Kan vi leve med Støre som statsminister?

Mangemillionær Jonas Gahr Støre "stjeler", lyver, eier ikke samvittighet og er en grådig dobbeltmoralist. Nå kan han bli Norges nye statsminister. 
Karikatur: Thomas Knarvik

Denne bloggen handler ikke om partipolitikk. Den handler heller ikke om hva jeg vil anbefale deg å stemme i september. Den handler derimot om hvilke personlige egenskaper en statsministerkandidat har, og om disse egenskapene bør vektlegges ved valg. Siden de fleste nok vil være enige i at Donald Trumps personlige egenskaper påvirker amerikansk politikk, er det grunn til å tro at Støres kommer til å gjøre det samme.

Den lykkelige
Jonas Gahr Støre har en imponerende karriere bak seg når han nå nærmer seg 57 år. Oppvokst på Oslos vestkant med en skipsmegler-far feide han gjennom Slemdal skole, Ris ungdomsskole, Berg videregående skole, Befalskolen, Sjøkrigsskolen og Institut d'études politiques de Paris. Etter noen runder i utlandet tok han sete ved statsministerens kontor i 1989 og har senere vært utenriksminister, helseminister og partileder.

Nå gjenstår bare statsminister-krakken før han kan ta nye runder i utlandet, da i toppstillinger.
Den mektige
Når toppledere ansettes i norsk næringsliv gjennomføres som regel en nøye granskning av kandidatenes profesjonelle og private liv for å sikre et trygt valg av leder. Det er grunn til å tro at dette er lite vektlagt i de politiske partiene. Der er det helt andre forhold som avgjør hvem som blir valgt som partileder.

For politikere er det å leve som de vil at velgerne skal leve en svært viktig forutsetning for å lykkes. Å bli tatt for å gjøre det motsatte har revet mang en politisk karriere i fillebiter, samtidig så er det også slik at alltid er det noen som slipper unna. Makta rår, også innenfor dette området.

Jonas Gahr Støre tilhører sjiktet "makta rår" og han er å ligne på et såpestykke som sklir unna det meste. Av den grunn er det mye å finne i hans fortid ved å gå gjennom det pressen har avslørt, bare de siste syv årene. I tillegg kommer alt det vi ikke vet.

"Teppetyven"
Det syvende bud "Du skal ikke stjele" er så grunnleggende i den globale moralkodeks at hvem skulle tro at en tidligere norsk utenriksminister ikke hadde fått med seg det?

I 2006 og 2008 var utenriksminister Støre på Norges vegne i Afghanistan for å ha samtaler med president president Hamid Karzai og andre regimetopper. Som sedvanen tilsier fikk Støre med seg fem persiske tepper hjem, noe som ble en stor skandale da VG i 2010 avslørte at Støre beholdt statens tepper i sitt private eie. Ikke bare tok han teppene med seg hjem, han holdt også gavene skjult for skattemyndighetene. Og når pressen innstendig ba om å få se teppene blånektet "teppetyven", fordi han åpenbart hadde noe å skjule.

Presidentens billigtepper
Men skandalen stoppet ikke der, fordi Støre viklet seg ennå kraftigere inn i alvorlige omdømmeproblemer da han via en takstmann mente at de fem teppene ikke var verdt mer enn noen tusenlapper fordi teppene var "håndknyttede og masseproduserte". Det er fortsatt vanskelig å forstå at en afghansk president gir en norsk utenriksminister et persisk teppe til 2000-3000 kroner.

Så etter å ha blitt tatt for teppefusk, en mulig skatteunndragelse og en høyst tvilsom takst beordret statsminister Jens Stoltenberg at Støre skulle levere de fem persiske teppene tilbake til Det norske utenriksdepartement og det norske folk.
NTB kunne så rapportere:

"Fredag morgen sa Støre at saken var blitt ubehagelig for ham, men at han hadde fulgt reglene som gjelder for politikere.
- Når jeg har mottatt disse gavene, står jeg inne for det. Jeg har ikke tenkt å si at jeg angrer, men jeg er jo lei meg for at det blir reist spørsmål om motivene, sa Støre".

For VG ble Støres persiske tepper en stor avsløring og ga grunnlag for en omfattende metoderapport som starter slik:

- En sak om hvordan regjeringen sørget for å gi seg selv det de nektet alle andre, og hvordan gaveregelverket sprakk i offentlighetens lys. Om statsråder som opptrer som teppetakserere, om kreativ skatteføring, statsrådenes regelbrudd, og hemmelighold. Om masing som metode.
Les VGs metoderapport her: http://tinyurl.com/y9w7s7tf

Løgnhalsen
Jonas Gahr Støre, godt kjent som tåkefyrsten, kan langt mer enn å snakke unnvikende og utydelig. Han kan også lyve så det synger rett inn i TV2s kamera. Året etter teppeskandalen ble det virvlet opp en mistanke om at Støre pleiet intim kontakt med terrororganisasjonen Hamas og Khaled Meshaal.  
TV2 stilte derfor utenriksministeren et konkret spørsmål:

- Har du selv hatt samtaler med Meshaal?
- Nei, svarte Støre klart og tydelig.
- I et intervju med TV2 i Damaskus sier Khaled Meshaal på tape at han har snakket med deg på telefon flere ganger, spør TV2 videre.
- Du ikke vi ta..æ æ æ..opptaket på dette på ny, responderte Støre da han skjønte at han hadde blitt tatt for å ha løyet for det norske folk.


Hvordan en løgner vrir seg foran kamera kan du se her: https://www.youtube.com/watch?v=gzdA0VWVHHY​

Er det mulig?
At en samlet opposisjon på Stortinget reagerte med vantro kom ikke som noen overraskelse for noen og TV2 kunne fortelle:
"Fremskrittspartiets leder Siv Jensen, sier dette betyr at Støre har løyet og ført Stortinget bak lyset. 

- Det synes jeg er veldig nedslående å høre. Jonas Gahr Støre pleier ihvertfall å like å fremstå som en etterrettelig mann. Hvis dette er riktig, så er det veldig alvorlig. Da har regjeringen, med Jonas Gahr Støre i spissen, ført Stortinget bak lyset. Vi har reist dette spørsmålet flere ganger, sier Jensen."


Den samvittighetsløse
En fanesak for Støre og Arbeiderpartiet er å bekjempe sosial dumping, skape trygge arbeidsplasser og hindre utnyttelse av særlig fremmed arbeidskraft. Det skal svi i folks samvittighet når de lar polakker jobbe for en slikk og ingenting. Den moralske forpliktelsene en samlet norsk fagbevegelse har sluttet seg til betyr ingenting for Aps statsministerkandidat når det gjelder egen lommebok.

I 2015 avslørte Fagbladet maleren at Støre gikk for et høyst tvilsomt polsk firma da hans villa på Oslos vestkant skulle pusses opp, men ikke bare det. Støre skrøt uhemmet av malerfirmaet innehaver Tomasz Kospin på firmaets egen hjemmeside med følgende postulat:

"Jeg gir Kospin min anbefaling og håper andre vil ha samme glede av hans samvittighetsfulle arbeid som vi hadde."

Fagbladet kunne videre fortelle at "Problemet er at firmaet Støre brukte markedsfører seg som mesterbedrift uten å være det. I tillegg viser firmaets nettside mange bilder av maling av husvegger fra stige i stedet for fra heis eller lift. Det reagerer Arbeidstilsynet på. 
- Arbeid i høyden, som vist på bildene, burde vært tilrettelagt med stillas eller lift. Det gjelder alle, sier Anne Sørum i Arbeidstilsynet til fagbladet Maleren."

Man skulle tro at denne avsløringen var ille nok, men Støre ser ut til å ha en særlig evne til å alltid tråkke så langt over streken som det går an. Nettavisen kunne nemlig fortelle at Støre fikk malt sin villa for 62.500 kroner, noe som ikke kunne være noe annet enn sosial dumping.

- Det er ikke mulig for et norsk firma å tilby denne prisen. Vi skulle hatt rundt 100.000 pluss moms for denne jobben. Han har betalt bortimot halv pris, raste malermester Bjørn S. Nielsen i Nettavisens spalter. Les artikkel her: http://www.nettavisen.no/nyheter/--stre-malte-huset-til-halv-pris/3422773667.html

Les Gunnar Stavrums analyse her.

Dobbeltmoralisten
For venstresiden i norsk politikk er privatskoler og private helsetilbud svært problematisk. Det er både umoralsk og et svik mot felleskapet å benytte seg av slike tilbud, fordi Arbeiderpartiet mener at det vil svekke det offentlige tilbudet så dramatisk at det vil ramme folk flest. Staten skal styre, eie og kontrollere skoler, sykehus og aldershjem til det beste for alle.

