning fra biler er en ting, men er forurensningene i lufta analysert? Hvor mye kommer fra bensinbil, dieselbil, vedfyring, industri og annen forurensningskilder? Kunne vrt interessant f reelle fakta p borde fr en avgjrelse tas. Kanskje ender oslos befolkning med at vedfyring og oljefyring blir forbudt? Det er vel ikke mye industri igjen i Oslo, men noe er det vel. Denne forurenser ogs? Husdyr som drvtygger er en uting og br forbys i det hele tatt.

Flott komenntar av Sissener! Lite sprsml: hvis n diesel er s skadelig som MdG pstr, hvorfor snakker man ikke om Oslo havn? Drives ikke btene p diesel? Har MdG noen gang nevnt dette med et ord?

Trond Bengtson

Trond Bengtson

Problemer med biler er all den plassen de tar, uansett om de beveger seg eller ikke. I en god og tett by er det ikke plass til massebilisme. Bilbyene i USA kan da umulig vre idealet?

Knut Magnusson Myrseth

Knut Magnusson Myrseth

Det er nesten utrolig at personer med nedsatt funksjonsevne mellom rene kan tillates styre et lands hovedstad. Dette er Nord Korea inspe.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/ny-rapport-doedelig-daarlig-oslo-luft/a/23357361/

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

Milj og klima er s politisert med marxisme at det ikke lenger er til stole p. Det de virkelig sier er at marxisme vil stoppe klimaendringer og gi oss renere luft? De bedriver kulturell terror mot oss.

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

Fr s protesterte de i gatene mot "amerikansk kulturimperialisme" n sitter de i miljorganisasjoner, miljverndept, UNEP, UNFCCC, Grid Arendal etc og angriper Vesten kulturelt og konomisk "The collapse of world communism and the fall of the Berlin Wall during the 1980s added to the trend toward extremism. The Cold War was over and the peace movement was largely disbanded. The peace movement had been mainly Western-based and anti-American in its leanings. Many of its members moved into the environmental movement, bringing with them their neo-Marxist, far-left agendas. To a considerable extent the environmental movement was hijacked by political and social activists who learned to use green language to cloak agendas that had more to do with anticapitalism and antiglobalization than with science or ecology. I remember visiting our Toronto office in 1985 and being surprised at how many of the new recruits were sporting army fatigues and red berets in support of the Sandinistas.

I don?t blame them for seizing the opportunity. There was a lot of power in our movement and they saw how it could be turned to serve their agendas of revolutionary change and class struggle. But I differed with them because they were extremists who confused the issues and the public about the nature of our environment and our place in it. To this day they use the word industry as if it were a swear word. The same goes for multinational, chemical, genetic, corporate, globalization, and a host of other perfectly useful terms. Their propaganda campaign is aimed at promoting an ideology that I believe would be extremely damaging to both civilization and the environment.

. . .

The main purpose of this book is to establish a new approach to environmentalism and to define sustainability as the key to achieving environmental goals. This requires embracing humans as a positive element in evolution rather than viewing us as some kind of mistake. The celebrated Canadian author Farley Mowat has described humans as a ?fatally flawed species.? This kind of pessimism may be politically correct today, but it is terribly self-defeating. Short of mass suicide there doesn?t seem to be an appropriate response. I believe we should celebrate our existence and constantly put our minds toward making the world a better place for people and all the other species we share it with.

A lot of environmentalists are stuck in the 1970s and continue to promote a strain of leftish romanticism about idyllic rural village life powered by windmills and solar panels. They idealize poverty, seeing it as a noble way of life, and oppose all large developments. James Cameron, the multimillionaire producer of the most lucrative movie in history, Avatar, paints his face and joins the disaffected to protest a hydroelectric dam in the Amazon. Who needs lights and newfangled electric gadgets anyway? So what if hydroelectricity is by far the most important source of renewable electricity? These dreamers should look to the example of Stewart Brand, founder of the Whole Earth Catalogue and leader of the ?back to the land? movement of the 1960s and 1970s." http://www.mercatornet.com/articles/view/confessions_of_a_greenpeace_dropout/8639

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

http://www.mercatornet.com/articles/view/confessions_of_a_greenpeace_dropout/8639

Petter Stordalen

Petter Stordalen

Espen Wettre: Artikkelen du sikter til er fra 16.12.2014....

Nr byrden har en far som er leder i fremtiden i vre hender, og en mor som er SV, samtidig som hennes yrkesbakgrunn kommer fra Cicero. Ja da m det bli feil.

