Nå skal Lan Berg flå mopedistene

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg viser ingen nåde. Kjører du moped i Oslo så må du betale full beboerparkering når du parkerer hjemme. Og i sentrum like svindyrt som for en bil.
Det er knapt til å tro, men encelle-politikken til MDG tar ingen ende. Siden 2014 har partiet angrepet bilistene gang på gang. Kun kortidsparkering som koster flesk, massiv fjerning av parkeringsplasser, utallige enveiskjørte gater og forbud over hele linja. Bilen skal bort, fordi MDG ikke liker biler. At de stadig prøver seg med å bløffe oss med det grønne skiftet er det knapt noen som tror på lenger.

Surt som mulig
I dag ble det kjent at nå er det mopedistenes tur til å få Lan Berg, sterkt støttet av Raymond Johansen, etter seg. Nylig fjernet hun samtlige mc-plasser innenfor ring 1. Det var ikke snakk om flere enn drøyt hundre, men en mopedparkering er tydeligvis en for mye i MGDs kretser. Det skal også gjøres så surt som mulig å eie en moped. Altså en liten tohjuling som går i maks 45 kilometer.

Glem miljøet
Oslo har en ordning i flere byområder der fastboende betaler en årlig avgift på 3000 kroner for å parkere gratis langs regulerte fortauskanter. Hensikten med den såkalte beboerparkeringen var å gjøre det mulig å bo i Oslo med bil for de som ikke hadde private parkeringsplasser. Miljøargumentet har aldri vært brukt i så måte. Nå skal altså hovedstadens mopedister tvinges til å kjøpe beboerkort til 3000 kroner for å parkere sin moped i nærheten av sin bopel.

Mot bedre viten
Hvor "høl i hue" er dette egentlig? Hvor bra er det for miljøet og hovedstaden hvis mange, mange flere byttet bil med tohjuling? En som kan mye om dette på grunn av sin rolle i Motorsykkelimportørenes Forening, tidligere Frp-politiker og nå advokat, Arve Lønnum. Han har laget et notat som viser at MDGs mopedpolitikk er et stort hull i hodet, og som Lan Berg selvfølgelig har lest for lenge siden:

En moped bruker ca. 0,15-0,2 liter bensin per mil. Da snakker vi om reelle tall, ikke simulatorpyntede øvelser. Ingen andre fossilt brenselsdrevne kjøretøyer har så lavt forbruk per mil, ikke engang de beste bussene. Det sier seg selv at det koster mindre energi å flytte 100-250 kg enn 1-2,2 tonn som de vanlige bilene veier. Veislitasje er også ikke-eksisterende med slike kjøretøy.

Tall fra Ruter viser at gjennomsnittlig CO2 per passasjer på buss er 85 g/km. En moped vil ut fra de forbrukstall jeg har, faktisk forbruk og kjente formler gi 35 g/km for de beste, 60 g/km for de aller dårligste.

Aller viktigst er kanskje likevel plassen på veiene og i byrommet. Moped og mc trenger 1-2 kvadratmeter per stykk og kan dessuten utnytte luker, kriker og kroker som ellers ikke brukes. Plassen og energien det krever å bygge veier, stasjoner, P-plasser osv. utgjør store deler av miljøregnskapet for veitransport, både mht utslipp totalt og virkningene på arealbruk og byrom.


For en 16-åring er en saktegående scooter et nyttig og miljøvennlig transportmiddel.

Svada og vrangvilje
Fakta har vist seg å prelle av på Lan Berg som vann på gåsa. Hun sa dette til Dagsavisen da hun ble spurt om ikke taksten for mopeder burde være langt lavere enn 3000 kroner:
«Differensiering av pris på permanente beboerparkeringskort for ulike kjøretøytyper er mulig å gjennomføre, men vil forsinke innføringen av beboerparkering, på grunn av systemtekniske utfordringer ved å tilrettelegge for ulik prising. I tillegg må det en forskriftsendring til, ettersom gjeldende forskrift fastslår av at 'Bestemmelsene for bil gjelder også for motorsykkel, skuter og moped, skriver miljøbyråden.

http://www.dagsavisen.no/oslo/svinedyr-mc-parkering-1.984552

Opprør
Siste sprell fra MDG har skapt enorme reaksjoner i sosiale medier. Å fatte slike vedtak uten et miljøregnskap, uten normal klokskap og i strid med folkevettet irriterer stadig flere og flere. Det betyr at byrådet befinner seg i en enda verre omdømmekrise enn før. Det skal ikke utelukkes at det kommer et alvorlig, massivt og organisert opprør mot byrådet i Oslo. Jeg blir gjerne med.

(Denne bloggen er lest av 180.000 unike per 12. august 2017)

Update 6. august: Lan Berg har snudd og avkrever nå 1500 kroner per år for beboerparkering for en moped. 
 

 

 

191 kommentarer

20.06.2017 kl.20:17

Det er ikke første april heller, det er Oslo gryta på sitt "beste."

Slik man reder ligger mann............

Fantastisk..

kris

20.06.2017 kl.20:27

Begynner å ligne på Nazi hele opplegget

Thomas Frydenberg

20.06.2017 kl.20:29

Godt og informativt innlegg som er veldig opplysende.

Roger Johansen

20.06.2017 kl.20:29

I Oslo så leier kommunen inn flere titalls lastebiler for å frakte sykler fra byen opp til sykkelstativer høyere opp i terrenget slik at folk uten førerkort som uansett ville reist kollektivt kan trille ned bakkene til byen på en sykkel istedenfor.

Jeg vil gjerne se miljøregnskapet for hvor mye mer utslipp det blir i Oslo av å ha alle disse lastebilene kjørende rundt hele døgnet for å frakte sykler opp alle bakkene igjen.

Bysykkel-ordninen er et ypperlig eksempel på at man flytter trafikk fra kollektivt til sykkel. Hva er så miljøvennlig med det når det må en armada av dieseldrevne lastebiler til for å legge til rette for at folk skal kunne trille ned til sentrum?

https://www.aftenposten.no/osloby/Bysykler-For-hver-som-sykler-OPP-til-St-Hanshaugen_-er-det-9-som-sykler-NED-579708b.html

Bygutt

20.06.2017 kl.20:37

Oslos innbyggere får som fortjent. Innbyggerne får en ny sjanse ved neste kommunevalg. Deretter er det for sent, det er uopprettelig.

Denne galskapen er APs verk, som lar disse miljøkommunistene få eksperimentere med Oslo på denne måten.

Olaus Trøgheim

20.06.2017 kl.20:43

Og fortsatt har byrådet gratis parkeringsplasser under rådhuset. Ja, ja... Liv og lære.

Jan

20.06.2017 kl.20:46

Det er lengesiden det var miljø det dreide seg om. Det hele har gådd over til en farlig blanding mellom fanatisme og idealisme.

MDG kommer ikke til å stoppe eller moderere seg. Viser bare hvor viktig det er å å holde disse borte fra all politisk makt.

Bygutt

20.06.2017 kl.20:50

Det er som foreldre (Ap) som lar barn leke med fyrstikker. Etter flere uheldige episoder ser det ut som Raymond fremdeles lar leken fortsette. Velgerne glemmer ikke hvem som har ansvaret: Arbeiderpartiet.

MDG vet ikke hva de driver med, AP burde ha vett til å bremse galskapen

Ole

20.06.2017 kl.20:50

De får som fortjent i Oslo. De stemte dem inn. Når det er sagt, så håper jeg folk drar hodet ut av det de sitter på ved valget og sørger for at ingen av gærningene i ap, sv eller MDG kommer i posisjon

Boye Semb

20.06.2017 kl.20:53

Bra innlegg. Byrådet er navlebeskuende og burde heller utvide sitt perspektiv, i stedet for kun ha fokus på å straffe bilister og mopeder med formål om reduksjon av forurensing i Oslo. Eksempelvis, det ankommer og ligger et stort antall skip til havn i Oslo. Ferger og criuseskip som virkelig er miljøverstinger slipper unna, de burde brukt landstrøm og hva med avgiftene her? Er det regnskapet sjekket ut? Byrådet virker ensporet og mangler perspektiv. 15 av verdens største skip forurenser like mye som hele verdens bilpark: http://www.industrytap.com/worlds-15-biggest-ships.../8182

Oddvar

20.06.2017 kl.20:54

Dette ligner mer og mer på IS terrorisme.

Eystein

20.06.2017 kl.20:59

@Roger johansen: Det er ingen lastebiler kommunen bruker for og frakte bysyklene, men Toyota Dyna VAREBILER, med påbygd sykkelstativ. Toyota dyna er ikke akkurat en stor bil og det koster ikke mye å kjøre disse bilene ut.. Dieselmotorer bruker som kjent mindre drisvstoff enn bensinbiler og er således mer effektive. Disse bilene kjøres på førerkort klasse B, så de veier altså UNDER, 3500kg som er grensa.

Eivind

20.06.2017 kl.21:01

Makt for enhver pris. Rørleggeren Raymond lar galskapen fortsette fordi han egentlig er SV politiker, men liker store biler, god lønn, makt og høye smørbrød. Større hyklere er det ikke mulig å finne.

Avdic

20.06.2017 kl.21:03

Syke syke kvinnemenneske.

John

20.06.2017 kl.21:05

Si meg har alle gått av skaftet?Hvordan kan slike folk sitte å bestemme?

Terje

20.06.2017 kl.21:05

Enda to år til kommunevalg.... en tragedie for Oslo.

Olesson

20.06.2017 kl.21:08

Lan Berg, er hun en fjern slektning Kim i Nord Korea? En annen ting, Er Ap i Oslo en forsmak hva som venter oss i Norge om Ap/Sp vinner stortingsvalget?

20.06.2017 kl.21:11

Det verste er at Sisseners grove anklager ikke er overdrivelser.

Vi har faktisk fått et byråd som er hinsides fornuft.

Fredrik O. Solem

20.06.2017 kl.21:14

Oslos befolkning har fått det de stemte på. Dere har dere selv å takke for å ha stemt de rødgrønne kommunistene til makten. Dere får la være å stemme på slike partier om dere har lært leksen.

