Når pressen brønnpisser på Sylvi Listhaug

En tidligere respektert redaktør har bevisst eller ubevisst løyet om en statsråd med trampeklapp fra mange pressekolleger. For folk flest fremstår dette som avskyelig brønnpissing.
Sven Egil Omdal har du kanskje hørt om? Hvis ikke så kan det være kjekt å vite at han har arbeidet i Kirken, Vårt Land, Norsk Journalistlag, Stavanger Aftenblad og han var kjent for å ha  "klare og til dels nådeløse meninger", ifølge Riksmålsforbundet. Han har til alt overmål også vært leder for pressens egen etikkdomstol - Pressens Faglige Utvalg.

Sagt på en annen måte så er Omdal en yppersteprest for den Politisk Korrekte Menigheten i Norge.

Farmors smykke
Hva Sven Egil Omdal hadde drukket før han skrev sin famøse FB-post vet han kun selv, men for nye lesere er det viktig å ha dette med seg. Omdal gikk til tidenes angrep da han tråkket en kjærlighetsgave Listhaug hadde fått etter sin farmor i år 2000 langt ned i sølen:

"Sylvi Listhaug har nesten alltid korset på seg nå, og hun snakker ofte om hvor viktig det er for henne. Men jeg har gått gjennom samtlige bilder i databasen til Scanpix fra 2001 og til 15. desember 2015, da hun ble innvandrings- og ekskluderingsminister. Hun bærer ikke kors-smykket på et eneste av dem."

"Påstår jeg at hun bruker korset som en politisk rekvisitt for å fri til den underlige gruppen som tror at fremmedfrykt er en kristelig dyd? Ja ...".

Løgneren i Stavanger
De fleste har nok allerede fått med seg at Omdal i denne teksten lyver, fordi det samme søket som Omdal bygger hele sin skitne analyse på viser at "åpent søk i Scanpix" inneholder 52 (femtito) bilder der Listhaug har farmors smykke rundt halsen.  Og flere av disse er fra den perioden Omdal ikke fant ett eneste bilde.

I dagens mediebilde der "fake news" er blitt et nyord, klarer altså han som engang var en respektert pressemann å plassere begge beina i falske nyheter. Siden Omdal også blånekter å beklage sine faktafeil og sin FB-analyse har han faktisk klart å ødelegge sin fremtidige karriere som kommentator. Han burde fått sparken, men det er jo noe pressen ikke driver med. Sjelden har det vært mer treffende å trekke frem et sitat fra 300 år før Kristi fødsel:

"Hva vinner løgneren med løgnen? At menneskene ikke lenger tror at de kan tale sant." (Aristoteles).

Handler om ære
At Listhaug valgte å reagere svært kraftig skulle bare mangle. Hadde en slik FB-post blitt servert på en bygdefest menn i mellom hadde veien vært kort til en slåsskamp utenfor. Fordi, dette handler først og fremst om å angripe en statsråds ære på falske premisser. Det handler om et nedrig utspill, som har til hensikt å gjøre seg selv populær gjennom å trakassere et annet menneske. Begrepet brønnpisser blir i denne sammenhengen dessverre for mildt.

På ville veier
Jeg har tidligere skrevet at jeg frykter valgkampen 2017 på grunn av pressens grenseløse politiske slagside. http://tinyurl.com/gpla38s 

Hvis Omdal får fortsette å ytre seg i Stavanger Aftenblad bekrefter dagens redaktør, Lars Helle, min og mange andres bekymring for norsk presse og dens samfunnsoppdrag. Og ikke minst at den Politiske Korrekte Menigheten beskytter hverandre.
Les også: 

1) Det ser ikke pent ut når den gode gjør seg både blind, halt og døv i kampen mot «det vonde». At pompøse Sven Egil Omdal heller ikke klarer å erkjenne feil, gjør arrogansen komplett. https://www.medier24.no/artikler/tankeleser-omdals-metode-med-falske-nyheter-pa-solvfat-til-sylvi-listhaug/377570

2) ABC Nyheter har gått gjennom arkivet til NTB scanpix og bilder fra andre medier. Arkivet viser at Sylvi Listhaug (Frp) har båret korset flere ganger offentlig før hun ble innvandrings- og integreringsminister. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2017/03/06/195283112/dette-er-saken-som-viser-listhaug-har-rett

3) Mandag kveld utdyper Omdal sin kritikk av Listhaug. Han mener at hun misbruker korset og at han har intet å beklage:

