Politisk selvmord: MDG har tapt valget allerede

Normale velgere kommer ikke til å stemme på Rasmus Hansson og Une Bastholm til høsten. Fordi, det er kun noen få grønne fanatikere som kan stemme på et parti som skal stenge hele norsk oljevirksomhet om 15 år, og halvparten allerede innen tre år.
Jeg tipper partiledelsen i Miljøpartiet de Grønne opplever helgens landsmøte på Lillehammer som en grusom øvelse i hvordan et parti kan vedta seg selv til et katastrofevalg. Ledelsen kjempet med nebb og klør mot forslaget om at våre oljekraner skal skrus igjen om 15 år, men den tapte så det suste.

Miljøprinsessa 
Anført av Oslos miljøbyråd Lan Marie Berg som fra talerstolen sa at «klimaet tåler ikke mer norsk olje» ble forslaget vedtatt med stormende jubel. Tror hun verden vil produsere mindre olje om Norge slutter? Forskere mener at prisen på olje vil gå opp, og andre felt som er mer forurensende, som oljesand etc, plutselig vil bli lønnsomme. Berg som for lengst har bevist at hun vil bringe Oslo tilbake til tidsalderen før bilen kom til Norge, det vil si 1910, står altså i spissen for et nasjonalt vedtak som vil ruinere landet vårt. Ingen velgere med normalt gangsyn kommer til å omkranse en sykelig ide som vil rasere velferdsstaten, skape massearbeidsledighet og enorm sosial uro.
Vedtaket er faktisk så virkelighetsfjernt at det lett kan føre til at dagens 2 prosents oppslutning blir mer enn halvert, hvis MDG-velgerne tar inn over seg de svært dystre konsekvensene av de grønnes politikk.
Bygger Norge
Oljen vår er selve fundamentet i norsk økonomi. Inntektene svinger selvfølgelig i takt med oljeprisen, men i fjor tikket det inn 128 milliarder kroner til helse, velferd, veier og skoler. Øker oljeprisen, noe den kommer til å gjøre, strømmer det nye milliarder inn i statskassen. I 2017 finansieres om lag hver syvende krone som brukes i stat og kommuner av midler fra oljefondet. Samtidig er oljenæringen en gigantisk arbeidsplass for 200.000 nordmenn. Dette vil MDG altså ødelegge. En tommelfingerregel sier at en industriarbeidsplass skaper 1-2 støttearbeidsplasser.

Grønn fantasi
Så hva skal vi leve av hvis MDG får skrudd igjen kranene? Dette spørsmålet kommer pressen og velgerne til å stille partileder Rasmus Hansson gang på gang helt frem til valgdagen 14. september.
Det fine er at MDGs ledelse allerede har svart på dette på sin egen hjemmeside. En nærmere kikk på svaret er skremmende i sitt fravær av bærekraftige løsninger. Svaret starter med følgende setning som avslører den økonomiske galskap:
- Vi har ikke alle svarene.
Dette fremstår som det ypperste innen uansvarlig økonomisk politikk. Det er nesten ikke til å tro at det kan være mulig å fjerne Norges viktigste næring, uten å kunne gi samtlige svar på hva vi da skal leve av. Men i MDGs verden går dette altså an.

Kloke hoder?
Neste høydepunkt fra MDG:
- Vi mener det viktigste er at vi får til en «myk landing» for oljenæringa slik at vi kan frigjøre kloke hoder og økonomiske ressurser til å bygge opp et bærekraftig næringsliv.
Altså, MDG mener at  oljenæringen beslaglegger flinke folk og kapital som gjør det vanskelig for andre næringer å etablere seg i Norge. Nesten fristene å skrive at dette blir det samme som å skjære av seg et friskt bein, fordi friske bein hindrer stor vekst innenfor protese-industrien.

Strør om seg med skattepenger
Skulle MDG mot alle solemerker få makt i høstens valg og oppnå drømmen om å bli Norges viktigste vippeparti skal Hansson sørge for å få gjennomført det tredje elementet i «dette skal vi leve av uten olje»:
- Samtidig må politikerne ta kraftige grep for å gjøre det lettere å starte nye bedrifter, og samtidig sørge for at grønne og bærekraftige bedrifter får et fortrinn.

Så oppsummert, vi skal alle om 15 år leve av kloke, arbeidsledige oljearbeidere og grønne bedrifter som ennå ikke finnes. Jeg nekter å tro at vi nordmenn blir med på en slik fanatisk politisk fantasi.

Godt valg.

(Denne bloggen er lest av 85.000 unike per 29. juni)

Les mer om konsekvensene av MDGs oljepolitikk i Teknisk Ukeblad fra 2015:
https://www.tu.no/artikler/slik-kan-olje-norge-bli-hvis-de-gronne-far-bestemme/275676

Paul Chaffeys blogg om olje fra 2015:
https://paulchaffey.blogspot.no/2015/10/hva-koster-det-stenge-oljekranen.html

 

 

126 kommentarer

Leif

21.05.2017 kl.11:12

For ikke å snakke om hvilke katastrofale helsemessige følger dårligere levestandard vil gi. Da er det rett tilbake til både pest og kolera!

21.05.2017 kl.11:14

Veldig bra. Det pussige i Norge er at mange ikke forstår hvor inntektene oppstår i samfunnet. Mange tror at verdiskapende arbeid er å klippe håret til hverandre, samt at skatter og avgifter kan økes. Kansje sosialøkonomi burde være pensum på ungdomskolen.

Tore Andersen

21.05.2017 kl.11:19

Dessverre finnes det mange "idealister" i Norge som lar seg forføre av dette tøvet. Sannheten er at de færreste setter seg inn i konsekvensen av den politikken partiene fremmer. Se på SPs økte tilslutning. Hvor mange journalister spør om økonomien i deres "mer til alle" politikk? Derfor er jeg ikke like stor optimist som Sissener.

Frank

21.05.2017 kl.11:20

- MDG skal ta bort 200.000 arbeidsplasser.

- Arbeiderpartiet messer om "Arbeid til alle"

Dette er POPCORN politikk!

Per

21.05.2017 kl.11:25

MDG milgjø partiet de gale

michael hjorth

21.05.2017 kl.11:26

Godt skrevet. Norge slipper ut 0,3% CO2. Ut fra disse utslippene kommer 10 % fra bilene. USA og Kina slipper ut ca. 40 % tilsammen.

Dvs. dersom Norge ikke slipper ut noe CO2 sparer vi miljøet 0,3 %! Hvorfor kommer ikke disse tallene fram i debatten om Norge og utslipp? Det er noen parti som aldri må få makt i Norge, hele velferds sammfunnet vil da bli ødelagt. Forresten eksisterer Norge også utenfor OslO!