Gamle Aker

20.06.2017 kl.21:17

Sånn blir det over hele Norge hvis de rødgrønne vinner til høsten!!!!!!!!!!!

Akhmad

20.06.2017 kl.21:24

De sier at Saudi lar ikke kvinner kjøre bil...velkommen til Oslo..her får ingen kjøre..

Jens Gahr Støre

20.06.2017 kl.21:24

Er det tillatt med mopeder i Indre Salten?

Gratis parkering?

Lunda

20.06.2017 kl.21:27

Makes me wonder......... hva skjer om AP kommer til makta i hele Norge? Tragisk når man gir et parti som bare en bitteliten prosent av oslobefolkningen stemte på. Skulle ikke vært lov!

Erik

20.06.2017 kl.21:29

16 supertankere forurenser like mye som alle biler i verden, det er ca 29 000 store båter på vei mellom 2 havner 24/7/365,er alle i 'nyttig' trafikk???

E'n stor båt i havna som ligger på motor fordi U-landet ikke har strøm forurenser like mye som 50-60 000 biler. Gjør de noe med det? Det som virkelig monner?(ja alt er søkbart på nettet, flere steder...)

Det er løgn og bedrag produsert for følelsesmennesker uten kritisk sans alt MDG postulerer. De kjenner sine velgere.

perhaps

20.06.2017 kl.21:30

Det er jo ikke Lan som styrer i Oslo, det er jo kommunisten Raymond. Hun får jo gjøre som hun vil av han og kommunistordføreren

20.06.2017 kl.21:31

"Man betaler 3000,- årlig for parkere gratis langs regulerte fortauskanter". Man parkerer ikke GRATIS når man betaler 3000,- i året!!!

Erik

20.06.2017 kl.21:34

Velgerne i Oslo får som fortjent! SLUTT Å SYT! Ta ansvar for eget valg!

Qviss Ling

20.06.2017 kl.21:37

Elsykkelen neste, vent å se.

Neste generasjon må nok belage seg på vintersko-avgift. Glad jeg ikke bor i den byen.

20.06.2017 kl.21:41

Det denne Lan driver med, handler ikke om miljøvern, men lykke over å ha makt til å ødelegge og surne tilværelsen for Oslos beboere. Det er vel bevist med denne saken. Om det ikke er miljøvennlig å få folk over fra bil til moped, så vet ikke jeg. Skal vi få lov til å bo i denne byen? Husk dette er samme parti som vil stoppe oljevirksomheten og legge ned 200.000 arbeidsplasser. Da blir det nok godt med penger til sykehus, trygd og pensjon for oss nordmenn. Miljøvern er bra! Men dette er ekstremisme og maktovergrep mot Oslos befolkning. Fra et ørlite nisjeparti. Og det har svært lite med miljøvern å gjøre. Seriøst, tror noen at mopedene i Oslo utgjør en forskjell i verden?

Pi

20.06.2017 kl.21:45

Begynner og lure på om hun ikke burde heller ha søkt seg inn i en vernet bedrift, for å verne både samfunnet og oss fra henne.

Ikke mindre overraskende er den utrolig lave intellektuelle tankegangen hun evner og utstråle.

Terje

20.06.2017 kl.21:47

Snakk om å angripe minstepensjonister.

Igjen viser Arbeiderpartiet med "sjefen" L. Marie i spissen.

Hva er det neste? Teller på døra?

Jan Vidar

20.06.2017 kl.22:03

Gratulerer alle som stemte dette partiet. Jeg tror dem drømmer I en annen verden.

20.06.2017 kl.22:03

Berører det på EL scooter?

Krtitisk

20.06.2017 kl.22:05

Forbauser ingen. Lan Marie kommer fra en kultur hvor makteliten gjør akkurat som de vil og tar ingen hensyn til folkets ve og vel. Og den ideologi som MDG og hennes venninner av begge kjønn sverger troskap til er en totalitær og undertrykkende ideologi.

Og legg merke til hvordan nettverkene fungerer når hun kritiseres - da spilles det på offerrollen og alle "trollene" som kritiserer henne "fordi hun er kvinne". Hersketeknikken er det ingenting i veien med og nettverket finner vi også plassert i NRK.

Med det maktsyke AP må ta hovedskyld for at et slikt lite marginalt parti får herje fritt frem og plage folk. Tenk på dette før dere stemmer rødgrønt i høst.

SKS

20.06.2017 kl.22:06

Hope people will kick out those idiots even before next election.. at least before they will destroy Oslo completelly... They have 2 % support but controling the people who never voted for those idiots.Actually we shall notblame MDG... they just sick idiots but shall blame AP who accepted this just to be in power instead to step down due they have no sufficient votes for power..

Arild Folkvord

20.06.2017 kl.22:07

Men der værste her er at nå det blir gjenvalg får MDG stemmer så det holder. Kan bare takke seg selv!!!!😑😑😣

Kjetil

20.06.2017 kl.22:09

Når skal vi få ett styresett som lytter til folket.

Hvorfor er det ikke Folkeavstemning ved viktige saker?...ligner mye på Kommunist styring.

Vi får gå ned å jage dem ut alle som en.

Ancient

20.06.2017 kl.22:10

Hadde det ikke vært likegodt å bare ta med hele mopeden inn i lelilgheten og la den stå der i stedet for å betale jævla 3000 kr for å parkere den på gata?Jeg tror knapt det er mulig.MDG har med dette gått for langt.Husk til neste valg hva slags idioter dere stemte inn.Hele MDG og denne LAN burde vært rulla i både tjære og fjær.

Eirik Rogne

20.06.2017 kl.22:12

Etter at mopededistene har fått ta del i Lan's avgiftsregime gjenstår vel bare å få hanket inn noen kroner for bruk av barnevogn og rullestol. Mange gressklippere går fortsatt på bensin og siden de har hjul i tillegg så går det vel å tyne gressklipperinnehavere for noen kroner også.

Dagfinn Bråthen

20.06.2017 kl.22:13

At disse synsere kommer i maktposisjon forteller hvor dårlig et demokratisk samfunn fungerer. Minimal oppsluttning i folket, men har utøvende makt. Sperregrense på 15% og demokratiet kan fungere.

Jimmy Tingnes

20.06.2017 kl.22:13

Før eller senere får noen grisebank av en forbanna bil eller mopedfører :-) det er mitt tips

aarild

20.06.2017 kl.22:15

Håper du sjekker investeringene dine litt nøyere enn du sjekket historiene du skriver. Det var under Høyre og FrP at bystyret i 2012 bestemte at det ikke skulle differensieres mellom bil og mc for beboerparkeringen. Lan Berg sa til Dagsavisen akkurat det omvendte av hva du skriver:

"Ettersom disse [MC] tar mindre plass og står for mindre utslipp, mener jeg at det kan være ønskelig at mindre/lettere kjøretøy betaler mindre enn biler"

Oppgitt

20.06.2017 kl.22:15

MDG er virkelig "melonpartiet De Gale".Tror ikke MDG er tilfreds før de har innført avgifter og gebyrer på alt fra biler til tannbørster.En lenger opp nevner teller på døra-det er fullt mulig om MDG får bestemme.I tilegg er det ikke en, eneste person i hele MDG som har verken selvinsikt eller vett mellom øra.Går ikke an å diskutere med dem i det hele tatt.Jeg er litt der at jeg har store problemer med å skjønne at det er mulig å bli så skrudde i hodet som MDG og byrådet i Oslo.

Atle Andersen

20.06.2017 kl.22:23

Noen måtte ha stemt på dem.

MIO Mao

20.06.2017 kl.22:27

Lille Mao slår til igjen.....

Egill

20.06.2017 kl.22:27

Mopeder og biler har vært lovlige framkomstmidler i alle år til Lan kom inn i bildet! Hvordan Ap kan la 2% Lan herje med Oslos innbyggere etter hennes egne merkelige tanker og uten noen fornuftig plan, er meg en gåte

Og - snart kan det meste være elektrisk! Så hva f&$@ er problemet?

Øyvind

20.06.2017 kl.22:34

Gratulerer Osloborgere. Dere stemte på denne røya, og man får ikke bedre "regjering" enn man fortjener

20.06.2017 kl.22:34

Ikke noe problem, man parkerer jo bare mopeden inne i bakgården. Står omtrent aldri en moped/scooter parkert i området jeg bor i. At beboerkort for bil nå skal gå opp fra 300 til 3000 kr årlig er ikke noe et borgerlig byråd kommer til å endre heller. Merk mine ord! Men stemmer uansett Høyre, fordi jeg mener de ikke kommer til å trenere E-18 utbyggingen hvis de får tilbake styringen.

Mattis Fenghætta

20.06.2017 kl.22:35

Er det på tide å avsette idiotene? Det er vel ingen i Oslo som stemte på denne drittpolitikken, eller?

Ørn..

20.06.2017 kl.22:37

Reis til storbyene i verden, spesielt Hanoi og Bombay..da skal en se på forurensning som kveler mange 10-talls millioner mennesker. Den lille m2 vi har her oppe i kalde nord er kun symbolpolitikk fra et pygmeparti som ikke forstår hvor VIRKELIGHETENS forurensning egentlig kommer fra, det er der tiltakene må settes inn, India, USA, Kina er mamuter i slike sammenhenge...

Gro

20.06.2017 kl.22:47

Er denne kvinnen en avvart av røde kmeer?

Oslo

20.06.2017 kl.22:49

At dette vesenet kan styre byen vår er helt hårreisende! Bor i det hele tatt denne dama i Oslo? Problemet er at alle innflyttere og studenter kan stemme i Oslo ved kommunevalget. De vet ikke hvordan det er jo skulle bo i Oslo i hverdagen. Man burde ikke kunne stemme ved kommunevalg med mindre man har vært bosatt en viss tid. Og iallefall ikke som innflyttet student!

Agnar

20.06.2017 kl.22:53

Folk må nå forstå at dette partiet må holdes borte fra stortinget ellers går det helt galt. Regner med at de forsvinner fra oslo politikken om to år også.