"Når det nå er kunngjort for all verden at jeg er en elendig researcher, og det ser ut til å være bred enighet, om at jeg ikke kan telle kors som andre folk, vil jeg gjerne forklare hva som skjedde søndag.
Jeg var provosert av Sylvi Listhaugs tale til Oslo Symposium. Det var jeg for så vidt ikke alene om. Prost i Oslo, Trond Bakkevig, sier at symposiet er ?en annen religion?, og at arrangørene har gjort kristendom ?til et verktøy for politisk møtevirksomhet? (sitert etter Vårt Land). Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum, sier til Vårt Land: ?Oslo Symposiums kobling mellom kristentro og enkelte politiske partiet er meget problematisk.?
Knut Arild Hareide ble så provosert at han la om sin tale til denne underlige forsamlingen av Trump-tilhengere, motstandere av likeverd for homofile og frenetiske bekjempere av Arbeiderpartiet og alt dets vesen. Han burde holdt seg borte, men det var befriende at han i det minste brukte innlegget sitt til å gå skarpt i rette med Sylvi Listhaug, symposiets store stjerne, introdusert med fanfaren: ?Her er vi alle Listhaugianere?.
Den homofile bloggeren og tv-artisten Erlend Elias var provosert, og føler seg sveket av Listhaug. Mandag skrev han: ?Kjære Sylvi. Var du falsk og snakket med 2 tunger, under våre fine samtaler? Eller prøver du nå bare å vinne valget på en helt usmakelig måte? ... hadde du vært min mor og jeg hadde sittet i salen der du holdt den mest usmakelige, kalde, og krenkende talen jeg noen gang har hørt, så hadde du vært den siste på denne jord jeg hadde kommet ut til...Med dine såkalte «kristne» verdier så kan ikke jeg fatte og begripe hvordan du kan være så kald.? 
I tillegg til disse, hørte altså også jeg til de provosertes flokk. Det opprørte meg da hun sa at ?det aldri har vært noe for oss? å leve side om side med andre mennesker, samtidig som hun bar korset om halsen. Jeg har også et forhold til det kristne kors.
Jeg hadde ikke lagt merke til at hun gikk med dette korset før hun ble innvandringsminister, og syntes det var påfallende at hun har fått slik trang til å bære det i denne perioden hvor så mange opplever henne som en fiende av den kristne nestekjærlighet. For å kontrollere min egen hukommelse, gikk jeg til scanpix.com, den største norske bildedatabasen for nyhetsbilder. Jeg abonnerer ikke på tjenesten og kunne derfor ikke logge meg inn. Jeg søkte på ?Sylvi Listhaug? i tidsrommet 1. januar 2001 til 15. januar 2015 og fikk 631 treff. Jeg så raskt gjennom bildene og fant ingen hvor hun brukte korset. Ganske raskt etter at jeg hadde publisert posten, fikk jeg melding om at andre fant flere bilder. Jeg gikk gjennom søket én gang til og oppdaget at jeg hadde oversett én anledning i 2008 hvor hun brukte korset. Jeg skrev derfor inn en rettelse øverst i posten, og avsluttet med: ?I stand corrected?.
Dette var ikke ment som gravejournalistikk. Ikke som journalistikk i det hele tatt. Søket skulle bare fungere som en illustrasjon på det som var mitt poeng ? og som jeg ikke ser noen grunn til å beklage: Sylvi Listhaug bruker korset som en rekvisitt for å oppnå en bestemt politisk virkning. Dessuten skaper korset et inntrykk av at den menneskefiendtlige retorikken hennes kan begrunnes i kristen tenkning. Det kan den, etter min mening, ikke.
Nå, mandag kveld oppdager jeg at jeg kunne spart meg hele øvelsen. I februar i fjor gjorde nemlig TV2 det samme. De gikk gjennom Scanpix-basen for den perioden hvor Sylvi Listhaug var landbruksminister. Der fant de én anledning hvor hun brukte korset, under en appell utenfor Stortinget 20. mai 2014.
I løpet av de første månedene som innvandrings- og integreringsminister ?har hun blant annet brukt korset i to Dagsrevyen-opptredener, en gang i Debatten på NRK, en gang i direkteintervju på TV 2 Nyhetene og i flere andre offentlige opptredener?, i følge TV2.
Listhaug bekreftet at det forholdt seg slik, og begrunnet den ferske korsbruken med at ?(D)et er fordi det er tøffe tider, og det er godt å ha noe å støtte seg på og ha med seg.? (?Åpenhjertig Listhaug: - Derfor bærer jeg korset?, tv2.no, 6. februar 2016).
I denne reportasjen sier den humanetiske nestor i Norge, Levi Fragell: ?Jeg tror hun har begynt å bruke korset for å appellere til KrF-velgere og for å styrke sympatien blant den store, kristne delen av vestlandsnorge?. 
Professor emeritus Berit von der Lippe sier at korset til Listhaug må ses i lys av Frps innvandringspolitikk: ?Da tenker jeg det kan oppfattes som ekskluderende?.
Stipendidat Magnus Hoem Iversen ved Universitetet i Bergen sier: ?Listhaug er blant politikerne som er flinkest i møtet med offentligheten. ? Jeg tipper hun er en politiker som er klar over hvilke signaler hun sender ut?.
Jeg er enig i alt dette, og forsøkte ikke å si noe annet enn det Bakkevig, Gunnleiksrud Raaum, Hareide, Elias, Fragell, von der Lippe og Hoem Iversen sa. Men for å bruke mine egne ord: Hennes politikk er ekskluderende og hard, og korset er et politisk signal ?in your face!? 
Jeg eier ikke kristendommen, og Gud skal vite at det finnes mange rare dyr i hans hage. Men jeg har tilhørt Den norske kirke siden dåpen, jeg har arbeidet i kirken og i Vårt Land, jeg har samarbeidet med noen av landets beste teologer og kirkeledere, jeg har sett kirkens oppofrende diakoni blant de aller elendigste i Latin-Amerikas slum. Aldri har jeg møtt de holdninger som Sylvi Listhaug har gitt uttrykk for siden hun fikk ansvaret for Norges politikk overfor de som søker ly og beskyttelse hos oss. 
Jeg forbeholder meg derfor retten, som en kristen, til å si at hun misbruker korset.
Dette standpunktet drukner nå i alle artiklene som er skrevet av de som har tilgang til hele Scanpix-basen, og som har funnet flere bilder enn jeg fant i mitt søk. De har helt sikkert rett i at det finnes flere bilder fra tidligere hvor hun bruker korset, men faktum er altså at den systematiske bruken stammer fra tiden etter at hun ble innvandringsminister.
Etter 46 år i dette yrket burde jeg ikke lenger la meg overraske over hvordan en sak kan få sitt eget liv. Som en som forsøker å forklare den nye medievirkeligheten for andre, burde jeg vært klar over hvilken glimrende distribusjon den sinte høyresiden har. Men at min lille Facebook-frustrasjon en søndag formiddag skulle ende som toppoppslag på Donald Trumps foretrukne informasjonskilde, Breitbart.com, et døgn senere, og prege nyhetsbildet i Norge et helt døgn, det hadde jeg ikke fantasi til å forestille meg.
Da Espen Teigen, som skriver Sylvi Listhaugs tekster på Facebook, mobiliserte hele hennes flokk mot meg søndag ettermiddag, eksploderte både kommentarfeltet, mailboksen og messenger av rasende karakteristikker. Jeg måtte stenge ned, skru av telefonen, og holde kollegene på avstand til jeg fikk summet meg. Jeg har blokkert de mest aggressive, gjemt på noen konkrete trusler, blant annet fra en som ellers mener at Anders Behring Breivik ikke fikk fullført jobben, og slettet mye av det andre. Kommentarfeltet under den opprinnelige facebookposten har jeg latt stå, det kan være greit å ha hvis noen vil studere hvordan en digital mobb raskt kan settes inn som angrepsstyrke for en kritisert statsråd. Det har vært skummelt, men også en nyttig erfaring. 
Så: Jeg gjorde en sløv jobb i bildetellingen og offentliggjorde feil fakta. Det er jeg lei for. Jeg skulle selvsagt inderlig ønske at jeg hadde droppet hele bildesøket, og bare sagt det jeg ville si ? og som fremdeles er korrekt: Etter at hun fikk en jobb der korset kan ha en politisk effekt, bruker Sylvi Listhaug det langt oftere og etter min oppfatning langt mer bevisst enn før.
Og det provoserer fortsatt."