21.05.2017 kl.11:30

Det er i prinsippet fint med et grønt parti, men sol du veldig fint påpeker så er ikke dette partiet grønt, men fanatisk, uten rot i virkeligheten. De ønsker en miljøvennlig politikk, men fremmer forslag som er direkte miljøskadelige. De er anti-intellektuelle, naive og rett og slett farlige for miljøet og velferden i deres uopplyste fanatiske synspunkter. La oss håpe dette partiet går under, for verdens skyld.

Kim Zimmer

21.05.2017 kl.11:33

Sissener sludrer og tøver som vanlig. Tidsplanen for planmessig avvikling av petroleumsnæringen er den samme som MDG har hevdet hele tiden, og som historien de siste årene har vist er nødvendig og riktig. !0- 15.000 nye grønne arbeidsplasser i året de neste årene er vist godt i det nye MDG-programmet. Og hvor i all verden fikk Sissener det fra at halve petroleumsnæringen skal avvikles i.l.a 3 år. Slutt med sludderet Sissener. Du er jo egentlig en rasjonell økonomi.

Spiff

21.05.2017 kl.11:42

"Tror hun verden vil produsere mindre olje om Norge slutter?"

Forskningen støtter MDG i at redusert oljeproduksjon er det viktigste klimatiltaket Norge kan gjøre. Men Sissener har vel aldri vært interessert i miljøtiltak, så det er ikke overraskende at han er kunnskapsløs på dette området.

bjørn bråthen

21.05.2017 kl.11:43

MGD har aldri hatt bakkekontakt og 200 000 nye grønne arbeidsplasser ?? De klarer ikke engang være konkret på dette. Hva slags jobber og hvor ??

MDG vil ha 6 timers arbeidsdag og redusert lønn samtidig som de vil øke skatter og avgifter. Deres politikk henger ikke i hop.

TAP

21.05.2017 kl.11:47

Det verste er at hele miljøprogrammet er basert på en løgn om at økt CO2 i atmosfæren fører til økt global oppvarming og katastrofale miljøproblem.

Bonna Voss

21.05.2017 kl.11:47

Ja jeg håper inderlig at MDG har tapt valget allerede. De må ALDRI komme i noen som helst maktposisjon. Da fører de Norge rett inn i steinalderstadiet. De er jo en hån av norsk status, kultur og fremtidige muligheter.

Arild Sømo

21.05.2017 kl.11:48

Jeg tvang meg selv til å se deler av årsmøtet til Mdg.

Ble i godt humør jeg,av det.

Bedre avskjeds-søknad har vel knapt noen gang hvert levert.

Jan Johansen

21.05.2017 kl.11:51

Utmerket Sissener som vanlig. Dette er den samme venstresiden/ fordekte kommunismen i ny drakt, som skal drepe det økonomiske/ kaptalistiske system, som betaler deres lønninger også. De skulle redde arbeideren/ proletaren, og alt de kan vise til er despoti, folkemord og økonomisk ruin, der de fikk all makt. La oss hedre den norske velgeren for å holde dem nede. Og at AP aldri tok skrittet ut.

Og etter Berlinmurens fall, dukket disse ektremistene opp å skulle redde miljøet, også DDR fansen i SV.

Vidar

21.05.2017 kl.11:53

Jeg synes det er bra at vi har noen alternative partier - som napper litt i agendaen til de store partiene. Selv om jeg er totale uenig i både MDG og Rødt, så har de noen ganger gode poenger, og viktige "tenk deg om" en gang til innspill. Men det å komme med så ekstreme forslag gir dem liten mulighet til å få til noe som helst - og det er muligens like bra...

21.05.2017 kl.11:53

Men dere skal fortsatt leve av å klippe hverandre. Bli voksen!

Svein Olav Lund

21.05.2017 kl.12:07

Rasmus Hansson sa på årsmøtet at MDG skulle redde verden. Så flott. Kanskje MDG kunne starte med sitt store prosjekt i Sør Sudan eller i Nord Korea. Begge stedene kunne trenge en Rasmus Hansson med sterk tro på egen styrke.

Christian Vik

21.05.2017 kl.12:11

Vi som følger litte granne men vet hva De Grønne i Tyskland står for, det er der den norske avleggeren har sitt utgangspunkt. Dette er ekstremister og slike folks meninger pleier ikke vanligvis å falle i god jord. Bare se på hvordan de skalter og valter i Oslo!Ignorer dem er mitt råd.

Helge

21.05.2017 kl.12:17

De Grønne virker helt ute av takt med virkeligheten. Men forslaget her om sosialøkonomi som pensum i ungdomsskolen? Det kaller det vel for tiden "samfunnsøkonomi" , men er de noen som ikke aner noe om fremtiden, er det vel økonomer. "Nå kommer boligkrashet.." har de sagt i 15 år, "slutt på boligfesten" (hvilken fest? For hvem?). En ting er at De Grønne er gale, men for all del; ikke fall i den motsatte grøfta og tro på økonomer, de er kvasi-vitenskapens fanebærere.

21.05.2017 kl.12:18

Skandale om dem skal rasere mere av Oslo by Man bor på landetkolektiv kan man se etter 1 buss på morran Retur på ettermiddagen Nei legg døtt MDG

Stemmefiskene

21.05.2017 kl.12:19

...mange som stemmer som de røyker; grønt...

...får håpe det ikke sitter så mange inni tåkeheimen der...det kan fort bli en bad-trip for oss alle...

Audun

21.05.2017 kl.12:23

Legg også til at Rasmus Hansson de facto ikke vet hva verdiskapning er. Så får man en fin cocktail!

Anton

21.05.2017 kl.12:24

I tillegg skal MDG innføre kortere arbeidstid, og ingen lønnsvekst. "Lønnstillegg" skal tas ut i form av mer fritid. Med en inflasjon på la oss si 3 % betyr det at nordmenns kjøpekraft blir tilsvarende redusert hvert år.

Og inflasjonen stopper ikke opp. Utenlandske varer blir da tilsvarende dyrere for hvert år, og kjøpekraften i Norge tilsvarende forverret..

Hvordan skal da boligeiere betjene sine lån?

Hvordan skal arbeidstakere få råd til nødvendige (og etterhvert vanvittig dyre) importvarer?

Dette regnestykket går rett og slett ikke opp, og vil forandre norsk økonomi til gammelkommunistisk standard.

Stein Ankerssletta

21.05.2017 kl.12:29

Finnes det et kurs som heter; "Det muliges kunst?" Send hele MDG dit !

