hits

Revolusjoner norsk bilpolitikk

En bedre miljpolitikk krever at Norge m snu dagens bilpolitikk trill rundt. k veiavgiften, fjern engangsavgiften i fem r og dropp alle uvirksomme avgifter.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hvis vre politiske partier inkludert Venstre (kommer tilbake til Trine Skei Grande senere) mener det minste alvor med dagens allsang "Det grnne skiftet", m det gjres mer enn bare synge. (Siden begrepet dukket opp for frste gang har norsk presse brukt "Det grnne skiftet" 10.710 ganger p trykk).

Feil fokus
Det m derimot vises mot. Et mot som handler om skape rettferdige endringer og som vi tler. Hvis politikerne skal lykkes med noe, br de begynne " straffe" bruk av bil og ikke det eie en bil.
S langt har de grnne kommunistene ftt herje fritt med en politikk og retorikk som handler om plage folk mest mulig, stenge ned norsk oljeproduksjon og parkere bilen for godt. Den slags er selvflgelig bare spryt og ideene synes vre klekket ut over en lunken latte i en bilfri bakgrd p Grnerlkka. P tide og heller parkere MDG for godt.

Tilbake til steinalderen
Bil er viktig, og det er ingen tvil om at bilen har kommet for bli i Norge. Et Norge uten fire hjul vil bringe landet vrt tilbake til 1920-tallet. At bilen har hatt mye si for Norges vekst og fremgang skjnner de aller fleste, og mobilitet er viktig for bde barnefamilier og mbelprodusentene p Vestlandet. Derfor br "de grnne skiftet" innebre en politikk som gjr at enda flere kan eie en bil for lse sine daglige utfordringer innenfor konkrete behov. Skal vi lykkes med det m bilen omskapes til en positiv miljfaktor  og derfor m dagens bilpolitikk snus p hodet.
Kort sagt, vri dagens hplse bilpolitikk uvirksomme avgifter til kostnader knyttet kun til bruk.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
rsavgiften: I dag avkrever Stortinget alle som eier en bil mellom 3135 og 3655 kroner bare for ha en bil stende i garasjen ret rundt. Denne avgiften er trolig langt eldre enn bilen, fordi vre konger i de gode gamledager trengte jo ekteskapspenger til sine prinsesser og da fant man ut at kjerrer og karjoler var det perfekte skatteobjekt. Det burde vre enkelt for miljbevisste politikere innse at denne avgiften har ingen nytte utover skaffe staten lukrative stabile inntekter p rundt tte-ti milliarder i ret.

Engangsavgiften: Dette er intet annet en straffeskatt for nybilkjp. Avgiften er s hinsides hy at bare rett over Svinesundbroen kan vre naboer kjpe samme bil til omtrent halv pris. Staten drar inn rundt 20 milliarder kroner i ret p ndvendigheten kjpe seg en bil. P en annen side gjr denne ekstraregningen for bilkjpere at mange kjrer den samme bilen s lenge det gr, noe som har frt til at vi har en bilpark som ligner p et gamlehjem der gammel bilteknologi fyller vre gater med en forurensing som kunne vrt undvendig. En god lsningen vil vre fjerne engangsavgiften i for eksempel fem r slik at flere kunne kjpe seg nye biler og bli med p "det grnne skiftet".OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bompenger: Nok en avgift som ikke handler om milj, kun en stat som nsker skattlegge befolkningen i alle kriker og kroker. Hvis du m reise fra Oslo til Trondheim avkrever staten deg 325 kroner. Tallene for Kristiansand er 284 kroner og Bergen hele 640 kroner. 