 

 

45 kommentarer

KjetilT

06.03.2017 kl.12:42

Hrrrrrrrrrrrrrrrrrrmmmmmmmmmmmmmmmmm, når han har jobba i både Kyrkja og Vårt Land kan han inkje ha drukke noke sterkare enn kjeldevatn, mjølk eller te' naud kyrkjekaffe, det e' sikkert ôg, det. Og av di han har jobba der så må eg berre gjera oppmerksam på at då e' han kristeleg, og sikkert kristenkonservativ ôg. Og e' han det, så kan det inkje vær mogelegt at han inkje fortella berre sanning, av di han skjøna ka' så skjer med dei så inkje gjer det og bryt det åttande bodet, når dei døyr, det ôg e' sikkert ôg. Så at det han seie e' berre sanning og inkje noke anna kan me inkje tvila på (humre!).

Øyvind Larsen

06.03.2017 kl.12:53

Meget bra og passende skrevet i rett situasjon og på rett tid. Det er tragisk at dette angrepet på Listhaug med DET INNHOLD skal i det hele tatt få fokus.

Vi har ellers litt for mange så kalte kommentatorer som har fått en slags enerett på skriftlige framstillinger, også om tema de overhodet ikke har kunnskaper om.

Når det gjelder smykke-bruk, så kunne jeg heller ønske en debatt om hvorfor så mange mannfolk(?) nå til dags går med ørepynt?

Tor Lan

06.03.2017 kl.13:17

Hva Omdal skriver på Facebook er en ting, men at så mange nyhetsredaksjoner I dette landet henger seg på er intet mindre enn ufattelig.

Hørte først om saken på P4, så sjekket jeg rundt på VG, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen, Dagsavisen, Nrk og TV2 med flere og samtlige hadde dette oppe som en sak.

Dette viser vel med all tydelighet at Norsk presse er en gjeng med flokkdyr. Dette er jo en ikkesak som pressen har tatt til sitt bryst og formidlet utelukkende siden den omhandler Listhaug og ikke for at det er en viktig nyhetssak.

06.03.2017 kl.13:35

Jeg tror veldig mange føler at de får en på trynet ved at korset svartes.. I våre tider da diskusjonen mer går i reetning om vi ønsker et hijab,,, niqab kledd Norge. Mange Nordmenn kjenner seg krenket, et snev av æresdrap, for våre verdier. Årsaken til en voldsom reaksjon fra nordmenn flest.