Hun snakker om 200.000 Oslo borgere som er plagetr av lufte, mulig hun kunne gi oss navn p disse jeg kjenner ingen og jeg kjenner mange som bor i Oslo.

Mlestasjonene som brukes str ogs nesten mitt i veibanen og hva med 60.000 ildsteder i Oslo.

sveinandersen

sveinandersen

Uansett mlinger og evt blffer - er vi alle i verden ndt til fjerne all forurensing av miljet vrt dersom livet p jorden skal vre brekraftig for framtiden.

Spent p hva Lan Berg vil tvinge folket til dersom bil slutter forurense helt?

Spent p hva Lan Berg vil tvinge folket til dersom bil slutter forurense helt?

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

Hva med istider, vulkanutbrudd og strre meteoritter? Oversatt s sier du vel at den industrielle revolusjon og kapitalismen m kveles med marxisme og detaljstyring av individet? Alle som sier de skal redde deg mener egentlig at de nsker adferdsstyre deg?

Fr hadde bilene langt strre plass boltre seg p, men det ble endret. Det var stor motstand den gangen, og mange spdde sentrum sin undergang.

Ingen i dag savner bilene i Karl Johans gate, foran stortinget eller i folketeaterpassasjen++.

I dag nskes det mer innskrenkninger p bilenes boltreplass, og nok en gang sps sentrum sin undergang.

Fr de til det, vil nok alle i fremtiden synes at det var en god id.

Flott at miljrrsla har vorte vetatt av kommunistane! D kan me kanskje vona at det fantastiske, glimrandes, kommunistiske samfunnet kan verte innfrt hj oss g, med alle Marx og Lenin sine teoriar. Det vil'kje berre vr lurt, det vil vr kjempelurt!

Odd Egil Brandster

Odd Egil Brandster

oddegil

Milj er et ord i dag som brukes til sette ordet avgift bak og er kun skapt for skaffe inntekter til staten. Hvorfor er det ingen politikere som foreslr at all kollektiv transport skal vre gratis og at den m vre i rute slik at en kommer frem til det tidspunkt en skal vre fremme til. Hvis ikke kollektivtrafikken er i rute, vil den ikke bli brukt. Jeg kjrer dieselbil etter anbefaling av vre styrende organer og slipper deerfor reise til Oslo. Mange andre fine byer i Norge.

Steinar Bjerke

Steinar Bjerke

Det alle synes glemme er at I Oslo ledes landets tetteste trafikk, midt gjennom byen, og omkjringsmulighetene begrenser seg til ring 3, som ligger max 3 km fra bykjernen. All trafikk fra syd og st til nord og vest til nord og syd gr midt igjennom byen! Hver eneste laks som skal ut av Norge pr bil passerer Ryenkrysset!

Lag en omkjringsvei fra Sarpsborg til Gardermoen st for yern med tilfrsler til E6 sydfra, og med broforbindelse over Oslofjorden ved Drbak, s ville en dramatisk mengde trafikk forsvinne fra Oslo-gryta. Folk kjrer ikke her fordi det er raskest, men fordi det ikke finnes alternativer!

Forurensningen som Oslo synes vre plaget av, stammer ikke fra Brumsfolk som kjrer til jobben i Oslo! (Jeg er ikke fra Brum) Det er enorme mengder gjennomgangstrafikk som er problemet, for Oslo er Norges suverent strste veikryss!!

Det er bare kikke p et veikart over stlandet og Oslo, s skjnner man ganske kjapt at det er behov for noen overgripende strukturelle grep! Men hvem tar den ballen??

Jan Tank-Nielsen

Jan Tank-Nielsen

Berg og likesinnede styres ofte av kunnskapslshet, trangsynthet og fanatisme. MDG sin politikk er som en mrk tunell. Lys ved inngangen, men mrkere jo lenger inn en kommer. Ved utgangen lukker skylappene seg fullstendig og resultatet er en famling i blinde. Politiske valg skjer kun basert p flelser, og med mangel p ndvendig kunnskap i beslutningene som tas.

MDG er ikke for folk flest. De str seg selv nrmest nr de utformer sine vedtak og forslag i sin interesseorganisasjon, med god sttte av "Keiseren" i AP. Triste greier alt sammen.

Sissner er en mann med fornuft og kunnskap. Meget bra innlegg. Arrogansen til denne Lan er et hn til Oslos befolkning. Forstr ikke Raymon J at APs dalende oppslutning er et resultat av at han lar denne PR kte Lan herje p, og hvorfor skal vi finne oss i vente i tre r til vi fr kastet dette MdG ut av Oslos rdhus.