Kostnadsnytralt
Det finnes sikkert flere rariteter innenfor norsk bilpolitikk som med et pennestrk kan fjernes uten at det pvirker miljet et dyt, men skal ting bort s m ogs noe p plass. Det viktigste vil uansett vre at omleggingen av norsk bilpolitikk er s noenlunde kostnadsnytral, men at det alts er bruk av bil som skal koste.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Drivstoff: Helt siden Frp veltet en Willoch-regjering i 1986 p grunn av et forslag om ke bensinavgiften med 42 re literen, har dette vrt en av norsk de varmeste poteter i norsk politikk. I dag betaler bilistene to avgifter per liter drivstoff avhengig av om det fylles diesel eller bensin.
Nettopp her kan modige politikere gjre et grep som handler om at nordmenn vil oppleve det som rettferdig at skattleggingen knyttes til antall kjrte kilometer. At veiavgiften kes med en krone per liter, og eventuelt en gradvis kning videre vil kunne gjre mye godt for miljpolitikken. I 2016 regner staten med at drye 16 milliarder kroner kommer fra drivstoffavgiftene.
betale ut fra faktisk bruk av bil er lettere forst for folk flest sett i lys av argumentene som handler om milj. Samtidig er det en enkel sak bedre pendlefradraget for de som er avhengig av reise med bil for skaffe seg inntekter.

Drivstoffavgiftene i 2016 er som flger:

Drivstoffavgift per liter

 

 

Bensin:

2015

2016

Veiavgift

4,87

4,99

CO2-avgift

0,93

0,97

Diesel:

 

 

Veiavgift

3,36

3,44

CO2-avgift

1,09

1,12

Vingle-Venstre
Jeg tviler ikke p at dette m vre tanker Erna Solbergs regjering har hatt oppe p bordet, men s var det denne Trine Skei Grande da. Selv om hun er forlovet med vr sittende regjering som aktiv jobber for et renere Norge, vil hun og Venstre tydeligvis i sin srinteresse bruke ethvert forslag for alt det er verdt for skaffe seg oppmerksomhet der partiet befinner seg p randen av sperregrensen.
Jeg mistenker sterkt at Venstre kommer til opponere fra sitt bittelille politiske hjrne i norsk politikk mot alt regjeringen legger frem helt til valgkampen er over for skaffe seg kortsiktig oppmerksomhet og synlighet. Og i min verden blir det hele en patetisk parodi, srlig nr jeg leser flgende fra Grandes politiske manifest:
- Miljutfordringene kan lses p demokratisk vis. Kortsiktighet og srinteresser m vike der det er ndvendig, og fre var-prinsippet m ligge til grunn for alle beslutninger.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

 

29 kommentarer

Er ikke bompenger noe som typisk en avgift som gr p bruk? Og du sier at man m gjre om bilen til en "positiv miljfaktor", hvordan gjr ditt forslag det? I beste fall "mindre negativ miljfaktor". Eller mener du den eneste miljpvirkningen biler har er CO2?

Nei! Klimapartiet Dei Grne hev vedteke at den ofslege privatbilen er det illaste trugsmlet mot klimaet p jorda. Difor er det beint fram for gale at folk skal f eiga snn privatbil i det heile. Lukkelegvis hev dei visdomen til monalegt auka alle avgiftane som rammar honom og dei egoistane som eig honom. Mlet med denna gilde og sle politikken er sjlvsagd at ikkje nokon skal ha rd til eiga snn ofseleg snn privatbil (unnataket er sjlvsagd politikarane av di dei hev so mykje viktegare uppgver enn alle andre). Viss det er naudsynt reisa nokon stad lyt du istaden sykla, taka buss eller tg, same kva du skal eller kor longt du skal. P detta settet syt me au for at berre dei mest naudsynte reisene verte gjennomfrde, ein rett vinn-vinn situasjon er det. So hyll visdomen t KDG og byregjeringa deira, vonaleg kjeme dei til leia heile landet si regjering au, allereie fr neste r. Det lyt me alle saman be for. Jau!

Scott Johansen

Scott Johansen

S lenge oljeinntektene i stor grad er brukt til utvide offentlig administrasjon og velferdsordninger, s trenger staten hver krone i skatter og avgifter(proveny) for opprettholde det skyhye velferdnivet og den enorme offentlige sysselsettingen. Hver tredje sysselsatt er n i offentlig sektor, og offentlige utgifter utgjr mer enn 50 prosent av verdiskapingen i fastlandskonomien. Norge er rett og slett blitt et land hvor skatter og avifter er blitt tvingende ndvendig for opprettholde et enormt offentlig forbruk og stadig essende offentlig sektor, hvor skalte miljavgifter kun er til for finansiere en stadig mer kostbar offentlig sektor.