Stemmefiskene

06.03.2017 kl.13:40

Mediene har dessverre sovet i timen....lenge...og nå er det for seint å våkne opp og late som om man plutselig ønsker å leke vakthund.

Denne konkrete saken var kanskje for mange den endelige spikeren i kista til den lille troverdigheten som fantes og som nå er så tynnslitt at den er totalt gjennomsiktig...

https://www.instagram.com/p/BRSzFtTAH3N/

rolf guttorm engebretsen

06.03.2017 kl.13:53

DETTE ER EN SKAMMELIG ANGREP , MEN MULIG-GJØRES PGA MEDIA-EIERSKAP & KONTROLL AV MEDIA-KONSERN "!

Norsk media-eierskap kan sammenlignes med Italias, Berlusconi, som eide media i samme stil og størrelse som den sosialistiske AP og venstresiden i Norge. Berlusconi kontrollerte også de to størrste kommersielle Tv - kanalene som angrep hans motstandere og kjørte politisk propaganda for hans politiske liv. På tross av rettslige anklager om korrupsjon, overgrep,voldtekter og direkte løgner, greide Berlusconi å beholde makten lang over det vanlige med sin kontroll og eierskap av media. Slike tilstander beskrevet her for Italias Berlusconi, er de samme faktisk i Norge og det fungerer helt likt !

Den norske Venstresiden i Norsk socialist-styrende opposisjon og dere enorme eierinteresser i Norsk media er Udemokratisk og det må kunne stilles et stort Varselstegn for

dette eierskapet, med syn på det demokrati" .. den samme Venstreside/Arbeiderpartiet påberoper seg.

Jeg vil påstå at det er Udemokratisk`, det er undergravende for norsk samfunn, og Media, som skal være en vaktbikje opp mot makthaverene,de skal gå makthaverene og de politiske parti etter i sømmene, men er faktisk " eid`av den en politisk part, med en enorm skjevhet".

At dette er mulig i Norge i dag, må nå forandres ved lov , hvis ikke, forsetter denne galskapen skittne angrep i stort mon".

Når vi på toppen har en Fagforening ( LO ) inne i eierskapet, en fagforening som har eiendommer/Eierskap/aktier/kapitalreserver på mangfoldige 100 millioner kroner, og som sitter i kontrollerende/medvirkende representanter i sine egne media , og i Sentralstyre til Arbeiderpartiet , da er det faktisk politisk korrupsjon er er forbudt ved Lov. Saken er bare den at den mektige Mafiaen er det ingen som har turd`å anmelde for korrupsjon , samenfilterde korumperende samarbeide der det flyter av millioner rett over bordet til sine egne representanter. Den som tror dette ikke er organisert for å kunne kontrollere makten i Norge,den får tro det. Det er imidlertid ikke en millimerter avstand mellom partene rundt Sentral-styrebordet til Ap, der sitter fullverdige Ap styremedlemmer fra Lo og styrer/bestemmer og avgjør den førende politikk, sine finanser, sine maktimperium og det flyter av millioner rett over bordet til seg selv.

Dette er og blir korrupsjon i stor stil`...av meget grov karakter`.. for Maktkontroll - mediakontroll - økonomisk korrupsjon - og Dobbel-stemmekontroll i alle styrer - utvalg - komiteer og settinger der Ap og Lo er representert som om" de skulle være to parter. Det gir igjen en Udemokratisk og Organisert krimminell virksomhet !

Jan

06.03.2017 kl.14:03

Jeg tror vi skal være glade for at Omdal finns. Han er en helt i sine kretser og har angivelig fått priser for sine skriblerier. Men sier ikke det noe om nivået i norsk presse? Forteller det oss ikke egentlig at disse pussige skribentene som belærer oss daglig er noen fordomsfulle mennesker? Når Omdal på denne måten blottlegger seg skal vi - etter mitt skjønn - være takknemlige. Hvordan er de skribentene som ikke har fått priser når en prisbelønt er som Omdal? At han valgte kirken og Vårt Land viser kanskje at han "brukte korset" for å skape seg et levebrød? Skal vi dømme ham etter det han har skrevet sliter han med fordommer og fobier for å nytte moteord hentet fra pressen. Hold fram som du stevner Omdal slik at verden kan se hva vi sliter med i Norge.

Zzznork

06.03.2017 kl.14:03

"Døm ikke, for at I selv ikke skal dømmes" , står det visst i en viss bok.

Omdal glemte vel noe vesentlig :) Er ikke helt sikker på hva jeg mener om Listhaug, og religiøs er jeg ikke, men jeg synes Omdal oppførte seg som en idiot...eller " Dreit på draget" som man gjerne sier. Selv jeg har sett det korset på dama før.

Dessuten er alle politikere stemmesankere for tiden, det følger helt naturlig av "yrket" deres og et valg som nærmer seg,- og alle politikere "juger" ..kalles gjerne valgflesk. Greit nok, den beste løgnhalsen vinner.

Erik

06.03.2017 kl.14:27

Merkelig at SV skal ha slik makt i media her hjemme...