Sturla Molden

21.05.2017 kl.12:40

MDGs politikk vil ikke gjøre oss "grønne". Den vil gjøre oss fattige. De vil stenge petroleumsindustrien, havbruket og fiskeriene, våre viktigste eksportnæringer. De vil legge strenge restriksjoner og miljøavgifter på annen industri. De vil hindre samferdsel, blant annet ved å forby personbiler og stanse bygging og vedlikehold av veier. Det blir hest og kjerre eller sykkel som i Maos Kina. På den måten skal vi verken få transportert personer eller varer. Næringslivet vil bli sakte kvalt. De har til og med foreslått at landbruket skal legges om til dyrking av hamp. Vi skal altså bli et u-land befolket av hasjbønder. Men det mest absurde med MDGs politikk er at den er direkte miljøskadelig. Miljøvern er en luksusvare. Hvis vi blir fattige har vi ikke råd til å ta vare på miljøet. MDG burde se nøye på det gode miljøvernet i verdens utviklingsland, og spørre seg om det er en slik framtidsvisjon de har for Norge.

Jack Klepsvik

21.05.2017 kl.12:41

Det som er skremmende at MDG fikk 8,1% av stemmende ved kommunevalget i Oslo. Dette er ca.25000 som mente dette er god politikk.....

Oskar

21.05.2017 kl.12:42

Det som kanskje er en utfordring for oss alle,er at de som stemmer på MDG er en generasjon som aldri har følt på kroppen hvordan det kan være å ikke ha tilgang til hverken mat, transport, skole, helsetilbud, arbeid, et trygt hjem å komme tilbake til. De tar det før gitt at dette uansett vil være tilgjengelig. Jeg vet ikke hvordan det er mulig å tenke så til de grader utenfor all praktisk hverdag, men her har nok foreldrene en god del av skylden.

Jimmy Tingnes

21.05.2017 kl.12:46

Det mest interresanne er jo at alle disse kne hønsene som skal stenge Norsk oljeindustri er avhengig av penegene de bidrar med....hvor er logikken? MDG skal erstatte 200.000 arbeidsplasser i oljesektoren? med hva da????? eventyrere og folk som stemmer på MDG burde vært lagt inn på sinnsykhus.

ståle

21.05.2017 kl.12:51

Nå er vel Sissener også en av de som idiotisk nok mener at storparten av verdiskapning og eksportinntekter, kommer fra østlandsområdet..

Og når i tillegg SSB lager søppel-statistikker som tilsier at østlandsområdet har størst verdiskapning, så skjønner jeg godt MDGs oppfatning om at vi ikke har behov for verken olje, oppdrett eller fisk..

Bjørn-Erik

21.05.2017 kl.12:51

La oss see... ...Neste plan for Miljøskadede De Gale:

Endre alle boliger og leiligheter i Oslo om til kollektiver. Bor det ikke minimum 2 personer pr. rom blir det luksusavgift på 2000 i måneden til den ene der bor der.

...Kommer nok, skal du se.

TheElder

21.05.2017 kl.12:57

6-timers arbeidsdag, i en tidsalder der pensjonen ikke strekker til og folk må stå i jobb til? 100 år kanskje? På den andre siden, dersom man bidrar mindre når man er i jobb så blir det mindre effekt av å utradere arbeidsplassene...

Hva med å foreslå 50 dobling av avgift på engangsgriller for å se om folket på Løkka tar et krafttak selv også?

21.05.2017 kl.13:02

Slik er det når en skal ha ungdommer uten livserfaring til politikkere. Dei fleste er offentlige ansatte eller studenter. Hvem jobber i oljenæringa og industrien som stemmer Miljøpartiet?

Sjøsenior

21.05.2017 kl.13:09

Politikken til MDG er like virkelighetsfjern og farlig for befolkningen som den politikken Pohl Pot prøvde å innføre i Kambodsja for ikke så alt for lenge siden.

Ole K

21.05.2017 kl.13:11

MDGs politikk er som å ha popcorn i den varme brunsausen;det blir bare gris og bråk etter et slikt stunt !

Hvem i all verden er det som stemmer på et parti som driver med fjortis politikk;flere flyktninger på Nav,del ut trygder til alle som kommer til Norge,bort med alle bilene,la veiene seile sin egen sjø !

MDG er som en 14 åring som tror de vet alt; og tramper i gulvet til de som har bygget opp dette landet !

Thomas Vestskogen

21.05.2017 kl.13:17

Når var park oil?

Frode

21.05.2017 kl.13:19

Lan Marie Berg forstår ikke at Norge er et sandkorn global målestokk. Hvordan kan Norge være konkurransedyktig når hele det politiske Norge vil Blokkere hele landet med 1000 bomringer. Det er billigere å fly til Amerika en å kjøre fra Kristiansand til Tronheim. skal du drive butikk å sende noe i posten så er nettoen vekk. Men yrkespolitikkere driver ikke butikk så de forstår ikke hva jeg sier. Gjennomsnittelig inntekt er 500 000,- Grunnen til at den er så høy er at 1000 000 personer jobber i det offentlige. Lønnsledere de lux.

Thomas Vestskogen

21.05.2017 kl.13:20

Peaket den ved 50$ eller på 1990-tallet ett sted strøm tatt i betraktning å hvor lenge lurer de oss da det er vi som betaler overlast!?

Gaunil

21.05.2017 kl.13:21

Der tror jeg Sissner tar feil. Jeg håper han ikke gjør det.

Det er skremmende hvor mange mennesker som klamrer seg blindt til ideologier uten å sammenstille hele bildet.

Vi har allerede fått et nytt ensporet parti - helsepartiet. Dette er også et parti som fronter blindt på en enkeltsak i likhet med miljøpartiet.

Så har vi ideologene på venstresiden - AP,SP, SV og Rødt som skal felle regjeringen uten at de har egne løsninger som velgerne kan vurdere. Å feller sittende regjering er hovedsaken i nevnte partier. De vinner frem på enkeltsaker som f.ex. Ulvesaken og slagord som "mest til de rike" m.m. Media er flinke i å tilpasse sine nyheter til akkurat dette.

Norsk politikk blir etter hvert så fragmentert at det blir umulig å stable en styringsdyktig regjering på beina.

Helge

21.05.2017 kl.13:25

Dagens spørsmål er:

Finnes det noen bedrifter i Norge som er skapt av personer fra MDG eller SV? Jeg snakker da selvsagt ikke om organisasjoner eller foreninger som lever av offentlig støtte, men bedrifter som må leve av det de måtte produsere.

Hele Norge er bygget opp rundt gründere som hadde en ide, som satset og som skapte produkter, innovasjon, arbeidsplasser og skatteinntekter for landet, og som nå kanskje er en hjørnesteinsbedrift i sitt lokalsamfunn. Jeg tror at det ikke finnes en eneste arbeidsplass i landet skapt av personer fra MDG, SV og fra Rødt. Disse partier og personer vil at alle "vi andre" skal skape arbeidsplasser, gjerne av typen "grønne" som de kan skattlegge hardt slik at de kan forsyne seg av andres penger slik de alltid har gjort. Kan noen gi meg svar og eksempler på slike bedrifter og etableringer jeg etterlyser?

Nils Petter Wathne

21.05.2017 kl.13:29

Tragisk å se hvor dumme folk Norge har fostret.