I praksis gjelder ikke dette for partileder Støre. Etter en runde med pressen i 2013 måtte statsminister-kandidaten innrømme at han og hans familie var storforbruker av private tilbud som skole, legevakt og aldershjem.

Et så åpenbart brudd på liv og lære avviste Støre med et fnys ved å skylde på sine foreldre:
- For det første er faren og moren min ansvarlige for sine valg. Det er ikke jeg. Det er ikke feil å gå på en privat legevakt hvis du anser at det er det riktige. 
At Støres valg av privatskoler til sine barn senere skulle skape han til en trippelmoralist da det ble kjent at kongehuset sendte sine minste til privatskole i Bærum, virket som en ubetydelighet for Ap-lederen. Les mer om dette her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/historiens-stoerste-politiske-selvmaal/a/23233611/
Den grådige
Det er vel kjent at rikdom kan skape grådighet, og en slik egenskap har en tendens til å la individets oppdragelse og prinsipper fordufte som dugg for solen. Den ene krone tjent er langt viktigere, enn å beholde et langt vennskap.
Siste egenskap fra Støres palett ble nylig avslørt av Dagbladet. Å salte millioner ned i eiendom er et velkjent grep fra formuende som Støre og hans familie.

At Støre puttet sine "bygge nye leiligheter"-millioner i arbeiderklasse-arven Nitedals Tændstikfabrik, og at han att på til gjorde det sammen med Arbeiderpartiets mangeårige hovedfiende Stein Erik Hagen viser hvor blind den griske og grådige blir når nye millioner venter rett rundt hjørnet. 

Som alltid måtte pressen slepe Støre gjennom en offentlig skandale i dagevis før han fikk igjen et slags gangsyn og solgte seg ut.

- Ap-Jonas innrømmer manglende kontroll med boligprosjekter: http://www.dagbladet.no/nyheter/selger-seg-ut-etter-dagbladet-avsloring/67624604

Den evneløse
Å kunne regne sånn nogenlunde er en viktig egenskap for de av oss som skal passe på andres penger. En statsminister befinner seg i den unike situasjonen at den er satt til å forvalte og disponere folkets skattepenger. Det er vanskelig å glemme Støres manglende evner som regnemester da han ville at 10.000 syriske flyktinger skulle komme til Norge. Støre hadde selvfølgelig regnet på dette, og konkluderte raskt med at dette ikke ville koste Norge mer enn enn et par milliard kroner.

Regnefeilen ble etterhvert rettet opp av Barne- og likestillingsdepartementet som kunne fortelle at 10.000 flyktninger betyr ti milliarder kroner i økte kostnader for Norge, og Støre måtte svært motvillig innse at hans regneferdigheter hadde sviktet. Les mer her: http://www.dagbladet.no/nyheter/stores-syria-flyktninger-vil-koste-10-milliarder/60767561

Fortjener vi bedre?
Siste målinger viser at Støres popularitet kan være stor nok til å vinne et valg for Arbeiderpartiet, siden flere vil ha Støre enn Solberg. Støre bør derfor glede seg stort over det faktum at velgere har svært kort hukommelse og lett lar seg rive med av Arbeiderpartiets propaganda-apparat.

Samtidig viser siste partimåling i Klassekampen fra 12. juni at noe dramatisk er i emning, siden Ap raser fem prosent. Det hadde nok vært til det beste for Norge og arbeiderbevegelsen om partiet feide Støre ut av partiledelsen, istedenfor at partiet til stadighet feier Støres skandaler under teppet.

(Denne bloggen er lest av 99.900 unike per 24. august)

 

124 kommentarer

Haakon Olav Andreassen

16.06.2017 kl.12:50

Jeg har overhode ikke tillit til denne mann , og han passer ikke som noen Statsminister . Helt klart en dårlig representant for Arbeiderparti .

ivar

16.06.2017 kl.13:52

Og så må vi heller ikke glemme:

- Korrupsjon og inhabilitet. - Tildeling av millioner av kroner fra staten til nære venner, nærmere bestemt Felix Tschudi og hans "Senter for nordområdelogistikk". http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stoltenberg-regjeringen/stoere-nekter-aa-la-seg-habilitetssjekke/a/10064721/

- Skatte-, rente- og formues-trixing med private lån fra familiefirma. http://stavrum.blogg.no/1416380500_slik_snek_jonas_seg_u.html

Det sømmer seg liksom ikke for en som vifter med pekefingeren overfor de som klager over skattenivået og spesielt kapitalbeskatningen...

Åke Eriksen

16.06.2017 kl.15:13

Veldig bra.. En særdeles god beskrivelse, som forteller hva vi kan/vil stå over for.. Dette er noe å tenke på..... Takk Jan Petter Sissener!

Steinar

16.06.2017 kl.17:16

Så har du utelatt en av den verste av alle de gjøren Støre har vert med på

Han og familien satt som med eier i Clipper Shipping og tjenet grose på det

Men det som er ille er at i regjering satt Støre og pratet med store bokstaver om hvor ille det var med sosial dumping i Norge og vi måtte får orden på det

Rederiet han og familien var medeier i dumpet alle de Norske sjøfolk og ansatte Filipinere til 40 kr timen

Seilingsperioden deres var 9 mnd og ikke betaling på fritiden slik vi Norske hadde

Ingen på stortinget har så dårlig moral som Støre har

Roald J. Larsen

16.06.2017 kl.19:44

"Kan vi leve med Støre som statsminister?"

Med AP's lovte innføring av skatt på død kan vi visst ikke dø heller ..

Til Haakon Olav

16.06.2017 kl.20:32

"Helt klart en dårlig representant for Arbeiderparti."

Der tar du feil, for han er nøyaktig slik man kan forvente av en "arbeider"parti mann, gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør, betal din skatt med glede mens jeg sniker meg unna..

Anders

16.06.2017 kl.21:30

En meget opplysende artikkel skrevet av Sissener!

Dette setter ting litt i perspektiv.

I mitt hode er det ingen tvil om hvem som er mest skikket og den beste statsministerkandidaten av Erna og Støre. Hvis folket gjør det rette så fortsetter Erna.

Men velgerne kommer til å bli sterkt påvirket av en rødgrønn presse som rett over fellesferien vil sette i gang med en kampanjepreget journalistikk.

Alt vil handle om å skaffe stemmer til AP - og SP - slik at Støre kan innsettes som statsminister. DET er målet for redaksjonene i de toneangivende mediene akkurat nå.

Til tross for alt som er avslørt - og ikke avslørt - om Støre, så handler dette valget for mange journalister om å gjenerobre regjeringsmakten til AP. Derfor vil det norske folk oppleve mange negativt vinklede reportasjer rettet mot Siv og i særdeleshet mot Erna, i ukene frem mot valget.

Alt vil handle om å skaffe stemmer til AP og svekke Ernas parti. Bare følg med! Når det er sagt er Erna en sindig og dyktig statsminister som gjennom fire utfordrende år for nasjonen har vist at hun beholder roen. Men kampanjejournalistikk vil uansett stjele velgere fra borgerlig side.

Arne

16.06.2017 kl.21:52

Sissener viser til hvor seriøs næringslivet er når de ansetter toppsjefer.Er det derfor så mange har måtte forlate jobben med millionfallskjerm fordi de var udugelig?

Helge

16.06.2017 kl.22:14

Mannen er frekkere ennn flatlusa.

Ole

16.06.2017 kl.23:03

Mens han var utenriksminister eide han aksjer i et rederi som ikke overholdt blokaden av Iran.

Alle som ikke stemmer AP husker vel også hvordan han taklet karikatursaken og kastet prinsippet om ytringsfrihet på sjøen.

Vegard

16.06.2017 kl.23:37

Dette viser bare at for APs velgere veier partiboka tyngre enn ideologi og moral.

Kristus den store

17.06.2017 kl.00:08

Bare tanken på Støre og allahpartiet ved makta gjør meg fysisk uvel!

Kjøsskatta

17.06.2017 kl.00:25

Jeg testet valgomat, eller hva det kalles, hos nrk. Der fikk jeg 75% enig med Høyre og 70 % enig med Frp, og så kom alle de andre nedover. Rødt helt nederst. Alle de røde lå nederst, faktisk. Det er slik det pleier være for min del, bortsett fra at jeg vanligvis får 60-65 % enig med de to blå, og de bytter ofte rekkefølge. Nrk har m.a.o. en ganske ok valgomat.

Så tester jeg Nettavisens greie..og ender opp med mest enig med Venstre... *hyyyyyl!* ( Stavrum: dere har valgt helt feil standpunkter for leserne å velge mellom!) Jeg er IKKE særlig enig med Venstre, nemlig.

Støre er uaktuell for min del. Lar meg ikke snakke ned på rødsiden selv om jeg ikke helt har bestemt meg når det gjelder valget.