Viktor Kvandal

06.03.2017 kl.14:45

Jeg skal ikke uttale meg om Listhaug og korsbruken. Men denne Sissener har forlengst avslørt seg som en ekstrem synser med begrenset ordforråd. Og de han er uenige med kaller han helst for kommunister...noe som vel plasserer han ytterst på pengepartienes høyre fløy. Injuriende kraft har han fraskrevet seg forlengs :-)

Mogens Kristiansen

06.03.2017 kl.15:06

Hijabforbud i skolen omfatter også kors

Det presiserer oslopolitikeren Mazyar Keshvari (Frp) overfor Nettavisen.

Onsdag fremmet Mazyar Keshvari (Frp) privat forslag om at bystyret skal forby bruk av hijab i osloskolen. På spørsmål fra Nettavisen om forslaget innebærer at barn av kristne foreldre kan smykke seg med kors, mens barn av muslimske foreldre får hijabforbud, svarer han:

- Nei, forbudet skal gjelde alle synlige, religiøse symboler. Alle religioner skal behandles likt.

Zain

06.03.2017 kl.15:14

Lukter gammal AKP-ML taktikk lang vei. En mann med lommene fulle av skattepenger uten ære.

Sindre Nørgaard

06.03.2017 kl.15:16

Generalisering... dvs. å tro at alle kristne er som beskrevne person, her feilaktig kalt rettroende faller på sin egen urimelighet. Mannen minner langt mer om en farriseer, som Jesus ikke likte noe nevneverdig. Farriseerne var datidens prester, de såkalte rettlærde. Og de likte heller ikke Jesus Kristus fordi han tok et grunnleggende oppgjør med deres teatralsk het, maktsyke og alt annet enn det nådefulle. Det motsatte av Jesus Kristus. Til slutt, det er mange som kaller seg kristne, men som er veldig langt unna idealet Jesus Kristus. For han er nåde, der du er...

06.03.2017 kl.15:21

En stor skam att det ikke er straffbart å spre slik gjødsel som han har gjort. Finnes ikke ord

Egil Peter Orten

06.03.2017 kl.15:24

Sven Egil Omdal tar opp det som mange av oss har oppdaga. Det er ikkje uvanleg mellom kristne å bruke kristne symbol for å fremje politise saker og markere seg sjølv mot utvalde velgjargrupper.

Ola H. Aasen

06.03.2017 kl.15:53

Finnes det ingen nedre grense for Frp-hatet i norske medier ?

06.03.2017 kl.16:01

Norges mest utømmelige brønnpisser S V Omdal har har et godt balletak på de fleste redaktører i Norge. Hans sammensurium av fakta, fiksjon og ren løgn blir de imponert over. Er det bare Trump sine talsmenn som overgården trengende?

Geir Arnesen

06.03.2017 kl.16:08

Du skriver at hun ikke bærer kors på bildene: http://scanpix.no/spWebApp/search.action?search.searchString=sylvi%20listhaug%20kors&search.mainGroup=editorial

Bjørn E

06.03.2017 kl.16:52

At en godt voksen mann som Omdal kan bruke tid på å grave i 631 (!) bilder av Listhaug for å lete etter et kors i et halssmykke sier det meste om hvordan venstresiden har tatt kvelertak på den frie pressen.

Alle vet at gamle AKP-ML lykkes med å infisere norske redaksjoner for noen tiår siden - og har beholdt fortet ved å stenge sine meningsmotstandere ute og bedrive yrkesforbud mot journalister fra høyresiden eller som kunne tenkes å ha sympati for Høyre. Hatobjekt nr. 1 er naturligvis Frp - og haterne skyr ingen midler for å sverte og stigmatisere sine motstandere. De er rett og slett nådeløse slik vi ser i regimer hvor deres sympatisører har tatt makten.

Selv konservative bastioner som Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad unngikk å bli overtatt av venstresiden - og senere har de gitt rom for militant feminisme. Sammen utgjør de de radikale kulturmarxistene med feministisk vinkling på samfunnet.

De skal ha kulturrevolusjon i Norge - og nå fører de altså et korstog mot et kors i halsen. Er det rart at folk mister respekt og tro på norsk presse og media?

Brønnpissere er den rette benevnelse på slike journalister - og det er ikke siste gang de pisser.

Joar Sandanger

06.03.2017 kl.16:53

I ytringfrihetens navn må sjølvsagt Omdal få lov og rett til å ytre seg, utan personangrep og svarting som her!

Listhaug har med rette tatt til motmæle, løgn er dokumentert tilbakevist. Så seier vel dette adskillig meir om Omdal og hans gangsyn, enn det seier om Listhaug!

Så ro ned folkens😄 "Tomme tønner ramler mest"

Nils Petter Mikkelsen

06.03.2017 kl.16:54

Han gjør ikke det drittarbeidet gratis, men har full støtte langt opp i Schibstedgruppens ledelse og av forhenværende og nåværende redaktører av de '4 store', og ikke minst, langt opp i Høyres toppledelse. Han er deres 'rottweiler' som biter og knurrer hvor de syns at deres dannelse ikke må besudles. Det er mulig at han er venstrevridd, men det er langt mer skummelt at hans støttespillere høyt på strå har en agenda som de vil holde tildekket. Vår tid har utviklet de nye brønnpisserne, og SEO er en ledende blant de. Det hjelper litt, men ikke mye, å sparke etter bikkja, husk "som hund, så herre".

