Røde redaktører dreper pressens troverdighet

Hvert år avdekkes det at vi ikke kan stole på norsk presse. En årsak er svært venstrevridde redaksjoner. Hvorfor skal skattebetalerne bruke seks milliarder i året kroner på dette?
Styreleder Harald Stanghelle i Norsk redaktørforening, som har 700 medlemmer, sammen med Jens Stoltenberg.

 

Alle vet at journalistene ved stortingsvalget til høsten kommer til å stemme massivt på Ap, MDG, Rødt, SV og Senterpartiet.  Denne blodrøde sannhet svekker pressen troverdighet med stor styrke, men det bryr ikke pressen seg noe om. Der er det business as usual.

70 prosent rødt
Siste meningsmåling viser at pressens nasjonalforsamling ville gitt venstresiden 126 representanter, mens Høyre, Venstre og Krf 43 representanter. Fremskrittspartiet er ikke engang på salkartet i stortingssalen.  Nesten 70 prosent av journalistene kommer til å stemme blodrødt og rødgrønt til høsten.
Det er ingen andre enn pressen selv som mener at dette er med på å styrke og verne det som en grunnmuren i pressens samfunnsoppdrag, nemlig at "en fri, uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn", som det heter i Vær-varsom plakaten.

De røde vinkler
En redaksjon som nesten utelukkende består av kommunister og sosialister vil aldri bli oppfattet som fri av sine lesere. For uansett hvor grundig den journalistiske prosessen er, vil valget av hvilke saker journalistene skriver om, og ikke skriver om, alltid være heftet med en mistanke om politisk slagside. Og når sakene publiseres vil leseren alltid kunne tillegge mediet en mistanke om at vinklingen av artiklene er røde.

Satt litt på spissen så er det stor forskjell på å presentere Erna Solberg halvt nedsunket i et tjern i Østmarka og Ap-ledelsen i skidress utenfor ei tømmerhytte i Nordmarka.
Selvødeleggende
Til syvende og sist er de røde norske redaksjonene sterkt med på å undergrave den troverdighet og tillit den fjerde statsmakt er helt avhengig av for å oppfylle sitt samfunnsoppdrag. Pressen selv har i årevis servert oss den ene bortforklaringen etter den andre i et forsøk på å feie det hele under et teppe, men hvem har egentlig ansvaret for at det står så dårlig til med pressens troverdighet?
Jo, det er redaktørene som ansetter de røde journalistene og hva tror du redaktørene kommer til å stemme ved høstens valg? Nesten 60 prosent befinner seg på den røde aksen i norsk politikk.

- Forskningsteoretisk, sa han.
Forsker ved Universitetet i Oslo,  Kjersti Thorbjørnsrud, forsøkte i vinter å reise en debatt rundt de røde redaksjonene i journalistenes eget fagblad. Hun var overbevist om at redaktører med normal utøvelse av sitt arbeidsgiveransvar enkelt kunne styrke pressens troverdighet.

- Journalister, som alle oss andre, forsterkes av hverandres måte å tenke på. Derfor er det viktig å ansette folk som er forskjellige. Ikke det at den som ansetter nødvendigvis skal spørre kandidaten om hva den stemmer ved stortingsvalg, men sørge for at de kommer fra forskjellige steder og samfunnslag, sa hun og fikk raskt døren midt i fleisen.

"Redaktør Tor Strand i ABC Nyheter skriver på chat til Journalisten at han synes det er vanskelig å hente inn folk fra forskjellige samfunnslag, og at det er en idealistisk tilnærming til hvordan å drive en redaksjon. Strand mener at spørsmål om politisk holdning ikke er relevant."

"Ansvarlig redaktør Sigmund Kydland i Tønsbergs Blad skriver at det alltid har vært viktig med folk som har forskjellig bakgrunn og forskjellig kompetanse, men han tror nok dette blir forskningsteoretisk."

Når det gjelder fagbladet Journalisten er det for øvrig verdt å merke seg at da den skulle fortelle sine lesere om årets kartlegging av journalistenes politiske ståsted, så satt ikke redaktøren en eneste journalist på saken. Leserne fikk nøye seg med en tannløs artikkel fra NTB der Amedia (tidligere Norsk Arbeiderpresse) er en dominerende eier.


Redaktør Sigmund Kydland i Tønsberg Blad

Holdningsløse
Det er ingenting som er verre enn å se mennesker som er tatt grundig med buksene ned, og som fortsatt tror at de har klærne på. Redaktørholdningene som Journalisten satte på trykk betyr egentlig: - Det driter vi i.
Hadde norsk presse ikke hatt et sugerør inn i statskassa gjennom direkte produksjonsstøtte, momsfritak og lisens på rundt seks milliarder kroner kunne redaktørene kanskje inntatt sin sterkt avvisende holdning. Men siden det er våre penger de forvalter må de både tåle og takle kritikk på en langt mer profesjonell måte. Og om ikke annet burde de for lengst begynt å sjekke nyansattes bakgrunn slik at de kunne bygge redaksjoner vi lesere kunne stole mer på.

Frem med pisken?
En nylig undersøkelse viser at fortsatt står skattebetalerens milde milliardgaver til pressen støtt i folket. 70 prosent er positive til pressestøtten, mens 14 prosent sier at de er negative.
Selv er jeg faktisk ikke lenger villig til å sponse den ansettelsespolitikken redaktørene fører. Det ville vært hjertelig velkomment om Stortinget la noen føringer bak de seks milliardene, slik at vi kunne få den pressen vi faktisk fortjener. Det er tydeligvis ikke noe annet språk enn pengepisken pressens redaktører vil lytte til.

 

Medieundersøkelsen 2017 finner du her >>

 

83 kommentarer

Fattigstakkar

15.05.2017 kl.15:58

Aviser og media er infiltrert av røde politikere, staten blir mektigere og mektigere i form av stadig høyere skatteinntekter, antall offentlig ansatte blir flere og flere, alt sammen for å sementere sosialistisk makt. Hele det sosialistiske statskuppet finansieres av statens finanser, fellesskapets penger. Genialt og skremmende.

Rune Lysbakken

15.05.2017 kl.16:14

Sissener 'glemmer' (regner med han ikke vet det, det faglige grunnlaget for 'gullkornene' er oftest syltynt) at blant økonomiske og politiske journalister, så er det borgerlig flertall. Jeg regner med at 'blodrøde' journalister som skriver om mat, kultur, sport og forbruker stoff er skumle i Sissener sitt hode da, har ingen illusjoner om noe annet

Zain

15.05.2017 kl.16:15

Litt sånn Venezuela her til fjells. Marx er Gud. :(

15.05.2017 kl.16:17

Fri media eksisterer ikke på grunn av statsstøtten.

www.Document.no og www.frieord.no er fri media.

VG, Tv2, NRK osv er kjøpt media. Kjøpt og finansiert av staten. VG, TV2, NRK osv er sammenlignbart med Russia Today. Har også samme oppgave som Russia Today. Det er å spre Stortingets propaganda.

Frank

15.05.2017 kl.16:20

Bukken og havresekken. Så lenge det ikke er et politisk flertall på borgerlig side vil det aldri bli en likevekt i pressen. De røde vil alltid beskytte sine egne med andres penger.