Martin

17.06.2017 kl.00:40

Fremover må vi nok rekne med noen drittpakker. Alternativt stemme på Trygve.

presidenttrollet

17.06.2017 kl.04:03

Fortjener vi noen bedre enn Støre? JA er svaret! Erna er mye bedre enn Støre. Selv Listhaug er bedre enn Støre. Selv Vedum fra sp er bedre enn Støre! Selv sutre hareide fra krf er bedre enn Støre! Det sier det meste om støre!

Mannen som ikke kan regne og ikke kan økonomi. Bør for all del ikke være statsminister. En må for all del være for sit eget folk når en er statsminister og det å kunne å regne også. Det er en fordel. Hilsen en som hadde en far som hadde phd i matte.

Karin

17.06.2017 kl.11:16

Støre viste hvilken side han sto på i karikaturstriden. Muslimske stemmer er så viktige for AP at de ofrer ytringsfriheten. Sissener kunne også tatt med ekteparet Støre sin opptreden i Skavlan. Der kona avslørte at Jonas lader el-bilen sin på stortinget for å spare penger.

Ruth martinsen

17.06.2017 kl.11:28

I Norge har vi faktisk ikke personvalg!

Jeg stemmer på et parti og dets program! Alle som står på den lista har forpliktet seg til å gjennomføre det som står i programmet.

Å gjennomføre det man har lovet er det viktigste!

(Hvor ble det for eks.av nedriggingen av alle bomstasjonene!)

Jarle Ottestad-Tømte

17.06.2017 kl.11:32

God beskrivelse, Sissner. Håper mange får med seg denne artikkelen, slik at de forstår hvilket totale fravær av moral Støre har. Det er som kjent slik at den eneste muligheten man har til å ende opp med en liten formue i dette landet, er å starte med en stor formue. Med Ap og tåkefyrsten ved roret, vil skattetrykket bli enda høyere, mens fyrsten selv skummer fløten.

NoOne

17.06.2017 kl.11:56

Ser dessverre at den norske valgkampen nå har beveget seg mer og meg mot det vi ser i USA. En svært trist utvikling. Vi har i dag en finansminister som satt i direktesendt fjernsyn med krokodilletårer og løy det norske folk rett i fjeset, den samme finansministeren satt på amerikansk fjernsyn og snakket ned Norge og løy om hvordan ståa er. Vi har en fiskeriminister som er dømt for vold. Vi har en energiminister som var gift og ved hjelp av sin maktposisjon utnyttet en full 16 år gammel jente på ett partiarrangement.

Men i Norge stemmer vi ikke på personer, vi stemmer på parti. Denne rosabloggen til Sissener er rett og slett bare med på å underminere det norske valget og demokratiet. Dette er slik en forventer av Nettavisen, men jeg trodde faktisk Sissener var mer oppegående.

Jan

17.06.2017 kl.11:56

Det som jeg frykter aller mest med Støre er at han gir landet vårt bort i mye større tempo enn hva vi har sett hittil; vil vel bli like flink som svenskene. Jeg har stemt AP siden ungdommen men sluttet ved siste valg.

Araberpartiet

17.06.2017 kl.12:03

Allah skal med! Stem på Araberpartiet ved neste valg!!

Kalle Kanin

17.06.2017 kl.12:08

Dette er noe av det mest idiotiske jeg har lest på lenge. En endeløs ensidig kritikk. Hva med å se noe fra to sider?

Svaret på overskriften er utvilsomt JA.

(PS: Han er bare kjent som tåkefyrsten i den blåøyde menigheten. Blant folk flest er tåkefyrsten Listhaug. Hun vant også tåkeprisen.)

17.06.2017 kl.12:16

Godt skrevet!

Det som også var oppsiktsvekkende med intervjuet med Jørgensen, var Støre sin reaksjon da han var tatt med buksene nede. Instinktet hans var å skylde på en annen - og i dette tilfellet spørsmålsstilleren: "DU stilte spørsmålet upresist". Det var overhode ikke noe upresist i det spørsmålet - og når man kjenner bakgrunnen til selve saken, vet man jo også at svaret fra Støre heller ikke var tilfeldig eller upresist, men ren, blank løgn.

Kan man virkelig ha en statsminister som er så til de grader falsk, og heller ikke tar ansvar for egne feil?

Olaus Trøgheim

17.06.2017 kl.12:16

Sissener tok desverre ikke med da Støre og Stoltenberg reiste rundt i Midtøsten og beklaget norsk ytringsfrihet under karikaturstriden. Og dolket en norsk redaktør i ryggen.

Oddeman

17.06.2017 kl.12:17

Desverre vil nok en AP-velger lese bare noen få linjer av denne artikkelen, for så å bla om til en annen side. En slik kritikk passer overhodet ikke denne velgeren.

For meg virker det som om en AP-velger stemmer av gammel vane, og at dette går i arv.

At Støre blir statsminister vil bli en katastrofe for landet vårt. Denne motbydelige mannen har kostet oss nok.

Demokrat

17.06.2017 kl.12:20

En korrupt løgner og sviker av folket er en god representant for den politikken AP står for.

Men det er verre enn å ha en Trump, å ha en så svikfull lystløgner i posisjon til å fortsatt beskatte folket med AP's kulturberiking av landet !

Få heller en inkompetent klovn som Trump ! , en slik person har i hvert fall nasjonens beste i tankene, (i motsetning til å ødsle bort penger på bistand og innvandring) . AP gir miliarder til niggeria mens vi ikke kan bygge en stykke vei elkler ha et hjem uten å bli beskattet for det.

Ekte Nordmann

17.06.2017 kl.12:22

Ja

Gjest

17.06.2017 kl.12:23

Grunnen til at løgnhalsen og bedrageren Støre er aktuell idag tross sitt omdømme er flerfoldig. Fra den ene siden så har ikkeArbeiderpartiet egentlig aldri væert av arbeidere og for arbeidere så å forvente at utdannede jurister fra Olsos vestkant skal liksom være noe annet enn jurister fra Oslos vestkant er naivt.

Fra den andre siden har folket blitt hjerbevasket til å tro på dette partiet så de vet egentlig ikke bedre selv, derav atter en gedigen tabbe i form av et demokrati som av alle praktiske grunner er ikke i fungerende stand.

Ole K

17.06.2017 kl.12:32

Naive arbeidsfolk må være dumme som sauer, når de stemmer på en søkkrik fiff fra Beste Oslo vest !

Støre gutten er verdens rikeste ap leder,som arbeidsfolk stemmer på;det er dette som nå er i ferd med ¨å ødelegger hele arbeiderbevegelsen,og en slik ulv i fåreklær stemmer arbeidsfolk på ?

Støre vil ha masseinnvandring av folk fra midtøsten og nord-afrika;bare glem å få gamle nordmenn på sykehjem heretter,for de plassene skal alle de gamle flyktningene som kommer til Norge ha,+ alle boligene som kommunen besitter !

Gamle ap ledere må vri seg ut av gravene av skuffelse,det de bygget opp har nå mange millionærer som Jonas gaahr Støre revet ned,og kan le hele veien til banken !

For noen sauer arbeidsfolk er blitt !

Elin Gregusson

17.06.2017 kl.12:44

Jonas Gahr Støre oppfører seg vel i all hovedsak som forretningsfolk flest, gjør han ikke det da, Jan Petter Sissener?

Jeg anbefaler debattinnlegget "Kolonialbutikken" av journalist Morten Strøksnes, av 12. mai 2012. -Om eventyrlige verdier i Nordøstpassasjen og den industrielle fremtiden i nordområdene.

"Historien om hvordan Felix Tschudi ble «Kongen av Kirkenes», er uten sidestykke i moderne norsk historie.

Mandag denne uken måtte Jonas Gahr Støre forklare seg for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. Slike høringer minner om den amerikanske kongressen, men i parodiens form. Hvem er utenriksministeren best venn med? Kronprinsen eller Felix Tschudi? Og hva er egentlig omstendighetene når Støre besøker Tschudi hver 17. mai, i nitiden på kvelden?"

"Tschudi-saken handler ikke om 6 millioner kroner fra Utenriksdepartementet til et forskningssenter, men om milliarder. Og juvelen i Felix Tschudis krone er dypvannshavnen han sikret seg i Kirkenes, mener Morten Strøksnes."

Bak betalingsmur i Stavanger Aftenblad: http://www.aftenbladet.no/meninger/Kolonialbutikken-524808b.html

Fra Strøksnes' blogg: http://blogg.bt.no/preik/2012/05/12/kolonialbutikken/

Her er resten av min kommentar til ditt blogginnlegg.