Olemann

20.06.2017 kl.22:58

Det er flertall av folket i Oslo som ville ha det på denne måten. Nå må dere ta konsekvensen av egne valg, unge som voksne. Lykke til :)

Jørgen Larsen

20.06.2017 kl.23:03

Dette minner om nord Korea og ham Kim, men det er vel derfra hun også kommer.

Dag

20.06.2017 kl.23:04

UTROLIG !! Nå skal altså tohjulinger ut av Oslo i tillegg til alle bilene. Og på toppen av alt så skal bomavgiftene økes til det hinsidige. Oslo er i ferd med å mure seg selv inne med dette. Har de ikke tenkt på alle de skyhøye parkeringsavgiftene (og bøtene) som de går glipp av?

Gudskjelov at jeg ikke bor der inne i den suppa som kommer til å bli der.

Hvis det er forurensning av luften det er snakk om så tror jeg ikke at parkerte biler/MC'er utgjør noen reell fare for Oslo-lufta all den tid at parkerte biler gjerne er avstengt og avlåst så lenge eierne er på jobb. Det er vel ikke så mange som kommer inn der og "ragger" rundt der hele dagen på måfå for å prøve å forurense mest mulig?

Tor-Arne Hemmingsen

20.06.2017 kl.23:04

Hun og resten av gjengen til Raymon har bare to år igjen. Husk å stem riktig så kan det reverseres alt fanskapet di har stelt i stand.

Harald

20.06.2017 kl.23:07

Dette er over grensen for sunn fornuft. Ikke att det har vært bra før. Men nå er det fan meg nok for min del.

Lars H

20.06.2017 kl.23:10

La ikke denne galskapen spre seg til andre deler av landet. Stakkars Oslo som har klart å stemme seg til et slikt byråd. Supperådet til Heide-Steen var jo rent en underavdeling av et Einstein universitet i forhold til disse tanketomme tiltakene som nå byen blir utsatt for. Men slik går det når man har to hjerneceller som lever hvert sitt liv å ikke kommuniserer. Når det gjelder Raymond så forbauser det meg ikke at han støtter Marie Lan. Den gamle SV'ern har nok drevet med undergraving av Arbeiderpartiet helt siden han meldte seg inn. Han skjønte at AP var en enklere vei til makten han ønsket seg. Så der sitter Oslo nå med to personer på randen til gammelkommunisme å klekker ut hisser opp hverandre til"gode" ideer på bakrommet.

Nicklas

20.06.2017 kl.23:18

Kanskje dere nordmenn ska begynne å protestere snart? Ute i gata nener jeg. Ikke bare i media. Dere klager på nesten allt, men jeg ser ikke noen i gata som protesterer. Når ingen gjør d så tråkker dem bare videre med sin idioti politikk.

Odd, Oslo

20.06.2017 kl.23:36

"Erik

20.06.2017 kl.21:34

Velgerne i Oslo får som fortjent! SLUTT Å SYT! Ta ansvar for eget valg!"

Nei - vi var ca halvparten som ikke stemte på dette.

Nå flytter vi ut - av Oslo Kommune.

Heng Samrin

20.06.2017 kl.23:49

Dere må ikke si noe stygt om "alles mor og far" Marie Lan fra Grønne Khmer® ellers putter Marshal Lon Nol dere i S-21

E

20.06.2017 kl.23:51

Dette er jo forventet 100%. Når folket i Oslo fikk valgt inn dette partiet, får de akkurat det de har bedt om. Alle visste på forhånd at alt som har med forbrenningsmotorer å gjøre, enten det er moped eller bil, er bannlyst i dette partiet. Det neste de går løs på er vel bensindrevne plenklippere vil jeg tro.

kris

21.06.2017 kl.00:03

Han Raymon og hu søstra til Kim Il Sung må jo være alle rikingenes favoritter.

Få bort alle fattiglemmene fra trafikken, og la de som kan betale for seg overta, så lenge man kan betale er alt lov.

Skikkelig AP politikk dette.

AraberPartiet fornekter seg ikke.

Fy fa.. for en gjeng.

Jan Banan

21.06.2017 kl.00:11

Siden hun er likgyldig til andres behov , og likgyldighet er jo som kjent definisjonen på ond , så ergo er hun ond .

Beat

21.06.2017 kl.00:11

Hei, vil gjerne minne om at personangrep og usaklige karakteristikker ikke tilfører denne saken noe som helst av verdi. Fint hvis dere som er opprørte over hvordan byrådet prøver å påvirke byen i en retning de har tro på, kommer med saklige innspill som omhandler ja nettopp sak og ikke person. Lykke til med det. Mvh

Johnny Larsen

21.06.2017 kl.00:37

Nå er vel disse relativt rare personene stemt inn av osloborgere. Så det nytter vel ikke å komme å syte nå?

Husk Norge er et langstrakt land, og består av mer enn Olso ... æhh det var det nye navnet, mente Oslo ...

Er jo bare å flytte bort, så kan red- and blackhear sitte alene å klø seg i anus og lure på hvor de skal få økonomiske midler fra ...

Gunnar

21.06.2017 kl.00:38

Husk at disse kommer inn i regjering hvis AP vinner til høsten

David Netskar

21.06.2017 kl.00:43

Hvorfor er det ingen som går i mot dette og protesterer, går i fakkeltog eller demonstrerer. Dette er utrolig. Dette har ingen ting med miljøet å gjøre, dette et for at bystyret i Oslo bruker for mye penger som de ikke har. Diesel bilen med euro 6 motor er vesentig renere i avgassen på både co2 og nox en de aller fleste bensinbilene. Skulle tro at de som sitter (uten og nevne navn) inne på rådhuset har en fryktelig gammel utgave av bladet Motor.... Nå må noen våken!

Kjell

21.06.2017 kl.00:46

Skremmende at så mye folk i Oslo-området har så lite IQ. Flytt på landet hvis det er problem, der finns også arbeidsplasser og dere slipper å motta penger fra NAV

Norvald Henry Vikal

21.06.2017 kl.00:47

Jeg er glad jeg ikke bor i Oslo for Miljøpartiet er det farligeste partiet i Norge og som nå raserer i Oslo Det kvinnemenneske er totalt hjerneskadet Skulle Arbeiderpartiet og Miljøpartiet vinne valget til høsten er det totalt forbudt å kjøre med dieselbil og bensinbil Jeg personlig kommer til å stemme på Demokratisk Parti

Antisosialist

21.06.2017 kl.00:57

Høl i huet er bare fornavnet.

Men det som er mest oppsiktsvekkende med MDG er at det er så øredøvende stille om disse syke menneskene i raddis-TV. NRK og TV2 kjører fortsatt på med Sylivi-hat, FrP-hat og slipper stadig til Hadja Tajik og Anniken Hvitfeldt fra AP til å drite ut regjeringen og konkludere med sine beste løsninger.

MDG slipper like lett unna som kommunistene i SV og Rødt. Det er helt tydelig at MDG også er totalfredet av alle raddisjournalister.

Det sier ALT om Norge.

Jeg HATER raddisjournalister.

Men takk Sissener, du redder nattesøvnen min.

Esteban

21.06.2017 kl.01:33

Miljø-argumentene hun legger til grunn er like logisk u-sammenhengende som hun er overstadig beruset. Av makt. Og promille-skalaen er da langt mere overskredet enn "Byen vår" Lan Berg er pen.

Hun er jævelig vakker.

Kristiania. Oslo. LanPark.

Espen

21.06.2017 kl.02:06

For det første er hele klimasaken en stor bløff, et påfunn av FN som et viktig virkemiddel i deres ultimate drøm, globalisering. De rike vestlige landene skal ned, for å bringe de fattige bananrepublikkene opp. Derfor belønnes de "riktige" forskerne med forskningsmidler, og de som er skeptisk skyves ut i kulden og latterliggjøres.

Med dette som bakteppe, popper det opp komplette idioter som de i MDG, som selvsagt tror de er med å redde verden, men som i den virkelige verden fremstår som tilbakestående.

Gratulerer så mye Oslo, dette var deres valg.

Det som imidlertid er mest skremmende, er at Ap lar dette skje; man forstår at saken ikke har noe å si, taburettene er det eneste som betyr noe. Håper dette er med på å åpne øynene til velgerne, Jonas Gahr Støre snur også kappen etter vinden, en hykler og løgner. Janus Gahl Sløre hadde passet mye bedre!

Bjarne Bjørnehi

21.06.2017 kl.02:29

Det klages noen ganger om politikerforakt, men i realiteten har vel norske politikere rekord i velgerforakt, for ikke å si menneskeforakt.

På den annen side får velgerflertallet i Oslo nøyaktig det de bestilte - de stemte jo på Ap og MDG. Velbekomme.

Alfred

21.06.2017 kl.04:07

Hehehe, ingen grunn til å sutre, dette har Oslo borgerne seg selv å takke for. De stemte frem Kong Raymond og Miljøpartiet de galne.

2 years to go velbekomme.

Bolina

21.06.2017 kl.04:19

Tipper politikken MDG fører i Oslo nå vil gjøre at de mister sin ene stortingsrepresentant til høsten.

Finn Oddvar Stensrud

21.06.2017 kl.06:03

Nå er jeg opptatt av miljøet, men dette MDG blir for ekstremt.

Når det gjelder bilen, så vil den på sikt verken forurense, eller være særlig trafikkfarlig.

Det trodde jeg MDG visste.

Ellers tror jeg at kanskje ikke denne Sissener er den mest objektive debattant...AP-motstanden lyser lang vei.

Tror jeg vil høre opplysninger fra annet hold, også.

Kan ikke tro byrådet vil være så firkantet når det gjelder tohjulinger...

Men, det er jo valg snart, må vite...

Med sørgerlige gallupper for de borgerlige...skjønner jeg Sissener har det travelt.

Ps. Det må da gå an å være mot både MDG og byrådets politikk, uten å komme med personlig hets...slik mange kommentarer er preget av.

Her er det mange som mangler elementær folkeskikk...og dannelse.

Svein G

21.06.2017 kl.06:31

Pussig at Sissener tillegger dette dagens byråd, da det ble fastsatt av Bystyret 13.juni i 2012, iverksatt 6.september 2015.