Jeg er møkk lei politikere, presse og alt det der. Vi skal leve i et demokrati, og de røde mener hvordan. Det er ikke demokrati!!

Jonn-Idar Fjæra

15.05.2017 kl.16:21

Nå er det vel partiene selv som står ansvarlig når det kommer til å appellere bredt, det er vel ikke så rart at journalister ikke stemmer på parti som vil begrense eller fjerne pressestøtten. Utdannete og opplyste mennesker stemmer som regel ikke mot sine egne interesser.

Breitbart

15.05.2017 kl.16:21

Dessuten så forstår jeg ikke hvordan Breitbart er en nazist nettside? Ben Shapiro er en jøde og han var med å startet Breitbart. Så hvordan Breitbart er nazist nettside så forstår jeg ikke. Siden BEN SHAPIRO er en jøde og han var med å startet Breitbart.

Så VG, TV2, NRK, Nettavisen, Dagbladet osv mener at jøden Ben Shapiro er en Nazist. Breitbart ble jo startet opp av jøder også kommer mainstream media med anklagelse som nazisme mot jøden Ben Shapiro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Shapiro

Arnt

15.05.2017 kl.16:22

Men de som eier avisene og ansetter redaktørene - hva med dem?

Hvorfor ansettes alle disse røde redaktørene?

Er eierene bevisstløse eller er også eierne røde - eller gir de de bare f.. så lenge de tjener penger?

arne

15.05.2017 kl.16:22

Disse røde "djevlene" skaper enormt hat og mistillitt til pressen og de driver en farlig lek,disse redaksjonsrottene!

Valget kan bli avgjort av denne konsensusmafian av rødt fe,og da har vi et enormt samfunnsproblem!

Man kan frykte at noen rett og slett får nok av dette,og tar affære! Ville aldri turt å drive på slik åpenlys slagsidejournalistikk,politikk spøker man ikke med....

Erik

15.05.2017 kl.16:23

Tiltredes..!

Freud

15.05.2017 kl.16:23

Rune Lysbakken har rett, men ingen bryr seg. Det finnes mange ulike typer journalister, og de jobber i m300 ulike aviser over hele landet, majoriteten i lokalaviser.

Og hvordan stemmer redaktørene (ikke ansvarhavende, men alle de andre typene) og hvordan stemmer kommentatorene? Det er disse to gruppene som avgjør inntrykket av avisen og som bestemmer vinklingen og innholdet. Hva de enkelte journalsiter på gølvet mener er uten interesse.

Antisosialist

15.05.2017 kl.16:27

De blodrøde redaktørene og Stalin-journalistene skriker seg hes om at Trump kommer med "fake news". Men media i Norge består KUN, ene og alene, av fake news. De fabrikerer nyheter hver dag etter hvilke politikere og hvilken politikk de vil drite ut. De faker fillesaker til å bli store oppslag som de bruker for å trakassere spesielt FrP-politikere. Silvy Listhaug og Tybring Gjedde har fått føle raddis-medias vrede. Og ikke minst "Riga-Hoksrud", hvor TV2 satte opp en felle, for så å TA han.

Jeg synes det er helt ufattelig at media i Norge får lov til å holde på slik de gjør. At ikke andre land setter en stopper for dette. F.eks. så holdt norsk media, spesielt TV2 på med systematisk utdriting av Donald Trump i hver eneste nyhetssending, hver halvtime i 3 ÅR I STREKK!!!

Jeg håper Trump tar tak i dette snart, bl.a. fordi de er en alliert i Nato.

Prisverdig at Sissener tar dette opp, men jeg VET at dette dør ut når bloggen er borte fra web-siden på Nettavisen. Ingenting skjer.

I år er det valgår, og både NRK, TV2, VG og Dagbladet er i full gang med utdriting av FrP og glorifisering av Støre og Arbeiderpartiet. Alle vet at det er slik, fordi vi er vant til at det er slik, har vært slik i 70 år!!!

MEN INGEN GJØR NOE MED DET!!!

Prøver FrP seg på å yttre noe om å fjerne pressestøtten eller NRK-lisensen, så blir de SABLET ned av en samlet media. Media i Norge består av en samling av DRITTSEKKER fra bånn til topp.

Quiss_Ling

15.05.2017 kl.16:30

Vis meg en artikkel uten politisk slagside

Antisosialist

15.05.2017 kl.16:31

Glemte å nevne en ting: Kommunistene i SV og Rødt blir aldri konfrontert med sin kommunistiske politikk i media. De får kun kosespørsmål om miljø og stakkars innvandrere.

Underholdningsprogrammene på TV er skreddersydd for sosialist-propaganda, de såkalte "komikerne" er blodrøde agitatorer for venstresiden. De har ALLTID noe dritt å si om FrP. Gode eksempler er Nytt på Nytt, og Mandagsklubben. Spesielt polardegosen i Mandagsklubben, han stinker det Sovjet-gufs av når han snakker.

Kritisk

15.05.2017 kl.16:33

Takk Sissener - norsk presse er ødelagt av venstresidens infiltrasjon.

Det er demokratisk underskudd i norsk presse -men pressa nekter for at de mister tillit og praktiserer yrkesforbud mot ansettelse av journalister som kunne ha sympati for høyresiden. Over 20 % av norske journalister stemmer SV og Rødt, mot usle 4 % av folket? Fikk journalister bestemme ville de røde få 100 av 169 representanter på Stortinget. Troverdig? Uavhengig? Kvalitetsjournalistikk?

Lisenskanalen NRK støtter AP og SV og hvorfor skal vi betale for hjernevask og kampanjejournalistikk?

Norske redaksjoner ble overtatt av AKP-ML for ca 25 år siden og har festet grepet - med nye marxist/feministisk representasjon langt til venstre for lesere og seere. Selv Aftenposten slapp ikke unna. De gir spalteplass og taletid til sine venner og venninner - og nådeløse mot motstandere.

Det er pressas og eiernes ansvar å rydde opp - og det må skje før valget 2017. Vi kan ikke ha en presse som praktiserer yrkesforbud mot meningsmotstandere.

Antisosialist

15.05.2017 kl.16:34

Jeg oppfordrer ALLE til å si opp sitt abonnement på lokalavis, hvis den eies av Amedia (Arbeiderparti-pressen).

Kjøp ALDRI VG, Dagbladet eller Dagsavisen.

Resultat: Vi sparer penger, og sosialistene TAPER penger.

Asle Jørgensen

15.05.2017 kl.16:36

Verste våset jeg har lest på lenge fra Sissener skulle jo tro at mannen er gal og lider av forfølgelsesvanvidd og at media konspirerer mot folk. Men dette er jo direkte farlig at Du kommer med disse påstandene som jeg mener du burde vært siktet for. Det er jo ikke tvil om hvem som eier mesteparten av media idag og hvem som jobber i ledelsen i diverse mediahus så påstandene dine er helt hinsides feil. Undersøk bedre før Du kaster frem dette.

Tpo

15.05.2017 kl.16:55

Asle Jørgensen, på tide at du tar deg en virkelighetssjekk.