Jon Harald

21.05.2017 kl.13:30

Normale folk skyr dette partiet som pesten. MDG er kun for fanatiske miljøfreaker, barnløse, bor i Oslo sentrum, trenger ikke bil, har få venner og som røyker det samme som ledelsen i MGD

Kyrre

21.05.2017 kl.13:32

Skulle tro Sverige ikke har jobber eller velferdsstat med slike tanker... Hvordan greier Danmark og Finland seg uten olje? Oljejobber har og vil forsvinne med eller uten styrt avvikling. Det gjelder å ikke gjøre nye kostbare investeringer som vil koste oss dyrt på alle måter

Brynmor Evans

21.05.2017 kl.13:33

Rosabloggeren Sissener har en påstand om at partiledelsen kjempet imot. Dette er blank løgn. For oss som er delegater under landsmøtet til MDG så viser dette at bloggeren skriver hva som helst av fiksjon for å få klikk. Ja ja ... har man ikke noe vettuge fakta så får vel man bare lyve seg til en påstand.

Jan Petter Sissener

21.05.2017 kl.13:59

Brynmor Evans: http://www.aftenposten.no/norge/politikk/Partileledelsen-tapte-Miljopartiet-vil-stanse-oljeproduksjonen-fra-norsk-sokkel-den-2-oktober-2032-621547b.html

Tore

21.05.2017 kl.13:35

Trist med organisasjoner som hisser hverandre opp

i hallelulja-modus. Da dukker det alltid opp kollektive manifestavgjørelser som ingen fornuft kan håndtere.

Meg

21.05.2017 kl.13:56

Interessant hvordan spesielt høyrepopulistene er opptatt av at de små partiene får få stemmer. Det er vel fordi det ses på som veldig sannsynlig å havne i samme kategori.

Pål

21.05.2017 kl.13:59

Men dere - hva med de landene som ikke har vunnet i gull-lotto (aka: funnet olje), de klarer seg jo rimelig greit de også. Så la oss bruke de neste 15-30 årene på å bli kvitt oljeavhengigheten(som vi vet et drepen på klimaet) og skape vekst i de andre næringene som kan gi landet inntekter.

21.05.2017 kl.14:00

En blogger som kjemper for kapitalen og status quo.

egil olsen

21.05.2017 kl.14:04

La nå MDG ødelegge Oslo som de har startet på og så vil vi ikke ha mer med dem å gjøre. Håper de blir radert ut.

Knut

21.05.2017 kl.14:06

Hva er det disse noldustene tenker på. barna i barnehagen ler av dette

Lovelle

21.05.2017 kl.14:11

Jeg syns det er morsomt at han skriver en hel artikkel bare for å rakke ned på partiet han misliker... Jeg ser at deres prioriteringer er penger og penger, men hva sier det om dere egentlig? Det som er enda morsommere er hvordan dere "fører" saken deres, ved å angripe/mobbe/trakassere mennesker med deres "prøverforhardtåværemorsomme" kommentarer. Sannheten? Det vet ikke dere siden dere er så opptatt av dere selv.

aaa

21.05.2017 kl.14:26

Dette er et parti som ønsker seg kommunisme dvs Nord Korea. Kun buss og sykel tillat.

Dipper

21.05.2017 kl.14:29

Sissener, det er bra vi har deg som blogger. Jeg kan ikke annet enn si meg fullstendig enig i dine synspunkter. Jeg hørte et intervju med Une Bastholm i forkant av deres møte. Hun ville senke sperregrensen til 2% for at små partier kunne ha sjanser for å komme inn på Tinget, og at stemmerettgrensen til Stortingsvalg skulle senkes til 16 år! Dessuten hadde vi det så godt og med så mye penger her i landet at vi burde hjelpe alle fattige i verden og ta i mot alle som har behov for et bedre liv.

jeg lurer på hva disse grønne fanatikerne har fått i seg av "grønne produkter", som kan legge ha slike visjoner og ikke minst planer for å drepe landets viktigste næring og inntektskilde.

asbjøen

21.05.2017 kl.14:35

Kan vi få en oversikt over hvem som forurenser og hvor mye i prosent av det totale utslippet av forurensing i norge

Alle grupper må bidra også bøndene-det er merkelig at bøndene får subsidiering for å forurense,,,,

Tore B

21.05.2017 kl.14:35

MDG står for komplett galskap. Dette er partiet for hodeløse, naive tenåringer i alle aldre. Det minner om religiøst hysteri fra middelalderen, litt som det tragiske barnekorstoget. Heldigvis er neppe mer enn et par prosent av velgerne hjernedøde nok til å stemme på dette såkalte partiet.

kris

21.05.2017 kl.14:40

Forstår ikke at Sissener gidder å kommentere denne gjengen.

De er jo totalt hinsides fjerne.

Er like fjernt som AKP-Ml var i hine hårde dage.

Men barn har vel alltid likt å leke uvirkelige leker....

Steinar Gjertsen

21.05.2017 kl.14:40

En forutsetning for reduserte utslipp er at politikken legges opp for å redusere forbruk som forurenser.

Om dette i neste omgang påvirker eksempelvis fossil energi er dette konsekvenser produsentene må vurdere. Men å forbi produksjonen i Norge er tull, på kort sikt vil det kun påvirke prisnivået for olje og gas, kvantumet vil bli produsert i andre land.

IvarE

21.05.2017 kl.14:42

Vi kan jo håpe!

Men jeg er stygt redd det er alt for mange "frelste" idealister her i landet som forstår skrekkelig lite av både økonomi, verdiskapning og logikk, og ikke minst hvordan samfunnet faktisk henger sammen.

Minner ikke så rent lite om sitatet som tilskrives Marie Antoinette - "Men kan de ikke spise kake, da?"

Naive drømmere innbiller seg at kaken vokser av deg selv og glemmer helt at noen må bake den.

Oppgitt

21.05.2017 kl.14:59

Bra Sissener!

MDG er kommet ut av dårekisten og er sin egen verste fiende.

Det er tragisk å se/høre MDG Lans venninner i NRK og TV2 stille disse fanatiske drømmerne ukritiske spørsmål - og ikke ett eneste som setter dem til veggs.

MDG kom i posisjon i Oslo på grunn av et knallhard mediakjør i NRK og ellers i media mot Høyre - og nå får vi i Oslo betale prisen. Det maktkåte AP lar MDG Lan herje fritt og plage livet av oss som bor her. De skal redde verden og gir gjerne bort vårt oljefond til de første som narrer dem.

Vær obs på mediakampanjene før høstens valg - og send inn klager på NRK og TV2 sin partiskhet og mangel på kritikk mot de rødgrønne.

Stian Hansen

21.05.2017 kl.15:14

Det som skjer i et marked når man tar ut produksjon/tilbud er at prisen går opp. Det reduserer i alle fall i teorien forbruket.