Jeg har skrevet om butikk, etikk og politikk, og slår et slag for en moderat, fornuftig og ikke-ekstremistisk "bevegelse", basert på gammeldagse verdier som rettferdighet og prinsippet om likhet for loven.

https://twitter.com/EGregusson/status/876023385670774784

17.06.2017 kl.12:44

Den beskrivelse kunne for all det stemme for en god del politikere i Norge, ikke minst bloggeren selv. Det tristeste er at vi snart går til valg hvor vi må velge mellom en god del løgnere hvor vi må stemme ut fra hvem som lurer oss minst og ikke hvem som er "best".

Lars H

17.06.2017 kl.12:47

Av alle de som kan være kandidater til statsminister eller statsrådsjobb fra AP, er nok allikevel muligens Støre den beste. For hvis man ser på de andre i ledelsen i AP eller AUF, så er det i hvertfall riktig så nedslående.

Kåre Beate

17.06.2017 kl.12:50

Støre er mest opptatt av å klatre opp på den høyeste taburetten, og driter i hvilket parti den tilhører.

Han forsøkte for en del år siden å bli Høyre-mann, men fikk nei fra Høyre. Så ble det AP, som syntes det var tøft å få en liksom-kapitalist inn i ledelsen.

Støre forstår ikke politikk, det er kun narsissisme.

Kritisk

17.06.2017 kl.12:55

Treffende blogg fra Sissener!

En slik person som Jonas Gahr Støre kan IKKE være Norges fremtidige statsminister.

Gang på gang er han blitt tatt for løgn, villedende forklaringer og for dobbeltmoral, inklusive det å tjene seg rik på løsarbeiderkontrakter som han han sier "han er imot".

AP ledes av søkkrike familier på beste Oslo Vest, som har kastet ut vanlige industriarbeidere og som gir hverandre gode jobber og styreverv. Et klassisk eksempel på nepotisme. Er det slik vårt gamle "Arbeiderparti" utviklet seg? Og hvorfor våger ikke AP ta et oppgjør med fundametalistisk islam - siden AP har som vane å kritisere de kristne i tide og utide?

Men AP har et solid grep om en avmektig presse, inklusive NRK, som dysser ned og bortforklarer alle feil og mangler som APs leder har. Hva har AP lovet media dersom de hjelper AP til å vinne valget 2017 mon tro?

Dipper

17.06.2017 kl.12:56

Sissener er en meget kunnskapsrik person og en glimrende skribent. Han kan virkelig drive grave-journalistikk og komme opp med fakta som den venstrevridde pressen ikke vil gi oss velgere. Jeg håper denne bloggen repeteres hver uke frem til valget. For all del få Støre bort fra statsministerposten.

Tore

17.06.2017 kl.13:00

Du har glemt den viktigste saken som Støre virkelig har vist hvem han er, og det er karikaturstriden. Her feilet Støre 100% med å forsvare en grunnlengende rettighet for et sivilisert samfunn, nemlig ytringfriheten.

Jeg glemmer aldri at Støre unnskyldte seg til Muslimske land og kastete karikaturtegnerne til løvene. Makan til manglende ryggrad i forsvar av fundamentale rettigheter skal man lete lenge etter.

Mange lærte under denne striden at Støre aldri vil stå på barrierene å forsvare våre grunnlegende rettighet eller beskytte oss fra tvang og overgrep.

Ole P.

17.06.2017 kl.13:16

Olaus, nå tok vel Sissener bare med et knippe saker for å gi oss en liten peiling på situasjonen. Det finnes nok lett 30-40 andre saker men folk blir nok da lei av å lese innlegg på 20 sider. Nei, det er nok ikke bare Norge som vil ta skade av tidligere høyremann Støre som statsminister, men også Europa og verden forøvrig. Det er nå min mening.

Halvard

17.06.2017 kl.13:41

Han følger bare tradisjoner.

Gro Harlem Brundtland sørget for at Norges årlige bevilgninger til WHO sin administrasjon ble økt betraktelig året før hun selv ble utnevnt til å lede WHO.

Jens Stoltenberg. Satte i gang et giverprogram til Clinton Global Foundation av dimensjoner.

800 millioner av det norske folks penger til herr Clinton.. Bill Gates og Hillary Clinton ble også godt ivaretatt med pengestøtte mens Jens var statsminister.

Og, Jensemann ble sannelig sjef for Nato.

Den internasjonal politiske elite hadde talt.

DEN eliten Trump så mye omtaler?

Gahr-Støre får seg nok en internasjonal toppstilling om han blir statsminister eller ikke.

Men, vent?? Vi har jo nå en leder i USA som heter Trump, så det er kanskje ikke sikkert den "korrekte" politiske elite har like stor makt.

Ikke rart der drives en heksejakt mot Trump av denne politiske elite, og deres lakeier av det kjøpte media.

Gahr-Støre avslørte virkelig hvem han var da han løy om Hamas. Støtte til en terrororganisasjon.

Takk til folk som Sissener som påpeker fakta.

Sten E

17.06.2017 kl.13:45

Venstresidens presse drev heksejakt mot Høyres Trude Drevland i en påstått korrupsjonssak. De skulle sikre rødgrønt flertall i Bergen og Oslo og klarte jobben.

Nå er norsk presse, inklusive NRK og TV2, helt tyst omkring alle skandalene som Støre er blitt avslørt for. De nevnte ikke den siste byggeskandalen da Støre ble avslørt for å tjene seg rik på løsarbeiderkontrakter. Hvorfor tier norsk presse om Jonas Gahr Støre?

Norsk presse er kontrollert av AP og svikter sin oppgave.

17.06.2017 kl.13:49

For all del, stem ikke AP! De gir bort landet vårt for å få en toppstilling ute som belønning. Bare se på Gro, Jagland og Jens. For slike er vi vanlige nordmenn ikke verdt noe og kommer i absolutt siste rekke. Få opp øynene og ørene for det partiet som står lengst mellom liv og lære; gjør som vi sier og ikke hva vi gjør.

Halvard

17.06.2017 kl.13:55

Sten E. 1345

Søk på hvem som eier TV2, (wikipedia)

For NRK (ARK) vet vi jo hvor sympatien politiske sett har stått i alle år. Gammel vane er vond å vende.

Jj

17.06.2017 kl.14:42

Ikke glem bulke-Jens som la en lapp under viskeren på en bil han bulket. Lappen stod de ingenting på...

Randi Jacobsen

17.06.2017 kl.14:51

Problemet er jo også at han slipper altfor lett unna i media. Blir ikke lynsjet som mange andre.

BareLurer

17.06.2017 kl.14:55

Pluss hans redselsfulle håndtering av karikaturstriden, der han som utenriksminister ofret sikkerheten til én norsk borger ved å fortelle usannheter for å kjøpe seg fred med islamister. Denne mannen burde være uskikket til hvilken som helst ministerpost etter dette, i særdeleshet statsministerposten!

https://www.youtube.com/watch?v=y50RjNFHqXE

Sten E

17.06.2017 kl.16:02

Redaksjonene i media har i praksis yrkesforbud mot å ansette korrespondenter som kan tenkes å sympatisere med høyresiden i politikken. De blir frosset ut av sine kolleger på venstresiden, og beviset har vi når ca. 90 % av alle redaksjonelle medarbeidere stemmer AP, SV og Rødt (sistenevnte har sitt utspring i AKP-ML som kuppet pressa på 80-tallet).

Derfor skygger media unna all kritikk av AP og dets ledere, men fører gjerne korstog mot sine motstandere på høyresiden. De siste halvåret har de ført en heksejakt på Trump, siden de støttet Hillary på en logrende og ukritisk måte.

Bare vent når NRK setter inn sin propaganda for å sikre rødgrønt flertall - og da skygger Tåkefyrsten unna all historie og enhver kritikk.

Pressa er partisk, derfor er slike blogger som Sissener vårt beste garanti for demokratiet.

Nicholas Græsvig

17.06.2017 kl.16:16

Dårlig fordekt person angrep i en partipolitisk debatt

Vi stemmer fortsatt politikk i Norge, ikke person

Støre blir en god statsminister

17.06.2017 kl.16:29

Støre har mange gode egenskaper artikkelen ikke får fram. Ingen er perfekte og Støre er en av dem som tar ansvar for de feilene han gjør. Denne bloggen er et lavmål av personangrep. Støre kommer til å bli en ypperlig statsminister som vil ivareta norske interesser på en utmerket måte. Støre er godt kvalifisert og har god erfaring fra både politikk og akademia. Dette gir ham er godt utgangspunkt for å lede Norge.

Olemann

17.06.2017 kl.16:30

Er Støre Norges svar på Donad Trump?

Elijah

17.06.2017 kl.16:39

Personlig er livet mitt nøyaktig det samme nå som det var da Bondevik, Stoltenberg, Jageland, Wilock og Bruntland var statsminister. Så jeg tviler på at det vil bli noe særlig annerledes om Støre blir statsminister.

