hits

De grnne kommunistenes ville sykkelplaner

En titt ned i miljbyrd Lan Bergs sykkelfantasier avdekker en politiker som uten nle skal bruke milliarder av skattebetalernes penger p sykler.  De to hjul er tydeligvis svaret p alt det vonde her i verden, og bilen er en mrkemann i MDGs sykkelparadis. 
(Del gjerne p FB)

Det er s man m klype seg i armen og gni seg i ynene. Har du hrt om Kongsveien i Oslo, den som gr forbi den gamle sjmannsskolen p vei mot Ekeberg og Nordstrand?
Kongsveien er en bratt bakke som ogs bestr av trikkeskinner. Her presser n kommunes sykkelfantaster p for fjerne trikken fra Kongsveien for gi plass til nye sykkelveier p begge sider av bilveien. Hva skjer med trikken? Jo, den skal f en 600 meter lang tunnel gjennom Ekebergsen. Hres sikkert fint ut det for de f som sykler, men hold dere fast. Dette kommer til bli verdens dyreste sykkelsti-utbygging. Et mulig anslag er at den ene kilometer lange veien det er snakk om, vil koste oss skattebetalere rundt 250 millioner kroner. Det er nesten halvparten av hva byrdet drar inn i eiendomsskatt i 2017 som skulle gtt til eldreomsorg.
Les mer om verdens dyreste sykkelveier her: 
https://www.minervanett.no/verdens-dyreste-sykkelveier/
Blir sikkert vedtatt
N er ikke saken lagt frem for byrdet enn, men Sporveien og Bymiljetaten presser p og har startet sine PR-kampanjer for prosjektet. For vrig et prosjekt som etaten har lagt frem for tidligere byrder, men blitt kontant avvist.

Det som derimot er vedtatt er rets budsjett, der 181 millioner kroner skal brukes p bygge en dry mil nye sykkelstier. MDGs ml er at 25 prosent innen tte r skal sykle, og da kan man tydeligvis forsyne seg grovt av kommunekassa. Men la oss tenke tanken at det ikke finnes 25 prosent av de reisende som vil bruke sykkel, er ikke da pengebruken et enormt slseri? Og en annen ting, hvor mange kommer egentlig til sykle i perioden desember til pske? 
Milliarder og 30 km
For skjnne hvilke enorme summer dagens byrd ser ut til ville bruke, er det vesentlig studere sykkelstrategien frem til 2025. Oppsummert er mlet gjre sykkelen til byens viktigste private fremkomstmiddel, sommer som vinter. For f dette til skal flgende skje:

- Egne hoteller for sykler

- Nye T-bane og trikkevogner for sykler

- Hele byen skal skiltes om med spesialtilpassede veiskilt for syklistene

- 30 kilometer fartsgrense som standard

- Fjerne lyskryss for f opp sykkelfarten

- Flere fartsdumper

- Flere enveiskjrte gater for bilistene

- Forkjrsrett for syklister i kryss

- 50.000 kommunesanstatte skal bli "mtt med rd lper" hvis de velger sykkel til jobb

- Sertifikat for sykkelgodkjente arbeidsplasser

- Sykkelstativ foran alle butikker

- Spesialskapte sykkelreiseplaner for Oslo-skolene

- Srlige sykkelplaner for 90.000 studenter

Men det er mer, og ta deg gjerne tid til se nrmere p disse to utklippene fra kommunens sykkelstrategi fr du leser bloggen videre:


Nytte versus kost er et sentralt begrep for alle som bruker andres penger, srlig vre. Siden verken Lan Berg eller hennes sjef Raymond Johansen kan ha blitt presentert for dette i en forelesningssal, her et lite grunnkurs:

"Nytte-kostnadsanalyse klargjr og synliggjr konsekvensene av offentlige tiltak fr beslutninger fattes. Kunnskap om konsekvensene forhindrer misbruk av offentlige midler som lett oppstr nr fornuft erstattes med tro."

Etter krigen
Og her er vi ved kjernen av de grnne kommunistene og Arbeiderpartiets dsling med vre skattepenger. Troen p en sykkel er s viktig og altoverskyggende at all fornuft forvitrer. MDG med Ap-Johansens velsignelse vil skape sitt paradis i hovedstaden. Ingen biler av noe slag, E18 gjennom byen skal bli en miljgate med sykkelstier s klart, gater stenges, parkeringsplasser blir borte og vi er alle tilbake til etterkrigstidens langsomme samfunn der heldigvis mobilitet, effektivitet og infrastruktur bygde hovedstaden sakte med sikker opp igjen. 

Et varslet helvete
MDG drmmer alts om et paradis som kommer til oppleves som et helvete for folk flest. Men i troen p en sykkel jubler de seg frem i hy hastighet. Siste nytt fra de grnne kommunistene er at de nsker fjerne alle parkeringsplasser rett ved hoved-politistasjonen i Oslo. Politiets hringssvar river MDG-erne brutalt ned fra deres sykkel-seter:

Oslo politi-distrikt er fremdeles bekymret over konsekvensene ved fjerne nr 70 parkeringsplasser i nr-omrdet. Bakgrunnen for dette er at Politiet arbeider 24/7, 365 dager i ret. Selv om det er korrekt at omrdet har god kollektivdekning, er det en kjensgjerning at denne ikke automatisk korresponderer med arbeidstider, samt planlagte og ikke planlagte aksjoner. Ved store hendelser vil det vre ndvendig innkalle et strre antall tjenestemenn. Det bes derfor om at forslagsstiller finner alternative mter plassere private kjrety slik at politiets evne til hurtig respons ikke blir pvirket.

Jeg nevnte nytte versus kost?

(Denne bloggen er lest av 89.000 unike per 29. juni)

---

To foiler fra Oslo kommunes sykkelstrategi:




 

137 kommentarer

N er jeg ingen fan av MDG fordi de har en innvnadringspolitikk som vil koste MYE mer enn all verdens sykkelprojekter tilsammen.

Men dette sykkelprojektet er en annene sak i mine yne da jeg selv har kjent oslo-lufta svi seg ned halsen en del ganger. N er det sterke indisier p at forurenset luft er mye skadeligere enn tidligere antatt, bla har demens blitt direkte lenket til boavstand til motorvei.

Osloborgere har krav p ren luft, da m utslippskjrety i sentrum reduseres eller fjernes. Dette er en no-brainer med tanke p trivsel og helsefordelene.

Bilister fr heller bytte til kollektivt nr dem skal til sentrum, det er ingen folkerett og forurense og forgifte andre bare fordi man vil komme seg frem raskere i hverdagen.

Jeg fler at denne debatten ofte sporer til og omhandle MdG, men dette omhandler alle osloboeres helse.

Hva om vi ber 25 % av byrdet bruke sykkel en vinter. Hvis de fr det til har de bevist at det er mulig. Da er det litt mer tyngde bak forslaget. Men, jeg tviler sterk p at de fr det til.

Som syklist selv blir jeg forlegen nr jeg ser tiltakene "byregjeringen" tar, nr de tydeligvis vil tvinge folk til sykle. Jeg ser med enda strre bekymring enn det jeg allerede har, p hvordan forholdet mellom syklist og motorist kommer til bli. Det er ille nok som det er og vrre vil det nok bli, nr man fjerner infrastruktur for motoristene.