Judas Iscaroit

15.05.2017 kl.16:58

Fra avhopper Yuri Bezmenov sine foredrag om sovjetiske psykologisk krigføringen er media et av de felt som er bevisst blir infiltrert.

Vi ser det godt når venstreradikale oppfordrer til drap på de som har en annen politiskoppfatning. Ikke bare det. Fra Sverige gikk man rundt med Nord-Koreansk flagg under 1 mai eller at muslimer gikk åpen med ISIS flagg i Frankrike. Men hva gjorde media? Ingenting, holdt kjeft. Hadde det vært en med Nazi-flagg hadde journalistene gått banans.

Så den som ikke tror at media, via journalister og redaktører, driver å skjuler ting. Har jeg en bru å selge deg.

Halvard

15.05.2017 kl.16:59

Asle Jørgensen.

Jeg vil si at din kommentar til Sissener her er svært usakelig.

Det er ikke tvil om at det er legitimt å reise spørsmål omkring norsk medias evne til å være objektiv.

Der er uten tvil noe alvorlig feil med hvordan media formidler i dag.

Sissener har helt rett i sine betraktninger, og vi burde takke slike som han som setter fokus på samfunnsviktige saker.

Antisosialist

15.05.2017 kl.16:59

Tipper at "Asle" Jørgensen er en av kommunistjævlene i media.

Hvis ikke så er han en av de fjernstyrte som har blitt manipulert av media, og tror det skal være slik.

Steinsson

15.05.2017 kl.17:06

Takk Sissener, endelig en som tør ta oppgjør med horden av røde journalister. Vi blir f.eks. servert den ene "tannløse" og ensidige "stakkers innvandrer"-historien etter den andre. Har noen i den røde horden egentlig forstått at statens penger (som de har sugerør ned i) er summen av verdiskapning fra hardtarbeidende mennesker, og at det finnes en bunn i pengebingen?

Jimmy Tingnes

15.05.2017 kl.17:09

Norsk blod rød presse har ingen troverdighet lengre, nyhetsformidlingen til Dagbladet,VG, klassekampen, tv2,nrk osv er ikke verdt en jevla lort.

Røy

15.05.2017 kl.17:12

Eg skjøna ikkje det, heile det politiske spekteret e teke vare på i den norska bladfloraen, t.d. støtta Nationen Senterpartiet, Vårt Land støtta KrF, Dag og Tid og Vestmannen støtta sikkort begge Venstre, Dagbladet støtta sjølsagt SV og Dagsavisen AP, og naturlegvis støtta Klassekampen Raudt. Nå ser det rett nok ut te at MDG kanskje mangla bladstønad, men e ikkje Aftenposten ledig? Kan finna mykje så bygga opp rundt deira syn der, vettu. Så at alle seriøse parti sine interessor e ivaretekne e glasklart for alle, det.

15.05.2017 kl.17:12

Ikke bedre dem journalistene som stemmer Høyre- er ikke bedre dem enn dem som stemmer SV. Dem klarer ikke være nøytrale og formidle saken nøytralt

Frihet

15.05.2017 kl.17:16

Hva har AP lovet norsk presse i belønning for at Støre skal bli statsminister høsten 2017? Pressa, inklusive NRK og TV2 har allerede startet en massiv kampanje for AP og Støre, og tilhørende nedsnakking av regjeringen og spesielt hatobjektet Frp. Det minner om korrupsjon.

Vi har ingen fri presse i Norge - vi har en politisk styrt presse som skal endre samfunnet og som hånler av alle som våger å kritisere den røde dominansen.

Vi utsettes daglig for en massiv hjernevask på linje med gamle DDR og Sovjet. Trump er ond - Hillary god. SV er for folket - Frp for eliten (pussig at de fremstilte alle som stemmer Frp for noen med grilldress). Menn er overgripere - kvinner er offer. VG skriver om "det hvite hatet" - men nevner knapt muslimske overgrep. Hvilke lukkede nettverk er det som styrer media og hvilke saker som skal på dagsorden? Har vi krav på å vite om hvilke nettverk og politiske sympatier redaktører og journalister står for?

Og når noen kritiserer statskanalen NRK for partiskhet svarer de frekt "nei vi er ikke partiske - det har vi vedtatt". Og nå sutrer de om mer lisenspenger - og AP ved Støre lover dem mer penger dersom de hjelper han og AP ved neste valg.

Norske journalister har troverdighet på nivå med bruktbilselgere - men hånler og driter ut alle som våger reise en kritisk røst og henger dem ut i gapestokk til spott og spe.

Det er eieres og medias ansvar å rydde opp - men det kommer aldri til å skje. Det røde media

Thor

15.05.2017 kl.17:19

Du glemmer en ting Sissener: Klassekampen, som betegner seg selv som "Venstresidas Dagsavis" er kanskje den mest etterrettelige avisa vi har - de sparker både til høyre OG venstre, og tar dem som tas bør. Hederlig unntak kanskje..?

Scott Johansen

15.05.2017 kl.17:21

"Umiddelbar fjerning av alle pressestøtte, og si opp 1000 statsansatte medierådgivere. Det vil spare 1,5 milliarder, og spare det norske folk for systematisk venstreradikal feilinformasjon." Øystein Stray Spetalen

Arthur Benneche

15.05.2017 kl.17:24

Det 7tusen medlemmer i Norges journalistforbund, pressen mottar ca 7 milliarder i støtte det blir en million pr journalist.

15.05.2017 kl.17:25

Din jævla tufs,

Skvatt

15.05.2017 kl.17:33

Jau, Rune Ljosbakkjen hev beint fram heilt rett, han, eg undrast um han kanskje er i ætt med namnebror sin Audun av di visdomen hass lyt tyda på det. Han og denna Arsle Jørgensson lyt vêre dei med mest visdom å melda. Kvifor det, spyr du kanskje? Jau, av di dei hev båe den rette politiske korrektskapen på plass og ikkje noko lyt vêre meir turvande viss du ynskjer å ha rett i ein debatt, sann. Jau!

15.05.2017 kl.17:34

Røy, Aftenposten er nok ikke ledig. Etter at de ansatte en akp-ml'er som sjefredaktør, ble også denne avisa mørkerød. Nå har Aftenposten en ny redaktør, men en gang rød, alltid rød.

Og Nettavisen? En sentrum/høyre-avis? Vel, de er nå uansett eiet av A-media.

Ståle

15.05.2017 kl.17:35

Snart begynner den røde pressa med sine motangrep mot Sissener som våger kritisere deres hjernevask og ensidighet. De henter frem gapestokken sin og kommer med sin vanlige mobbing, hetsing, kallenavn og hat. Dagbladets Marie Simonsen mon tro? Fake diskusjonsprogram i NRK der venstresidens sympatisører dominerer og får siste ordet? Bare vent - de gir seg ikke uten kamp.

Vi har ingen fri presse - vi har en blodrød presse med politisk og ideologiske motiv. De skal påvirke og endre samfunnet - i sosialistisk/feministisk retning.

Takk Sissener for at du finnes - andre tier og våger ikke.