Så Støre lyver ja da er han nøyaktig slik som alle andre politikere uansett parti.

Jeg vil personlig ikke ha han som statminister men at Norge skal gå under om det skjer blir rett og slett for dumt.

17.06.2017 kl.17:00

Nå har bloggstarter glemt konstitusjonshøringen der man tok om eventuelt samrøre mellom Tschudi og Stør....

ottar storvold

17.06.2017 kl.17:14

Når vi har klart å leve med Erna i 4 år tror jeg at vi godt klarer å leve med Støre også, for verre kan det ikke bli !

Whasington Irving

17.06.2017 kl.17:36

Det kan bli mye verre! GISKE

Kurt

17.06.2017 kl.18:21

Største problemet med AP er..... Vel hvor skal jeg starte egentlig. De forholder seg jo ikke til virkeligheten i noen saker. Vanlige folk blir flådd med skatter og avgifter uten at man faktisk får noe mer enn det man allerede har. De argumenterer med velferd, men det er bare velferd for gruppene de bestemmer seg for å gi velferd og resten renner inn i statskassa og ut igjen til ymse AP-prosjekt i utland som Hamas-lønn.

Alf B

17.06.2017 kl.18:25

Med de utfordringene vi i Norge og Europa nå har i vente trenger vi sterke prinsippfaste politikere. Som tidligere Ap velger gjorde de vondt å se utenriksminister Jonas Gahr Støre i 2006 reise til palestina og gi en offentlig unnskyldning for vår ytringsfrihet.

Igjen i 2015 kommer han med tåketale og kan ikke stå 100% inne for ytringsfriheten vår, 99% holder for Støre. Dette som er så sentral i vårt demokrati. I en tid hvor ytringsfriheten er under fullt angrep fra fascister både innenfra og utenfra vårt land trenger vi prinsippfaste politikere som kan være tydelige og prinsippfaste på våre verdier.

Bjørn

17.06.2017 kl.19:42

Jeg har 100% tillit til Støre. Han vil garantert berike seg selv på bekostning av landet han representerer, i god dugnads-ånd.

Alle skal med

Thorbjørn

17.06.2017 kl.19:56

Jeg tror Støre vil fungere like bra som statsminister som Erna gjør. Tross alt vi lever i siviliserte Norge.

Eline

17.06.2017 kl.20:04

Støre hadde bare en 3%-andel i byggeprosjektet.

La oss få vite hvor mange millioner "bare" er !

Tror det kunne vært interessant for medlemmene i LO.

De er neppe stødige i %-regning.

Eirik

17.06.2017 kl.20:18

Må ikke glemme at Støre er medskyldig i å bombe Libya tilbake til steinalderen, nå med radikale islamister i førersetet. Det tidligere regimet hadde sine feil, men det var i det minste moderat og sekulært, og landet erfarte en solid økonomisk fremgang under Gaddafi! Minoritetene ble tatt hensyn til - i dag blir svarte afrikanere massakrert i hopetall av islamister sør i landet(!)

Eline

17.06.2017 kl.20:43

Det eneste jeg unner Støre er å regjere på nåde fra Audun, Slagsmål Vedum, Knut Arild og Rassmus. Det hadde berre vørri lekkert :-)

Bajas

17.06.2017 kl.21:14

Hvis man er redd for at velgerne skal glemme politikernes svin på skogen, bør det ikke vanskeligere enn å føre det opp på en saklig måte på deres oppføring hos Wikipedia.

Petter

17.06.2017 kl.22:51

Tåkefyrsten er også svak, når UD klaget så ga han alle bedre lønn for å unngå konflikt.

Landsmøte til AP var jo en vits, Aftenposten oppsummerte

Fjernet en K

Flere milliarder til LO

Og 2 utredninger

Ingen vet hva AP mener

Haggbart

17.06.2017 kl.23:02

Er det virkelig noen som tror Støre er sosialist ?

Støre har skjønt hvem som er lettest å lure. Det skal han ha cred for.

Det er ikke alle stemmegivere som er født med mest fra før.

Haggbart

17.06.2017 kl.23:34

Ingen velstående kulturer har noensinne overlevd. De som har kommet til rikdom uten å yte sjæl (Støre) mangler rett og slett forståelsen. Dem blir det flest av etterhvert i en rik kultur, men ikke alle er like kyniske som vår venn.

Så kommer "brød og sirkus" fasen (Romerriket). Der er Europa nå, før skjebnen forsegles med islam.

Alle skal med

Sven

18.06.2017 kl.00:40

Kalle Kanin har et viktig poeng når han sier at alle saker skal sees fra begge sider. Jeg hjelper derfor gjerne til, og kan fortelle at Støre faktisk betaler sin utlignede skatt. Dessuten tror han på Gud, og er en god venn av kronprinsparet.Og som han selv sier er han ikke dum. Kort sagt den perfekte statsminister.

Sverre N

18.06.2017 kl.07:36

Ingen vet hva Tåkefyrsten og det såkalte "Arbeiderpartiet" har for program, bortsett fra at de garantert vil flå oss for mer skatt og forby et eller annet - samme hva bare det blir forbudt.

Det finnes ikke en eneste arbeider igjen i APs ledelse, som er kuppet av søkkrike Oslo-familier med gode posisjoner og makt over norsk presse.

Se på Oslo som øker eiendomsskatten med 50 % i 2017 (bortsett fra egne eiendommer) og som bygger 55 nye bomstasjoner innenfor Oslos grenser. Og de rødgrønne hamstrer boliger i Oslos dyreste strøk for mange hundre millioner for å bosette flyktninger, og sikre seg flere stemmer.

Svaret er enkelt, Støre er ikke egnet som statsminister og fri oss fra nye år med rødgrønt styre. Det er lenge siden AP bygget Norge.

GetReal

18.06.2017 kl.08:09

Det virker som om mange i dette kommentarfeltet ikke forstår at man stemmer på partiprogrammet og ikke på et enkeltindivid? Jeg er selv AP velger, og jeg skulle gjerne sett at AP hadde en annen statsministerkandidat enn Støre. Først og framst fordi jeg synes han er så lite tydelig og aldri vil ta et standpunkt. Men jeg blir ikke høyremann av den grunn og stemmer fortsatt AP på grunn av partiprogrammet.

Haggbart

18.06.2017 kl.08:53

GetReal, som jeg skrev : "Støre har skjønt hvem som er lettest å lure"

Ola N

18.06.2017 kl.10:03

Trodde Ap ivaretok arbeiderklassen sine interesser fremfor å bære enkeltpersoner frem på "gullstol". I Usa var det vel arbeiderklassen i rustbeltet som sørget for at mangemilliarderen Trump vant. På generell basis så er det av og til slik at virkeligheten overstiger fantasien.

Erik

18.06.2017 kl.10:10

Hvis norske velgere, med åpne øyne, stemmer på en statsminister vi aldri kan stole på sier sannheten, da har det norske folk virkelig fortjent ham. USA opplever virkningen av samme problemstilling i dag. Deres statsapparat må hele tiden ut og unnskylde Trumps utsagn og oppførsel. Spørsmålet er bare hvor mye nasjonal og internasjonal skade som skjer før de får rettet problemet. Derfor er det viktig for AP før valget å ta et standpunkt til om de vil ha en leder de fleste/mange ikke har tillit til. Det er like viktig for LO å vurdere om de skal støtte et AP med en leder som ligger så langt fra deres arbeidsgrunnlag som denne representanten gjør. Gjør de det skader de bare seg selv.

Johansen

18.06.2017 kl.10:15

Legg til hans manglende dømmekraft og lefling med islamistene i det muslimske brorskap, en fascistisk organisasjon med sterke bånd til Nazityskland på 30 tallet og fram til krigens slutt.

http://www.dagbladet.no/kultur/store-har-et-enoyd-syn-pa-trusselen-fra-islamismen/60164415

Kjetil Johansen

18.06.2017 kl.10:17

Hva med:

At han ikke ville besøke de unge grynredene fordi de ikke jobbet etter arbeidstilsynets lover?

https://www.dn.no/grunder/2017/02/24/2051/Teknologi/store-for-oss-var-det-en-del-forhold-som-fremsto-som-uklare

Han gir gode fordeler til noen:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/jonas-gahr-stoere-ga-ekskollega-superloenn/a/10059550/

Og du har vel noen svinn på skogen når du ikke vil la deg habilitetssjekkes:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stoltenberg-regjeringen/stoere-nekter-aa-la-seg-habilitetssjekke/a/10064721/

Haggbart

18.06.2017 kl.10:18

Støre har studert fag der en av hovedteoriene er at bedrifter som er sammensatt av folk med ulik bakgrunn (mangfold) er overlegne fordi enhver problemstilling kan belyses fra ulike verdinormer (mangfold). Som den pliktoppfyllende skolegutt deres neste Statsminister er, smiler Jonas fornøyd over sin nyervervede kunnskap. Kunnskap er makt tenker Jonas.