MDG som SV er tilhengere av symboler og ritualer. I tusener av r har religioner artet seg slik.Byrdet i Oslo er troende under "Den nye religion". kt forurensning i Oslo skyldes befolkningsvekst. Alle menneskene skal bosettes, ha ytelser og fraktes. kt bosetting skyldes innvandring (antall nordmenn har vrt stabilt de siste 50 r.) De som kommer fra dysfunksjonelle kulturer hverken kan eller vil betale for den infrastruktur de krever. Da m skatter og avgifter kes der det er penger hente. Derfor innfres stadig nye avgifter. Globalisme frer til kt forurensing. Hvorfor ikke avgiftsbelegge forurensningskilden? Norske bilisters utslipp av CO2 er batatellmessig sammenholdt med kningen ved at 100000 mennesker fra u-land flytter til Norge og bosetter seg her.

Syklist ret rundt

Syklist ret rundt

Nr det gjelder tiltak for syklister i Oslo som MDG foreslr m jeg si meg enig i Enur. Jeg ogs blir forlegen ettersom noen av disse tiltakene er "overkill". Oslo er i perioder en vinterby, noe som gjr sykling farlig uansett. Dette sagt s stiller jeg meg helt bak trikketunnelen i Ekeberg for der sykler vi svrt mange og nederste del av Kongsveien er helt tragisk for syklister. Nedover, hvis man sykler i veien, m man holde stor fart for unng problemer med bilk bak. Oppover har man ETT fortau p knappe meteren tilgjengelig for bde fotgjengere og syklister i begge retninger. Sykle i veien oppover gjr jeg helst ikke for da ender man opp med skape bilk.

MDG - Oslo Esler !

Virker som Oslo er et eget land. Trodde ikke det var mulig samle s mye galskap p ett sted. Hun mdgdama har blitt arrestert tusenvis av ganger p det meste. Ligger en del intervjuer p YouTube med henne, og hun har bare forslag men ingen gjennomfrbare lsninger

Sissener burde ha syklet mer. Det klarner opp i hodet.

Det er dessverre sant - radikale kvinner fr herje frem uhindret i norsk politikk koste hva det koste vil. De er godt organisert i diverse lukkede nettverk - med forbindelser til media som tar opp sakene deres dersom de blir sagt imot, eksempelvis i NRK Dagsrevyen. Buhu - hun blir kritisert "bare fordi hun er kvinne". En hersketeknikk som tar innersvingen p enhver.

I Oslo er det vinter mer enn 5 mneder i ret - med sn, is, sand og salt i veibanen. Sykling bakke opp og bakke ned er for spesielt interesserte - men det gir MDG og de rdgrnne blaffen i.

Vi har et bystyre som plager folk - for "redde verden".

Jeg sykler eller jogger frem og tilbake til jobb nesten hver dag, hele ret. Men dette er galskap! Vi som bor i Oslo har valgt bo i en BY. Om 10 r vil det antagelig ikke vre en fosildrevet bil igjen, s hvorfor dette hysteriet? Dette har ingen ting med milj gjre, men drevet at et hat mot bilismen utvikling og velstand ... les kommunisme.

Sisseners Kritikk av trikketunnelen er fullstendig skivebom. Kongsveien er eneste realistiske mulighet for folk p Nordstrand til sykle eller g til sentrum. Om vinteren er fortauet stort sett dekket av en brytekant, s forslaget er det eneste fornuftige dette partiet har kommet med siden de overtok roret.

Skremmende naivt av kommunistene som vanlig. Pengeforbruket er det ingenting s i p som vanlig blandet de rde. Andres penger vel merke.

I stedet for sykler og fjerning av parkeringsplass. For 25 milliarder kan man investere i f.eks. gratis Tesla-taxi i bykjernen, elbusser og slike selvkjrende pods man gjerne ser en del av p TV nr de snakker om fremtidens kjrety i byer.

Glem sykkel. satse p sykkel er som forby pc og tilby skrivemaskin igjen.

Nr jeg etter en joggetur i Frognerparken er svart rundt neseborene, da synes jeg alle forkjempere for bilbruk bare kan slutte skrive innlegg som dette.

Heia MDG som tr g foran med disse sakene

Her var det mye vanvittig.

Forkjrsrett for syklister i veikryss vil ende med flere drepte og hardt skadde. Det kan vre svrt vanskelig for bilister se syklister og ikke minst beregne hastigheten nr de kommer susende, og ulykkene vil garantert ke.

Jeg ser syklist selv, men er sterkt imot dette forslaget!

Hva gjr at de kan holde p snn.

Ekeberg trikken er en institusjon i by bilde. Og br ivaretas. Som et kulturminne.

Finn et annet sted legge sykkel veien.

vel hva skal en si. Til dere som trodde AP, (d.v.s. ARBEIDER PARTIET) fortsatt var et fornuftig parti. Et parti for arbeidere, nringsliv, industri og vekst ! Vel, tro om igjen. Partiet er n et parti som har tatt et enormt skritt lenger til venstre. De flrter med kommunister, radikale ideer, og sttter partier som MDG, Rdt og andre p ytterste venstre. s ikke klag, om du stemte AP. Du ba om det, s selg bilen din og kjp en sykkel eller 5. Dine skatte penger vil fra n av g til sykkelveier, nedbygging av bil vei, og absolutt ikke til offentlig velferd. Husk dette, til valget i hst. nsker du en "nasjonal" versjon av oslo politikken ?

Hva med en rlig sykkelavgift og bompenger passering p sykkelveier for finansiere galskapen?

Nils Sandberg

Nils Sandberg

I kveld 1.3.2017 kl. 18.15 skal Bystyret i Oslo Rdhus behandle

vrt Innbyggerforslag vedrrende sykkelfelt i bydel Frogner

se https://www.facebook.com/bevarparkeringen/

Det kan bli interessant!

Burde heller f syklistene VEKK, siden ingen av de ser ut til forst at de faktisk skal flge samme regler som en bil.

Takk Sissener for at du skriver om galskapen som er i ferd med delegge Oslo.

Det er jo knapt til tro hva de klarer finne p. Livsfjernt og uvirkelig er jo knapt dekkende!

Er glad i Oslo, men er n glad for at jeg har flyttet ut. Hvis denne gjengen fr delegge byen n i flere r fremover, fr jeg leve p gamle minner og bilder om hva som hva og hva som gikk tapt.

Det er s skremmende niv p hun lan og mdg at det river i hjernebarken

Takker min Gud at vi bor i Ullensaker

Hadde det ikke vrt billigere og bedre med syklistene i tunell? Kunne sikkert ftt sykkelheis ogs.

"Fler det svir i halsen av all forurensingen"

Fle kan man gjre hjemme. Luften i Oslo er dramatisk mye renere enn noen gang og er mer enn ren nok.

Nilu sitter luftforurensingstall tilbake til 1950 men de vil de ikke ut med. Wonder why. Man kunne f tilbake til 2000.

Det er en blff alt sammen p samme mte som klima- og det brukes til f makt over andre. Det er udemokratisk- ikke respekt for de 93 prosentene som absolutt ikke nsker dette- og antimoderne. Ideologisk surr og det er AP som har sluppet dem til.

Nei, det er et mye mye bedre kollektivtilbud vi trenger. Sykkel-Atlantis er bare en utopi. Men selv i dag s er ironisk nok jeg personlig mye mer miljvennlig enn noen jeg har sett fra MDG. Det er litt flaut h?