Jørn C. K. Pedersen

06.03.2017 kl.18:43

Egil Petter Orten, hva er problemet ditt? Klarer du ikke lese annet enn kritikk mot folk du ikke selv liker? Nå står det faktisk I artikkelen at det er opptil flere bilder av Listhaug med korset fra tiden før hun ble innvandrings- og integreringsminister, i ren motsetning til hva Omdal skrev. Han lyver for å prøve og skape en sak som ikke hadde vært noen sak selv om han hadde snakket sant. Ingenting du skriver kan forandre på det. Og en annen ting: Kan man ikke ha på seg et kors man har fått av en slektning uten at du tror det er I politisk hensikt? Da er du overmåte følsom overfor dette. Men jeg gjetter på at du ikke hadde nevnt dette I det hele tatt hvis noen fra AP eller SV hadde gjort det samme.

Stein E

06.03.2017 kl.18:59

I dag fører de venstreekstreme kampen mot kors på halsen. I morgen kommer kravet om å fjerne korset i flagget fordi det "krenker" våre nye landsmenn.

Bare vent - får vi ny rødgrønn regjering får venstresiden støtte i å endre det norske flagget. De skal ha kulturrevolusjon på sine premisser og norske verdier og tradisjoner skal utraderes.

Er ikke kristen men dette går for langt. Vi tåler både kors på halsen og kors i flagget!

Sigmund

06.03.2017 kl.19:42

Hva sier du til dette Knut Olav Åmås?

Her bør du tone flagg ellers kan vi vel putte deg i samme bås som brønnpisseren Omdal?

Mener du fortsatt Stavanger Aftenblad og redaktøren er utsatt for hets slik du har sagt tidligere norsk presse er?

Tormod Ådnøy

06.03.2017 kl.21:07

Slik eg les innrømmer Omdal i andre omgang at han telte feil tal bilde med Listhaug med kross. Men hovedpoenget hans er vel at Listhaug sin politikk når det gjeld flyktningar ikkje samsvarer med det han oppfattar krossen (som kriste symbol) står for. Går det ikkje an å meina det utan at mange blir provoserte?

Er litt i tvil om eg skal våga meg frampå her, for kommentarane var svært anti-Omdal. Omdal sine syn elles har eg ikkje noka klar oppfatning av.

Sissener sitt innlegg hadde eg lite sans for. Karikaturar som "yppersteprest for den Politisk Korrekte Menigheten i Norge" er vel altfor karikert? Eg oppfattar dette som svært polariserande og lite konstruktiv debatt.

Sigg

06.03.2017 kl.21:20

Sigmund:

Knut Olav Åmås våger neppe å kritisere ypperstepresten for den radikale menighet i norsk presse - selv om Omdal dummet seg loddrett ut.

Miljøet er så lite, snevert og kontrollert at man blir frosset ut av det gode selskap og nektet adgang til fester hvor de gir priser til hverandre eller på hagefester og julebord for menigheten på venstresiden. Man må være innafor - ellers blir man støtt ut i det evige mørke. Slik er norsk presse...

Bjørn

06.03.2017 kl.22:21

Hør hvor det lyves i bøker og blader,

Hør hvor det knitrer av løgn i papir!

Løgnen skal såes i spalter og rader,

Det er et jordbruk som lønner og gir!

Løgnen skal vokse sig fruktbar og frodig

Over en verden som skjelver av skrekk.

Herre, min gud, hvor papir er tålmodig

Under sin skjendsel av sverte og blekk!

Jens Bjørnebo

Espen André

07.03.2017 kl.00:03

Mogens den usaklige dansken, hvorfor skriver du på norske artikler danske mann som bor i danmark!

Gabriel. Harestad

07.03.2017 kl.01:53

Han er ikke et hakk bedre enn sin forgjenger Thor Bjarne Bore. En skinnhellighet som ikke engang ville slippe meningsmotstandere slippe til i avisen. Hellige dust. Jeg vil forslå at du tar et års hvilepause fra å ytre deg og heller la andre slippe til. Slik du oppfører deg med språkets makt nå så mister SA enda et abonnement. Du lever antakelig ikke lenge nok til å se hvordan dere kristenfantaster har kjørt denne avisen i grøfta.

Skeptisk

07.03.2017 kl.05:33

Intet nytt under solen at venstre-ekskrementer går til angrep på folk på en feig og ynkelig måte.

Audun Berg

07.03.2017 kl.07:50

Ja her var det mange brønnpissere og mange som driter på draget. Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette er noe å henge seg opp i. Om disse menneskene er så inn i helsikes glade i perverse muslimer så reis til et av disse landene og bli der. I en tid da en nesten ser fanden på veggen for vår eksistens så henger kultureliten seg opp i om en eller annen har et kors hengende rundt halsen. Så langt er vi altså kommet. Nei jeg støtter Listhaug i det meste. En av de få ministrene med noe tak i.