Miljregnskapet er en stor blff, hvor er inntektssiden? hva med de enorme skogene og vannkraften vi produserer? Tullball alt sammen. At vi, i et land med kaldt klima og lange avstander, og en ubetydelig befolkning i verdensmlestokk, skal g foran og vise vei, ved straffe privatbilismen, er s dumt at det er ubegripelig. Manipulerende media har i tillegg ftt mange nordmenn til virkelig tro p dette livskvalitetens og konomiens strste tapsprosjektet.

Bjrn-Ove Indry

Bjrn-Ove Indry

De hye bompengesatsene mellom mange av de store byene (i tillegg til hye drivstoffpriser) gjr at man fort tenker alternativ transport. Da er det ikke toget, men flyet som vinner - og da er det en negativ miljeffekt!

Alltid like flaut nr disse finansfolka har funnet ut "store sannheter". Det blir s tydelig at de beveger seg i miljer med ryggsleikere, uten noen som helst korreks. S blir det bare pinlig nr de bringer vrvlet til torgs. Og Sissener er langt fra den verste.

Det er selvsagt bare tpelig at mobilitet er avhengig av eierskap. Det er tvertimot meningsls ressursbruk eie en bil som man ikke har bruk for i det daglige. At ikke finansfolka har kommet opp med et konsept med deling av elbil i utvikling av sentrumsboliger for redusere krav til parkering og styrke miljprofil, vitner om idfattigdom.

Og det er galt pst at ny bil forurenser mindre enn gammel, uten ta med forurensing i produksjon blir regnestykket meningslst. Og jo mindre bil blir brukt, dess verre blir regnestykket for ny bil.

Bompenger er et problem. Idag brukes bompenger til finansiering. Man br heller bruke bompenger til trafikkstyring, som rushtidsavgift. Det er konomisk sett en no brainer da marginalkostnadsprising effektivt vil regulere ettersprsel ned mot et gitt veitilbud. Og da br bommer for finansiere et stykke vei avvikles.

Ogs for hindre Ernas vte drm om OPS, som ikke er noe annet enn landeveisrveri.

Sissener,

det du her beskriver er en omlegging av avgiftene som at det er et ndvendig onde for allmenheten.

Det hadde vre mye mer spennende se p detaljer i statsbudsjettet og se p hvor pengene vi blir plagt betale i alle diverse retninger blir av?

Hvor blir det av alle pengene vi betaler til vre kommuner og den norske stat?

Jeg s forleden diagrammet NA hadde satt opp p fordeling av diverse poster i statsbudsjettet!

Det var mildt sagt hrreisende - inkompetanse satt i system!

I statsbudsjettet forekommer det ogs store summer i skalte "udefinerbare avskrivninger", dvs pengebruk det ikke kan gjres rede for..

Hvis du eller jeg som nringsdrivende hadde hatt dette i vre reviderte regnskap, hadde det vrt straffbart..

Galskapen med beskattning ved kjp og bruk av bil har rett og slett blitt en funksjon som setter mange i et slags "fengsel" fordi de rett og slett ikke ser seg rd til bruke bil s ofte som de geografisk forflyttningsmessig kunne nske.

Problemet med bilbeskattning sammen med annen beskatning er at gjengen p lvebakken fr stryk karakter p bruken av vre skattepenger, og kan derved ikke forvente seg f forstelse fra den gemene hop for at det er et ndvendig onde!

Norge redder verden

Norge redder verden

Dumme politikere. Se p Kina, Vietnam, Japan, Singapore, Taiwan og slik. De forurenser mer enn Norge. Anbefaler at vi sender Marie Lan Nguyen tilbake til Vietnam slik at hun kan rydde opp i forurensingen i sitt hjemland.

Marie Lan kan vel starte med ryddde opp i kommunist nasjonen sin. Trafikken i Vietnam forurenser 9000000000% mer enn Norge.