Det er dog like sikkert at økt pris åpner for å erstatte det tilbudet som forsvant. Det er ikke en gang et kriterium at prisen har gått opp når det finnes et kartell i dette markedet som har til hensikt å begrense produksjonen og som mer enn gjerne erstatter norsk produksjon.

Enda et problem med å stenge ned på norsk sektor er gass. Denne er avgjørende for Europas kraftbehov og erstatter kullkraft og avhengighet av Russisk gass. Forøvrig har vi omfattende infrastruktur som ikke kan stenges ned uten videre og langsiktige leveringsavtaler som ikke kan misligholdes.

Og selvsagt nevnte konsekvens at økonomien vil kollapse.

Erik

21.05.2017 kl.15:26

Virkelighetsfjerne og dagdrømmende velgere fins det endel av i Norge. MDG som er beskrevet her, SV, Rødt og Venstre tiltrekker seg denne type velgere i tillegg til venstrefløyen i Ap...

Johan

21.05.2017 kl.15:35

Hadde egentlig ikke tenkt å stemme til høsten, men nå har jeg ombestemt meg. Kommer til å stemme MDG takket være deg Sissener.

Trine

21.05.2017 kl.16:00

Primitive og unyanserte holdninger fra Sissener. Skal vi ha et bærekraftig samfunn og jordklode, må de landene som produserer, eksporterer og importerer olje og gass i størst grad, uavhengig av størrelsen på landet, begynne å innse at olje-eventyret ikke kan vare i alle evighet - det vil omsider ta slutt. Og hva da?

Vi må slutte å være så egoistiske og kun tenke PROFITT, det vil ikke løse de miljøproblemene vi står overfor nå og i fremtiden, husk at flere generasjoner skal kunne leve videre på jorda. Vi må tenke bærekraftig og her er det kun MDG som er virkelighetsorienterte og realistiske.

Erik

21.05.2017 kl.16:32

Vi har parti som bygger sin politikk på en Gud som vil sende alle som ikke tror på ham evig pinsler, parti der absolutt alt som er galt skyldes innvandring (spesielt muslimer), partier der mest mulig statlig styring er det eneste beste for samfunnet eller minst mulig statlig innblanding er det beste ... og så har du mdg som i bunn og grunn mener vi idag vil ødelegge verden og gjøre den ubeboelig for fremtidige generasjoner hvis vi (verden) fortsetter med samme politikk, forbruk og forsøpling som vi gjør idag.

Tenk om de har rett?

Espen

21.05.2017 kl.16:36

Har vist seg at politiske eksperter har en tendens til å bomme totalt i sine spådommer om framtidige valgresultater. Sprø drømmere fins her nok av, finner de sammen kan litt av hvert skje.

Får håpe Sissener får rett denne gangen, men har mine tvil.

Kyrre

21.05.2017 kl.16:48

Det er faktisk nødvendig å ha partier som MDG som en motvekt de som driter i miljøet. Før eller siden går det til helvete med oss alle sammen uansett, men det hadde vært fint om vi greide å utsette det noen generasjoner ved å ta litt bedre vare på den eneste kloden vi har.

Jada

21.05.2017 kl.17:14

Det går til helv... med både jordklode og mennesker uansett. MDG sin politikk utsetter det kanskje litt, men vi skal seigpines med slit og fattigdom .Mulig jeg bør skaffe meg et nedlagt gårdsbruk med nok jord til at jeg kan få meg noen poteter og kålhoder ( grave ned MDG-politikerne til halsen duger kanskje det også i kålåkeren?),

Stem på noen som har litt mer helhetlig politikk, pliiiiis? Jeg er miljøvennlig som bare rakkern, men ikke fanatiker.

Bjørn

21.05.2017 kl.17:28

Evnen til nytenkning har vel aldri vært Sissner sin sterke side. Det var dommedag når skipsverkene ble nedlagt, sammen med jernverket og Kongsberg våpen. Men kreativiteten og evnen til nyskapning har seiret. Sissner lever i en verden hvor "skomaker bli ved din lest" er det eneste riktige

Ørjan Jacobsen Fjeldstad

21.05.2017 kl.17:42

Spørsmål Sissner. Det er jo opplagt hva oljen fysisk gjør med miljøet på lokal og global basis. Du kan ikke komme og påstå at oljen er på noen andre måter en økonomisk bra (Noe den ikke kommer til å være i fremtiden fordi å investere i olje nå er som å skyte seg selv i foten). Så hvorfor skal du nå være en forkjemper for olje?

Er du så grodd fast i aksje industrien at du ikke forstår hva som er viktig i livet lenger? Hvordan kan du med god samvittighet profitere på fremtidig elendighet for potensielt deg selv og garantert andre, ved å spre ett slikt budskap?

Jørgen

21.05.2017 kl.17:44

Hurtigruten, lasteskip, store Yacht, lille snekke, cabincruiser osv. Alle slipper ut 1000 ganger+ mer dritt enn alle biler tilsammen i Norge. Likevel skal bilen bort.

Norsk fisk blir sendt til utlandet til foredling. Store lasteskip som spyr ut mer dritt enn Norges 0.3 prosent blir brukt til frakten. Likevel skal bilen bort.

Vi får nok aldri svar fra MDG

.

Tobben

21.05.2017 kl.18:23

Hva vet Sissener om verdiskaping? Aksjenissener har vel tjent godt på andres verdiskaping i mange år. Oljen er ikke vår viktigste kapital. Vår viktigste kapital er alle de arbeidere som skaper verdier hver dag med sine hoder og hender. Papirflyttere snylter gjerne på denne skapende humankapitalen. Oppdrettslaks er 80% Sør-Amerikansk med fór fra Brasil og Peru. Mange er høye på olje- og laksedop. Det er på tide med avrusing.

Julius Leilending

21.05.2017 kl.18:52

Forslaget om å høyne stemmerettsalderen til 21 eller 25 år har fått noe for seg i kjølvannet av MDG's ville elevrådsreferater. Politikk kan dette ikke kalles. At ikke de voksne lederfigurene i MDG tar ansvar for situasjonen?

Herbjørn Jenssen

21.05.2017 kl.19:33

Det hele minner litt om slutten på seilskutefarten, gjør det ikke? Norske redere som ikke ville skjønne at det var over fortsatte å kjøpe inn seilskuter til godt ut i første verdenskrig, mens resten av verden bygde dampskip. Amerikanerne har allerede 260 000 jobber i solenergi alene. Glem oljen, det er over.

Irene

21.05.2017 kl.19:52

Det er ikke så mange hoder og hender som kan skape verdier i samfunnet uten at det finnes oppgaver de kan gjøre som skaper disse verdiene.

Det er vel derfor også MDG blir utfordret med hva de vil la disse hendene og hodene gjøre for å skape verdier?