Mange her som glemmer no vesentlig. hvor kommer mye av dete utslippet i Oslo fra? er det fra biler? ja en del er fra biler. mener jeg leste at de stod for ca 10-15% av utslippet, mens vedfyring og skipstrafikk stod for nesten resten av utslippet. er det ikke litt feil ende begynne i da btene har vesentlig strre utslipp? hadde man redusert utslippet fra btene hadde mye bedret seg. hadde man ogs innfrt sttte til rentbrennende ovner hadde det hjulpet. men bilene finnes det s mange av, s det er lettere gjre noe der som ser ut til monne, men ikke endrer noe i naturen. Bare se hvilke byer som sliter med lufta. alle byer er havnebyer med en del skibstrafikk.

Flott or Lan-Mari og Klimapartiet Dei Grne! Dei synar at dei veit kor den illaste forureininga kjeme fr, han som ydelegg klimaet p heile jordkloda, og at det er fr dei ofslege privatbilane i Oslobygda. Slik talar nemlegen eit klokt menneskje. Difor er det beint fram heilt naudsynt at me teke ansvar for heile kloda og syt for at desse feng eit lika naudsynt kyreforbod og verte hgast mogeleg avgiftslagde, slik at me kan frelsa verda fr klimakatastrofa med forbod og avgiftar i Noreg. Kva skulle me gjort utan Lan-Mari og KDG? Hadde verda vart heilt til pska utan dei hj makta i Oslobygda? Eg trur ikkje det, sann. Jau!

Christian A. Hesseltag

Christian A. Hesseltag

Jentungen/L.Berg,miljbyrden i Oslo er p ville veier.. Med sttte av BYREGJERINGSLEDER R.Johansen viser MDG sitt sanne ansikt. "Russepresidenten" viser ikke respekt for velgerne. Verden og miljet M "reddes" N! I Oslo vil det bo mange mennesker i r 2030. De vil sikkert ha det veldig bra, p tross av at du er dagens "frelser" for miljet nasjonalt og GLOBALT (!). Vel hva skjer 3000 r fram i tid ? Jentungen har sikkert svar p det ogs. Dagens byrd viser ikke respekt for bilistene !!!!!!!!

Jeg trenger bruke bilen min daglig. Stem borgerlig ved neste stortingsvalg/lokalvalg.

Jeg savner ogs mer detaljert rapport som viser sammenhengen mellom de forskjellige gassene og opphavet til disse. Akkurat n sitter jeg med en flelse av at de nsker Mdg nsker dette s sterkt at de bruker ting de har "hrt og lest" isteden for fakta.

Klimadebatten mistet all son troverdighet nr man kan kjpe miljkvoter fra andre land for slippe kutte sitt eget utslipp...

Ren kapitalisme p lik linje med NRA i USA, debatten blir kneblet fordi det handler om s mye penger

Well. N utfordrer jeg kreativiteten din. Vet ikke om du er klar for det. Men hvis du hadde en liten snn og legen sa at det var 5 % sjanse for at han dde hvis dere ikke endret p mten dere levde p - ville du da sagt at s lenge det er 95 % sjanse for at det ikke skjer s fortsetter vi som fr? Det er jo det du sier her... ( og ja, 5% er valgt tilfeldig).

Dag Harald Bergtun

Dag Harald Bergtun

Enig med Steinar Bjerke.

F bort gjenomgangstrafikken, s er veldig mye spart!

Gode sprsml. Jeg er definitivt for en blytung satsing p kollektiv og sykkel i Oslo, men en del av det som skjer n virker for meg dogmatisk og naiv. En baserer all politikk p noen vedtatte sannheter, men det stilles ikke sprsml ved disse sannhetene. Det er p hy tid at noen ogs gjr det. Oslo-lufta er katastrofal, hrer vi. Det er umulig bygge seg ut av kproblemer, hrer vi. Nye veier vil kvele Oslo i trafikk, hrer vi. Og Oslo skal ta imot flere hundre tusen nye innbyggere, men det skal ikke komme en ekstra bil p veinettet, hrer vi. Og det stemmer kanskje, men jeg vil vite om det er sant - og realistisk. Eller om dette er halvsannheter. Eller om en millionby hvor alle sykler i februar faktisk bare er en naiv utopi. Ja til kollektivsatsing, men jeg vil at den skal vedtas p bakgrunn av sannhet og med ynene pne.