Her er en video fra Vietnam.

https://www.youtube.com/watch?v=gKLWZjBu2iQ

Nei til felleskapet

Nei til felleskapet

Pengene mine tilhrer meg og ikke det kommunistiske kollektive sosialistiske felleskapet.

Nei til kollektive felleskap sosialisme. Pengene mine tilhrer meg og ingen andre.

Det finnes intet klimaproblem. CO2 er ikke en klimapdriver. Det er klimaet som er en CO2-pdriver. Det viser mlingene. Hvis det blir varmere er det fordi det blir varmere. Og hvis det blir varmere, vil CO2 ke. Forelpig har det ikke blitt varmere. De siste 18 rene har klimaet vrt stabilt.

http://c3headlines.typepad.com/.a/6a010536b58035970c0177447d843a970d-pi

Folk bruker bil fordi det er ndvendig, fordi de stort sett skal skape seg inntekt som igjen Staten tar minst 50-60% av om en inkluderer arbeidsgiveravgift. Er det noen som tror at folk sitter i bilk i 1.5 time for komme seg inn til Oslo om morgenen for morro skyld. Sissner tar helt feil, det burde ikke vre noen avgifter for bruke bilen, Vi er blitt hjernevasket av media og politikere til tro at alle problem lses med avgifter, og vre udugelige politikerer har selsagt aldri klart fikse noe annet en skatte mer, de prater og prater, utreder og prater!

Trond-Glenn Erik

Trond-Glenn Erik

SKATTELEGG OVER 75 KM PR. MND feks..

Ut ifra forskjeller som feks geografi, antall i husstand, alder, km til arb.plasser, osv som variabler. Innenfor rimelige rammer.

Det VIKTIGSTE er en grnn BEVISSTGJRING som er positiv!

(Alle levende mennesker p jorda vil selvsagt ha en grnnere planet! Uenighet gr p forskjell i virkemidler. Totalitr tilnrming har jeg ingen tro p!)

Tor Sverre Brynildsen

Tor Sverre Brynildsen

Hei

Hvis all bruk av bil ble fjernet. Hvor mye ville utslippene bli redusert?

10%

Mye er ment som tiltak for globale utslipp

Vi har ikke utslippsfrie biler i Norge.

Vi har solgt den rene el-kraften til utlandet. Dvs el-kraften i Norge er kullbasert

Hvorfor s mye fokus p bil?

Hva med tankbtene. De slipper ut voldsomt, men ikke i noen lanmds utslipp

Som fr 1973- valget

Som fr 1973- valget

Akkurat samme argumentasjon, avgifter over fra kjp til bruk.

Men overlate finansene sine til folk som kan endre bruken er for farlig, slik at bruk m komme som et tillegg tenkte de. Og hva er det rike konomier er avhengige av som kan skattes - jo forbrenning med co2 som resultat. Ulempen var at den menneskeskapte delen er under en 0.000016-del av en enhet med luftmolekyler (4% av 0.04% totalt, 400 ppm), slik at omfattende 'overbevisning' av folk mtte til. Men det fikset jo Gro ved danne en klubb for regjeringer som nsket det, i Rio en gang, n IPCC. Typisk norsk vre lur!

Jeg er ufr, jeg kommer ikke til kvitte meg med bilen om veiavgiften s blir p 80.000,- i ret.

Trenger bil til lege 5 ganger i ret, sverigeshopping 1-2 ganger i ret, ellers s str den bare der fordi jeg sykler mye elsykkel.

Hy veiavgift har jeg aldri skjnt, hva i allverden er vitsen? Foreslr heller sette opp drivstoffprisen til 200,- pr liter eller noe, det hadde sikkert drept lysten til sverigeturer og hatt innvirkning.

kjpe dieselbil og srge for at den blir brukt lite pga at jeg er ufr burde jo belnnes... snn etter at AP ville at alle skulle ha dieselbil og plutselig snudde mener jeg?

Jeg redder dere fra dieselbiler folkens, ikke ta en andel av trygden min som takk!

Skattlegg bruken, ikke eierskapet.