Når det gjelder denne Egil P. Orten så tror jeg at han er litt arvelig belastet både politisk og religiøst dersom det er den Egil jeg kjennte en gang i tiden. Jeg har ikke hørt noe til ham siden han foreslo at kongen burde bruke bunad, for lenge siden. Men kongen gjorde det ikke, men de andre i kongehuset tok hintet.

Oppgitt

07.03.2017 kl.08:14

De eneste som ikke begriper at norsk media er i krise er media selv - de mister tillit hos lesere og seere, de mister opplag, de mister annonsører og jobbene forsvinner.

Likevel fortsetter de å føre sin beinharde kamp for kulturrevolusjonen i Europa og Norge - som var det ultimate målet til venstresidens AKP-ML som en gang inntok redaksjonene.

Nå har journalister startet et korstog!

claus

07.03.2017 kl.08:21

les nyheter på NRK, les nyheter i Dagbladet, vi vet alle hvor Omdal har størst nedslag. ergerlig at en Statskanal som NRK , lyser rødt som de gjør. Omdal får vel ytre seg som alle andre, og må tåle mot ytring. men hvorfor gidder hele pressenorge slå dette så enormt opp? Senterpartiet har startet å gå med palestinerskjerf? vil de stjele Røde velgere fra SV ? og plutselig vil ikke Venstre verne ulven? hallo det er vealår. omdal er en god sosialist og må jo få ytre seg når han ser at FRA kapre velgere fra kirken :)

Siri

07.03.2017 kl.09:01

Hva med å sende den godeste Omdal sine smykkebilder og spørre:

O'Omdal som gransker de innerste tanker,

fortell meg nå om mine skavanker!

La meg få vite mitt indre motiv,

o'du som vet alt om mitt hjertes liv!

Se på mitt bilde med smykke på!

Si hvorfor bærer jeg det just nå!

Mon kan er det være for at bedre fremtrede,

muligens også for å manipulere.

Et smykke er slik an alvorlig sak,

især om det skues av kristen og svak.

Kanskje jeg burde mitt smykke skjule

og ellers forsvinne langt inn i en hule?

O'Omdal du viseste gi meg min dom;

Er jeg fordervet eller from?

Kalle Kanin

07.03.2017 kl.09:41

Nå har jeg og gått gjennom bildene fra Scanpix fra 2000 til 2016, og har konkludert med følgende:

Jeg fant vel 4-5 bilder med kors.

Jeg fant en del flere bilder der hun bærer et tyngre smykke med store lenker.

Jeg fant en del bilder der hun bærer en blå sten.

Jeg fant et par bilder der hun bærer bunad og sølje.

Jeg fant mange bilder der hun har et blått halstørkle.

Jeg fant en del bilder der hun bærer et smykke, men selve anhenget er skjult pga kameravinkel eller klær.

Konklusjon: Det er litt søkt å lete med lys og lykte etter et kors, all den tid hun bærer minst 3 andre typer smykker, og må således ha lov til å variere smykker, basert på hva hun ellers har på seg av klær. Mange av bildene vises ikke smykkets anheng, og det er derfor umulig å bestemme hvilket smykke hun har på seg her. Skal vi fremstille dette litt vitenskapelig så bærer Omdahls konklusjon et vitne om bias, han leter og han finner, men han lyver også. Det er 4 bilder med smykker, men flere bilder der Omdahl ikke kan konkludere, da bildet ikke viser hele halsen eller bildet viser ikke anhenget som henger under klærne, derfor kan ikke Omdahl vitenskapelig konkludere slik han har gjort. Omdahls arbeide må derfor underkjennes vitenskapelig.

Det eneste Omdahl egentlig kan ta Listhaug på, er bildet fra Symposiet der hun bærer korset utenpå en høyhalset genser. Dette virker litt rart, all den tid hun i andre bilder bærer klær/halstørkle utenpå smykket. Antagelig er da korsets plassering utenpå en genser strategisk plassert, men siden hun skulle besøke et kristent sympisoium kan dette forklares med at hun ønsker i denne setting å flashe kristendommen sin. Ellers faller hele Omdahls arbeide sammen som en skinnfell.

Er det ikke rart at venstresiden er de som påstår seg menneskekjære, men er de første til å vise hat mot annerledes tenkende?

07.03.2017 kl.09:49

Nå er ikke Svein Egil Omdal synonymt med "pressen". Han har også skrevet dette utbruddet på Facebook. Men jeg skal være enig i at han er blitt noe av en yppersteprest for det politisk korrekte Norge. Utspillet hans er uheldig, og verre blir det bare når han ikke er i stand til å beklage. Uansett hva man synes om Sylvi Listhaug, må hun få gå med dette korset som hun vil. Det er hennes sak.