Begge deler før valget, og det står i vedtaket at det inkluderer mopeder... . https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2012-06-13-1475

Finn Oddvar Stensrud

21.06.2017 kl.06:31

Jeg skrev tidligere at jeg ønsket å høre fra andre enn denne Sissener, også...kunne ikke tro byrådet var SÅ firkantet.

Takk for innlegget ditt "aarild"...men, hjelper det de som er fobiske i forhold til AP & co.

Håper du ikke har noe imot at jeg siterer det?

Les dette før dere kritiserer byrådet:

Håper du sjekker investeringene dine litt nøyere enn du sjekket historiene du skriver. Det var under Høyre og FrP at bystyret i 2012 bestemte at det ikke skulle differensieres mellom bil og mc for beboerparkeringen. Lan Berg sa til Dagsavisen akkurat det omvendte av hva du skriver:

"Ettersom disse [MC] tar mindre plass og står for mindre utslipp, mener jeg at det kan være ønskelig at mindre/lettere kjøretøy betaler mindre enn biler"

Hva sier dere til disse faktaene?

Før jeg leste innlegget til "aarild", trodde jeg byrådet var langt ute på jordet...slik er det med falske nyheter; denne gangen fra Sissener.

Og hylekoret henger seg på...UTEN Å SJEKKE FAKTA!

Morten Krogh

21.06.2017 kl.06:38

Bedre å høre på Sissener som å shorte Tesla for noen måneder siden...det har jo gitt litt av en gevinst....

Mumle

21.06.2017 kl.07:07

Slapp av. Lan Marie og Raymond kommer nok sikkert til å bli stemt inn igjen ved neste kommunevalg. Det sørger nok alle raddisene i pressen og på Blindern for.

berit

21.06.2017 kl.07:17

Lan Marie har et manisk hat mot alt som drives av oljeprodukter. De samme oljeproduktene som gjorde at hun kunne vokse opp til en ubekymret og bortskjemt tilværelse som sekteristisk politiker i Oslo.

Lan Marie: Få på deg arbeidsklær, tjen dine penger på vanlig arbeid, så får du se hva slags problemer du steller til for vanlige folk i Oslo.

PS: Med din bilpolitikk dobles mine reelle barnehageutgifter. Nei, jeg kan ikke hente og levere barn i barnehagen med tråsykkel. Da må jeg slutte i jobb.

Rolf

21.06.2017 kl.07:20

Det var vel Oslos innbyggere som stemte frem dette byrådet

Bjørn H

21.06.2017 kl.07:35

Beboerparkering koster ikke 3000 i året, men ca. 300. Hilsen en som har beboerkort.

Torkel

21.06.2017 kl.08:00

Psykopat partiet slår til igjen, de vil tilbake til hest og kjerre.

21.06.2017 kl.08:03

Det må jo være flaut for de fleste som har kommentert denne saken, når sannheten nå kommer frem :)

Det var det BORGERLIGE byrådet som både vedtok - og satte i verk bestemmelsen om at biler og MCer skulle ha like vilkår.

Lan Berg hun mente det motsatte;

"Ettersom disse [MC] tar mindre plass og står for mindre utslipp, mener jeg at det kan være ønskelig at mindre/lettere kjøretøy betaler mindre enn biler"

Snakk om å bli tatt med buksa nede, Sissener!

Einar Sisseners forestillinger var til å le av...men, denne forestillingen er til å gråte av.

Og til dere som kastet dere på bløffen; sjekk før dere uttaler dere så skråsikkert.

Neida, jeg er ingen MDGer...de er for ekstreme for meg; men, i denne saken var det ikke de som dummet seg ut.

Og som tidligere skrevet: Prøv å vis dannelse og folkeskikk i debattspaltene!

Vil dere at barn og barnebarn skal ta etter personhets og annen nedverdigende språkbruk?

Det sier jo litt at en som skriver om FRP-hat, selv skriver at han hater; på seg selv kjenner man andre heter det.

Hat mot Sylvi Listhaug er selvsagt forkastelig, akkurat som hat mot Lan Berg.

Men, man merker seg jo at ekstremister ikke er istand til å forstå at verden ikke er svart-hvit.

Er man ikke en tilbeder av Sylvi Listhaug, da hater man henne...denne ekstremismen og svart/hvit-tenkningen har man felles med de høyreekstremistiske islamistene...og "røde" ekstremister som drar frem rasismekortet i enhver sammenheng.

Ellers er det jo meget lett å være stygg i språkbruken - når man skjuler seg bak niqaben sin; det er faktisk en niqab - uansett om det er en svart hette...eller et dekknavn som "Antisosialist".

Ps. Det kan da ikke være noe artig å leve med så mye hat inne i seg?

Pelle Fant

21.06.2017 kl.08:06

Jeg kjører selv bil i Oslo området men har sansen for en bilfri by.

Har en mistanke om at dette kommer til å bli som med røykeloven.

Først er "alle" i mot og etterpå er det ingen som kan forstå hvorfor det i det hele tatt var lov å røyke inne før.

Det er vel ikke verre enn at man kan reversere dette dersom det av en eller annen grunn ikke skulle fungere?

Hmmm

21.06.2017 kl.08:09

Bjørn H: Fått med deg denne?

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/oslo-tidobler-prisen-for-beboerparkering/3423326586.html

me

21.06.2017 kl.08:16

skremmende at AP lar slike fanatikere få makt over folk, de klarer ikke å styre seg. Trædal nærmer seg sin gamle drøm et visst styresett. Stemmer du AP til høsten, kan du risikere å få Trædal på vippen, det kan du komme til å angre på

Ke

21.06.2017 kl.08:54

Par hundre kroner måneden for å slippe å opparbeide sin egen parkeringsplass er da ikke absolutt ikke så vanvittig dyrt som enkelte her skal ha det til. Om man skal lage sin egen parkeringsplass enten i egen regi eller via borettslag så ville nok de månedlige utgiftene være betydelig høyere en disse småpengene.

mats

21.06.2017 kl.08:58

Oslo borgere valgte selv Irma Grese. Slutt og syt.

Ask(G)øy

21.06.2017 kl.08:59

Syke mennesker i maktposisjoner er en fare for ethvert samfunn.

arnold

21.06.2017 kl.09:04

egen

21.06.2017 kl.09:04

stemmer ikke man får ikke dem man velger de rotter seg sammen etter valget

Stein E

21.06.2017 kl.09:11

Pussig at det alltid blir ramaskrik og skrål i norsk presse når Lan Marie og hennes sosialistvenninner blir kritisert. De lukkede sosialistisk(feministiske kvinnenettverkene fungerer godt og effektivt.

Samtidig kan de hetse og hate sine motstandere på borgerlig side med kampanjer og billig retorikk, spalte opp og spalte ned.

En stemme til MDG er en stemme til AP - husk det dere som vil bygge ned Norge.

OleR

21.06.2017 kl.09:13

det blir jo også svada å skylde på at forskriftene ikke gir rom for differensiering. Hvis forskriften er feil, så er det politikerne som skal gå prosessen med å tilpasse forskriften til sine politiske virkemidler og intensjoner. Det ønsker altså ikke Lan å gjøre, ergo er hun meget tilfreds med at forskriften er utformet slik den er. Men velger istedenfor å legge den til grunn som forklaringsmodell. Det blir totalt pølsevev.

21.06.2017 kl.09:13

JA!!!!

Det er Oslo´s borgere som har plassert fjottene til makten!

21.06.2017 kl.09:16

Egentlig er dette godt nytt for oss som stemmer Frp. MDG har nok mistet de aller fleste stemmene sine på dette, og nå er det snart valg. Hanson ryker ut av Stortinget, og jeg skal bare sitte her og le. Hahahaha.

Meg

21.06.2017 kl.09:18

Jeg skjønner egentlig ikke problemet, Oslo har fått den ledelsen Osloborgerne ville ha. Lev med det! Vi som ikke bor i Oslo klarer ikke bestemme oss for om det er merkelig, litt artig eller litt bekymringsfullt. Omtrent som med Trump.

Arild

21.06.2017 kl.09:26

De apene som stemte på MDG,er samme folkene som svarte "nærheten til marka" som det beste med å bo i Oslo. Helt hinsides fornuft!Men som tidligere nevnt,at AP tillater dette,er ikke annet enn en politisk skandale.

Dette bare beviser problemet med demokratiet vi styrer,at vippeparti og de minste,får bestemme over flertallet. JA TIL DIREKTE DEMOKRATI!

syvogtrygve

21.06.2017 kl.09:27

Det er vel kanskje på sin plass og opplyse at en moped som i hovedsak har en Totakts motor. Og der ligger jo problemet. For en Totakts motor er en stygg forurenser. Her spys det ut utforbrent bensin hver gang motoren går rundt. Man har sikkert merket at det lukter mye verre når man møter en moped på veien.

Dette kommer av at i en Totakts motor forbrennes ikke bensinen i den en takten. Utforbrent bensin spys rett ut i eksosen. Så dette er vel ikke en smart måte å få ned forurensning på og gå over til flere mopeder.

Totakts motoren burde vel være forbudt vist vi snakker om forurensing. Tror vel den vil forsvinne eller belagt med store avgifter vist dette fremkomstmiddelet øker markant.

Michael

21.06.2017 kl.09:30

Det er forsinkende å lage systemet rettferdig, ved å prise kjøretøy etter faktisk miljøbelastning. Derfor lar vi være. Det er dessuten for mye jobb da vi må endre en forskrift.

Dette er ikke et parti som jobber for folket.

Jølle

21.06.2017 kl.09:30

Nok en gang tydelig at kombinasjonen av politikk og store mengder "indianertobakk" ikke fungerer.

Å leke hippie er sikkert morro, men kanskje på tide å innse at man er ubrukelig i den jobben man har.

Remy

21.06.2017 kl.09:31

Er vel bare å kjøre den inn i gangen?

Marchus Stensrud

21.06.2017 kl.09:40

"Det er knapt til å tro, men encelle-politikken til MDG tar ingen ende. "

Sorry, men slike uttalelser er like usaklig som at jeg nå skal stemme MdG pga den uttalelsen. Men sånn blir det.

JanV

21.06.2017 kl.09:57

Bare husk på : Vi risikerer å få denne type politikk over hele landet ved å stemme Arbeiderpartiet til høsten.