Stein G

15.05.2017 kl.17:40

Dersom Klassekampen som får 40 millioner i statsstøtte men som leses av noen tusen idealistiske venstreradikale står det ille til med resten av pressa.

Klassekampen har røtter fra AKP-ML men er blitt menighetsavis for norsk venstreside. En menighetsavis på økonomiske støttehjul!

Norsk presse er råtten - og det må ryddes opp.

Simen

15.05.2017 kl.17:55

Rune Lysbakken skriver i sin kommentar: "blant økonomiske og politiske journalister, så er det borgerlig flertall". Det er fullstendig FEIL. Blant politiske journalister stemmer rundt 71% sosialistisk (Ap/SV/Rødt/MDG). Faktasjekk er alltid bra når man kommenterer:

http://journalisten.no/2016/05/journalistene-blir-rodere

Helge leonhardsen

15.05.2017 kl.18:17

Ja, det er er ingen overraskelse at Nettavisen med sin mørkeblå legning er frenetisk i sitt angrep på de som tenker annerledes.

Steffan Kvilhaug Kinn

15.05.2017 kl.18:27

De røde mediaene er en av grunnene til at jeg ikke stemmer ved stortingsvalg. Fordi jeg mener at subjektivitet har ingenting i media eller politikk å gjøre.

Man kan gjøre en like god jobb ved å være totalt uavhengig og objektiv.

15.05.2017 kl.18:28

Det som bekymrer meg kanskje enda mer er LO sin påvirkning av presse (eier), og nå boikott av Israel. Veldig rart at de har lov til å drive "landet" på denne måten. Ingen tørr å gjøre noe.

Realist

15.05.2017 kl.18:47

Men da får jo høyrevridde starte egne aviser og ikke bare holde på med manifester. Spille offer tar jo heller ingen ende.

Kritisk

15.05.2017 kl.19:36

Realist

Når de røde redaktørene driver yrkesforbud mot journalister og kolleger fra høyresiden blir det jo umulig å få et balansert media. Journalister som fremstiller Høyre, Frp eller Trump på en positiv måte blir frosset ut og mobbes av sine kolleger. Er yrkesforbud greit?

De driver norsk media som sovjetiske Pravda.

At AP og LO eier aviser er skremmende og bør forbys.

Ståle

15.05.2017 kl.19:43

Helge Leonhardsen

Du mener at venstresiden fremdeles skal ha kvelertaket på norsk presse ?

Er det derfor du ikke tåler at Nettavisen finnes? Vi vet at venstresiden vil ha Nettavisen vekk - siden de er de eneste som våger å avsløre metodene som de røde bruker for å hjernevaske oss.

Du får lese Klassekampen med røtter fra AKP-ML - som venstresiden kaller "beste avis". Say no more!

Kris

15.05.2017 kl.19:49

Godt skrevet, skremmende at det stemmer...

barry rusk

15.05.2017 kl.19:58

Spot on av Sissener

Noen spør her hva med eierene av pressen? Hvorfor ansetter de disse røde redaktørene?

Pressestøtte selvfølgelig.Jo rødere man er jo større utbetalinger og cash i pungen for eierne.

Frankie

15.05.2017 kl.20:01

Få bort pressestøtten litt brennkvikkt! Får grøssninger av å tenke på at skattepengene mine går til å finansiere marxistpropaganda.

Oppgitt

15.05.2017 kl.20:30

Hvilken avtale har AP/LO med NRK for å sikre at Støre skal vinne valget? Lover AP økt pressestøtte og økt lisens til venninnene i NRK?

Det er skremmende å se hvor partiske og ensidige NRKs dekning av regjering er og hvor positive de er til AP og de rødgrønne.

Det blir en massiv venstrevridd kampanje før valget og folk kommer til å sluke budskapet uten å tenke selv - som en hjernedød saueflokk.

Harry

15.05.2017 kl.21:19

Ærlig talt. Forstår ikke Sissner at journalister er mye klokere enn vanlige folk ?

Derfor stemmer de rødt !

Nei, det har nok mere sammenheng med at de blir subsidisert og betalt av staten, og at de får lønna si uansett om noen leser avisa deres.

Bort med pressestøtten. Da må de sette næring etter tæring og livets realiteter tvinger dem til et mere balansert politisk syn. Trur eg. . .

Ketil

15.05.2017 kl.21:20

Du har helt og du belyser ett problem med bloggen.

Denne Asle Jørgensen bør ta seg ei bolle, å roe seg litt.

Ketil

15.05.2017 kl.21:26

Du har helt rett og du belyser ett problem med bloggen.

Denne Asle Jørgensen bør ta seg ei bolle, å roe seg litt.

Steinar

15.05.2017 kl.21:41

Sissener kan mere enn forvalte penger

Godt skrevet og 100% korrekt

Den røde presse med NRK , TV2 og andre store mediahus bør skamme seg

I Frankrike tror kun 5% av folket på media

Det er voksene forakt her i Norge også

Sverre Wiborg-Thune

15.05.2017 kl.23:04

Med Sigurd Allern som professor i journalistikk ved UIO og Erling Borgen som professor i Samfunnskritisk Dokumentarisme ved Høyskolen i Lillehammer har nyutdannede journalistkull i årevis gått ut i redaksjonene med en betydelig slagside. Unge mennesker, uansett hvor selvstendige de er, er lett påvirkelige. Dette ser vi resultatet av nå, og tendensen vil bare øke inntil det ansettes en Christian Tybring Gjedde eller tilsvarende ved våre utdannelsesinstitusjoner

Cato

16.05.2017 kl.00:15

Det som er påfallende her inne, er mangelen på konkrete eksempler. Blandet med manglende faktagrunnlag. Amedia er A-pressen og Edda Media slått sammen. Eier bl.a "blodrøde" aviser som Asker og Bærums Budstikke. Sissner burde lese seg opp på Amedias pågående innholdsinitiativ. Det er en eneste lang avpolitisering av avisene, i retning forbukerorientert klikkhoreri. Det burde oppta den bevisste leser mer enn dette Mccartyism light-vrøvlet til Sissner.

Bjørn Ekhøy

16.05.2017 kl.06:27

UiO er rødt fordi det er bygd slik av diverse A regjeringer. De borgerlige har vært for opptatte med ansvaaarlighet og budsjett disiplin til å ta den tyren ved hornene. Under en forelesning i statistikk og data analyse ved BI på 1990 tallet refererte foreleser til flere undersøkelser som viste at avgangsstudenter fra UiO gjennomgående var Ap/SV, mens for BI og andre økonomistudier var det gjennomgående Høyre/Frp. I diskusjonen etterpå mente flere av oss at det kanskje var slik at når man lærer økonomi, får man ikke sosialisme til å henge på greip.

På et møte i Ap på 20 tallet ble det faktisk vedtatt å bruke media og utdannelsesinstitusjonene til å drive indoktrinering. Det var kjent allerede da at utdannede mennesker er høyre, mens venstre er uutdannede. Ap visste at de kom til å behøve høyt utdannede til å gjennomføre sitt prosjekt, og at disse da.ideologisk måtte støtte Ap's vranglære. De lyktes, og i de påfølgende år vokste Ap til å bli landets største parti.Etter krigen utviklet det sin rolle som statsbærende parti, noe de har våte drømmer om å bli igjen. De borgerlige, som jeg tilhører, har ikke fulgt med i timen og resultatet har vært.spredte forsøk som har vært.så ubalanserte at de har ristet.seg selv i filler. Ap har brukt tiden og erfaringene.til å undergrave borgerlig side ytterligere. Så dette er mitt forslag.til forklaring på hvorfor det ser ut som det gjør.