Hva om de frst stengte ned sine egne gratis parkeringsplasser under Rdhusplassen? Nei, nei, ikke det.

Hvorfor er de kommunister? Manko p skjellsord?

Mye rart, men hvordan kan et miniparti f all makt?

Redde gamle menn som er redd for miste sine privilegier. DE samme var i mot rykeloven og er i mot all nyutvikling. Kun interessert i tjene penger p papirflytting og kjp og salg av aksjer. Det er kanskje kjp og salg av aksjer vi skal leve av i fremtiden. Fint at vi har mennesker som ser fremtiden og hva som kreves.

Galskapen lenge leve! Heldigvis er det kun 2 r til de gale er ute av styre og stell. Sprsmlet er hvor mye ugagn de klarer f til i de rene. Dette delegger Oslo fullstendig. Vanvittig mange millioner som er helt ndvendig for bygge barnehager, sykehjem og skole. En slsing uten sidestykke i historien.

Marchus, skulle akkurat til skrive det samme. Sisseners sedvanlege mangel p saklegheit ydelegg for dei evt gode poenga han mtte ha.

Hurra for det gode og frie liv utenfor byen!

Oslo fr de politikerne de fortjener.

Oppfordrer resten til flytte ut av byen

Turen oppover Kongsveien er jo den eneste grunnen til at man gidder ta den trikken i stedet for bilen. Dette er galskap, man burde finne p bedre ting for fremtiden.

Typisk MDG dette tullet med sykkel, men selv s kjrer de alle Raymobil.

Klorofyll-kommunistene ber jo om bli utslettet fra all styring. Kan ikke ha mange velgere (klorofyll-kommunister) igjen n.

Lan og MDG fr ture frem som de vil fordi den maktsyke Raymond Johansen lever p deres nde. Han kan umulig ha det godt nr han tenker at han bedrar Oslos befolkning hver gang Lan kommer med sine fantastiske og urealistiske forslag. Den ubetydelige eiendomsskatten han ville innfre, som har blitt betydelig for de fleste ser vi n hva den skal benyttes til. Det er betalingen til MDG for at de reddet byrdsstillingen til Johansen.

600 000 000,-

Seks hundre millioner kroner.

Mye penger stjele fra de produktive for torturere gsa som legger gulleggene. Er Mdg sin "politikk" forfattet i Hanoi?

Dette er jo helt fantastisk, masse flotte nye sykkelveier. Men om vinteren blir det problematisk. Selv om noen sykler hele ret er ikke sykkelen bygdt for snkledde veier. Kan ikke MDG i tillegg legge inn underkjling og snkanoner langs alle sykkelveier, og gjre de om til skilyper om vinteren. Nordmenn er jo fdt med ski p bena, s det ville hvert fint det!

MDG nsker ogs innfre nye betalingsmter. De foreslo tidligere innfre byttehandler som betalingsmte. Hva var det de sa da? Bytte en tskjorte mot en annen vare? Noe i den duren. Det lyder kjent..

Var det ikke slik den frste betalingsmten for mange tusen r siden utgjorde seg?

MDG vil alts at vi skal tilbake til fortiden. Og vel s det.

Jeg gremmes. Er det virkelig mulig vre s lite smart?

Det er dessverre ikke bare i Oslo disse ideene slr rot. I Kristiansand er planen at det skal bygges en sykkelekspressvei til den nette sum av 1,2 Milliarder kroner! Dette er en del av Bymiljavtalen som er vedtatt. Jeg er selv en ivrig syklist. Framkommeligheten for syklister er meget bra i utgangspunktet der hvor det er planlagt en sykkelekspressvei, og da kan slike kostnader rett og slett ikke forsvares i en liten by som Kristiansand.

Arne Hansen: det er jo akkurat det MDG ikke gjr! De ser ikke hva som m til for fremtiden. De lever i en hyklersk drmmeverden. Og med det mener jeg at de messer om at alle br reise kollektivt men gjr det ikke selv. Pluss masse andre greier..

Legg rdhuset til Kikut og la dem sykle inn fra Oslo

Faktum er at byrdet tvert imot gjr forholdene VERRE for syklister.

Jeg kjrer en av Oslos hovedveier ut om ettermiddagen, finnes knapt en syklist der de siste mnedene.

Grisevr, mkkete klr og delagt sykkel i saltlaka er grunnen.

Kun treningsnarkomane av verste sort sykler n og da og de sykler i helgene.

Det er s dumt at vi i Norge prvde bli bedre.

Snn som det at alle kommer til sykkel vil jo skape stort problem i folkehelsen.

Ikke minst at det blir mye mere farlig for barn leke i gatene i Oslo!

I tillegg til sykkelstativ foran hver butikk br det ogs henges opp hyholder p veggen til hester og folk. Det er jo der de vil MDG, at vi kun skal spise grnt, mose og slikt. Eventyrland.

Jeg synes Sissner m slutte klage og heller respektere demokratiet.

Det var dette osloborgerne ville ha da de stemte ved siste kommunevalg.

Vi har ftt et bystyre dominert av gale MDG kommunister

En trst er at bandittene er ute av bystyret ved neste kommunevalg. Problemet er bare at bandittene forrsaker s mye helvete fr drittsekkene er ute

"...et helvete for folk flest"? Etter ha levd i paradis i snart 45 r er jeg blitt skikkelig motivert til prve helvete.

La de folkevalgte jobbe i fred, om dette frer til renere luft puste i s er det uansett verdt det.

Hva er egentlig galt med bruke kollektivt, sykkel eller bena nr man skal inn til Oslo? Det er vel ikke en menneskerett kunne kjre bil hvor man vil.

Men jeg vil pst at det er en menneskerett kunne puste inn luft man ikke blir syk av.

Men tenk s mange idioter som bor i oslo og stemmer mdg.

Ikke hp for oss som har vettet i behold :-(

Overkeiserpresidentminister Raymond 1 av Oslo var s desperat etter byrdsledelse at han overlot OSLO i hendene p de gale MDG, SV og Rdt. Til hsten er det valg, og Norge har en strlende mulighet til f Eiendomsskatt, mere flyktninger, "miljtiltak" og alt som STRE vil ha i tillegg til 15 Mrd. ekstra i skatter og avgifter...

Fr vi vr frste Pakistanske Justisminister ?

Sosialdemokratisk Populistparti (SP) som er "sterkt for/imot EU og ES" sammen med AP - partiet UTEN arbeidere - vil iflg. Jihadia Hijab lage "Det nye Norge"

Sykkel er vel og bra, men... Det var masse blabla her ogs i sin tid. S kom det snne rde sykkelveier i sentrum. De er altfor smale! Her er nemlig smale gater, s man kunne ikke ha en noenlunde normal bredde p de rde. Faren for at en smvinglete syklist havner borti en passerende bil er stor. Jeg har ikke bil, men eier en sykkel. Jeg triller den i sentrum pga de tpelig smale sykkelfeltene, for jeg er gammel og noe ust. Undvendig at jeg skal gjre en stakkars bilist til drapsmann :) N drmmer de om biler ut av sentrum. Eiendomsskatten kommer nok til fortsette stige her ogs.

Kjre MDG.

Hva skal vi eldre gjre?

Med brukket lrhalsbrudd, ny hofte og glatte fortau som ikke ryddes - skal vi bli inne halve ret og bestille maten fra byrer? Hva for et liv vil dere tilby oss?