Jarle Drevdal

21.06.2017 kl.09:58

Intet nytt. Sosialismen er miljøets farligste fiende. Husk hvor mye verre forurensningen var i den sosialistiske østblokken enn i vesten. MDG er rein gammal-kommunisme.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2015/07/Hegnar-Stalin-herjer-i-boligmarkedet

Erik

21.06.2017 kl.10:09

Odd Oslo;

Nå flytter vi ut - av Oslo Kommune.

Velkommen etter! vi flyttet ut i fjor......har ikke angret en dag!

Hans N

21.06.2017 kl.10:12

Mopeder forurenser faktisk mer enn man tror hvis man ser i forhold til bylufta. De bør definitivt bort. Helt enig med MDG på dette.

Dennis

21.06.2017 kl.10:20

Avtal en demostrasjon eller noe. Sitte å si meninga si her er nytteløst

Tor Turist

21.06.2017 kl.10:21

Det er dette som er så farlig ved å stemme Arbeiderpartiet.

AP er ille nok som det er, men det verste er at man da får rabiate partier som MDG og SV med på kjøpet.

Anne Berit Paulsen

21.06.2017 kl.10:25

Håper Oslos befolkning nå ser hva de har stemt frem og at de tenker seg om ved neste valg. De som sitter med makta i Oslo kan da ikke være egnet. Dette er tragisk. Vi må få tilbake Fabian Stang 😀

Tellef

21.06.2017 kl.10:28

Vi må IKKE glemme hvem som i bunn og grunn er ansvarlig for at Lan får holde på som hun vil!

Jepp du gjettet riktig! "Arbeidernes" parti med kong/keiser (du velger selv) Rørlegger'n Johansen!

Egil

21.06.2017 kl.10:42

Bare hest og kjerre godtas heretter i Oslo Sentrum

Trond

21.06.2017 kl.11:24

Bjørn H

21.06.2017 kl.07:35

Beboerparkering koster ikke 3000 i året, men ca. 300. Hilsen en som har beboerkort.

Feil, Bjørn H. Fra og med 2018 koster det 3000,- for privatpersoner og 6000,- for bedrifter

Blomster-Ole

21.06.2017 kl.11:25

Idiotisk sammenligning! Du kan jo ikke sammenligne mopedene med biler, husk at privatbilen er den verste klimasynderen i hele verden. Nei, skal du først trekke en sammenligning så får det være med det eneste 100% klimavennlige kjøretøyet vi kjenner til, nemlig sykkelen. Og da er det ikke tvil om at mopedene blir en skikkelig klimatrussel, og bruk av disse vil føre til en dramatisk global oppvarming. Så nok en gang gjør Lan og MDG helt rett med å tvinge mopedistene over på tråsykkelen og inn i de klimavennlige folder. Det er den som er fremtidens transportmiddel. En blomst bør også sendes Lan for at hun står på sitt og ikke vil endre forskriftene som kunne sørget for en differensiering, det kunne jo i verste fall betydd mindre penger tilgjengelig for kommunen, og slikt kan vi selvsagt ikke risikere. Håper hele landet legger merke til hva som skjer i Oslo nå, det vil bety valgskred for MDG i Stortingsvalget med påfølgende regjeringsmakt. Og Jonas lar seg nok påvirke vel så mye som Raymond, skal vi se. Gled dere!

Odd Kåre

21.06.2017 kl.11:27

Lavere og lavere iq dag for dag. Det må være gjennomgangsmelodien i Lan sitt hjem.....

Rune LSK

21.06.2017 kl.11:28

LILLE MAO og kommunistene strikes again!!! Utrolig at de får lov til å utøve denne Mikke mus politikken og ødelegge både OSLO og Norge. Merkelig at vi ikke har en kontroll komité/organ som kan avsette politikere som skader landet med sin maktmisbruk og latterlige forslag!!! Burde vært anmeldt for landsforræderi!!!!

Håkon

21.06.2017 kl.11:30

Dette viser viktigheten av å stemme riktig også ved kommende stortingsvalg.

Med AP i kombinasjon med SP/MDG så vil få samme tiltak som dette over hele landet.

gjest

21.06.2017 kl.11:48

Stygt å si det kanskje, men jeg håper at Lan Mao kommer på enda flere - og mye styggere - påfunn enn dette. Jeg håper liver til alle Oslo-beboere blir helt for j***ig rett og slett.

For den absolutt eneste måten saueflokken som stemte på Mao her og hennes likesinnede skal lære noe er hvis de opplever idiotet selv og ikke sånn "forbipassende", men at det vedvarer, at de lider lenge.

Som sagt er dette en kynisk holdning, men jeg ser ingen andre utveier. Den samme flokken ville sikkert aldri hørt på fornuft, de har sikkert badet i sin egen arroganse mens de klapper hverandre på skulderen og sa til hverandre "det er bra vi tenker miljø" eller noe sånt. Arroganse kan dessverre kun utryddes med ekstreme metoder, og her passe Mao veldig fint inn.

ole andre

21.06.2017 kl.12:00

Hun er jo steingal, å med Raimond å Støre i ryggen kan hun gjøre hva hun vill. Stakkars oslofolk, håper at de våkner September

Alex Ceselli

21.06.2017 kl.12:43

På tide med revolusjon!!! Disse folka virker tilbakestående og ekstremt anale!

Jeg elsker å bo i Oslo, har ikke neon andre muligheter enn å bo i Oslo, men har behov for kjøretøy til det dagligdagse. Uten bil, ingen jobb, ingen skatteinntekt, ingen penger til frøken Lan jeg vil ha viljen min, og ingen penger betyr ingen positive tiltak til bedring av miljøet.

OPPRØR er på tide. Sykt at Oslo far funnet seg i diktatur styringen så lenge !!!

ole

21.06.2017 kl.13:01

er det mulig for en klovn hun er

Frosk

21.06.2017 kl.13:22

Ja for all del, FLÅ de grusomme mopedistene som stort sett ALLE har dårlig råd fra før av, og som benytter seg av det MINST forurensende kjøretøyet som finnes med motor, og som tar minst plass.

Jævla politikere får meg til spy!

Motbydelige drittsekker..

Agurk og Majones

21.06.2017 kl.13:48

Bra forslag av MDG. De bør innføre lignende avgifter for syklister også enten de er elektriske eller ikke slik at de får inn den sponsede delen raskest mulig tilbake i kassa. MDG panlegger å innføre lignende avgifter for folk med fritidsåter, vannscootere, Segway, etc. også. Kort og godt, jeg støtter alle slike forslag som gjør at MDG ikke blir valgt inn på stortinget til høsten.

Hilsen en Frp-velger.

Per Bruun

21.06.2017 kl.13:54

MDG (Marxistisk Desinformasjon Gruppe)

Fornekter seg ikke.

Sindre

21.06.2017 kl.14:05

Få driden vekk!

Terje

21.06.2017 kl.14:19

Kan ikke gjøre annet enn å le. Når folk er såpass blåst i hodet at man stemmer på denne dritten, kan man ikke forvente annet. Det gjelder forsåvidt også Ap, SV og Rødt. Oslo hadde kanskje en av Norges beste ordførere med Fabian Stang, og det presterte man altså å stemme bort. Hva trodde man skulle bli så mye bedre?

Shakesby

21.06.2017 kl.14:31

Hva med elsykkel som går i 45 km/t og registrert som moped?

21.06.2017 kl.14:58

Og vi gjentar til dt kjedsommelige:

Pussig at Sissener tillegger dette dagens byråd, da det ble fastsatt av Bystyret 13.juni i 2012, iverksatt 6.september 2015.

Begge deler før valget, og det står i vedtaket at det inkluderer mopeder... . https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2012-06-13-1475

Odd

21.06.2017 kl.15:17

Det er ikke slik at "vi har fått som vi har fortjent / valgt"! Halvparten av Oslos befolkning stemte faktisk på en annen ideologisk løsning enn denne! Men vi må bøye oss i demokratiets navn. Når det er sagt, kan det kanskje også få en positiv effekt å få demonstrert hva ekstremisme kan medføre av ulemper for oss vanlige, ansvarsfulle mennesker....

Esteban

21.06.2017 kl.15:51

Vær nå litt snill da.

Forsøk å vise en smule objektivitet.

Ja; dere også. Nemlig.

Ikke kun svartmale.

Sandal-avgiften skal, etter nå omgjort vedtak, kun gjelde innenfor ring1 (eller var det 2 ??). Og vanligvis ikke utenom rush-tidene.

Ei heller i januar-februar (på helligdager visstnok).

Ikke fritak fra avgift under Ramadan.

Heller ikke ved høy luftforurensing (rød) og bilstans.

Gladnyhet: Kun halv avgift på sandalpar ekstra (betinget av stemplet og gyldig bekreftelse fra politiet).

PS Tidligere vedtatte bystyre-vedtak kan ikke omgjøres, eller settes til side, ved nye vedtak.

Tobias

21.06.2017 kl.16:17

Regner med at dette ikke gjelder for elektriske mopeder? I så fall er det vel ikke noe å skrike så høyt om?

Blomster-Ole

21.06.2017 kl.16:33

Selvsagt gjelder det elektriske mopeder, Tobias! Akkurat som bilforbudet også gjelder for elbiler. Skulle tatt seg ut om noen skal slippe unna bare fordi de kjøper en moped med elmotor. Nei, skal du unngå å betale får du vær så god holde deg til sykkel, det er heldigvis MDG helt klare på. Hva skal du forresten med andre transportmidler enn sykkel? Den kan du bruke til absolutt alle gjøremål, se på gamle filmklipp fra Vietnam og lær.

Tobias

21.06.2017 kl.16:45

Blomster-Ole: Javel, ja. ;) Da blir det jo for dumt. En elektrisk moped tar vel ikke stort større plass enn en sykkel. Elektriske mopeder og små elbiler burde vært tillatt selv under et strengt MDG-regime.

Kay

21.06.2017 kl.16:54

Sykkel er bare unntatt så lenge cella tror at syklene leveres av staten og er en del av hennes statskorporative verden. Når hun skjønner at syklene også lages og selges av private og at de har batterier til lysene, så går nok cella i svart igjen. Det vil kanskje ta litt tid..