Svein Arild Soleng

16.05.2017 kl.06:35

Jeg som leser og lytter har skjønt dette for mange år siden.Synes litt synd på journalistene som til de grader blir avslørt.

Skeptisk

16.05.2017 kl.07:22

Fjern pressestøtten.

Bjarne Bjørnehi

16.05.2017 kl.08:28

I et land hvor vi ikke har andre prinsipper eller verdier enn å løpe sanseløst rundt i skauen, hvorfor skal vi kreve noe mer av journalistene?

Steinar G

16.05.2017 kl.08:29

Gang på gang blir det avslørt at journalister står langt til venstre politisk sett enn norske velgere. Dette er et stort problem for demokratiet og dekningen av nyheter - og ble spesielt avslørt før Brexit og valget i USA. De dummet seg ut og nå pøser de på med kampanjer mot Trump for å vise at "de hadde rett". Troverdig?

NRK og pressa har også en kjønnspolitisk agenda. Det SKAL alltid intervjues kvinner og jenter før menn og gutter og det SKAL være kvinner som kommenterer idrett, til og med fotball. Og denne lille eliten med rette meninger tjener seg søkkrike ved å være innafor - i det gode selskap.

Vi utsettes for massiv påvirkning og hjernevask og det er en liten snever elite som har fri tilgang til spalteplass og taletid og fremstilles som "eksperter". De er medlemmer av lukkede nettverk og vi får ikke vite hvilke journalister og nyhetsopplesere som er medlemmer i disse lukkede nettverkene.

At tilliten til media stuper er ene og alene medias egen feil - de ble kuppet av venstresiden og praktiserer yrkesforbud mot politisk motstandere.

Flott at Sissener tar opp problemet som forties - men snart tar media hevn.

Roger

16.05.2017 kl.08:59

Masse beskyldninger om en blodrød presse med bilde av Stoltenberg og Stanghelle sistnevnte forøvrig tidligere leder i Unge Høyre.

Beskyldningene fortsetter veldig unyansert ingen konkrete eksempler, det blir ikke vist til noen eksempler heller.

At en finansmann befinner seg på den politiske høyresiden er vel ikke noe sjokk, han vil hente ut mere penger til seg selv av verdiskaping i Norge.

Pressen sin oppgave er å kritisere de som til enhver tid styrer i Norge. Blå eller rød regjering må følges med og kritiseres av pressen.

Stig

16.05.2017 kl.09:19

Roger

Det er journalistenes egen organisasjon som dokumenterer at norsk presse er blodrød.

Og de feier det demokratiske problemet under teppet og hånler av folk som forsøker å ta opp problemet. AKP-ML tok grep om media og utdannelsen av journalister allerede på 80-tallet og siden har de kun rekruttert journalister som stemmer AP, SV og Rødt - med et haleheng av feministiske kvinner.

Er det en slik presse vi vil ha og er dette verdt milliarder i pressestøtte? Nå starter de kampanjen for å få AP og Støre tilbake og hva har AP lovet pressa som belønning for at de støtter dem ukritisk?

Bonna Voss

16.05.2017 kl.10:13

Nikkedukken Stoltenberg fornekter seg aldri. Han stiller opp, nikker og sier det han har blitt fortalt han bør si. Bare APe partiet og han selv kan tjene på det spiller det ingen rolle om det er tøv og IKKE er bra for folk flest. Typisk APe partiet.

Forske

16.05.2017 kl.12:34

Dessverre er det samme med forskerstanden også:

http://www.forskerforum.no/slik-stemmer-norske-forskere/

Hvis bare forskere hadde stemmerett ville Miljøpartiet de Gærne vært 7 ganger større enn FrP.

Ståle

16.05.2017 kl.12:46

Forske

Du har rett - forskere er like røde som journalister. Det er hovedårsak til at norske forskere knapt får noen Nobelpris eller utfører noe av betydning for verden. Kjønnsforskningen er versting men klima og annet står også til stryk.

Norsk "forskning" ødelegges av politisk og ideologiske bestillingsverk og pressa fremstiller det som "forskning viser".

Fake forskning og fake news!

Sissener er modig - men snart blir han nok utsatt for venstresidens personforfølgelse siden han våger å avsløre hvor røde og ensrettet de er.

Skvatt

16.05.2017 kl.13:04

Jau, Ståle, det er so sant, so sant. Norske kjønsforskararar lyt vêre eit leiarljos for andre forskararar i heile verda. Ikkje nokon veit kvisleisen dei skal forska seg vitskapleg fram til dei politisk korrekte konklusjonane beitre enn dei, sann. Eg kan beint fram ikkje skjøna kvisleisen det kan ha seg at ikkje dei vinn sånne nobelprisar kvart år, eg. Er det ikkje me i Noreg som delar ut dessa nobelprisane, lyt eg spørje. Då lyt det i kvert fall vekkje åtgaum. Eller kanskje det er svenskane? Jau, eg kan ikkje sjå kva for skildnad det skal gjere, av di dei er jo enno meir politisk korrekte. Kanskje det hadde vore noko å forska på? Eg er viss på at norske samfunnsforskararar lyt finna svaret, berre dei er medvite på å trekkja konklusjonen fyrst og so forska seg fram til forklaringa, nett slik dei plar. Ikkje noko lyt vêre meir turvande enn det, sann. Jau!

Geir Ivar

16.05.2017 kl.13:34

Hva med de blå redaktører?

https://www.facebook.com/notes/geir-ivar-j%C3%B8rgensen/politisk-sverting-og-svartmaling/1517680651607328/

Jorunn Westernes

16.05.2017 kl.14:25

Sakte men sikkert har det gått opp for meg at Norge som eneste land i verden, har klart å sette ut i PRAKSIS den TEORETISKE kommunismen, og DET uten at folket er klar over det.. De kaller det SOSIALDEMOKRATI hvor demokratiet står på vaklende ben.Den Norske stat selv med høyre i regjering, har TOTAL kontroll over folket... Jeg blir alltid slettet på FB når jeg har skrevet dette... Jeg er ingen person med akademisk utdannelse, jeg er bare nysgjerrig , så etter å ha flyttet ut fra landet, begynte jeg å følge med på andre lands debatter noe som sjokkerte meg pga. hvor FRITT TALENDE de var i forhold til hva jeg var vant med fra mitt fedreland... Skjønner nå at vi er blitt manipulert/hjernevasket på et meget elegant vis..

Jan Akkermann

16.05.2017 kl.14:49

Det må være mulig å diskutere noe uten å ta helt av og polarisere enhver debatt. De fleste befinner seg helt andre steder enn på polene, hvor det faktisk er noe for kjølig for de fleste.

Jeg er enig i at massemedia viser tendenser til å favorisere.