Hva de ikke lærer er at teorien virker dersom alle parter har et åpent sinn og ser positivt på forandring. (Må jeg nevne Islam ?). Men det må elevene tenke ut sjæl.

OleG

18.06.2017 kl.10:30

1. Til deg som stemmer ut frå partiprogrammet: Kva ser du anna enn ein valgallianse som gir særfordeler til eigne velgjargrupper finansiert av alle dei andre?? Ap har ingen politikk for Norge. Kun ein strategi for makt via alliansar før valg. KrF neste venn? Ved 1973-valget vart SV ein konkurrent. Det ga umiddelbart nye strategiar..

2. "Sissener viser til hvor seriøs næringslivet er når de ansetter toppsjefer.Er det derfor så mange har måtte forlate jobben med millionfallskjerm fordi de var udugelig?"

Arne, den dagen du finansierar ein feit ineffektiv offentleg sektor, skal eg høyra på deg. Offentleg sektor brukar fellesskapet sine pengar. Han som lagar arbeidsplassar, må sjølv betala rekningen om han tek feile valg.

3. Eg registrerar at av sosialistane som klagar på Sissener her, har ingen noko å påpeika til dei faktiske forhold.

Sherab Dorje Andreassen

18.06.2017 kl.10:45

Jeg tror det er blitt en "heksejakt på Støre og jeg syns det er enda viktigere å reflektere på om det som vi kjenner som "Norge", vil overleve 4 år til med "Jern Erna"? Vil vi at Norge skal miste den posisjonen som vi har hatt med å inspirere andre innen demokrati og holdninger, skal forsvinne med den feige regjeringen med til dels fascistiske holdninger? Skal de overta landet og folket og heller la det bli et land som mer og mer blir kritisert av andre når det gjelder menneskerettigheter og holdninger? Skal vi la forskjellene bli større?Jeg undres?

Haggbart

18.06.2017 kl.11:02

"Skal vi la forskjellene bli større?"

Hva skjer med forskjellene når man inviterer en fattigklasse til "verdens rikeste land" ?

Christian Petersen

18.06.2017 kl.12:31

Støres siste stunt er at innvandrere skal ha høyere sosiale ytelser enn nordmenn. AP med Støre i spissen stemte ned forslaget til Høyre/FrP om at alle som bor i Norge skulle ha de samme satser. Hvorfor skifter ikke like godt Arbeiderpartiet navn til Muslimpartiet med Allah Støre som leder

Roald Bentzen

18.06.2017 kl.13:01

Jeg ville talt fingrene mine etter å ha håndhilst på denne karen! - La oss gå sammen om å få han vekk fra norsk politikk, uansett parti!

Haggbart

18.06.2017 kl.13:04

Fritt oversatt etter Jan P. Syse :

"Dere må aldri delta i dugnad eller sykle tandem med Jonas Gahr Støre !

Da vet du hvem som må tråkke"

Hmm

18.06.2017 kl.13:47

800 millioner? Stoltenbergregjeringen står bak overføringer for nær 2 milliarder fra 2007 til 2013. Hillary fikk 500 mill 1 juni 2012 og det ble overført ytterligere 800 millioner den 12.02.2013. Dvs 1,3 milliarder på 8 måneder og 11 dager. Begge to gikk i denne tiden av for å forberede ny jobb.

Se siste kommentar på denne blogg for dokumentasjon

https://steigan.no/2016/11/20/clinton-stiftelsen-og-de-seks-brannfaklene-fra-terje-tvedt/

Rune

18.06.2017 kl.14:28

Er vel bedre å stemme Høyre i samarbeid med FRP, som til nå vel må være den regjeringen som har brutt flest valgkampløfter.

Høyre er ihvertfall gutteklubben grei, bare å se på hvem som spytter i valgkampkassa det. Hvem er det som får skattelettelser? Nei veit du hva Sissner, vi kan grave i ditt ptivatliv, så finner vi garantert noe vi kan blåse opp...

Haggbart

18.06.2017 kl.15:03

Rune mener sikker at "valgkampkasser" er noe solidarisk, som LO burde ha enerett på.

Det er lett å forveksle "De slemme" og "De snille" når man har 2 grupper (bidragsytere og mottagere). Du er sikker blant "De snille" Rune. Men da har du kanskje forståelse for at vi alle ikke kan være perfekte ?

Haggbart

18.06.2017 kl.15:07

Til glede for sosialistiske lesere : innlegget over var ment ironisk.

Men i deres verden er det mottagere som er "De snille"

Bjørn Henning Ekeland

18.06.2017 kl.15:23

Meget bra og underholdende (be)skrevet, takk Jan Petter Sissener. Hvordan arbeiderpartifolk kan la seg representere av denne mannen er uforståelig, han er jo totalt urepresenativ for den "klassen" og i sine yngre år var han vel også Høyremann/politiker uten særlig suksess. Jeg tror Jonas Gahr Støre først og fremst søker makt før partitilhørigheten og har benyttet raskeste og minste motstands vei via Arbeiderpartiet.

Gaunil

18.06.2017 kl.16:43

Da Brøndbo gikk ut av AP var det en ap--mann som hevdet at han aldrig har vært sosialdemokrat. Er man sosialdemokrat så er man det livet ut var omkvedet. Partitilhørigheten er vist i likhet med islam. Det er evig pine å melde seg ut og bli en vantro. Man må blindt tilbe sekten og dens ledere.

Elisabeth

18.06.2017 kl.17:27

Dette var ingenting nytt, men at Ap vill fronte en sånn mann sier mye om de. Ærlige Normenn

bør ikke representeres av sånt , vi må ha mere respekt for oss selv og landet vårt. Ikke velg av gammel vane, velg med kunnskapet du nu har fått,

Halvard

18.06.2017 kl.18:01

BJØRN HENNING EKELAND.

Ditt innlegg, siste avsnitt.

"Jeg tror Jonas Gahr Støre først og fremst søker makt, før partitilhørighet, og har benyttet raskeste og minste motstands vei via AP.

Støtter deg helhjertet i den analyse.

Arne Lie

18.06.2017 kl.19:20

Hvis Støre og hans kumpaner vinner valget er vi vel nødt til å leve med Støre som statsminister. Men når det er sagt er ingen land tjent med sosialisme som et styrende system. Hovedpunktet i ideologien er misunnelse og dette fører til enda mer forbud mot private foretak, mer lover, høyerse skatter og avgifter. Mottoet deres er at ingen bør bli bedre enn andre, ingen bør bli friskere før andre o.s.v. og ingen bør tjene penger slik at de får litt mer enn før. AP styres også ofte av Janteloven. Stem for all del borgerlig.

Arnold S

18.06.2017 kl.19:22

En meget god og dekkende blogg - er tilbøyelig til å tro at statsministerposten er til dels er et springbrett til en internasjonal stilling (Gud bevare).

Arnold S

Marie

18.06.2017 kl.19:24

Meget god artikkel! APkattene greier det igjen.

De vanlige menneskene betaler. Ærlige politikere...Hvor har det blitt av demm???? Hva med et generasjonsskifte??? Nye mennesker, nytt blod, og mindre griske folk...Vi fikk sendt Jens til Brussel og NATO...Tror det er mange som gjerne vil sende han hjem til Norge. Han er iferd med legge grunnsteinen til en ny, stor krig... Vedr Jonas. Det er ingen som vil ha ham ...Det er ingen i FN, WHO, WTO...som foreløpig har yttet ønske om å få ham...Tror han vil bli lenge i Norge med mindre vi betaler lønnen hans lenge...Det er ofte det som skjer når man vil kvitte seg med noen.

Haggbart

18.06.2017 kl.23:04

- Det første Jagland gjorde var å lansere "Det norske hus"

- Det første Jens gjorde var å kjøpe Vaskebakkes hus på Bygdøy til 50 millioner (for den norske stat)

- Mon tro om Jonas lar Oljefondet kjøpe hans eget eller Felix Tchudi sitt hus ?

Lille Raymond stakkars, han hadde ikke nok makt, men han prøvde å kalle seg Keiser (eller by-regjeringssjef). Det skal han ha :-)

Jeg tror det blir moro med Støre :-)

18.06.2017 kl.23:35

For Guds skyld, nei! Vi kan ikke leve med Støre og AP ved roret. De har ødelagt nok! Støre er nok bare ute etter makt og en høy stilling utenlands som belønning for å redde verden med våre penger. Akkurat som Gro, Jagland og Jens.

Bonna Voss

18.06.2017 kl.23:59

Svaret er ganske enkelt NEI.

Eric Kamov

19.06.2017 kl.09:31

"Your perception of truth is a reflection of you." . . . . . .