Er det mulig!?

21.06.2017 kl.17:00

Hei Lan. Bate et lite hint, det er lov å bruke hodet! Få MDG og disse idiotene lengst mulig bort fra makten.

Jsi

21.06.2017 kl.17:32

Reeeeymond er jo kommunist så det holder. Han pellet seg bare ut av SV fordi han forstod at han aldri kom til å bli høytidelig sjef for noen byregjering i det gjøkhode-partiet. Enebarnet er bare gal....splitter pine gal.

Hans

21.06.2017 kl.17:57

Dette bør vel ikke sjokkere noen som følger med på "dronning "Raymond og "kong" Lan, igjen så beviser MDG at de ikke har noe i politikken å gjøre mtp den kunnskap de viser. Er vel mer sjokkert at en AP politiker som Raymond kan være med på dette bare for å få være byrådsleder, skremmende hva higen etter makt gjør med folk. Håper folk går vekk fra å stemme AP ved valget i år slik at vi unngår flere fra MDG i maktposisjon.

ENGAsjert

21.06.2017 kl.18:10

Det er bare å "GRATULERE med da'n."

De får sjekke tallene over Oslo's innbyggere så finner de nok ut at nærmere 90% av disse er innflyttere.

Dette er folk som er avhengig av bil for å kunne reise "hjem" til familie og venner. Kollektiv-nettet i Norge er ikke all verden å skryte av.

Lan er vel selv innflytter og har familien boende her, så da er det ikke så nøye med alle de andre.

Nå har de kjøretøyene (el-biler) som er tyngst og sliter mest på veidekket, samt forårsaker mest svevestøv tilnærmet fritak på alt, mens småbiler og mopeder etc. skal straffes/betale for strøm-snylterne.

Det er jo flott at vi selger ren egenprodusert strøm til en billig penge ut av landet, og kjøper tilbake dyr strøm produsert på kullkraft og andre enorme forurensnings-kilder.

Lille NORGE er som en hjørnesteinsbedrift i global målestokk, men skal allikevel være best og redde hele verden.

Får håpe AP-skallene og Grønn-skollingene ryker rett ut ved neste valg.

Toppers

21.06.2017 kl.18:11

Men sånn ellers... Kan ikke folk bare gi jamt faen i hva dette sinnsyke byrådet mener? Hva skal de gjøre med en million mennesker som ikke gidder å finne seg i mer tull? Fylle alle norske fengsler pluss kjøpe flere utenlandske fengselsplasser bare fordi folk ikke vil innrette seg etter maktsyke kommunister som gir faen i fakta og kun skal straffe mannen i gata?

Tenk dere nå for all del godt om i høst... Dette kan fort bli den nye landsdekkende standarden.

RMC

21.06.2017 kl.18:23

Har bare en ting å si ; gjengen her er spikke gal !

Mennesker og dyr puster også ut CO2. Det blir vel det neste denne gjengen med tommer hjerner skal forby eller pålegge pusteavgift.

Grønne planter, grønne alger og enkelte viktige bakterier har CO2 som sin essensielle næringskilde. De suger CO2 ut av lufta, splitter molekylet gjennom fotosyntese, beholder karbonet (C), lagrer det i sin organisme (f.eks trestamme), og slipper ut oksygenet (O).Mer CO2 betyr altså radikal økt vekst hos grønne planter.

Og om mer CO2 betyr mer plantevekst, følger det naturlig at det også medfører vekst i antall dyreplankton og dyrearter som lever av grønne planter i havet eller på landjorda.

Karbon kommer inn i næringskjeden via atmosfærisk CO2 ved prosessen med fotosyntese. CO2 utgjør mer enn 90 % av en plantes næringsstoffer.

· Det betyr at mer enn 90 % av verdens mat kommer fra bearbeidet CO2.

http://www.klimarealistene.com/2015/10/20/co2-er-selve-livets-gass/

Lars Emil Amble

21.06.2017 kl.18:40

Fint.... Kjenner at det da kan være det samme for meg og besøke norges hovedstad...

Trond Sauro

21.06.2017 kl.19:35

Ha ha, microparti av hjerneløse by-fjortiser som ikke klarte førerprøven. Å sammenligne MDG-velgere med vanlige folk er som å sammenligne inne-katter med tigre. De er hjelpesløse NAV'ere som har picinic i parken som karrieremål. MDG gagner bare barnehagebarn.. De som graduerer fra barnehagen vil etterhvert få vett i skallen og finne andre partier å stemme på. De fleste velgere er voksne myndige tenkende individer som aldri finner MDG-politikk nyttig. Disse apekattene der er bunnskrapet fra SV som forsvant i løse lufta når de fikk makt. Ingenting å bekymre seg for til neste valg og i evigheten. MDG er og blir et 3% parti.

Eddie Dahl

21.06.2017 kl.20:37

Hvorfor så overrasket? Lan-tran-ding-dong og krølle-Rasmus har jo ikke gjort noe annet enn det de gikk til valg på. De følger programmet sitt. Kan ikke velgerne lese? De som stemte inn AP, og fikk Sultanen av Oslomabad som overhode, sliter kanskje med dysleksi og svak audiovisuell forståelse av Sultanens budskap? Hans Ekselens Sultanen hamselv, proklamerte ved flere anledninger at Ego ville invitere førstnevnte duo inn som Sultanens nærmeste rådgivere, og ikke minst at Sultanen så for seg at duoen skulle få utstrakt innflytelse. De som ikke forstod og forstår at Hans Ekselens nå skyver duoen foran seg, bør danne seg ett bilde av det politiske spillet i Oslo. De av dere som er misfornøyd med stemmen avgitt til AP alternativet med støttespillere oppfordres til å følge med i timen ved neste korsvei!

BLÅ

21.06.2017 kl.23:26

Er det dette som kalles Grønn Komunisme !

Tormod

22.06.2017 kl.05:17

MDG skyter seg selv i foten. Jeg regner med at de går ut av Oslo Byråd ved neste valg. Slik en molbo-politikk de fører. Er det bare penger som står i huet på dem?? Jorden har overlevd mange naturkatastrofer lenge før vi mennesker kom til den kloden. Skjerp, dere i MDG!!

Odd

22.06.2017 kl.08:40

Jeg lurer oftere og oftere på hvor åpenbart inkompetent, udugelig og direkte atal man må være som folkevalgt før noen faktisk griper inn og stopper det. Finnes det noe slags tilsyn eller ombud som kan våkne fra dvalen sin og luke vekk de helt åpenbare? I såfall er det på øy tid å våkne....

Siri

22.06.2017 kl.09:55

Fundamentalister prøver å sette sitt preg på Norge. Det er vår jobb som gode nordmenn å stoppe disse. At AP ønsker flere inn i landet er jo forståelig. Da får de stadig påfyll i sin velgermasse. MDG Lan + AP fy fa....n.

Observer

22.06.2017 kl.11:02

Erkesosialister med grønt ferniss. Einar Gerhardsens regime likte heller ikke motorkjøretøyer. Alle ønsker en "grønn by", men ingen vil ofre bilen, ATV, motorsykkel og mopeden sin for det. MDG drømmer om at alle skal sykle, men metodene er for rigide og omfattende på kort tid. Uten biler i Oslo og med stadig flere shoppingsentra, så vil Oslo bli også bli en butikkfri by. Utleielokalene vil bli tomme eller må ned i priser fordi kundene forsvinner.

Sykkel er fint når det er helt flatt, du ikke har noe å bære på, ingen barn med deg, er helt frisk og sprek i kropp og sanser, ikke transporterer uføre eller hund, ikke er på gjennomreise, ikke trenger sikkerhet mot vold og ubehageligheter, tåler å falle og brekke noe....

Irritert

22.06.2017 kl.11:43

Hva med renholdsartikler,alt på spraybokser, m.m. Alt gatebelegg som bl.a. asfalt skal vel nå forbys. Hva med grillkull ?

Terje Bø

22.06.2017 kl.12:18

Prøv å få fakta rett i hvert fall. I Ruters årsrapport for 2016 oppgis gjennomsnittlig CO2 utslipp pr personkilometer til 44 g, ikke 85g som Sissener bruker.

https://ruter.no/globalassets/dokumenter/aarsrapporter/ruter-arsrapport-20161.pdf, side 68.

Velger1

22.06.2017 kl.12:58

Slike politikere som Lan Marie og hennes samboer Eivind Trædal er avhengige av positiv omtale fra deres venner plassert i norsk presse og i NRK/TV2. Den ene skal lage revolusjon i Oslo og den andre skal forklare oss hva hun sier og mener.

Hver gang de blir satt til veggs kommer noen av deres utplasserte troende og retter en skammens pekefinger mot dem som protesterer på galskapen til MDG. Og "forskere" gidder vi ikke høre på siden 90 % av alle norske forskere tilhører venstresiden.

Men hovedansvarlig for galskapen er AP og de maktkåte vennene i partiet som lar småpartier som MDG, SV og Rødt herje fritt i Oslo.

Husk det ved høstens valg og vær kritisk til NRK og TV2...

Dag Westhrin

22.06.2017 kl.14:21

Det kan selvsagt diskuteres om en er enig eller uenig om dette er fornuftig, men jeg synes noen av kommentarene til saken er preget av utskjelling og ikke saklig argumentering mot forslaget. Jeg vil oppfordre motstandere til å forsøke å påvirke politikken i stedet for å skjelle ut folk. Tenker også på starten på bloggen til Sissener hvor han karakteriseres personer som han er uenig i som encellede. Den kan det være fristende å sende i retur, men jeg oppfordrer til mer saklig debatt.