Straff straff

Straff straff

Staten straffer

- Eiendomskatt

- Arveavgift

- Formueskatt

- Bilavgift

- Bompenger

Straff, straff, straff, straff, straff, straff, straff, straff

Ja hva skal man si om disse folkene som kaller seg politikere? Skal de redde verden eller bydeler rundt om i Norge?

Luftkvaliteten i Norge har blitt bedre de siste 20 rene. Lokal luftforurensning er likevel fortsatt et problem i flere byer, og nasjonale ml for lokal luftkvalitet ble ikke ndd i 2015.

Det er svevestv og NO2 som bidrar mest til lokal luftforurensning. Det er srlig svevestv som gir risiko for helseskader. Det gir kt forekomst av ulike typer luftveislidelser. Svevestv kan ogs medfre hjerte- og karsykdommer og kt ddelighet.

Hvorfor Staten skal gi med den ene hnden og ta med den andre er for meg helt rusk i hodet. Elbiler er med p lage svevestv. Man kommer ikke bort i fra det. Det er en sannhet. Hvorfor skal vi da gi store rabatter i importavgiften p elbiler?

Jada. Norge har masse vannkraft, men mesteparten blir solgt til EU slik at tyskere og franskmenn skal f ren kraft til stikkontakten. Norge importerer skitten strm, dvs laget av kullkraftverk. Elbiler blir s ladet med skitten strm fra kullkraftverk.

Produksjonen av bilbatterier og systemene for elektrisk framdrift, frer til utslipp av sotpartikler, smog og giftstoffer. Nr en elbil produseres, blir derfor de fleste utslippene rundt dobbelt s store som for en bensin- eller dieselbil. Likevel skal vi premiere elbilene. HURRA!!

I en rapport fra Bergen kom det frem at vedfyring var den verste synderen til byluften. Skal bergenserne fryse i hjel i kulden?

For elbilen er riktignok miljvennlig og uten eksos, men den er fortsatt en bil som tar plass p veiene, frst og fremst i byer. Nr folk kjper elbil, faller bruken deres av kollektivtrafikk til en fjerdedel. Bilbruken ker tilsvarende. Vinningen gr opp i spinningen, eller?

Skal man tenke milj - skattlegg elbilen ogs!

I denne artikkelen misbrukes begrepet rettferdighet. Ingen eksosbilister mister sin handlefrihet eller noen av sine rettigheter nr naboen kjper EL-bil. Argumentasjonen i denne artikkelen brer mer preg av frustrasjon over at El-bilene bidrar til redusert bruktbilpris for eksosbiler.

Anders Stenstad

Anders Stenstad

N vokser salget av hybridbiler. De har noen avgiftslettelser, men p langt nr elbiler.

Pens 0 avgiftprinsippet inn i salget av hybridbilen og gi dem samme rettigheter som elbilene. Da vil nok folk bytte bilene sine. En hybrid idag ligger ikke lavt nok i pris i forhold til diesel/bensinbiler. De med drlig rd kjper derfor en brukt bensin/dieselbil.

De fleste i Norge har ikke konomi til betale en rslnn for en bil.

Det blir ingen avgifts- eller skattelette i Norge p bilbruk - tvert i mot. Hver gang Frp vil senke skattene p bil og bilbruk starter PK-pressa (dominert av venstresiden inklusive NRK) en massiv propagandakampanje for hisse Venstre og Krf opp mot regjeringen. Knttlille Norge skal "redde verden" slik AP og Stoltenberg har hjernevasket oss til tro - for beholde skyhye skatter. Og strategien til MDG er g kraftig ut med kte bompenger for s akseptere noen f prosenter lavere bompenger. Det hele er et spill og bilistene skal melkes.

Johan Braanen

Johan Braanen

En bil som skrotes er 1500kg sppel. Fra et miljperspektiv er det ikke sikkert at det lnner seg bytte ut en eldre bil. Det kommer an p hvor mye man kjrer og hvor mye man forurenser per strekning.

Nr man betaler for kjre, betaler man ikke kun for rette opp miljdeleggelser. Man betaler ogs for veier, broer, tuneller, sykhehusplasser og rehabiliteringsplasser til trafikkskadde.