Mens skole, helse og veiutbygging ikke i seg selv skaper verdier, men legger til rette for at andre kan gjøre det, og derfor har verdi i den utstrekning de klarer akkurat dette, så driver faktisk "aksjenisser" med verdiskapning, nemlig fordi de legger til rette for at de som har gode ideer til verdiskapning men for lite penger å investere, få tilgang til investeringsmidler slik at de kan komme i gang. Det er imidlertid "lett" å bli kvitt "aksjenissene" om man ønsker det - og har penger nok. Det er bare å opprette et investeringsfond som deler ut støtte eller lån til verdiskapningsinitiativer med lav nok terskel til at mange nok får tilgang til investeringsmidler til behovene sine slik at de ikke trenger å være på børsen lenger. Om det er fornuftig eller ikke å bruke pengene på den måten er et annet spørsmål.

Det sies at "nød lærer naken kvinne å spinne" - men vi som har opplevd følelsen av å være i nød, og mangle det mest nødvendige, har ikke lyst til å gjenoppleve det for å "lære å spinne" fordi noen har bestemt seg for at vi skal kvitte oss med de spinneteknikkene som vi lærte oss forrige gang.

Hvis MDG vil kvitte seg med oljeindustrien i Norge, og tilsvarende lakseindustrien(??? - hva er det som er så miljøuvennlig med den?) så er den beste måten å bygge opp de alternative arbeidsplassene først (som er minst like lukrative). Når det er gjort, da kommer det til å være mye enklere for de mange kloke hodene og dyktige hendene å akseptere at hva enn man ønsker å kvitte seg med blir borte. Mao. hvis du vil bli kvitt oljeindustrien, skap det bedre alternativet først, gjør oljeindustrien overflødig, sørg for flere arbeidsplasser enn de du vil ta bort (uten å drukne oss i øket arbeidskapasitet i form av innvandring) - og "problemet" blir løst helt av seg selv.

Rasmus Huillet

21.05.2017 kl.19:58

Seilskutefart ser flere i MDG det hensiktsmessig å re-etablere. Den baserer seg på fornybart og utnytter samme energikilde som havvindturbiner. MDG avviser ikke seilskuter, i et bærekraftig perspektiv er de bedre enn alternativene.

Eirik

21.05.2017 kl.20:05

"Normale velger" starter ingressen med. Smart å passe på å skrive skikkelig hvis man vil bli tatt seriøst.

Jan Petter Sissener

21.05.2017 kl.20:14

Eirik: 1000 takk. Rettet.

Terje Sveen Hansen

21.05.2017 kl.21:34

Trudde det var forbudt å røyke stimulerende midler i Norge. Tydeligvis så er det noen i dette partiet som er storrøykere. Ingen som ikke er påvirket av stimulerende stoffer tenker på å avslutte Norges intektsskudd be 1 og gi 200 tusen arbeidstakere sparken. Idioter...

Øystein

21.05.2017 kl.22:02

Hehe..med økt internasjonalt press (Parisavtalen o.l.) kommer vi til å ende opp med noe som ligner MDG-politikk uansett. Det burde ikke komme som en overraskelse at fossile hydrokarboner er en lagerressurs som før eller siden blir tomme. Den karbonbaserte økonomien må til slutt vike for vitenskapen.

Arne D. Danielsen

21.05.2017 kl.22:04

Sissener er en for meg ny og interessant stemme og samfunnsdebattant (er vant til å se han som finansaktør). Er enig i mye av det han skriver både her i andre kronikker. Men akkurat her må jeg protestere, eller i hvert fall antyde at Sissener er i overkant optimistisk.

Andelen ikke helt normale eller (politisk) utilregnelige i et samfunn, også her i Norge er naturligvis langt høyere enn 2 %. Når like mange støtter Rødt og 4 % applauderer SV, er vi oppe i et «grunnfjell» med gærninger på 8-10 %. Det er her MDG ser muligheten. Det blir ren kannibalisme, men la gå. Når målet deres er 5 %, så er det ikke utenfor rekkevidde forutsatt at et antall gærninger finner ut at de heller skal ...

Fant

21.05.2017 kl.22:19

Bærekraftig.. ord ofte bruk av sosialister som ikke har peiling på økonom og sammenhenger

Realist

21.05.2017 kl.22:23

Det er uforståelig at et parti som ønsker å stenge våre oljefelt, dvs. vår hovedinntektskilde, er mer enn skremmende.

Vi bør heve aldersgrensen for å stemme!

Jan Bødtker

21.05.2017 kl.22:32

Glimrende skrevet, Sissener!

Du burde vært heldagsjournalist fremfor å sysle med verdipapirer. Du går mange av de faste kommentatorene en høy gang - og så er du heldigvis ikke på den røde siden. PS: En skrivefeil her og der rokker ikke ved innholdet, og da blir det tullete å sende inn en kommentar hvor en skrivefeil påpekes.

Patrick

21.05.2017 kl.22:38

Litt for mange klarte utrolig nok å stemme på disse i Oslo. Forhåpentligvis er resten av landet mer fornuftig 🎉

Eivind Trædal

21.05.2017 kl.22:49

Vi skal gjøre verden grønn og vi driter i at folk får problemer på veien.

Hilsen Lan Marie Nguyen Berg og Eivind Træskalle

Sindre Sørhus

21.05.2017 kl.23:13

Du skriver: "Samtidig er oljenæringen en gigantisk arbeidsplass for 200.000 nordmenn. Dette vil MDG altså ødelegge. En tommelfingerregel sier at en industriarbeidsplass skaper 1-2 støttearbeidsplasser." Det er misvisende. I 2016 var 185.300 arbeidsplasser tilknyttet oljenæringen. Det inkluderer støttearbeidsplasser. Det er også en nedgang på 47.000 siden 2013. Helt uten MDGs politikk og uten at Sisseners blågrå helter hadde en eneste plan for hva disse 47.000 skulle gjøre etterpå. Da er det litt pussig å avkreve MDG SAMTLIGE svar på hva alle oljearbeidere skal finne på. Noe av det må de faktisk bestemme selv.

Sjømann

21.05.2017 kl.23:24

Bra at vi aldri ser disse idiotene på stortinget igjen.Hvor disse inkompetente idiotene kommer fra måtte gudene vite,Flau over å være norsk er alt jeg har å si.og håper for guds skyld at AP aldri kommer til makten igjen.

Realist

21.05.2017 kl.23:31

En stemme til AP, SV eller SP kan være det som skal til for at MDG kommer i regjering. Tenk på det 😳

Yngve Fjeldstad

21.05.2017 kl.23:47

Det beste å si om Sissener, er at han er en dinosaur som tviholder på gamle myter.

ThM4855

22.05.2017 kl.00:17

Tenk om SV.ikerne tok kopi av dette, så blir vi kvitt de også!