Eka

22.06.2017 kl.15:59

Betaler boten isteden! Blir jo billigere å betale boten isteden !! Drit i reguleringen og betal bot innimellom! Det er ikke hver gang du blir tatt allikevel

Oddvar

22.06.2017 kl.17:13

Til dag MDG går ikke an å påvirke og derfor er det bortkastet. Å være saklig de er like hjernevaska som ekstremistene IS

ola dunk(dunker hue i veggen)

22.06.2017 kl.17:14

CO2 dobbeltmoral til norgistans politikere er helt utrolig,de som pumper opp og

tjener penger er IKKE

ansvarlige ...nei! det er vi forbrukere som er det, og staten får dobbelt

betalt for olja, jeg mener luksus

forbruk av olje som fly trafikk, burde kostet 5-10 ganger mer...men nei her er

det "konkuransehensyn"

å ta,så nødv. bilbruk betaler enormt og luxus forbruk slipper unna .og det er

selvfølgelig de fattigste

som skal bet. regninga(som vanlig) flate skatter; avgifter og bøtefacisme er

uten betydning for de

rike ,men vil være 10-1000 ganger dyrere for de fattigste. miljøpartiet(de

usosiale) ELSKER disse

Geir R. Nordenstam

22.06.2017 kl.17:15

Jeg må spørre hva Oslos befolkning tenker på. Å stemme frem disse sosialist-kommunistene, er et hån mot alle oppegående mennesker. Dere i Oslo har EN ting å gjøre ved valget, og det er å gruse disse fanatiske menneskene bort. At Støre som sjef, er med på dette (i bakgrunnen), sier sitt til at han absolutt ikke må bli statsminister. Nå må folk ta til vettet!!

Torfinn Geiner

22.06.2017 kl.17:44

MDG er en terror gruppe som ikke har noe våpen og er en gjeng med veldig sinnesyke mennesker som ønsker å ødelegg for vanlig mennesker. Likheten mellom en terror gruppe og et parti for miljø og et miljøorganisasjon alle 3 driv med propaganda mens en terror gruppe har våpen og bomber noe som et miljø parti eller miljøorganisasjon mangler eller er det helt likt. Byrådet og bystyret som er i Oslo er verden dummeste politikere som er helt fri for å ha noe hjerne

Roger Arntzen

22.06.2017 kl.19:36

Hvem er alle dere som skriver her? Er dere voksne mennesker eller går dere på barneskolen? Denne tråden er jo bare tant og fjas og fjortisnivå på alle sammen (må innrømme at jeg ikke har lest ALLE kommentarene (takk og pris), men det ble fort klart at det heller ikke var vits)! Det er ingen ordentlig forsøk på diskusjon eller argumenter eller forståelse for noen andre synspunkter... Bare en hel del usakligheter, trolling og internett-sperming av god gammel sort. Ta dere en bolle og logg av! (note to self: slutt å klikke på alle mulige poster på Facebook!)

Dromsen

22.06.2017 kl.20:23

Stakkars de vaktene til Oslo Kommune som får all den kjeften fra de som kjører bil, å de har ikke en gang bedt om slike tilstander, heller motsatt

Kjetil

22.06.2017 kl.22:18

Tror folk må be om/kreve omvalg om flertallet er imot det de vedtar.

Bor vi ikke i et demokrati?

Da bør vi kreve vår rett å kreve omvalg før de ødelegger for alle som prøver å drive små selvstendige næringer i Oslo. Uten kunder ingen jobber eller skatteintekter. Men konkurser!

Det blir ille for landet vårt om disse politikerene skulle styre i de neste 4 år i regjering...

Bruk din rett send inn krav om omvalg da de ikke har folket med seg.

Og husk stem store partier til valget i høst så får vi en ensrettet politikk, ikke kardemomepolitikk...

Lehman

23.06.2017 kl.01:11

Må le av alle disse kommentarene. Greit at MDG burde vært tatt ut av politikken. Men dere legger skylden på AP. De andre partiene er større enn AP, MDG OG SV. Så lan må også få støtte av noen av de andre partiene for å få gjennomført dette. Dere i Oslo har faktisk stemt inn MDG, å nå klager dere. Stem frp isteden da. Meningsmåling partiet, som lover gull og grønne skoger. Mindre bommer, ned med skattene. Frihet til folket osv. Det er nå mer bommer, høyere skatter og de fattige blir fattigere. Bare jug og rør på alle. Stem kystpartiet dere. Alle andre holder ikke hva de lover uansett..

23.06.2017 kl.01:25

Til RMC

Du mangler en del kunnskaper innenfor dette området, og det å referere til et blogginnlegg er kanskje ikke den sikreste kilden. Du har rett i at CO2 er viktig gass, livsviktig. Vi har i all vår tid på jorden levd i symbiose med planter, hvor planter produserer oksygen og vi karbondioksid (Planter produserer også karbondioksid btw. de "puster" også) . Samtidig er det mye du mangler i din forklaring. Plantene, menneskene og dyrene har alltid klart seg på det karbondioksidet og oksygenet som har vært i karbonkretsløpet. Vi trenger ikke produsere mer av det. Mer karbondioksid betyr tykkere lag av det i atmosfæren. Noe som igjen betyr at drivhuseffekten øker og det blir varmere. Det er faktisk i følge FN fastslått at global oppvarming er menneskeskapt. Karbondioksidet vi slipper ut i dag, blir liggende der i flere generasjoner. Altså er den karbondioksidet plantene i dag tar opp, over 200 år gammelt.

Alle dere her i kommentarfeltet som er så sinna bør sette dere inn i naturvitenskapen før dere blir så sint. Er ingen som vil dere vondt, alt som er ønsket er at barna våre skal ha en jordklode som er like levbar som den vi har i dag. Og da må det forandringer til..

For de som ønsker å fordype seg i realiteten (selv om den kan være skremmende):

http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/wg2/WGIIAR5-Chap1_FINAL.pdf

http://ndla.no/nb/node/7655?fag=7

Regner med ingen av dere orker å fordype dere. Den siste linken omhandler fotosyntese. Her blir 6 CO2 omgjort til 6 O2. Fin ligning det, (husk at også planter slipper ut CO2), så tror ikke vi trenger og bekymre oss for for lite oksygen i atmosfæren...

Eivind

23.06.2017 kl.03:52

Lan Marie er en flott dame som evner å rydde opp i Oslo trafikken.

Sutrefjaset i blogginnlegget og kommentarfeltet har påfallende likhetstrekk med hvordan røykerne oppførte seg før røykeforbudet. Lær dere folkeskikk. Innse at hun har mange velgere bak seg. Vi er mange som synes at det er for mye motorisert trafikk i sentrum.

Wenche Tømmervik

23.06.2017 kl.13:57

Det finnes nok av småbyer i Norge som folk som vil lage Oslo til en landsby kan flytte til. Men parkeringsmulighetene forsvinner folkene fra sentrum.

I Hønefoss har handelsstanden nå krevd gågata åpnet for trafikk igjen.

Vi er mange utenfor Oslo som nå finner andre steder å reise enn inn i sentrum av Oslo. Det tar meg 1 time med bil og 3 timer med buss, en vei.

Og som vanlig blir de som er imot denne uvennlige politikken beskrevet som sutrete og late. Et slående argument mot et sentrum som vil trenge mer enn oksygen å leve på.

Edvard

23.06.2017 kl.16:29

Jeg synes det er fint at man nedprioriterer mopedistene, det som er tilfellet i Oslo er at man har endelig et byråd som tar hensyn til hva som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt. Sykler er mye bedre for byens økonomi enn mopeder, det gir bedre folkehelse, og frigjør enda mer veikapasitet enn en moped. Jeg skjønner ikke hvorfor Sissner er så agressiv mot MDG: Dette er det eneste partiet som er opptatt av hvordan byen kan bli bedre å leve og arbeide i.

Olav

23.06.2017 kl.16:41

Hysterisk moro for oss på vestlandet å være flua på veggen, å se hvor oslo folket ødelegger for seg selv og stemmer så idiotisk.

Roger

23.06.2017 kl.17:02

Hvis du er så dum at du stemmer på MDG , da har du problemer. Hva med å ta en tur nord for Sinsenkrysset? Vi bor i et langstrakt land. MDG tenker kun Oslo og byer. Hvis de får stor makt (noe jeg for all del håper de ikke får) kommer landet vårt til å bli utarmet. Helt ødelagt. Hvis vi ikke får flyttet/levert varer til/fra utkantene er det slutt på livet for bønder og andre som tjener til sitt livsopphold utenfor storbyene. Dere skulle skamme dere og ta en tur (på landet).

Tror ingen i MDG har bodd utenfor Ring 3. Dette blir som å se på nyhetene at det er krig i Irak, men det bryr ikke meg. Jeg merker ikke noe til det. MDG er byparti. Har aldri vert noe for folk i utkantene

Joni

23.06.2017 kl.17:27

Min DH sykkel veier 18.5kg, men produserer fortsatt 0 gram C02. En moped veier 100kg og produserer stinkende oljerøyk og 70 desibel med ulyd.

Jon-Anders

24.06.2017 kl.08:13

Dette er neomarxismens kulturell terror mot middelklassen, de som har bil, motorsykkel eller moped. Snart så går de vel løs på båtplassene i Oslo også?

Lena

24.06.2017 kl.09:18

Jeg skrev en melding til MDG i deres Fb-side men jeg tror de har fjernet det. Nå prøver jeg å skrive det her og kopiere den i MDG-side.

Det føles at Miljøpartiet de grønne jobber for folk med penger, de som har mulighet til å kjøpe, leie eller få parkeringsplasser, prøver dere å oppretteholde kapitalismen. Først må dere bygge parkeringsplasser, så kan dere fjerne dem. Først må dere ha gode tilbuder for å bytte alle slags bil til el biler, så kan dere øke bompenger osv.

Det er som narkotika politikk, først selger dere mange biler med bra pris til alle, etterpå fjerne dere parkeringsplasser og øker bompenger. Det ser ikke at dere jobber for folk. Folk er med og uten penger, døve og hørende, vanlige eller funksjonshemmede osv, er vi alle folk, er det ikke bare de som har muligheter.

Helge

24.06.2017 kl.13:13

Jeg vil gjerne vite hvor vår kjære Sissener har forbruket på en moped. Min erfaring er et vanvittig høyt forbruk av drivstoff per mil.Bensinmopeder er ut.

Laila Monica Nikolaisen

24.06.2017 kl.15:30

Og ordensstraffen min uti hagen står.

Uti hagen står.