Som eksempel fra Høyres landsmøte der Erna Solberg ble intervjuet, så ble hvert spørsmål stilt med følgende ingress:

"Dersom vi skal tro deg"....

Slik spørsmålstilling ble ikke gjort overfor andres landsmøter og viser de små tendenser at journalisten stilte seg tvilende til intervjuobjektet, tilsynelatende uten å forstå at slik spørsmålstilling farger svaret.

Forøvrig så er de fleste aviser rimelig objektive. Jeg kan ikke påstå at Nettavisen er mer objektiv den andre vegen.

a

16.05.2017 kl.15:29

De fleste journalister er å regne som statsansatte på linje med bøndene. De arbeider for en rettferdig verden som er definert av sosialistene. Rettferdighet er det som gagner oss selv.

Freud

16.05.2017 kl.16:05

Mye fake news om pressestøtten her. Det gis direkte produksjonsstøtte til disse riksdekkende avisene: Dagsavisen, Klassekampen, Vårt Land, Nationen og Dagen. I tillegg gis det støtte til ca. 150 lokalaviser over hele landet. De store riksdekkende avisene som Aftenposten, VG, Dagbladet, Bergens Tidende, Adressa, Fævennen og Stavanger Aftenblad får ingenting.

Det ble utdelt totalt ca. 300 mill. i 2016.

Per

16.05.2017 kl.16:56

"Problemet" du beskriver er at når folk tar seg en utdannelse, og får seg en jobb, så tenderer de til å stemme mer moderat/sosialistisk. Hvis du gjør spørreundersøkelser blant andre folk i samfunnsnyttige stillinger som krever litt utdannelse, så vil du finne omtrent det samme - 60/40 isteden for 50/50.

Å være journalist krever at man lytter til andre mennesker, og at man tilegner seg kunnskap. Dette er det nærmeste man kommer en vaksine mot "freppisme".

Hvordan tenker du å "fikse" dette "problemet"? Kvotere inn folk uten utdannelse, og uten evne til å lytte til et intervjuobjekt, til journalistjobbene?

Arne Geir Mehl

16.05.2017 kl.17:27

Jeg må si at jeg blir skremt når jeg ser utalesen til mange her og ikke minst hvem som har blitt RØDE på de siste årene. Ja media har påvikning å vi lar oss påvirke. Dette P.G.A vi bruker ikke tid på å finne ut ting for oss selv lenger. Å media er flinke på å skape blest om sakene. Det for meg er at de er dyktige i jobben sin det for oss til å sitte å hisse oss opp i sosiale medier. Så hvis vi som ikke er jorunalister kanskje prøve å se om saken har to sider å det kan jeg love dere at den har som regel det. Ellers så har jeg respekt for journalistene de gjør faktisk bare jobben sin å jo mer vi går på limpinnen jo bedre jobb gjør de

Tor Løken

16.05.2017 kl.18:09

På grunn av ensidig vinkling av nyheter og svært dårlig journalistikk, har jeg sagt opp Aftenposten. Jeg forholder meg nå kun til lokale nyheter ved hjelp av lokalavisa.

Veldig skuffet over norsk presse etikk som var bra en gang!!!

ACAB

16.05.2017 kl.18:18

Norsk media er gjennomkorrumpert. Forhåpentligvis får de sin lønn når folket snur seg mot folkefienden media er og gir dem det de er verdt. Skulle vært avliva for lenge siden hele gjengen.

Grid

16.05.2017 kl.19:13

Takk Sissener som tar oppgjør med fake media på den røde venstresiden.

Norsk media ble kuppet av AKP-ML der til og med Aftenposten fikk en AKP-redaktør. De bedriver selektiv kampanjejournalistikk og NRK er lisenskanal som versting. Når de har innført yrkesforbud mot journalister fra Frp og Høyre er det direkte farlig utvikling.

NRK har også en irriterende kjønnspolitisk agenda - der det SKAL bestandig presenteres jenter og kvinner før gutter og menn. Det virker som om det er diverse lukkede kvinnenettverk som har tatt styringen over redaksjonene.

Og allerede nå har NRK startet kampanjen for å få AP og Støre i regjering. Saueflokken blant velgerne lar seg helt sikkert lede inn i APs rekker - for de tilhører jo "de gode". Alt om APs og LOs korrupsjon og nepotisme forties i NRK.

Jan Bødtker

16.05.2017 kl.21:04

Sissener har fullstendig rett !

Som journalist siden 1968 og inn i pensjonisttilværelsen, kan jeg bare slutte meg til hvert eneste ord Jan Petter Sissener skriver ! Jeg har gjennom to 10-år erfart hvordan den "røde bevegelse" har satt dagsorden i de aller fleste saker. Selv jobbet jeg i mine 20 første år som journalist i en Høyre-avis, og var helt avhengig av pressestøtten for å overleve.

Tilslutt måtte avisen gå til skifteretten da kassen var tom, selv med et opplag som varierte mellom 10- og 13.000 eksemplarer seks dager i uken.

Men slik pressestøttene har utviklet seg, holder den liv i altfor mange aviser som egentlig ikke har livets rett. Det blir som med førerkortet - det er ingen menneskerett å ha "lappen". Og det er heller ikke en menneskerett å holde liv i aviser som ikke gavner samfunnet! Staten burde stille langt strengere krav til hvilke aviser som skal få støtte enn det som er tilfellet. Objektiviteten i norsk presse er i dag på et lavmål. Selv solide dagsaviser som Aftenposten og Bergens Tidende er blitt rødere og rødere de siste årene, men heldigvis har de ikke fått tak i de store summer pressestøtten utgjør.

Aksel

16.05.2017 kl.21:38

Hva tror du folk i finanssektoren stemmer Sissener? Hva med politifolk og offiserer? Tror det er ingen hemmelighet at førstnevnte i hvert fall er blåblå. Men kommer pengefolket til å være like åpne om sin tilhørighet? Neppe. Og politifolk, aldri.. Så de som styrer økonomien er overveiende sannsynlig ekstremt ubalansert fordelt politisk. Og politifolk er mest sannsynlig i samme kategorien. Den utøvende makten i landet vil selvfølgelig la seg farge i yrkesutøvelsen av sin politiske tilhørighet akkurat som du mener journalister gjør ikkesant? Og finansfolk gjelder det samme i mente. Men det er ikke en sak. Dels fordi de ikke er åpne om sin tilhørighet og dels fordi det er høyresiden som ikke takler de ikke er overrepresentert i alle maktapparat.

Helge Espeland

17.05.2017 kl.00:30

GODE SAMFUNN MÅ SKAPES - IKKE BARE FLYKTE.

Det er mange mennesker i verden som mener de har det vondt og vanskelig. Norge og Vest-Europa har ingen moralsk forpliktelse eller praktisk mulighet til å ta i mot alle. De må, som vi, selv LAGE/SKAPE gode samfunn i sine hjemland - og ikke bare flykte. Dette kan vi hjelpe dem med LOKALT, og er eneste realistiske og intelligente løsning. Dette til glede for ALLE. Å flykte er mest til glede for seg selv, samt man gjør det enklere for diktatorer å beholde sin makt.