Harald

19.06.2017 kl.10:10

Alle politikerne vi har i Norge maler sin egen kake.

Vi trenger og fjerne alle sammen og starte helt på nytt. Når dette er gjort så kan vi begynne og straffeforfølge de vi har hatt.

Oppgitt

19.06.2017 kl.22:33

Sissener er god på å bruke det SERIØSE VG til å dokumentere påstander,samt det høyrevridde NETTAVISEN til det samme.Det at Sissener her hylles for disse påstående og nedlatenhetene vedr. Støre,er jo ikke rart.Saken er jo den at disse som leser det Sissener selv skriver og mener,er jo også hans pappenheimere,derav enigheten.Hvem ellers vil sitte å lese spekulasjoner Sissener bruker en hel del tid på å kare fram,kun i den hensikten å sværte et menneske,som har hatt mot nok til å gå inn i Norsk politikk,og samtidig da stille seg til hugg for mennesker som Sissener.Av den grunn er polikere tøffe.Nærmer det seg Amerikanske tilstander i bloggverdenen??

Christian Petersen

19.06.2017 kl.23:23

Støre ble tatt med buksa.nede igjen. Dagbladets avsløring av hans investering i leiligheter forsøkte Støre å bagatellisere. Han eide jo bare 3,3%. Høres veldig lite ut, men Støre er sleip som et såpestykke og bruker ikke tall, kun prosenter. Støre burde fortalt at salgsverdien av leilighetene er kr. 980 millioner. Da blir Støres 3,3% kr. 33.000.000 (kr 33 millioner). Når dette er et beskjedent beløp for Støre så viser jo det hva han har klart å krafse til seg.

Jørn C. K. Pedersen

20.06.2017 kl.09:37

Ruth Martinsen: "(Hvor ble det for eks.av nedriggingen av alle bomstasjonene!)"

Det kan jeg fortelle deg. Det var AP og nikkedukkene deres som satte en stopper for det. Du vet, med det parliamentariske systemet vi har I dag, må man ha flertall på stortinget for å utføre det man setter seg som mål. Og det hadde de hatt, hadde bare ikke "samarbeidspartnerne" deres plutselig begynt å løpe sosialistenes ærend. Og ja, vi stemmer på parti og ikke person I Norge. Men nå er det jo slik at hvis du stemmer AP, så er det ikke akkurat noen overraskelse at Støre blir statsminister. Og han er bare ikke til å stole på.

Helga Riekeles

21.06.2017 kl.13:29

Dette er utrolig leit for alle oss som er lei Høyre og FrP, og deres natur fiendtlige holdninger og vedtak...for det kan virke som vi går fra asken til ilden med AP ledet av Støre og Herr Vedum som pådriver i negative holdninger i dyrevern saker. Det går med mange millioner til feil slått poltikk ..jakten på en truet art som koster adskillige milioner prioriteres fremfor å verne husdyr. Folk flest betaler sine skatter og lar seg føre bak lyset også i de mange saker Sissener belyser. Vi fnyser av lugubre ledere og tilstander i andre land i S. Amerika og Afrika..men jammen går vi disse en høy gang her det "uskyldige " Norge. Trist..VELDIG TRIST!!!

Frank.A.Jensen

21.06.2017 kl.20:11

Norske borgere er for snille, blåøyde eller rett og slett idioter. Venstrevridde politikere presser frem det ene etter det andre, uten at det er mulig og stoppe dem. Vi må få inn Franskmennene til å gjøre rydde jobben her i Norge. Vi nordmenn er helt enkelt for pinglete. Vi kommer til å få et forferdelig diktatur i en Politistat før en vet hva som skjedde, samtidig vil Finansbransjen komme til å bli støtte enn Staten.(Dvs All off forvaltning) og ikke hele Norges befolkning som noen benevner for å forsvare sosialismen. Vi har i praksis to valg i Norge det er enten Rødt eller Fremskrittspartiet , samtlige av de andre driver å kjøpesslår med hverandre for å få fremmet sine kjernesaker.

Thomas

03.07.2017 kl.11:47

Jeg kjøper ikke dette, hele artikkelen stinker høyrevridde partipolitikk og løse nedsettende påstander. Tenker dere at Støre burde takket nei til teppene og fornærmet Afghanske myndigheter ? For noen skarve tepper ? Hva er egentlig galt med at han reklamerer for håndverkere som han er fornøyd med ? Er det han som skal kunne HMS reglene for bruk av stillas ? Og skal han ikke kunne be om å gjøre om et opptak dersom han oppfatter at han har sagt noe feil ? Nei, dette virker mot sin hensikt. For min del kan han godt bli statsminister.

Ole Andreas

21.07.2017 kl.12:03

Veldig god artikkel!

Geir Helge Hagen

22.07.2017 kl.16:41

har lest igjennom alt, synes saken er litt mye negativ med et klart forsett å skade Større.

Jeg stemmer ikke på Arbeiderpartiet men da det står så fint at Støre har vært så stygg å ha polske arbeidere til halv pris da reagerer jeg.

For det første hvis jeg vil ha malt mitt hus går jeg gjerne ut å får 3 pristilbud, som oftest velger jeg det billigste.

Dette har også Støre gjort valgt det billigste firmaet.

Hvis det er så at dette er sosial dumping da har jeg en overraskelse til de fleste Nordmenn Vi har alle bedrevet med sosial dumping.

For vi velger som regel den beste prisen.

Mitt poeng er følgende: media må gjerne følge Støre og alle de andre politikerene som lyver så det renner av de med hold dere til fakta ikke tull der noes sure malermestere ikke fikk en jobb til overpris.

Baronen

22.07.2017 kl.23:55

Heller Støre enn Jerna...

Arne Leif Hofgaard

23.07.2017 kl.15:16

"Gammelt" nytt som selvfølgelig for lengst er gått i "glemmeboken" til trofaste sterkt indoktrinerte "a"P- velgere. Men de indoktrinerte huske sikkert godt nok til med vilje ikke lese noe fra denne J. P. Sisseners blogg, livredde de er for opplysninger som tar fra dem tua for "a"P.s fortreffelighet. Muligheten for at Jonas "tåka" Gahr Støre skal bli statsminister i Norge, er så grusom at selv ikke venstre / Trine Skei Grandes og Kr.f. / Knut Erik Hareides farvel til stortinget vil kunne dempe skrekken.

Liselotte

23.07.2017 kl.15:59

Her var det mye som var rørt sammen. For det første så er det politiske systemet i Norge sånn at vi stemmer på partier og ikke på enkeltpersoner. Disse partiene har stort sett alle et partiprogram som er demokratisk bestemt av medlemmene, og som partiene blir målt på av sine egne medlemmer - og av andre.

Okey, da er det en som ikke liker Jonas. Det virker som du aldri har truffet fyren, men for all del. Jeg vet om at menn har blitt ansett for å være uaktuelle fordi de har hvite tennissokker eller genseren nedi buksa, så sånn er det jo. Man kan bestemme seg for ikke å like noen uten å ha snakket med vedkommende.

Når vi alle skal velge en håndverker, gjør vi vel så godt vi kan. Sjekker at firmaet er registrert hos Brønnøysund og gjør oss opp en mening om de virker ordentlige (medmindre de bruker hvite tennissokker). Så stoler vi på at når vi får en faktura, så er ting på stell. Det er ikke normalt å sjekke lønnsslipper, sjekke HMS-permer og sånt. Folk flest gjør ikke det. Det er ikke noe krav at en håndverker skal ha mesterbrev, og altså ledelses- og økonomiutdanning. Heldigvis. Egentlig kan man være god til å male uten svennebrev, også. Ikke noe galt i det. Når man en sjelden gang skal kjøpe aksjer, så er det også veldig unormalt å sjekke selskapet som selskapet investerer i, og undersøker om det er noen underleverandører der, og hvilke betingelser de har. Det er ikke vanlig å gjøre det. Det er heller ikke ulovlig å la være. Det tror jeg vi skal være glade for. Det hadde blitt utrolig vanskelig.

Det er ikke ulovlig eller noe galt i å bruke ordninger som er helt lovlige, selv om man egentlig er i mot. Er man FrP-starsråd kan man godt bruke bompenger for å finansiere en ny vei. Selv om man egentlig er imot. Man kan la Krekar bli i Norge. Selv om man er imot. Man kan også ta imot kontantstøtte. Selv om man egentlig er imot. Det er ikke noe galt i det. Man kan gjøre det samtidig som man kjemper mot bompenger, mot kontantstøtte - eller for den saks skyld private sykehjem.

Nå er ikke Ap mot alle private skoler. Ap har hele tiden lagt til rette for statsstøtte til private skoler som er grunnet på livssyn og alternative, pedagogiske retninger. Og det er vel det vi snakker om, her.