Og der skal vi bo både vinter og vår.

Både vinter og vår.

Og ordensstraffen står uti hundrede år.

Uti hundrede år.

Oaiaiai boff boff.

Oaiaiai boff.

Og ordensstraffen min uti hagen står.

Uti hagen står.

Og der skal vi ligge i soveposen vår.

I soveposen vår.

Og ordensstraffen står uti hundrede år.

Uti hundrede år.

Oaiaiai boff boff.

Oaiaiai boff.

Og ordensstraffen min uti hagen står.

Uti hagen står.

Og der skal vi ligge med nattkikkerten vår.

Med nattkikkerten vår.

Og ordensstraffen står uti hundrede år.

Uti hundrede år.

Oaiaiai boff boff.

Oaiaiai boff.

Og ordensstraffen min uti hagen står.

Uti hagen står.

Og madrassene våre av mose består.

Av mose består.

Og ordensstraffen står uti hundrede år.

Uti hundrede år.

Oaiaiai boff boff.

Oaiaiai boff.

Og ordensstraffen min uti hagen står.

Uti hagen står.

Og bindingsverket av raier består.

Av raier består.

Og ordensstraffen står uti hundrede år.

Uti hundrede år.

Oaiaiai boff boff.

Oaiaiai boff.

Og ordensstraffen min uti hagen står.

Uti hagen står.

Og bindingsverk-fyllet av granbar består.

Av granbar består.

Og ordensstraffen står uti hundrede år.

Uti hundrede år.

Oaiaiai boff boff.

Oaiaiai boff.

Og ordensstraffen min uti hagen står.

Uti hagen står.

Og raie-festene av bjørkenever består.

Av bjørkenever består.

Og ordensstraffen står uti hundrede år.

Uti hundrede år.

Oaiaiai boff boff.

Oaiaiai boff.

Og ordensstraffen min uti hagen står.

Uti hagen står.

Og der skal vi brenne et bittelite bål.

Et bittelite bål.

Og ordensstraffen står uti hundrede år.

Uti hundrede år.

Oaiaiai boff boff.

Oaiaiai boff.

last world

24.06.2017 kl.17:11

MGD hva står de for egentlig Er de manisk grønsak drøm

No har miljøvernerne ødelagt naturen med at husdyrhold har blitt nedprioritert og man blir straffet å skaffe mat te sa byfolka .De kommer en baksmell en dag ikke langt unna. Idioter hele innavlet på tinget som sitter å lager regler for oss i distrikta som skaffer mat på bordet te byfolka og pulediktarane. må snart skaffe katalysator på kuan her

Emeritus

24.06.2017 kl.17:45

Der som denne Lan Berg har prestert innen politikken i Oslo er rett og slett en tragedie ! Hun klarer det som tidligere politikere ikke har klart, det å ødelegge en storby som også er vår hovedstad ! Hvis du reiser ut i verden så finner du ikke bommer og forbud overalt hvor du vil bevege deg med et motorisert kjøretøy. Hvor skal så handikappede gjøre av seg med de prisene som denne Byregjeringen vil innføre ? Jeg er glad jeg ikke bor i Oslo men ferdes ofte til Warszawa !! De som kommer etter dette byregimet får litt av en jobb med å frakte byen tilbake til normalitet ! Men bevares for noen idioter dere Osloborgere er ! Å velge inn noen fø som vvil ødelegge det som dere har klart å skape !!!

PS

24.06.2017 kl.18:35

Lan har en luksustilvaerelse. Hun kan sykle til jobb og det tar bare 15 minutter. Hvem misunner ikke det? Det er jo ikke slik at de som bruker bil gjoer det for aa vaere jaevlige med naturen. Hun er veldig opptatt av aa gjoere det vanskelig for de som allerede har det vanskelig med lang vei til jobb osv. Med sin luksustilvaraerelse boer hun ogsaa vaere med aa bidra. Hun boer betale luksusskatt ved aa betale 200 kroner hver dag hun sykler til jobb.

Voss

25.06.2017 kl.09:08

Snart skal vel disse tom-skallene flå fotgjengere også da! Penger er hos dem viktigere enn fornuften.

Utenvaselin

25.06.2017 kl.18:58

Mislykket "demokrati" når et så fille parti kan snu hovedstaden på hode. Disse miljø kommunistene harikke mer oppslutning enn 5-7 % selvi oslo!

Jan-Inge Kleppevik

25.06.2017 kl.23:37

At kvinnemennesket kan gjennomføre, og sette galskapen ut i ordinær politikk, skyldes ene og alene at AP med Raymond Johansen ibspissen, tillater toskeskapen.

Det er AP som bærer hovedansvaret her.

Her må man huske på at R. J. var SV tidligere.

Jeg håper velgerne merker seg dette ved neste valg slik at man slipper slike vanvittige eksprerimentee.

Voss

26.06.2017 kl.09:43

Snart skal vel disse tom-skallene ikke bare flå fotgjengere også. Det neste blir vel en EKSISTENSAVGIFT! Man forbruker jo luft og av og til fjerter og driter. Klart dette må avgiftsbelastes. Det ville være i tråd med AP-filosofien.

golie

26.06.2017 kl.11:26

Har ikke Osloborgere selv valgt dette gale kvinnfolket ved et demokratisk valg, hva er det de klager etter.

Beerbellybilly

27.06.2017 kl.23:41

MDG er en gjeng venstre raddiser som bruker miljøet som alibi for sitt hat mot alt som lukter av velstand og rikdom. At en vanlig arbeider har behov for bil driter de i så lenge det tjener deres agenda. Hadde de sørget for å utvide kollektiv tilbudet i byen kunne de kanskje vært unnskyldt men det er viktigere å hindre privatbilisme enn å sørge for et skikkelig transport tilbud. Dessverre er ikke den siste idioten født enda så det vil alltid være tilgang på tankeløse stemmer til disse

Eivind

28.06.2017 kl.10:35

Har du forsøkt å sykle bak en på moped? Det stinker noe så vanvittig. Kan umulig være særlig sunt å pusten inn den totakts-eksosen som de spyr ut.

Mulig splitter nye modpeder er bedre, men som syklist hater jeg virkelig mopeder på grunn av dritten de spyr ut.

svein andersen

29.06.2017 kl.17:39

Regner med stor sannsynlighet at det ender opp som promilleparti etter valget.

lars skogsrud

01.07.2017 kl.20:12

MDG har ca 2% oppslutning her i landet, og dem får lov til og bestemme sånt. Det er jo flere narkomane, kansje dem kan få bestemme ,straffer og priser på dop. Siden mindre talls partiet MDG kan fly rundt og avgifts bellegge norge med alt som har med bil. Hvordan tror dem mat og klær kommer til butikken med hest å kjerre..., kansje vi skal boikotte meg, la dem dra å hente papir og kulepenner og ikk ha statsubisert kantine, betale sin egen reise til jobb, 40%i skatt, stå og vente på buss trikk og tog og komme 30min forsent på hver dag, og bli trekt i lønn. Men mest synes jeg dem kan gå fra tinge og hente sin egen ,mat, sine egne papirer til skriveren så får vi se hvor glade dem er når bilen er borte, synes jeg ser hu lan dama går ut i30minus for og hente kopi pair, tenk det, dem har2% oppslutning og får lov og bestemme sånt. Det er jo flere narkomane her i landet, får dem lov til og si sin mening, nei dem er jo dumme, men skjønner ihvertfall atMDG kommer til og kjøre norge på ræva

Hårek Flathaug

05.08.2017 kl.15:53

Oslo får som fortjent sies det. Nå er det ikke sånn at alle i Oslo stemte på MDG, men kun akkurat nok til at de ble valgt inn. Det er noe galt med det politiske systemet når et så lite parti får så mye makt! Hev sperregrensen til 10% så vi får reelle valg hvor noen kanskje får rent flertall og slipper danne bystyre/regjering med støtte fra småpartier som kjemper seg over sperregrensen kun på valgdagen.

mary

06.08.2017 kl.00:14

Det meldes om at det vil komme 60 nye bomber i Oslo. Dette er ikke for å tjene penger, men for å redusere bilbruken/ redusere forurensingen hevdes det. - Javel, men hvor er parkeringsplassene hvor en kan sette fra seg bilen når en kommer kjørende utenbys i fra, slik at en kan gå over til kollektiv transport? Bilen må kunne stå der i x-antall dager til en er ferdig med Oslo -oppholdet. En kan parkere utenfor ring 3 og kjøre kollektivt innenfor ringen, men da må det jo tilrettelegges for det.

Terje

06.08.2017 kl.21:04

3.000kr er ikke dyrt sammenlignet med resten av Oslo. På Sørenga koster det 3.000kr pr. måned for parkering. 1.500kr for å parkere mc eller moped pr. år synes jeg er akseptabelt faktisk.

Diplomaten

07.08.2017 kl.19:24

Hvor mange mopeder har katalysator? Hvor mange mopeder trimmes, ca. halvparten i følge undersøkelser fra TNS Gallup for IF Skadeforsikring.

Disse to-takerne er én av mange kjøretøyer som forringer luftkvaliteten i byene våre og selv om jeg ikke liker alle forslagene til MDG så er jeg helt enig at mopeder må til livs om man ønsker bedre luftkvalitet i byene.

I en del andre land har el-scooteren fått sterk vekst og jeg skulle ønske MDG var noe mer el-vennlige enn oljeindustriens lobbyister. Svevestøv er et av de store problemene vi vil ha ift. luftkvalite så lenge piggdekk og tunge kjøretøy er tillatt. Dette kombinert med en asfaltkvalitet som ikke tåler dette særlig godt og veldig slett veivasking så vil man alltid ha et "luftveis" problem i byene. Det som uansett vil hjelpe på lufkvaliteten i våre bye var om MDG la til rette for el-kjøretøyer i Oslo, forbød piggdekk i byene, fikk alle busser vekk fra dieseldrivstoff og ruter all tungtransport utenom byene. Samt ikke minst bygger ut trygg infrastruktur for syklister inn og ut av byen og bydelene (10 ganger høyere risiko å sykle til jobb i Oslo enn københavn og amsterdam).

Skriv en ny kommentar

hits