Ikke fr vi bruke bil,drlig tilbud p kolkektivtrafikk ( hva med bruke 600 mil. til gratis kollektivtrafikk). Skal jeg bruke sykkel 13 mil til hytta (hest kan jeg ikke bruke - den forurenser for mye)

HUSK: Ikke alle i Oslo er barnefamilier eller mellom 30 og 40 r,vi er faktisk en stor andel eldre.

For et tullete forslag, som nok en gang fyer seg inn i rekken av totalt urimelige forslag, kun tiltenkt et ftall fantaster!!

Mvh.

Tredje generasjon Oslo borger, som er i ferd med gremmes over vanskjtsel av byen sin.

Hei. Jeg har vanligvis stor respekt for deg Jan Petter Sissner. MDG og byrdet er demokratisk valgt. At noen faktisk velger gjennomfre valglftene sine burde prinsipielt glede alle som har stemt. Dette viser at demokratiet fungerer. At du kan vre dundrende uenig er en selvflge.

Det som ikke er holder er at du omtaler MDG som "kommunister", og de som nsker legge til rette for bruk av sykkel som "sykkelfantaster". Du senker det ned p et lavml, der skittkasting og nsket om klikk(?) overskygger budskapet i det du skriver. Gad vite hvordan du hadde likt bli omtalt som "grdig kapitalist" og "spekulant", fordi du har arbeidet med investering, dersom du hadde mtt i Dagsnytt 18.

Er selv konom, og har ikke noe problem med en saklig debatt om hvordan skattepengene skal brukes.

De tiltakene som Oslo kommune gjennomfrer har for det meste vrt planlagt i mange r, for det andre finnes det erfaring fra andre storbyer p at de virker. Bryter man sykkelveier, brukes de om vinteren. Det er en selvflge at en bilvei brytes, s jeg vil gjerne hre din forklaring hvorfor man evt. ikke skal gjre det samme med en sykkelvei. Den er jo der, for brukes. Kost/nytte...

Hans-Petter Hvile

Hans-Petter Hvile

N har jeg syklet til og fra jobb i kommunen, sommer som vinter, i alle fall nesten hver dag. Er det blitt bedre med det nye regimet? ingen forbedring se. Statens vegvesen feier p eksemplarisk vis sykkelveien langs Frognersrtranden. Raymond og hans regime viderfrer Raymonds gamle utsagn BRYT SJL.

Nei det er jo noe med at det er morro bruke andres penger da og der er Lan langt fremme virker det som siden det jo trossalt er fellesskapets midler hun kaster vekk

Det er mye vs blandet med enkelte fornuftige betraktninger her. Jeg har vrt helrssyklist i en rrekke, aldri hatt en ulykke eller en nestenulykke grunnet vinterfre, kun nesten pkjrt av sjfrer som glemmer blinklys og blindsoner, og jeg sykler forsiktig og "gubbete". Tross mye elendig skilting og manglende sykkelsti er det helt greit, og det er trygghet i kende antall. Jeg antar jeg har sett en tidobling av vintersyklister p de f rene jeg har gjort det selv, s det blir spennende se etter hvert, selv om du tydeligvis mener at dette er bakstreversk. Vi som bor innenfor Ring 2 vil imidlertid gjerne beholde helsen og ha mindre sty og bilkjring generelt. Det er ingen menneskerett f lov til forurense andres nrmilj. Kongsveien kan heller stenges for biltrafikk i rushtiden, s blir hele denne trikketunnelen overfldig. Oslo sentrum er fullt. Det er bare tull tro at man kan fortsette skvise inn flere og flere biler. Det er ikke "effektivitet" som du skriver over st i k eller sende stigende andeler barn og eldre til legen med kroniske luftveisproblemer grunnet forurensning.

Jeg kan ellers anbefale en sykkeltur i byer som Bordeaux hvor alle sa det samme som deg for 15 r siden. Det er en fryd, og alle bilene er hensynsfulle, og byen er sandstenfarget i stedet for skittengr som den var p nittitallet.

Jeg gir deg en utfordring:

Fortell meg om n eneste sykkelby i hele vide verden hvor betydelige deler av befolkningen sier "Vi savner at det er flere biler her slik det var fr".

Se p lista over tiltak som kreves for boliger og butikker og bytt ut sykkel med bil. Da ser man at alt et lagt opp og subsidiert for bilbrukere. Ikke noe rart kreve det samme for syklister. Gitt at veiene ikke har kapasitet til all transport m folk i praksis velge mellom kollektivtrafikk og sykkel eller gange. Ikke rart om en fjerdedel da vil velge sykkel. Og se til Trondheim for sykling om vinteren. Her har vi saltede sykkelveier med svart asfalt oom vinteren og kan sykle like fort og sikkert som om sommeren.

Allikevel kommer syklistene til sykle i veibanen - gjerne bde to og tre i bredden........

Ketil Engstrm

Ketil Engstrm

De er hakkandes gale. Bompenger, eiendomskatt OSV. De har ikke gjort noe med elektrifisering av havna, men asfaltverk p Bekkelaget har de klart. Skulle vrt morsomt vite hva de tenker med, det verste er at de har 3 r til p seg. Helt utrolig.

Vel og bra med alle som vil/kan sykle men dette er symbolpolitikk med skylapper p. Som en nevnte her, om 10 r er det nok mest el biler, og hvorfor er det ingen som snakker om btene som ligger nede p havna eller i nrheten av byen og spyr ut eksos fra rolje eller hva de n mtte bruke av drivstoff, skulle likt og se det nox/co2 regnestykket. Fra en som bor "p landet" virker det nesten som Oslo ikke er en del av Norge lenger.

I forhold til alle sammenlignbare byer, Gteborg, Kbenhavn, Malm, s er Oslo hplst lite tilrettelagt for syklister. Men du vet vel bedre enn disse "kommunistbyene", Sissner. S mye at du m fortelle folk at det er "gullkorn" du serverer. En blind hne finner fr eller siden korn, s det bare prve igjen i blrussklubben Nettavisen.

Hres merkelig ut spr du meg. Jeg bor utenfor oslo og jobber natt. Kunne tenkt meg ta kollektivt inn til byen. Men nr siste tog gr herfra kl 22 og begynner p jobb 03.00. Hva med oss? Vi er avhengig av bruke bil til jobb. Idag bruker jeg 165 i bompenger hver dag. Nei f ut hele klovne byrdet. Skap heller jobber og legg til rette for kollektiv muligheter hele dgnet. Lag heller bedre veier som hindrer at man str i k og lar bilen g p tomgang

Til Frida Lund. Samfunnet er avhengig av bilen pga det samfunnet vi har og dette skyldes igjen politiske vedtak og en genrell utvikling med de fleste mennesker jobb og avhengighet av bil for f ting gjort. Bilen er ndvendig i en stresset hverdag. Jeg vil ha meg frabedt at en gjeng stalinister skal ta fra meg den friheten bilen gir meg. Lufta i Oslo er renere enn p mange tir. Det er det ingen tvil om. Bilene er renere . Dessuten skyldes ikke all drlig luft bilen. MDG bruker drlig luftkvalitet noen dager om vinteren som pskudd for terrorisere en hel befolkning

Jan Erik Kristensen

Jan Erik Kristensen

De som driver kjpesentere utenfor byen m jo sprette champisen..Dette er jo strlende nyheter for dem..