Jeg hrte for 10 r siden at produksjon av en bil tilsvarte 7 rs forbruk. S jeg vil tro at det lnner seg at en bil brukes i minst 10r fr den kasseres.

De som nesten ikke bruker bil kan ha den gamle bilen stende uten rsavgift med hy bruksavgift.

De som kjrer mye bil, burde ha en nyere bil.

Elbil er et annet alternativ.

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

N heter det grnt skifte. Tidligere het det radikal samfunnsendring. Opprinnelig het det vpnet revolusjon. Dagens grnne skifte er egentlig mrke rdt?

Dette virker som et forslag fra en noe korttenkt person. Bil i Norge er et miljproblem i en hndfull av landets strste byer noen dager i ret. Dersom man skal fjerne en rekke bilavgifter og ke drivstoffavgift av miljhensyn, vil denne avgiften utelukkende kunne forsvares i de f strre byene i landet.

For opprettholde dagens inntekter til statskassen, vil dette medfre en betydelig geografisk vridning av skatte- og avgiftsnivet og dermed ke presset p de f storbyene (i norsk mlestokk) vi har, med de flger det fr for allerede opphetet lnnsniv og boligpriser.

Hans Reier Sigmond

Hans Reier Sigmond

Jeg har i hvert fall ikke rd til ha to biler, pga. dagens engangsavgifter p bil. Den ene burde ha vrt en elbil som jeg kunne bruke til jobben (3 mil en vei) og nr jeg handler. Med mitt kjremnster er heller ikke ladbare hybrider srlig lurt, kjredistansen i snitt er noe for lang. Dessuten trenger jeg kunne trekke henger. Dette betyr i klartekst at det beste og billigste alternativet for meg slik det ser ut n er en ren bensinbil av typen stasjonsvogn. Dessverre. Artikkelforfatteren har helt rett. Engangsavgifter m ned, rsavgiften bort, men drivstoffprisene m kes. k disse spass kraftig at man ogs kan fjerne samtlige bomstasjoner i Norge. Alt for mye penger gr tapt i administrasjon i bomselskaper, og det er alt for tilfeldig hvem som blir rammet av disse bompengene.

Bilpolitikken m legges om ja, men ikke slik du skisserer.

Som du sier er bil en vesentlig faktor for verdiskaping. Antagelig er er rundt 80% av kostnadene til et produkt transport av mennesker og gods. Jo mer effektiv transport, jo rimeligere produksjon. Da er det meningslst at man skal betale en avgift fordi man er effektiv.

Selv om en MDG'er vil redde verden med sykle til butikken, er de varene hen handler der, og selgeren som jobber der, transport inn med bil. At de som gjr det mulig for den lokale sykle med gummidekk p asfaltvei skal straffes med avgifter, gir ikke hverken mening eller rettferdighet.

Legg om bilavgiften, ja. Fjern dem helt. La ndvendig bidrag til fellesskapet komme fra alle over skatteseddelen. Det er det mest rettferdige vi kan gjre.

Og forvrig en buss bruker ca 0.35 l/effektiv pasasjerkm. Alts ikke mye grnnere enn noe annet. Et moderne, fullsatt fly bruker 0.15 l/km. (Tallene er basert p to forskjellige kriterier og ikke dirkete sammenlignbare, men sier litt likevel)

Redning av kloden kan skje enten ved at vi alle gr tilbake til fr 1910-levemte, eller gjennom ny teknologi.

Ny teknologi skapes av bedrifter med overskudd. All innovasjon skjer i den rike del av verden. Skal vi redde verden m vi ha et nringsliv som har rd til forskning, utvikling og gjennomfring av innovasjon.

Effektiv forflytting er det viktigste vi kan gi nringslivet - og dermed det viktigste vi kan gjre for redde verden.

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

?Affordable energy in ample quantities is the lifeblood of the industrial societies and a prerequisite for the economic development of the others.? -- John P. Holdren, Science Adviser to President Obama. Published in Science 9 February 2001

Kommunistpartiet de Grnne

Kommunistpartiet de Grnne

Er det noe problem i vre en grnn kommunist? Er ikke det bare klokt tenke p framtida?

Skriv en ny kommentar

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!