Eva

22.05.2017 kl.00:20

MDG er folk fra alle yrkesgrupper, aldersgrupper, alle fylker. De færreste av oss flytter aksjer og kaller det verdiskapning, og vi forstår at Sisseners verden ikke henger sammen. Det er forståelig at Sissenner er engstelig og angstbitersk, og at han prøver å skrive seg ut av det og forurenser debatten.

Kom igjen, folkens, bruk fjellvettreglene og snu i tide!

Sivert Sæterbø

22.05.2017 kl.00:24

I følge IEA (international energy agency) utgjør fornybar energi ca 2 % av verdens totale energibehov pr i dag.

I følge det samme IEA, var andelen fornybar energi også ca 2 % i 1970. Dvs at andelen fornybar energi ikke øker mer enn økningen av energi fra fossile energikilder.

Ikke en gang Tyskland som har sløst bort verdier tilsvarende det norske oljefondet har klart å passere 2% energi noe særlig fra vind og solkraft..

https://www.youtube.com/watch?v=ClHUtlZgtVg&feature=youtu.be

Eva Berge

22.05.2017 kl.00:35

Jeg har bygget opp to bedrifter som begge har gått bra, en med 16 ansatte (Snöball Film AS) og en med tre ansatte (Furore film as)

.

Jeg stemmer MDG.

Fordi jeg er opptatt av de store spørsmålene, f. eks levekårene til alt og alle på jorda om 50 år. Jeg er opptatt av at vi mennesker skal tilpasse vår produksjon etter det jorda kan reprodusere og at vi i Norge skal redusere utslippene så mye som mulig fordi det er vårt beste bidrag i kampen mot klimaendringer.

De som er (om så bare litt) bekymret for jordas tåleevne, artsmangfold eller menneskeskapte klimaendringer bør stemme på De Grønne.

V.Sand

22.05.2017 kl.00:51

Altså, det er ingen vits i å sitte å skrive kritiserende innlegg OM MDG`s politikk som om Lan Marie Nguyen Berg skulle lese dem. HUN ER UTE PÅ SYKKELTUR!

Larsarus

22.05.2017 kl.01:38

Asbjørnsen og Moe kunne ikke ha skrevet et bedre eventyr en MDG sitt program.

MDG går både dem og H.C. Andersen en høy gang.

MDG sitt eventyr program har sin Pompel og Pilt i Hansson og Lan Berg. De er både morsomme og samtidig litt skremmende. De skal reparere og reparere, men får ikke til noen ting. De burde også blitt satt på rekvisita rommet å støve ned.

Huhu

22.05.2017 kl.04:44

Alle har vel hørt om den nyttige lille idioten. Å skyve dette partiet foran seg for å håve inn mer penger til Oslopakke 3 og statskassa forøvrig, er vel verdens enkleste sak. Det spørs om kritikken mot MDG treffer riktig, om den kanskje burde vært rettet mot de som gir partiet såpass stor innflytelse i såpass viktige saker. Det nye Helsepartier kan vel komme i samme situasjon, hvor det heller blir mer egenandeler for å dra inn penger, enn at en større andel blir prioritert inn i helsevesenet.

22.05.2017 kl.06:08

det som irriterer meg mest er at mdg har rett i det meste om miljøpolitikk.Derfor stemmer jeg ikke på dem,siden jeg driter i ossen det går etter min død.

Ola N

22.05.2017 kl.06:57

Jeg er faktisk mer skremt over at noen i det hele tatt stemmer på dette partiet. Hvor er klarsynet og hvor har fornuften gjemt seg hos de som har eller har tenkt å stemme på dette partiet?

Kritisk

22.05.2017 kl.07:07

MDG må være det mest virkelighetsfjerne partiet som finnes - og utrolig at noen tar slike seriøst.

Men i Oslo er AP og SV så maktsjuke at de tar dem inn i varmen og lar frontfiguren Marie Lan (et eller annet) plage Oslos befolkning med forbud og påbud. I 2017 øker de rødgrønne eiendomsskatten med 50 % - og møter nesten ikke motstand hos vennene sine i den røde pressa, inklusive NRK.

Det er den samme røde pressa som fører kampanje mot regjeringen, og spesielt hatobjektet Frp som de demoniserer.

MDG er ikke bare drømmere - de er farlige for folks fremtid.

William Steffensen

22.05.2017 kl.07:48

To aspekt som ikke er kommet særlig godt fram er at hverken solceller eller vindmøller representerer reelle løsninger for en grønn politikk, og at MDG er villig til å bruke oljefondet for å subsidiere utplassering av disse marginale vindmøllene i et stort omfang i Norge!

Det er ingen hemmelighet at produksjonen og destruksjonen av vindmøller ikke er miljøvennlig, og energien som går med i disse prosessene er absolutt fossil! Tar vi dette inn i energiregnskapet samt energien som går med til vedlikehold og strekking av alle kablene så er det høyst tvilsomt om vindmøllene bidrar noe, overhode!

Solcellene kommer bedre ut, men også de krever sjeldne jordarts mineraler som fordrer forurensende gruvedrift og innsats av betydelige fossile ressurser så vi er enda langt unna en tilstand hvor vi med sikkerhet kan gå fra fossil energi til "fornybar" som MDG drømmer om for åpen scene!

Stein

22.05.2017 kl.07:51

Hvordan kan en voksen mann sitte på God morgen Norge å trykke ut av seg så mye tull. Han virket rusa på et eller annet,

bjarne sørensen

22.05.2017 kl.08:08

Ja ja folkens, da får vi ut i skauen og høgge ved, og så får vi begynne med ?knott-fyrte? biler som under 2. verdenskrig?. og avelen av hester kommer jo til å øke kolossalt?. for det vil jo være ett transportbehov?.. At vokne folk kan tenke slike tanker som MDG gjør, og attpå til sitte i sentarale godt betalte stillinger? de skulle vært under tvunget psykisk helsevern alle sammen?.

Frank

22.05.2017 kl.08:33

Dette er bra, når slike finansdinosaurer blir så desperat viser det jo bare at de er redd for MDG.

Dette virker jo bare mot sin hensikt.

Nå fikk vi jo bare ennå en grunn til å stemme MDG.

22.05.2017 kl.08:35

Skummelt med totalitære ideologier kledd i grønt. Sverige og Tyskland er værst.

Svein Tonna

22.05.2017 kl.08:41

La frk.Berg slippe til en stund til så er vi i mål.

Svein

22.05.2017 kl.10:04

Bra at mennesker ikke er skyldig i klima. Da måtte vi jo stemt på MDG :D

Frank

22.05.2017 kl.11:46

MDG sier JA til å eksportere norsk vannkraft til utlandet, for deretter å importere kullkraft.

Knut Collett Jørgensen

22.05.2017 kl.11:58

OK. Da kjører vi på som før. Det går det sikkert fint. Verdens klokeste hode har nylig sagt at vi har 100 år på oss å kolonisere en annen planet, for denne orker ikke mer. Vi har brukt den opp.