Morsomt regnestykke: Kostnadene (250 mill) /antall syklister i Kongsveien, avskrevet over 10 r.

Regner man 500 syklister i snitt pr dag, blir dette ca 50.000 kr pr syklist. S kan man legge til et usikkert belp for personskader (sykkelkulturen er temmelig suicidal).

Kan pengene brukes p annen og bedre mte??

Det er et problem som oppstr om man fjerner bilen. Hvor skal bompengene tas fra? Veier og gater skal vel vedlikeholdes, brytes og strs. Behovet for bryting og snrydding blir ikke mindre. Har byrden glemt at vi bor i et vinterland?

Kommunister? Den overskriften gjr deg faktisk mindre seris i mine yne. Dette har lite med kommunisme gjre. Kall de gjerne tullinger, fanatikere eller andre, beskrivende ord. Jeg har lite til overs for det partiet, men jeg bor tross alt ikke i eller rundt Oslo. Hva som er gjennomfrbart og samfunnsnyttig, vet ikke jeg, men det ser unektelig dyrt ut.

Hva mener du med sitat: Kunnskap om konsekvensene forhindrer misbruk av offentlige midler som lett oppstr nr tro erstattes med fornuft."

Hper du mener tro erstattes av fornuft. I snne saker m fornuft aldri erstattes med tro.

Mogens Kristiansen

Mogens Kristiansen

Sissener har nok ikke lest mlene for kt bruk av sykkel i Nasjonal Transportplan 2014-2023.

Bare vent til den bbl regjerings planer blir fremmet rundt pske, da blir det nok hallelujastemning, champagne p sykkelrommet og kanaperer lang traseene for de nye sykkelstier.

Her er i mellomtiden et lite utdrag av det Sissener har mistet:

Flere syklister er god samfunnskonomi. vre fysisk aktiv legger grunnlag for sunn vekst og

utvikling hos barn og ungdom, og er viktig for bidra til god helse i befolkningen. At flere gr, sykler

og reiser kollektivt vil bidra til forbedret luftkvalitet, mindre sty og reduserte klimagassutslipp. Det

er ogs store helsegevinster ved en fysisk aktiv livsstil. Beregninger viser at en inaktiv 30-ring

sannsynligvis vil kunne leve 3-8 r lenger dersom han/hun begynner med regelmessig fysisk aktivitet i

minst 30 minutter daglig. sykle til skole og jobb er en mulig aktivitet. Det vil vre

samfunnskonomisk lnnsomt f flere til velge sykkel framfor bil p kortere reiser.

Hovedml: Det foresls flgende hovedml:

 Sykkeltrafikken i Norge utgjr 8 prosent av alle reiser innen 2023

Mlet om 8 prosent sykkelandel innebrer at syklingen i omfang minst m dobles, siden det totale

antall reiser forventes ke. Det er strst potensiale i byene: Der br sykkelandelen vre p 10-20

prosent avhengig av lokale forhold.

Delml: I tillegg foresls det fire delml for konkretisere hovedmlet:

 Fremme sykkel som transportform

 Sykkeltrafikken i byer og tettsteder er minst doblet

 Bedre framkommelighet og trafikksikkerhet for syklister

 80 prosent av barn og unge gr eller sykler til skolen

Det er brukt mye penger p trikkesporene opp til Ekeberg n nettopp. Det vil jo vre fullstendig bortkastet. Drlig planlegging

Dette er ufattelig egoistisk politikk. Oslo var i ferd med endre hele verdens bilmarked ved vre en foregangsby for elbiler. Den suksessen setter i dag spor over hele verden, hjelper frem Nissan, Volkswagen og Tesla og tvinger alle andre bilfabrikker til ta opp konkurransen med bygge elbiler. Effekten er enorm!

Ved fjerne ogs elbiler fra Oslo, s bremses denne utviklingen kraftig. At noen tusen spreke akademikere i offentlig sektor fr bedre sykkelveier har null effekt. I en bratt by med vinter 5 mnd i ret er dette helt hpls drlig byplanlegging. Og hensynslst overfor alle de som faktisk ikke kan eller tr sykle.

Trodde det var et stort tankanlegg i fjellet under Konksveien inn fra Sjursya??

Hva med ufre? De vil jo ikke nyte godt av et tilskudd.

Hvorfor ikke lage sykkeltunneler i hele byen, s kan de brukes hele ret, samt sykle uforstyrret for andre trafikanter?

Jeg sykler hele ret. Det er ikke alltid det er like lett, men det gr. Bare f kollektiv trafikk bedre og utbedre sykkelveiene.

Antisosialist

Antisosialist

Politikerne i MDG er klin kokos, fjernstyrte miljidioter.

Men derifra, til at de fr med seg VELGERE p deres fantasier, er for meg en gte. Jeg skjnner at de kan klare lure uvitende ungdom som har blitt manipulert av raddis-lrere i 10 r p grunnskolen, men voksent folk da gitt. Voksne mennesker st og lirer av seg miljfantasi som om de lever i en permanent drm.

Blir omtrent som med gammelsosialistene i AP og SV, de drmmer om tiden det var "arbeidersamfunn", og alle var fattige, som en slags idyll.

Det er derfor de skal ha verdens hyeste skatter, for de vil at alle skal bli fattige igjen.

Helt topp med tiltak for sykling. Det forrige byrdet sov visst i timen der..

Prisen av 1 mil med sykkelveier i Oslo er ikke mer enn det koster bygge 1 kilometer 4-felts motorvei. Det er penbart at det er samfunnskonomisk mer lnnsomt utvide sykkelveinettet med 1 mil enn bygge 1 km motorvei.

Nytte vs kost maser sissner om i et nytt innlegg fult av usaklige karakteristikker, men kan du ikke legge fram noen nytteberegninger da? Virker som du kun baserer deg p "en bilist er nyttigere enn en syklist"?

Per Tormod Nilsen

Per Tormod Nilsen

Norge et miniland med rundt 5 milliarder innbyggere. Vi er verdens mester p elbil. Likevel skal MDG straffe alle som ikke har mulighet til og kjre elbil. Symbolpolitikk av verste sort. Helt utrolig at et parti som n er under sperregrensen skal fr lage s mye krll. Heldigvis er det valg til hsten og da er vel denne gjengen historie.

MDG konsentrere seg om de sm og glemmer de virkelig store utslippene. Vi sender norsk fisk til Kina med store skip som slipper ut like mye som 500 000 biler hver vei.

Vedfring str for 70 % av utslippene p kalde dager. Manglende kosting av veiene, frer til alt for mye stv. Drlig asfalt lager for mye stv...Kunnskapen til MDG er skremmende lav.. Heldigvis er det stor sjangs for at vi blir kvitt de til hsten...

hjelper lite med ett norge p sykkel nr hele resten av verden fortsetter som fr vi har dessuten ett hardt klima i norge s dette er bak ml.

Per Tormod : "Norge et miniland med rundt 5 milliarder innbyggere."

Eh.... Riktignok har vi tatt inn alt for mange asylskere de siste rene uten klare bli kvitt nok av de som ikke burde ftt vre her, men 5 milliarder ? det er jo 2/3 av verdens totale befolkning, s mulig du m justere tallet noe, evt ikke kalle oss for et 'mini-land' :)

Sissene har helt rett - det som foregr er rett og slett utrolig. At et kntt lite parti kan lage s mye kaos og trbbel i hovedstaden er ufattelig. De er grnn fanatisme p sitt aller verste.