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

Forutsetningen for konomisk og befolkningsvekst er infrastruktur og gode veier. Ingen setter seg i en bil og lager trafikalt kaos kl 0630 p morgenen frivillig. Problemet er inkompetente politikere. Nr de innfrer rushtidsavgiften isteden for bygge ut bedre veier s er det p tide fjerne de i valg.

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

Problemet er ikke bare KDG men ogs at Oslo er medlem av ICLEI(Agenda 21). Det betyr at Oslo underlegger seg miljmarxismen som har som mlsetting angripe Vesten kulturelt og konomisk. Selvflgelig vil ikke Putin vre med p denne destruktive politikken selv. Bare babyboomers og naive tilhengere tror p dette. Nr man har trafikale problemer i en by p litt over 500.000 innbyggere s er det ikke bilene p veien som er problemet. Problemet er inkompetente politikere.

Morten Agnar Hagen

Morten Agnar Hagen

Gun p!

Kjell Magne Fagerbakke

Kjell Magne Fagerbakke

Korleis Sissener kjem til at det er MDG som er blffmaker i byluft problematikken er neppe tufta p s sikre kjelder som han vil ha det til. Om ein held seg til Miljdirektoratet som han referear til http://www.miljostatus.no/tema/luftforurensning/ Ser ein fort at politikken til Oslo MDG er godt tufta p nasjonale mlsetjingar om helsekrav til byluft. Det er lett, nr ein likar kjre bil, bli opprrt og lar kjenslene rive ein med i debatten, ta hensyn til at eigne val gr utover andre er ikkje det ein er mest oppteken av i Pyongyang. Det burde Sissener og vite. Den politiske retorikken til Sissener hyrer meir heime i Moskva enn i Oslo, der han og ville finne likesinna oligarkar.

Bra skrevet. Det er en grei lsning p dette, bare synd at den ligger 3 r fram i tid og i lpet av denne tiden har de nok klart mlsetningen med gjre livet surt for en stor del av Oslos befolkning.

Nei, jeg tror ikke Mdg blffer.

bare tull hele greia

"P toppen av det hele krever byrdet i god totalitr stil at vi som bor i Oslo m tle det de kaller for "en betydelig grad av adferdsendring".

Du bor utenfor Ring 2!

Ruter viser en reiserute p "hele" 27min for deg fra hjem til jobb.

Prv vente p bussen tidlig om morgenen ved majorstua-krysset eller Carl berner, s kansje fatter du hvorfor visse innbyggere har protester mot undvendig privatbilismen.

Kjartan Sylvester Stellan

Kjartan Sylvester Stellan

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2016/Januar-2016/Helseskadelig

Her er det mange som roper hyt om inkompetanse og manglende kunnskap i retning MDG. Kanskje de br kikke nrmere p egen "kunnskap"...

http://eivindtraedal.blogg.no/1468311006_nei_sissener_vi_blffe.html

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

Helserisikoverdier baserer seg p 70 r med den samme eksponering, her i dette tilfelle luftforurensning. For eksempel p tjre l luften p en kald vinterdag i Oslo med inversjon s kan den bli 5 PR 100.000 innbygger etter 70 r. Problemet for miljmarxister er at eksponeringen bare er 20 dager i ret, Med andre ord s er eksponeringen bare 5.48% av hva som trengs for at 5 av 100.000 skal utvikle lungekreft etter 70 r. I Oslo s m man leve 1.277 r for at 5 av 100.000 skal utvikle lungekreft.

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

Et annet aspekt ved denne debatten er at miljmarxistene i stor grad baserer seg p egenskaper klimamodeller som viser at Norge skal f varmere og villere vr i fremtiden. Siden denne oppvarmingen frst og fremst skal komme p vinteren s betyr det mere lavtrykk med mildere vind og nedbr. Forutsetningen for luftforurensning i vre byer er hytrykk p vinteren som gir inversjon og kald stillestende luft nr bakken. Miljmarxistenes klimamodeller varsler mindre av dette fremover i norske byer. Problemet er at 95% av klimamodellene viser at den reelle klimaendringen p Jorden siden 1990, den mlbare virkelighet, m vre feil. :-)

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

Basis for dagens strengere luftkvalitets krav i Norge var bla "forskning" av C. Arden. Pope. Han mente at sm mengder av PM2.5 i utendrs luft var ddelig. Problemet hans er at dermed gjorde han utendrs luft ddeligere enn ryke?? ref:

http://junkscience.com/2016/07/epa-outdoor-air-more-deadly-than-smoking/

Skriv en ny kommentar

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!