Heller ikke her i Vest-Europa ble det skapt gode samfunn "helt av seg selv". Vi har utkjempet kriger, samt vi bekjenner oss til «OPPLYSNINGSTIDENS PRINSIPPER». Vitenskap, forskning, fornuft skal styre vårt samfunn. Relgionskritikk er PÅKREVD - dette er en helt FUNDAMENTAL bærebjelke. Det er IKKE 1500-2000 år gamle pergamenter eller et Imam-/presteskap som skal diktere våre liv.

Islam er IKKE en rase. Islam er en kultur/religion. Islam-kritikk er således IKKE rasisme. Å påstå noe annet skyldes uvitenhet, naiv sosialist-ekstremisme - er falske fakta. Kritikk av Islam er en absolutt nødvendighet, PÅBUDT relgions-/kultur-kritikk.

Naiv kritikkløs, dvs. IKKE-TENKENDE innføring av ukjente/fremmede kulturer til styring av Europa, kulturer som mange flykter fra - er galskap, idioti samt vestlig KULTURFORRÆDERI.

Alle kulturer er IKKE like gode - det er faktisk derfor folk flykter.

Naiv sosialist-ekstremisme (ideologi overstyrer fakta/forstanden) er svært farlig som vi ser, har påført Norge, krig, okkupasjon og 5 års diktatur tidligere. Er de i gang på nytt?

BLI EN KLOK, TENKENDE, KRITISK SAMFUNNSREALIST ? NÅ - det er helt nødvendig. På et tidspunkt kan det, som tidligere (1940), faktisk være for sent.

Per Berntsen

17.05.2017 kl.07:40

Trist at JPS som har snyltet seg frem i velferdssamfunnet skapt av de farlige røde har blitt så redd på sine gamle dager. Han mener vel at pengene sine er tryggest med Siw, så da benytter man enhver anledning til å holde Arbeiderpartiet borte, for de kunne jo finne på å benytte oljeformuen vår til noe annet enn å berike JPS og hans likesinnede.

Daniel

17.05.2017 kl.12:28

Det er et massivt flertall av journalister som stemmer sosialistisk. Og for å si det enkelt, dette kommer frem i dekningen.

Dette går på en rekke faktorer. Hva slags saker som blir formidlet. I stor grad de blir formidlet. Hvordan saker blir vinklet, vektlagt. I tillegg så har man faktorer som formuleringer, bildebruk, stemmebruk, kommentarer, "eksperter"

For å vise en stor forskjell. Hvis f.eks Støre vil formidle et eller annet, med dertil obligatorisk spin, så vil disse spyttslikkere, mikrofonstativ videreformidle det ukritisk. Derimot hvis f.eks Listhaug formidler noe, så handler det ikke bare om at pressen stiller kritiske spørsmål som det er forventet, men siden journalister så til de grader hater Listhaug, så vil de forsøke å diskreditere henne, bl. a ved å tillegge henne meninger hun ikke har, eller ondskapsfullt misforstår hennes uttalelser. Eller hvis hun kommer med uheldig formulert bisetning som i det store og hele er ubetydelig, så vil naturligvis journalistene se sitt snitt for å overse alt det andre for å hype denne ubetydelige bisetningen for alt det er verdt.

En annen måte hvor slagsiden skinner igjennom er på noe av det av mest grunnleggende i journalistikk, nemlig det at hvis noen påstår noe om andre, så er det vedkommende som påstår som skal gi tilfredstillende ryggdekning for sine påstander, det er IKKE den som får påstander i fleisen som skal forsvare seg mot påstander. Men her avslører de røde journalister hvilke uredelige, inkonsekvente berme de er. For Støre har selvfølgelig frie tøyler å påstå hva f som helst om meningsmotstandere. Hos den røde bermen av journalister, så vil det bli videreformidlet som ubestridt sannhet, og det er den som får påstander i fleisen som må forsvare seg. Derimot hvis det blir påstått noe fra ikke-sosialistisk hold mot venstresiden, da er det f meg ikke måte på hvordan røde journalister vil plukke påstander fra hverandre.

Min personlige oppfatning er at røde journalister både fortjener å få høre hån og at de er forhatt, men faktisk få merke hån og at de er forhatt. Naturligvis innenfor demokratiets spilleregler. For husk på følgende. Røde journalister flest er kjent for å være særdeles uredelig En slags samfunnskriminelle elementer om man vil. Og siden det er 17 mai. Røde journalister er i snitt dedikerte fiender av Norge slik man kjenner det. Røde journalister vil lukke øyne for importere voldtektsforbrytere, så lenge det kan føre Norge til dette multikulti utopia.

Åge Fred Gram.

17.05.2017 kl.18:21

Det er rart at 0,75 prosent i Pensjonoppgjøret blir fokusert på,men at 5 prosent av grunnbeløpet ikke blir nevnt og at minste fradraget som øker med 6700 ikke blir nevnt.Det er tross alt større beløp og -0,75 prosent ble Vetatt under De rødgrønne som er de som kritiserer dette mest.Jeg mistenker avisa har en agenda.

atb

17.05.2017 kl.18:32

Fri og uavhengighet, hva betyr det? Fri fra hva og uavhengig i forhold til hva?

Den opprinnelige ideen var vel da knyttet til tanker rundt dette med maktfordeling. At pressen ble sett på som en slags forlengelse av denne politiske ideene, slik at formuleringen om "frihet og uavhengighet" ble til som en tanke om at pressen skulle være fri og uavhengig av den lovgivende, dømmende og utøvende politiske makten - etter at man hadde gjort slutt på det gamle privilegiesamfunnet, der folket var delt inn i stender, eller samfunnsklasser (adel, geistlighet, tredjestanden).

Men så har vel så denne ideen blitt farget av Marx vri på den opprinnelige liberalistiske klasseteorien, ved at det ikke bare er adelen og geistligheten man kunne klare seg uten, men også jord- og eiendomsbesittere, kapitalister, bank- og finansfolk, næringsdrivende og entreprenører (grundere). Ja, at denne kapitalistiske samfunnsklassen i virkeligheten var en gjeng parasitter, som levde av å utnytte og utbytte arbeiderklassen og leve av fruktene av arbeiderklassens arbeid.

Og ut fra det er det da ikke nå lenger den lovgivende, utøvende og dømmende politiske makten som pressen skal være fri og uavhengig av, men kapitalistene.

Og det er jo en tankegang som ikke hadde kunnet vinne fram uten at det var et korn av sannhet i det. Altså hvis for eksempel NRK fikk alle pengene sine fra en sponsor, og denne ene sponsoren for eksempel var den største kapitaleieren i Norge (som vel i dag er staten for ikke å si den såkalte "arbeiderbevegelsen" som i dag mer er å regne for et konsern som har vært inne i all mulig slags forretningsvirksomhet, ikke minst presse samt kringkasting og "nærkringkasting").

Men hvis da NRK var énsponsa, og fikk alle pengene sine fra en og samme sponsor, så ville selvfølgelig NRK ikke ha vært uhildet i sin journalistikk og nyhets-rapportering om denne ene sponsoren sin.