Men Lan Marie & co fr herje fritt siden de har plassert sine meningsfeller og venninner i media. Hver gang hun fr kritikk for sin inkompetanse eller mangelfulle kunnskap gr nettverkene varme og hun kommer i media og klager den kjente visa "bare fordi jeg er kvinne".

Det er deres form for hersketeknikk og ingen vger sette foten ned. Og det er mange r til vi kan f dem vekk..

Det m vre nordmenns genetiske naivitet ignorere fanatiske gruppers egne interesser i fortelle alle rundt seg hvordan ting skal vre. Det er ikke engang morsomt lenger harselere med polemikken fra de grnne. Men la meg ta to tre eksempel. Som indikert over:

SFT har mlt luften ved flere anledninger i Oslo. Hver gang har de konstatert at hovedforurensingskilde har vrt vedfyring. 70-80%.

Ved Gardermoen fikk flyplassen skylden for forurensing i nromrdene rundt flyplassen. Mlinger viste der at 80 % kom fra motorveien.

I Bergen ved de vrste dagene for noen f r siden, jeg var der selv, var luften s drlig at det ble anbefalt holde seg inne. Det luktet intens vedfyring og parafinolje.

Ved begge mlingene i byene var rsaken beviselig vedfyring og oljefyr. Men det er jo mye lettere justere opp inntektene ved bompassering enn banke p drene til folk be de slutte fyre. Vi fr de politikerene vi fortjener fordi ingen gidder lenger bry seg nr tvet er s gjennomfrt som det de grnne str for. Senker de stemmeretten til 5-6 r fr de sikkert noen flere stemmer fra barnehagene ogs.

Jan Aslak Sellevold

Jan Aslak Sellevold

Miljpartiet De Gale og styrende byrejering har etter det jeg ser, utelatt en vesentlig miljgevinst. Richshaw via uber m jo bli den store vinneren i sentrale deler av Oslo om relativ kort tid. Forvrig blir det komisk nr de kjemper for statlige arbeidsplasser i Oslo og samtidig vil fjerne muligheten for at folk skal reise til og fra byen. Alle kan ikke bo i sentrum.

Sorry gutter, sykkelen tilhrer fremtiden. Privatbilen ender noks snart p historiens skraphaug.

Byrdet i Oslo fremstr som naive tullinger hele bunten ... Har de tenkt til ruinere Oslo med tullet sitt? Hper folk skjnner at disse ikke kan vinne neste valg, heldigvis ser det ut som at de fleste osloborgere synes de er fullstendig p brtur med alt de gjr..

lmao first world problems... Really need a famine to weed out these beta cucks.

Vi andre ler av dere, Oslo....

Synes det burde innfre "frekort" for syklistene og bter. De kan jo ikke reglene. f.eks bot for sykling i fotgjenger felt m.m.

Oslo en by for de unge og spreke ? Gi byrdet rullestoler som de forplikter seg til bruke minst 8 uker og skal dekke daglige turer til Oslo sentrum. Fehoder som skal styre ?

Bare til de to siste,Cpy, hper ikke du har lappen. Det finnes ikke noe forbud mot sykle i fotgjengerfelt. Det har det aldri gjort heller. Og Hilda, det vil jo bli mye bedre for de som er avhengig av bil hvis frre kjrer. Og til hovedinnlegget: Det var da voldsomt til indignasjon over at det tilrettelegges for sykkel? Fortell meg heller hvor mye som brukes for tilrettelegge for bilene!

MDG er en liten menighet som befinner seg p en annen planet enn resten av oss - men som har ftt makt av AP og Raymond..

N pstr Eivind Trdal som er sekretr for Lan Marie at biltrafikken er redusert med 20 %. Det er feil og sannheten er 3 biler per dag - som kan vre tilfeldigheter.

Fake news fra MDG? Uten bilen stopper Norge.

Fremtiden er MER BILISME

Fremtiden er MER BILISME

Drit i syklistene! Vi m heller bygge ut flere veier til 4-felts i Oslo slik at alle kan fortsette kjre bil hvor enn de skal. Bare se til Los Angeles, der har de en skikkelig infrastruktur med 4-8 felts veier gjennom hele byen, og folk slipper bruke kollektivt. Det er trivelig, og de som M fram kan jo alltids bruke helikopter. Der er det bare ker i rushen, ellers er bnn gass og full tilgjengelighet med bil. DEILIG! Det er ikke engang gode fortau eller sykkelveier fordi bilen fungerer til ALT!

Herrigud s tpelig med satsing p myke trafikanter. Bruk heller milliardene p mer vei. Luftforurensningen og klimaendringen er sikkert ikke s alvorlige, og vi skal alle d av noe!

Jeg synes det er helt fantastisk at Oslo ENDELIG satser p sykkel. Nr jeg flyttet til Norge og Oslo i 2000 s jeg tydelig hvor elendig nedprioritert sykkel var. Sykkelveier som endet opp midt i veikryss, uten klare kjresignaler. Sykkelfelt som endet opp midt i veien slik at man plutselig var midt i veien for biler, som irritert tutet fordi veien tvinget meg kjre foran dem (og snn er det fortsatt mange steder). Manglende sykkelparkering ved kjpesenter og -gater (prv parkere en sykkel i nedre del av Karl Johan mot Oslo S). Det er godt at MDG endelig har tatt tak i dette og at noe skjer.

Ja, det m g p bekostning av bil. Hvis du har bein g p s trenger du ikke bil innenfor ring 3. Jeg bor utenfor ring 2, med to barn i barnehage- og skolealder, og klarer meg godt uten bil. Det kan du ogs gjre.

Dieselforbudet i Oslo forleden synes jeg var bra. Frte til 20.000 frre biler den ene dagen. Mindre trafikk og forurensing. Helt toppers !

Et fornuftig tiltak nr eldreblgen slr inn for fullt.

Hvis man bytter ut trikk med buss vil dette gi mer mening. Nr vi fr strmbusser vill jeg gjette p at dette er billigere og mer miljvennlig enn bygge tunnel og vedlikeholde trikkeskinner osv.

Strlende av MDG! Bilene kveler byene i Oslo og i Europa. Folk blir sjuke og styen er hpls. Det er misforsttt frihet at alle skal kjre bil hvor og nr de vil. Endelig fr vi byen tilbake! Med det milde klimaet er det nesten problemfritt sykle i Oslo ret rundt. Jeg heier p MDG. De som er sure er egoistiske, det er snakk om f ren luft og plass og et frodig byliv for alle. Og hva har dette med kommunisme gjre? (Knis).