Sånne personvinklinger er fordummende for debatten, det skader demokratiet vårt, fordi folk flest mister motet til å engasjere seg. Fordi de ser at de risikerer å bli hånet og uthengt. Sånn skal vi ikke ha det.

La oss snakke om sakene, ikke personene. Det er det valget dreier seg om. Hvilket samfunn vi vil ha. Jeg er bekymret for at arbeidsløsheten har steget under denne regjeringen. At det blir fler midlertidige stillinger, så ungdommene hindres i å få boliglån og komme i gang med livet sitt. At forskjellene har blitt større - mens de uføre får kutt i barnetillegg og kreftsyke mister fysioterapi, får de rikeste kutt i formuesskatten, og casher inn 1600 kr pr dag. Folk flest får 10 kr pr dag. En ufør med barn, uten formue går antakelig i minus med denne regjeringa. Sånne ting er det valget handler om. Hva så om noen har bestemt seg for ikke å like Erna eller Jonas. Det er ikke dem vi stemmer på. Vi stemmer på retningen for landet vårt.

Turid Bettum

23.07.2017 kl.17:33

Hallo, jeg har trodd at dette vil bli en grisete valgkamp, noe vi ser her. Er det mulig å gjøre dette mer ryddig ??? Nei, jeg tor ikke det. Redselen for å miste makt er for stor.

Dessverre.

Med hilsen Turid Bettum

Sigbjørn Hansen

23.07.2017 kl.19:30

Det her er en subjektiv artikkel fra en politisk motstander.

Jeg påstår ikke at Gahr Støre er feilfri, for det er han naturligvis ikke, det er ingen. Imidlertid virker som om forfatteren av blioggen blir provosert over at Gahr Støre er født og oppvokst på beste vestkant, har de beste eksamner med videre, og allikevel ender som arbeiderpartipolitiker. Å bli kritisert for sånn som at at et malearbeid "kun" kostet 62500kr, og at han skryter av dem som har gjort arbeidet, utrolig.

Snorre selmer

23.07.2017 kl.20:53

Jan petter sissener,det oppgulpet du kommer med her, er noe forbannet bakstreversk höyrevridd tankegods.

Torkel

24.07.2017 kl.07:48

Med andre ord nok en motbydelighet av en politiker som mener regler gjelder for andre ikke dem selv.

Navn navnesen

24.07.2017 kl.09:57

Hvordan mener du at Støres personlighet kommer til å påvirkes amerikansk politik?

Emeritus

24.07.2017 kl.12:57

Bevares, Støre er jo veldig dyktig, til å lyge !! Dette har jeg skrevet om for flere år siden, men da var det ingen som reagerte !! Vi trenger ikke å ha slike personer i ledende posisjoner i det norske samfunnet. De hadde vi forresten nok av her tidligere også blant dem Gro Harlem Brundtland. Men også hun har jo arv å gå på.Hennes far Gudmund Harlem som påsto at norske sjøfolk var alkoholikere og ikke fortjente pensjon !! Noe så skammelig av en norsk politiker. Sjøfolk drikker ikke mere enn andre norske, helst mye mindre siden de har et ansvar overfor sine kamerater hele tiden i det farlige yrket, det å være sjømann. Og hvem var det om berget Europa under krigen ved å seile bensin og sprengstoffer fra Amerika til England ?? Det var de norske sjøfolkene !!!!! Churchill sa at de var verd en MILLION MANN, og Rosewelt sa: Look to Norway ! Da hadde han de norske sjøfolkene i sine tanker. Nei, vi trenger ikke AP politikere i Norge. De lyver og de stjeler, fra det norske folket !!!

Max Hermansen

24.07.2017 kl.15:58

Thomas; korrupsjon er noe av det mest ødeleggende for en stat. Det er derfor det ikke er tillatt for offentlig ansatte å motta gaver. Støre mottok her en gave verdt MYE penger. Gaven skulle vært overlevert Staten Norge!

Thomas; synes du ikke at norske lover og regler skal gjelde i arbeidslivet; og det også når man maler en AP-politikers hus? Støre kunne i det minste ha sagt at han beklaget at han brukte dette firmaet.

Thomas; har du sett opptaket, hvor han ikke bare sier noe feil, men direkte lyver?

Har du ingen krav til de politikerne som skal lede landet vårt?

Anne

25.07.2017 kl.11:04

Lurer også på Støres rolle i Synnøve Fjellbak Taftø saken.

Jan Rune

25.07.2017 kl.17:43

Fryktelig stygt personangrep som bør få konsekvenser. Å stemple noen som "Teppetyven", "Løgnhalsen", "Jonas Gahr Støre, godt kjent som tåkefyrsten", "Den samvittighetsløse", "Den grådige", "Den evneløse" og "Dobbeltmoralisten" viser Sisseners mangel på moral!

ottar storvold

25.07.2017 kl.20:29

Ja her er det mye å lese, du verden hvor mange som er svart innved bena !

Aksi

26.07.2017 kl.03:26

Trist lesning med tanke på valgkampen. Ensidig så det holder. Ser ut til å bli en tøff valgkamp, og det skal det være. Vi må klart kreve mer av politikerne enn av oss vanlig dødelige, men la nå begge syn, begge sider komme til orde. Dette blir for ensidig og fordummende..

Greit med Sissener som er kritisk, men kommentarfeltet skuffer her. Ensidig debatt! Men så er det jo Nettavisen da.

Ingen problem å finne feil, noe negativt ved alle politikere. Når vi går til valgurnene er det derimot politikken vi stemmer på. For meg er det et verdivalg, og har alltid vært det. Skal vi være opptatt av oss selv i et av verdens aller rikeste land, med å karre til oss enda mer? Eller er vi mer solidariske og har en tanke om at vi har et ansvar for hverandre på denne planeten, for ikke å snakke om selve planetens snarlige exit om vi fortsatt skal bare tenke individrettet og hva som gagner oss selv best. Jeg har ingen problemer med å si at jeg hører til sistnevnte gruppe. Og der har aldri FrP vært med på laget. Det er dette valget handler om, IKKE Jonas eller Erna. Alle mennesker har sine feil og svakheter, men stem for all del på politikk og ikke person!

Tom

26.07.2017 kl.12:36

You nailed it! Støre er et kroneksempel på dobbeltmoralisme.

Anonym

31.07.2017 kl.02:04

Maktfordelingen i Norge mellom storting og regjering sikrer at sterke personligheter ikke kommer i en reell og uhindret maktposisjon, i motsetning til hvordan forfatningen er i f.eks USA. Stortinget kontrollerer regjeringen som helhet (ref. til bla. situasjonen i Sverige om mistillit). Støres personlige skavanker er således ikke en fare for nasjonens integritet dersom han blir Statsminister.

Som nevnt over er det partiprogram og regjeringskoalisjon som bør belyses, heller enn politikernes personlige skavanker. Er man tilstrekkelig lenge i medias søkelys, vil det synes at hver og en har skjeletter i klesskapet.

Odd Steinar Viseth

02.08.2017 kl.17:45

Gullkorn? Dette synes jeg lukter mer av dritt enn av gull. En samling av større og mindre feiltrinn over en årrekke. Som toppleder vet Sissener at de som gjør noe, også gjør feil. Vanligvis er det jo det perfekte og ufeilbarlige og elitistiske Jonas kritiseres for. Og forresten: Kvalifikasjonskravene og prosessene i det politiske liv har Sissener åpenbart ikke peiling på, det viser du i innledningen. Hvorfor i all verden skulle prosessene være mindre grundige i et parti?

Hallgard Vormann

08.08.2017 kl.17:37

Godt jobba! Takk for dette blogginnlegget!

Wenche

09.08.2017 kl.15:11

Kunne tenkt meg samme type artikkel på de andre partitoppene også - er det en mulighet?

Rudolf Hilleren

14.08.2017 kl.12:53

Jonas Gahr Støre i spissen for Arbeiderpartiet kan anses som en gavepakke for den sittende regjering før høstens valg. At Gro Harlem Brundtland dras inn i Ap sin valgkamp, sukrer neppe pillen for velgerne.

Leif

24.08.2017 kl.00:13

Skjønte ikke,visste ikke,trodde ikke,ante ikke: Hørt den før?

Kristjan

03.09.2017 kl.11:54

Hvis det å være en "En tyvaktig løgnhals uten samvittighet og grådig dobbelmoralist" er synonymt med å være en "Trump", så har Norge hatt mange "Trumper" opp igjennom årene, forsåvidt de fleste land også  

Men hovedforskjellen på alle disse og den ekte Trump, er først og fremst måten å uttrykke seg på.

Man kan være enig eller uenig i AP sin politikk, men det ser ikke ut som de har den lederen akkurat nå de trenger, han kan likevel bli landets neste leder, marginene er små for tiden.

Skriv en ny kommentar

hits