La oss si for eksempel Coca Cola, etter å ha gjennomført store oppkjøp i norsk næringsliv, var blitt den største kapitaleieren i Norge. Og så også kjøpte NRK, og stod for all finansiering av NRK, og Coca Cola gjennom mange år hadde plassert sine folk inn i ledelsen over alt i NRK, og disse så hadde ansatt Coca Cola-vennlige journalister og redaktører. Da ville jo NRK i virkeligheten ha være en del av Coca Cola. Og NRK som institusjon ville da ha økonomiske egeninteresser i hvordan Coca Cola ble dekket i media. NRK ville ikke være fri og uavhengig av Coca Cola. Alt NRK hadde av nyheter om dette selskapet ville da vært underbestemt av NRKs økonomiske interesser i det.

Og det er akkurat sånn det er i Norge i forholdet NRK og Stortinget. NRK har i virkeligheten bare n sponsor, nemlig Stortinget. For selv om det formelt er TV-eierne som betaler lisensen, så er det i virkeligheten Stortinget som har privilegert NRK med denne beskatningen, og det er i virkeligheten Stortinget som hvert år fastsetter lisensens størrelse. Og det er Stortinget som også gir NRK dets øvrige fordeler og privilegier, ved siden av NRKs monopol på inntektene fra lisensavgiften. Som da NRK fikk konsesjon på Førde i fire kanaler, mens politikerne gjorde alt de kunne for å kupere og holde andre nede, for å beskytte NRK mot konkurranse.

Så dermed er NRK instituert som en del av statsmakten, med økonomisk interesse av å påvirke folket til å sette sammen stortinget på en sånn måte at NRKs fordeler og privilegier opprettholdes. Så mens NRK i virkeligheten er den minst frie og uavhengige medie-institusjon i Norge. Så er folket i dag så opplært i å tenke ut fra sosialismens klasseteori, at folk flest og NRK selv, opplever det som om NRK er den frieste og meste uavhengige pressen vi har. Til tross for at NRK så å si har sine eksistensielle økonomiske egeninteresser i at folket stemmer på en sånn måte, har de politiske og ideologiske forestillinger, at status quo opprettholdes. At de partiene og den ideologien som NRK bygger sine privilegier og fordeler på, at disse partiene og denne ideologen opprettholder sin makt.

OleG

17.05.2017 kl.23:38

Godt innlegg og gode kommentarar!

Etter Aftenposten droppa kommentarfeltet, vart avisa uinteressant. Sjølv utestengt etter kritikk av synsarane Eilertsen og Stanghelle.

Tidlegare tillitsvalgt for journalistane i Nrk; Eva Bratholm svara slik etter ho vart konfrontert med den politiske skeivvinkling blant journalistane i Nrk:

"Så bra!"

Pressa vår er eit demokratisk problem. Forskarane er også i politisk utakt. Frå før av har me sett historikarane sine evner til å formidla for eksempel krigshistorien.

Det heile er toppa av byråkratar som brukar Ap sine sosialøkonomar som sanningsbevis for sine konklusjonar.

Eksempel: Korleis kunne Finansdepartementet sine sosialøkonomar koma til at fjerning av formuesskatten hadde nesten ingen effekt på investeringar?

Jau, fordi Ap sine fordelingsøkonomar ved Handelsskulen i Bergen hevda at me har - i det store og heile - eit perfekt fungerande kapitalmarked i Norge.

Det kunne dei ha hevda overfor norske småbedriftseigarar! For eksempel nokon av dei 5.900 som i finanskriseåret 2009 fekk ilagt heile årsoverskotet i sine verksemder i form av formuesskatt.

(Tabell 6.3)

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/169879/Sakkestad_og_Skarsgaard_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Etterpå var Nrk m.fl. ukritisk mikrofonstativ for Ap sin Professor Møens studentar: "Formuesskatten er ikkje problem for næringslivet!"

Omfang: Kvar tredje småbedriftseigar som fekk ilagt formuesskatt fekk annektert heile årsoverskotet! Det var som å konkludera at for småbedriftar, som er langt unna å oppnå banklån, så var ikkje kapital ein viktig innsatsfaktor!

Dermed kunne Ap med godt samvit og belegg i "forskning" annektera 1,8 milliardar kroner frå småbedriftseigarane! Kapital som verksemdene kunne ha nytta til produkt- og markedsutvikling. Kapital Ap annekterte for å investera i for eksempel mageplasket på Mongstad etc.

Litt av problemet er at byråkratane har ingen erfaring frå næringslivet. I berekning av effekten av redusert formuesskatt, tok dei berre med investeringar i realkapital. Verken investering i produktutviklaren eller salgsavdelinga vart innrekna i effekten av redusert formuesskatt. Berre kjøpet av PC'en eller selgjaren sine fysiske investeringar. Noko heller ikkje Menon sine folk rekna inn. I tillegg oversåg dei at småbedriftane genererar betydeleg større avkastning enn storbedriftane.

Med andre ord: Skivebom med vedvarande feilkonklusjonar frå sosialistane si side. Ukritiske media kunne ha spurt: Når redusert selskapsskatt hadde så stor effekt på investeringar, kvifor skulle redusert formuesskatt betraktast nærmast som pengar ut av økonomisk sirkulasjon?

Problemet var at Ap hadde behov for å knyta redusert formuesskatt opp mot 'dei rike'. Skapa eit fiendebilete. Som om det ikkje var dei rike som fekk fordelen av redusert selskapsskatt. Eller var det 'folk flest' som eig norske bedriftar og står for investeringane?

Cecilie_M

18.05.2017 kl.12:39

Den gravende etterrettelige journalismen er "død". Det er jo videns kjent at pressen er kjøpt og betalt ofte av den etablerte (politiske) elite og da blir som en forlengende arm for deres meninger. Man ser også konsekvensene ved dette når dagspressens (MSM) tidligere lesere nå prøver og finne fakta andre steder en fra msm og utvidet bruk av sosiale medier blandt folk for og spre det de "tror er fakta". Så og bruke navnet den fjerde statsmakt om main stream media og pressen blir feil, nå er de bare en formidlingskanal for den etablerte elite! Hva de synes og står får og hva de mener folket/leserne skal tro er fakta.

Bønna Roffe

18.05.2017 kl.13:34

Rektig, Aksel! Det gå'kke an å tvila på at snuten er blåblå. Åssen ellers kan det ha seg at dem går tel kamp mot vårs fredelige Blitzera, istedenfor å joina vårs og bli med på demmonstrasjona og steinkastinga tel støtte for dem gode saka som ekksempelvis Fri Palle-Stina? Ja, syns dem det er rektig at dem blåblå ska holda 'a innesperra i fengschel for å snekra palla når 'a har sitti der sia 1967 eller hva det nå var dem sa? Når dem istedet burde ha sleppi 'a fri for å drekka øll med vårs? Detta burde pressa 'å værra flinkare tel å ta opp, ja om dem vil værra så blodrøde som dem hevder sjæl.

Antifrepp

19.05.2017 kl.09:56

Heller den pressen vi har i dag, de fleste klarer å forholde seg kritisk til, enn blåsvart propaganda og vinklingene til de som betaler mest.

Skriv en ny kommentar

hits