Agenda2030, fra FN, er rsaken til galskapen. Glem partipolitikk, den gjelder ikke. Les AGENDA21 og forst hvorfor Norge endres s drastisk. DnBs kjr for fjerne kontanter er ogs et bevisst valg i denne planen. Dette er IKKE en pstand, men dokumenterbart. Oslo er pilotby for SmartCity. Siden 1976 i Vancouver under FNs HABITAT I -konferansen er dette planlagt for alle land, Norge inkludert. Planen er presse alle folk inn i "grnne" byer gjennomregulert med hyteknologi-infrastruktur (les: full digital overvkning). Alt som har SMART- foran et ord er et ledd i den konomiske veksten (New International Economic Order) som den ultra-rike industralistgruppen nsker. Slagordet "alle skal med" er nytale. "Ingen slipper unna" er det globalistene egentlig mener. https://www.oslo.kommune.no/english/politics-and-administration/green-oslo/international-cooperation/

Jeg syns MDG skal ta seg en tur ut og se hvor mange som bruker sykkelen om vinteren. Det er vel omtrent en prosent av de som bruker den om sommeren. De skal alts tilrettelegge for et fremkomstmiddel som kun brukes om sommeren omtrent. Hva er poenget? De er s hy p milj at de ikke klarer se realitetene.

Flott! Det er intet mindre enn fantastisk lese byrdets vidlftige planer. Og med MDG trygt plassert i byrdet kan det heldigvis ikke vre noen tvil om at alt dette kommer til bli vedtatt. Planene for Kongsveien er rett og slett en konge verdig, det eneste ankepunktet m vre at det er trikkeskinnene som skal fjernes, helst burde det vrt bilveien, s kunne det heller vrt bare trikkeskinner og sykkelfelt igjen. Men s lenge trikken skal flyttes inn i en tunnel og denne helst finansieres med bompenger, s fr det vre et godt andrevalg. Og hva bedre er, s stopper det ikke der. Vi blir istedet presentert en smrbrdliste som er ikke mindre enn 4 Michelinstjerner verdig. Her er det mye glede seg til, og ikke et eneste punkt som br nedprioriteres. Her er ogs andre enn syklistenes hensyn godt ivaretatt, f.eks. trafikksikkerhet (maks 30 km fartsgrense alle steder innenfor Oslo sentrum og forkjrsrett for syklister i alle kryss, trafikklys eller ei), kollektivtrafikken (egne vogner for sykler og syklister p alle T-bane og trikkeavganger), og vret som alle snakker om (sykkelparkering under tak overalt). S gode tiltak kan bare ikke bli for dyre til bli prioritert. Jeg s det ble nevnt kost/nytte analyse, ja den er jo gjennomfrt og konklusjonen er soleklar: Nytten er ren luft og en sunn og sprek Oslobefolkning, kostnaden er en jord det ikke gr an leve p. Enklere kan det ikke bli, og det kan ikke konklusjonen heller. Heldigvis har bystyret truffet riktig, med MDG som hyst ndvendig bidragsyter. S det er bare glede seg. Det gjr i hvert fall jeg, s mye at jeg nesten ikke klarer vente.

Mogens Kristiansen

Mogens Kristiansen

Tenk om Oslo noen gang skulle komme like langt som Kbenhavn herr Sissener :-)

Hvordan smaker FrPs bremsevske egentlig?

I kbenhavn sykler n flere enn biler. Les mer: http://wef.ch/2lVjIh9

More bikes than cars: this is the world's most bike-friendly city

Til Jon Egil: Har syklet hele vinteren og aldri fr opplevd s kort vintersesong noen sinne. Det er bare plsevev pst at det bare kan sykles litt sommerstid byen

Den livredde, mrkebl pengefascistens fordomsfulle angst for forandringer for friskere luft og et mer positivt liv for flere enn msjebrukerne. M vre vondt sitte s fast i gamledager.

Milj Partiet de Grne!

Hvor bygger de ikke bare en gang/sykkeltrase i hyden opp kongeveien langs fjellet? m jo vre mye billigere?

Enig at trikketunell er galskap kun for la biler kjre p enda en vei til og fra sentrum. Enveisreguler gaten ned til byen om morgenen og snu retningen p ettermiddagen og problemet er lst.

pst at de myke trafikantene er de som gjr prosjektet dyrt er omtrent like dumt som pst at kostdriveren ved veiutbygging er fortauet p siden.

Sjur Thomassen

Sjur Thomassen

Det er klart at osloluften trenger bli bedre, men dersom dette skal skje ved at vi sykler ret rundt vil det fre til kaos i kommunikasjon/transport i hovedstaden. Det finnes sikkert gode lsninger p Oslos transportproblemer, men sykkel er bare et, sannsynligvis, minimalt bidrag til dette. Cost benefit vurderinger der ogs helsevurderinger legges inn er etter min mening en farbar vei og en strategi som jeg tror folk flest vil akseptere.

Sykkelsetet delegger potensen for menn, ikke begynn og sykkle hvis dere vil beholde kona ;)

Sjur Thomassen: Vi har allerede kaos, nemlig bilkaos i Oslo. Sats p sykkel og kollektiv, og gjr daglig bilkjring i byen mye dyrere iform av lokale avgifter. S kan jo folk selv regulere sin bilbruk

Takk til syklistene Enur, Tenke Sjl og Christian: Dette er betydelig overkill fra byrdet. Men akkurat trikketunnel ved Kongsveien virker fornuftig. Det er livsfarlig ogs for fotgjengere der, fortauet er bare 1 meter bredt.

Men det sykkelstrategidiagrammet Sissener legger ved virker enda skumlere: Slik jeg leser det skal man p "sykkelbane" kunne sykle lovlig over 50 km/t, alts raskere enn biler. Det er jo faktisk ikke s f som sykler s raskt p sykkelbanene i Kirkeveien allerede i dag, bde p rdt og over fotgjengeroverganger.

Sykling p vinterstid er farlig! En av mine barndomsvenner,ble invalid for livet etter ha sklidd under en buss.

Angende sykkelparkering, s er mitt forslag en omgjring av noen innendrs bilparkeringsplasser over til sykkelparkering p selve arbeidsplasser/bedriftene i byen. S fr man heller behovsprve de som har en lang og ukurant reisevei til jobb. Dusj/garderobe muligheter m ogs p plass

Thor Johnsrud

Thor Johnsrud

Orket ikke lese alt, men ufre blir nevnt i en kommentar. Med s mange sykkelstativ, besksparkeringer og annet vil nok de blinde, svaksynte og bevegelseshemmede f store problemer. Totalforbud av bil er ikke mulig. Hvorfor fr noen sin bl lapp med "Handicapparkering". Det merket med rullestolen p. Skal syklistene f egne sykkelstier p to sider av veien m det ogs legges til rette for blinde, svaksynte og rullestolbrukere. Hvordan skal disse manvrere seg mellom sykler og sykkelparkeringer. Vanskelig nok for dem med reklameskilt som str ute p fortauene i dag. Min snn er svaksynt og jeg ser ikke at han kan greie manvrere seg gjennom et Oslo Sentrum slik MDG vil ha. Det er det ikke tatt hyde for i sykkelparadiset til MDG. Merk ogs at Raymond Johansen blir hentet med en slik fremkomstmiddel som gr p fossilt brennstoff. Kalles ogs BIL. Han sier at det er av sikkerhetshensyn?????

Gjr som Forsvaret. Les johncons-blogg.

MdG er en stor tragedie.Det vrste av alt er at mye av utgiftene til slike "galskapsprosjekter" kommer til ende p bilistene i form av bompenger.

Sykkel er bra men vi bor i et land som har et ganske kaldt og rft klima. Det er p tide at noen setter foten ned.