Whatever ... Det får de som blir født i morgen nå ta seg av.

Blomster-Ole

22.05.2017 kl.12:25

Bra at vi har ett parti i Norge som tar ansvar for klimaet på jorda og vet hva som skal til for å redde det. At Norge må kutte all oljeproduksjon på null tid for å bidra sier seg selv. Og dette i tillegg til å stoppe all biltrafikk, spesielt den som er privat, er også nødvendig for å redde verden. At mange arbeidsplasser må legges ned stemmer jo forsåvidt, men det vil ikke være noe problem for dem erstatter vi bare med nye grønne arbeidsplasser slik MDG har gått inn for. Det vil f.eks. være stort behov for mange nye byråkrater for å overvåke og iverksette de grønne tiltakene, slik at mange av de nye grønne jobbene kan enkelt opprettes i offentlig administrasjon. Det vil også bli stort behov for folk som kan bygge vindmøller og andre spennende nye stillinger som rikshawsjåfør, for å tilfredsstille de transportbehov som vil bli tilbudt allmuen. Så at det ikke vil være et vel av nye grønne arbeidsplasser tilgjengelig når MDG får regjeringsmakt er det ikke noen grunn til å bekymre seg for.

Jon-Anders Grannes

22.05.2017 kl.12:33

"Neomarxist partiet de mørkerøde" egentlige mål er en radikal samfunnsendring. Politisert miljø og klimapåstander er bare et surrogat for en arbeiderklasse/middelklasse som ikke gidder å gjøre væpnet revolusjon.

Kjetil

22.05.2017 kl.13:13

Poenget er vel å innen den tid å bruke mye av oljeinntektene/pensjonsfondet på subsidier til oppstart av miljvennlige teknologiselskaper slik at alle de flinke ingeniørene heller kan jobbe med dette og skape skatteinntekter på denne måten. Det er jo akkurat sånn lille Norge kan hjelpe den store Verden, vi har både pengene og kompetansen til å få dette til.

kurt

22.05.2017 kl.13:16

MDGs miljø politikk er kun for å skattelegge og statsstyre mer i marxistisk stil. Med deres politikk og fjerning av oljevirksomheten vil vi ende opp syklende i et marxistisk u-land. håper disse syklende,yoga-trenende og kaffe latte- drikkende kommunistene ryker.

Ulf Kåre

22.05.2017 kl.16:34

Vi trenger noe nytt, fornutvitenskapelig og framtidsrettet. Folk må slutte å henge seg opp i fordums forrurensende tider. Stå på MDG!! Dere får min stemme!

Ulf Kåre

22.05.2017 kl.16:38

Alle trenger noe nytt, fornuftsvitenskapelig og framtidsrettet. Folk må slutte å henge seg opp i fordums forrurensende tider. Det er snart en saga blott. Om 10-20 år er fossilt brennstoff erstattet av alternative energikilder, med stor sannsynlighet. Stå på MDG!! Dere får min stemme!

Svein Ove

22.05.2017 kl.18:10

Miljøpartiet De Grønne, SV, Rødt og Venstre vil stenge oljekranene helt innen 15 år i Norge til innen 1. Januar 2032

Petter Kritisk

22.05.2017 kl.18:14

For et dårlig blogginnlegg. Trist å se at noen liker dette innlegget. Men som dere vil; "la oss leve som konger på ei skute full av olje og luksus til vi alle havner utenfor stupet og inn i et kaos av global oppvarming, forurensning, søppel og uroligheter. Lenge leve egoismen!" Nei, jeg stemmer grønt og for en planet i økologisk harmoni.

Arne Knudsen

22.05.2017 kl.19:49

Ja ved å stenge oljekranene hva så? Vil verdens utslipp bli mindre? Nei. Vil utslippene her hjemme bli mindre? Nei.Vill klimaet bli bedre? Nei. Vi vi kunne opprettholde den levestandard vi har i dag? Nei. Vil vi får flere arbeidsløse? Ja.

Arvemann

22.05.2017 kl.19:51

Vanndamp står jo for rundt halvparten av drivhuseffekten på jorda, hvorfor ikke forby vann?

Per Espen

22.05.2017 kl.19:57

"Rasere velferdsstaten, skape massearbeidsledighet og enorm sosial uro"?? Det handler om å bli et helt vanlig skandinavisk land, som Danmark, Finland, Sverige. Se planen her: http://www.dagbladet.no/kultur/mdg-nho-leder-sitter-fast-i-1900-talls-industrilogikk/67619148

Toto

23.05.2017 kl.07:26

Alle stemmene MDG fikk under valget bør underkjennes, da de som stemte var utilregnlige i gjernings øyeblikket.

Oppgitt

23.05.2017 kl.09:16

MDGs kvinnelige representant vil sende 200.000 ut i arbeidsledighet - i første omgang når de forbyr olje og gass.

Hennes venninner i NRK og TV2 (del av hennes nettverk?) stiller ikke ETT kritisk spørsmål!

Partiet er livsfarlig og en trussel mot vanlige folks jobber og fremtidsutsikter.

Magne

23.05.2017 kl.18:05

Så fordi resten av verden fortsetter å forurense så bør vi gjøre det samme? Kapitalismen og forbrukersamfunnet har vært en tragedie for jordkloden med havene fulle av plast og oppdrettslaks, rovdrift på skog, dyrearter som forsvinner og høyere temperaturer. Men slikt er ikke så viktig for kapitalisten så lenge han for fylt sin egen lommebok.

asd

24.05.2017 kl.13:25

Det som er litt pussig er at samtlige her kjefter og smeller om skatter, pensjons alder og annet dritt. Fikk dere ikke med dere hva økonomen sa om dagens problemstilling? Alt man trenger gjøre for å dekke kostnadene er å øke skatten til samtlige med 1% - En fordømt prosent.

Seriøst dere er alle kokt i skolten, sauer som følger ekkokammerets ordre. Gud bedre meg dere er tykk i skolten.

Stig

24.05.2017 kl.20:33

asd

Næringslivet kutter kostnadene med mer enn 1 % når de har problemer - mens venstresidens løsning ALLTID er å øke skatten og fortsette offentlig sløsing som før..

Typisk skattekåte venstreradikale

Kjell Sandnes

26.05.2017 kl.23:55

Gratulerer MDG med et fantastisk forslag. At ingen har tenkt på det før. og senke hele den norske økonomien.

Det er som det har vært hele tiden. Dere kommer med en haug med drømmer som i realiteten ikke lar seg gjennomføre.

Kan man tenke seg et mer seriøst parti ????

Kjetil

29.05.2017 kl.14:43

Jeg stemmer ikke MDG fordi jeg er helt enig i alt de mener. Jeg stemmer MDG fordi de tar landet i grønn RETNING. Hadde MDG vært største parti på tinget hadde jeg trolig stemt på et annet parti.

Skriv en ny kommentar

hits