Jan

07.03.2017 kl.10:32

Omdal har nå svart på kritikken for sin uetterrettlighet. Han er ikke interessant som menneske, men som fenomen. Det han egentlig forteller oss er at han representerer en høyere moral og vet bedre enn Listhaug hva kristendom er og hva korset representerer. Dette fenomenet med forvaltere av høg moral kjenner vi også fra politikken. Det pussige er at Omdal - og hans trosfeller - fordømmer alle som kritiserer at muhammedanere bosetter seg i Europa, men hyller dem som skyter hjemmelagede raketter på jødiske bosettere i Midtøsten. Det er lett å tro at Omdal tilhører den gruppe av prelater og andre som mener at: "Jesus var den første marxist" og at den hvite mann skal bøye nakken fordi hans forfedre "har utnyttet og utbyttet" forfedrene til dem som nå strømmer innover Europa.(Marxistisk imperialismebegrep). Omdal og hans trosfeller mener kort og godt at deres moral befinner seg mange etasjer over den moral Listhag står for. At de i liten grad kjenner såvel kristendom som muhammedanisme og annen fremmed gudelære finner de underordnet. Disse "forvaltere av høg moral" kan tillate seg alt i kampen mot "Fenrisulven". Vi ser også at en middelmådig gjøgler fra Stavanger kan kalle en kvinne "nazifrisør" uten at pressen reagerer. Gadd vite hva pressen ville skrive om jeg hevdet hijab er symbol for de samme verdier som SS legion Handschar sto for? En svensk kvinnelig radioreporter kan si at det er for mange hvite menn i Wasaloppet. Hva om jeg sa at det var for mange svarte menn under Bislet Games? Vi ser også at "den nye moral" har innført nye banneord (tabuord som kjerring, sigøyner, muhammedaner, homoseksuell etc er de nye bannordene. Snart har man kanskje ikke lov til å si at noen er utlending?).

Henter man definisjoner fra Store norske leksikon og setter inn noen parenteser finner man kanskje likheter med norsk politsk liv?

"Fariseerne stammet fra folket, hadde vanlige yrker (journalist) og ble ledet av skriftlærde lovfortolkere, rabbinere,(akademikere). Gjennom undervisning og utleggelse i synagogene (media og tenketanker) hadde de stor innflytelse på folkets religiøse (politiske) liv. På Jesu tid hadde fariseerne også en plass i sanhedrin ? jødenes høye råd.(stortinget)"

Nils Jacob Gustavsen

07.03.2017 kl.11:11

Selvfølgelig er kritikken mot Listhaug rett. Jeg har selv gått gjennom ca. 500 bilder av Listhaug på nettet; fra både før og etter hun ble innvandringsminister. Og det er forstemmende provokativt hvordan hun endret smykkebruken sin i det momentet hun ble innvandringsminister. Bare se selv på google!

Så Sissener; dette var intet gullkorn fra deg. Bruk kompetansen din på vår felles interesse; travsporten! Ikke bli en brønnpisser selv!

ACAB

07.03.2017 kl.16:04

pressen er farlig og en motstander av det norske folk. de er kreft for norge og kreft for nordmenn.

Ivar Gunnar Lia

07.03.2017 kl.20:57

Som gammel pressemann gremmes jeg over at Omdal av alle kan begå en slik bommert. Som noen sier, her trekker han også hele journaliststanden ned i søla. Jeg har hatt stor respekt for meningene til Omdal gjennom mange år, men her tar jeg sterk avstand. Greit nok, det er lov å ikke like mye av det Sylvi Listhaug står for, men å bruke løgner for å trekke henne ned i søla er helt utilgivelig.

Da er det på tide å finne seg en ny jobb. I dette yrket tillates ikke slike bommerter når man bekler stillinger som det Omdal gjør.

Roald Jan Rasmussen

07.03.2017 kl.21:40

Det er trist å se hvor usaklig og nedverdigende noen kan bli mot mennesker som mener noe annet enn en selv. Når de i tillegg opptrer som skribent,og slik tror at de kan spy ut hva de vil,da forsøpler de yrket. Hadde han oppført seg slik i de fleste andre yrker,hadde han vært arbeidsledig i dag. Her er det bare en ting å gjøre,be om unnskyldning for tarvelig oppførsel,nå.

Anne K.Hansen

07.03.2017 kl.22:11

Til å bli kvalm av denne utrettelige heksejakten på Listhaug. Kan ikke ha mye interessant å gjøre om dagene den som gidder å saumfare flere hundre bilder av Listhaug på leting etter korset.

Idioti å sammenligne korset med hijab slik det ofte blir gjort. Ett korssmykke er ikke ensbetydende med at du er religiøs. Hijab er så unorsk som det kan bli og tviler på at noen går med hijab uten å være muslim. Det er diskriminerende at vi skal tvinges til å vite hvem som er muslimer. Tror jammen jeg skal smykke meg med ett kors til støtte for Listhaug og norske verdier. Å jeg er absolutt ikke religiøs men det har gått for langt med å lempe på norske verdier og tradisjoner.

08.03.2017 kl.08:23

Hva har Omdal å si om KRF.

Her har vi et parti som nærmest har kuppet en velgermasse. Alle partier har kristent element i seg, og saker som går på kristne verdier.

Men, KRF har opp gjennom årene fått så mange gratisvelgere nettopp grunnet navnvalget på partiet.

Med den politikken KRF fører, opp mot hva som står skrevet i bibelen, så burde de kanskje skifte navn nå?

09.03.2017 kl.01:55

Hysj, hysj, her kjennes lukten av kristenmanns blod !

Jeremiah

17.03.2017 kl.09:07

Det er synd at de driver med stemmefiske hos tilhengerne av svovelpredikanter.

Skriv en ny kommentar

hits