Bare les kravene fra kommunens sykkelstrategi ved nybygg,rehablitering og arb.plass. lol

Denne satsingen p sykkel i et vinterland som Norge er uforstelig. MDG lever i sin egen boble med forslag om 50 nye bomstasjoner, bensin/dieselavgift, fjerning av parkeringsplasser. Eiendomsskatt haha, parkeringsavgift p arbeidsplassen. Ikke rart folk begynner flytte ut av Oslo. Folk m p jobb, skal alle slutte kjre bil sprenges alt av kollektivtransport. Hvorfor skal vanlige arbeidsfolk som bidrar til fellesskapet straffes fordi de kjrer bil. Man m p arbeid men MDG skal lse verdens miljproblemer med gjre det mest mulig vanskelig for folk komme seg p jobb.

MDG , som alle andre typiske "miljpartier" ,er et parti ytterst p venstresiden politisk sett. Det er bare lese partiprogrammet deres. De nsker bla. tilnrmet pne grenser, men hvorfor det skal vre bra for miljet fr de forklare selv. At fysisk aktivitet er bra for folk, er ikke noe argument for skatte folk i hjel eller umyndiggjre bileiere

MDG er et kommunistisk parti som etter hvert vil bli utradert ved valgurnene. Det er bare s synd at de gjr s mye ugang fr dette skjer. Man kan lure p hvilke idioter som stemmer p dette mkkapartiet

Hei antimdg: synd at du n snart m betale mer iform av kte lokale avgifter. Jeg stemmer ikke MDG men synes likevel den som forurenser fr nok bare venne seg til betale for seg. Du m bare kjre s mye du vil, mem tror nok det blir dyrt i lenden

Det er ikke nange som sykler vinterstid i Oslo, og det er ikke mange som sykler opp den nevnte bakken hverken sommer eller vinter. Har utsikt mot denne veien og mot Grnlia, og p Grnlia er det mange som sykler sommerstid, men bakken opp er det svrt f. S denne veien blir hvertfall utrolig dyr. pr syklist :-) Kan man bygge inn trikken og lage sykkelvei p taket? Eller kanskje man kan bruke gondolen opp til Ekeberg (som skal bygges senere)?

Duster har vi nok av i Norge. Anita Skorgan gr for en bilfri sndag. Veldig godt for en tredjedel av Norges befolkning som har fritidseiendommer. Det blir litt for dumt vre p hytta fra fredag kveld til lrdag. At det i hele tatt er mulig vre s tanketom er meg ubegripelig.

Jeg kjenner sakte en politikeravmakt snike seg innp. Det har jeg aldri kjent fr. MDG som tror en mild vinter er kommet for bli, selv om selv den ikke tillater sykling for alle overalt i byen. Sykkel er IKKE for alle, forst det! El-bil skulle vi satse p, men s skal heller ikke den f bedre veier elle p-plass. Skal vi tilslutt mtte jobbe hjemmefra alle sammen? Hva gjr MDG nr milliarder er brukt til sykkelen, s ligger 1 m sn og stopper? Bruk penger p tiltak for ALLE og slutt drmme.

Gjr som Forsvaret. Les johncons-blogg.

Enkelte forsvarer galskapen til MDG ved vise til hvordan de plages av utslipp fra dagens trafikk.

Det tragi-komiske er jo at SV/Ap var de store pdriverne for fylle byen med dieselbiler. Her har man alts oppfordret folk til kjpe sm skitbiler som skal klapre rundt i lokalmiljet og spy ut diesel for redde verdens klima.

N skiller ikke miljpopulistene i MDG mellom bensin og diesel da de jo utgjr en irrasjonell sekt, men det er dessverre en grunn til f ned dieselkjring i byen.

bengt thorder

bengt thorder

Det er ikke en sykkelveiutbygging, veien er farlig for alle. Tenk om de hadde flyttet ut sykkelveien til en hylle i bergveggen som er en mye bedre ide, ville denne veibiten da blitt billigere? Neppe. For tiltakene ville kommet omtrent likt likevel. S kan man diskutere om den beste sykkellsningen med egen vei kunne stoppet hele dette prosjektet og spart masse, men da ville vel biler og trikk fortsette klage.

Jeg har bare et bittelite kontrollsprsml, i tilfelle dette hysteriet fortsetter og oljen stenges... hva slags dekk skal de bruke?

Flere nevner at Oslofolket har krav p renere luft, de blir svarte rundt neseborene nr de lper og Oslo luften svir i halsen osv. Et tips til bymiljetaten er feie og rengjre gatene oftere (ref. tiltak gjort i Trondheim), legge opp nok landstrm til alle store bter som legger til i Oslo havn, gi strre pengesttte via Enova til utskifting av gamle vedovner og k vrakpanten s mye at alle med gamle biler kan bytte de ut med mer miljvennlige biler, vre seg el, hydrogen eller snille fossile biler. Dette er i hvertfall tiltak som kan utfres omgende vil ikke forrsake mneder og r med bilk pga. utbygging av veier for f plass til sykkelstier/veier

Det er interessant lese hvilke hersketekniske grep mange "kloke" menn bruker for latterliggjre byrdet fra MDG. Men snn er det nr man er vant til sitte alene i en diger bil, stampe i k, og ergre p seg magesr av se syklister suse forbi. Prv troverdig forklare dine barn/barnebarn om hvorfor det bare sitter en eneste person i hver bil. Du vil f svar som gjr deg flau - garantert!

Ingenting blir som sykle i Desember p julagaveshopping i snvr med to barn bakp... herlig...

Tycho D Castberg

Tycho D Castberg

Oppgitthet er ikke engang en mild beskrivelse. Med vrt klima vil ALDRI Oslo bli en helrs sykkelby for annet enn de mes "ihuga". For dette skal vi fls. Hun er livsfarlig!

Sissener fr ta dette opp med de stemmeberettigede i Oslo; det er n tross alt de som har stemt p MDG. Det kalles demokrati...

Hvem er EGENTLIG kommunistene her?

Jeg sykler hele ret. Det viktigste for framkommeligheten er bryting om vinteren. God bryting i sykkelstiene, og en sykkelplan for Thereses gate.

Tror ikke han som fant opp sykkelen noen gang s for seg at den skulle bli til s mye sty og uhygge. Han var jo ikke en gang fdt med to hjul. Vi som er fdt med ski p bena br vel heller bruke disse fremfor sykkel. Rulleski p barmark og smrefri om vinteren. Billigere blir det i alle fall og tenk bare hvor gy det ville vre se "supperdet" p ski. Mye dumme og usakelige kommentarer, denne kanskje den dummeste, men til ettertanke.

Arthur Smartur

Arthur Smartur

Jeg sykler ganske mye i Oslo, ca annenhver dag i tjue r. Det som hindrer meg i sykle enda mer er sykkeltyverier. Har blitt frastjlet fem sykler i Oslo. hele tiden skulle ta med sykkelen inn bde p jobb og hjemme, er ganske brysomt og bidrar til jeg noen ganger tar bilen. Mer og mer egentlig.

Derfor tror jeg mer p remerkede midler til politiet for at de skal ta sykkeltyvene (neppe vanskelig, bare gps-spore noen lokkesykler), enn midler til enda flere sykkelveier.

De kan i det minste gjre litt forskning p at den store sykkelveiutbyggingen som allerede har skjedd, har gitt den nskede kningen. Hvis ikke, hvorfor tror de at nye sykkelveier vil gjre det? Jeg er for bruk av skattepenger til kt sykling, men vil at de m brukes riktig!

Skriv en ny kommentar

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!