Går Miljøpartiet de Grønne snart konkurs?

Siden norske velgere allerede har snudd ryggen til partiformann Rasmus Hansson, sykler MDG støtt mot økonomisk ruin.

Her alt om MDGs hårreisende sykkelplaner i Oslo: http://sissener.blogg.no/1488357180_de_grnne_kommunistenes_ville_sykkelplaner.html

Det er ingen frøkensport å drive et politisk parti, selv om vi skattebetalere er rundhåndet med å akseptere store statlige overføringer. 

Hovedinntekten til de politiske partiene er den såkalte statlig grunn- og stemmestøtte. Den er 9/10 bestemt av antall stemmer og 1/10 grunnstøtte blir gitt dersom partiet klarer mer en 2,5 prosent oppslutning ved stortingsvalg. Denne støtte gis da gjennom hele stortingsvalgperiode. 

I 2016 mottok MDG 11 millioner kroner i statsstøtte, noe som utgjør det vesentligste av partiets inntekter.

Medlemsflukt
Neste post som monner noe er medlemskontingentene. Partimedlemmer betaler gjerne 300 kroner som fullverdig medlem eller 150 kroner som støttemedlem. For MDG viser partiets regnskap at denne inntekten utgjorde i fjor 1,3 millioner kroner.

Samtidig viser det seg at MDG opplever en betydelig medlemsflukt. Siden 2015 har nær 1000 medlemmer takket for seg, og ifølge MDGs kommunikasjonssjef Sindre Buchanan er dagens medlemstall 7500.

Dødelige inntekter
Den tredje inntektsposten partiene lever av er milde gaver. For MDG er denne posten den nest største i 2016, men har falt fra 3,9 millioner i 2015 til 1,8 millioner i 2016. Bak disse tallene skjuler det seg to bidragsytere, nemlig to arveoppgjør. At dette er en høyst usikker inntekt sier seg selv.  Og et arveoppgjør er uansett en engangsinntekt som ikke egner seg godt i budsjettsammenheng.

Det største arveoppgjøret kommer fra avdøde John Hille. Formålskapitalen (boet til John Hille) skal brukes til samarbeidstiltak med grønne parti i andre land. I 2016 ble 400.000 donert for at grønne partier fra ikke vestlige og sørlige land skal kunne reise på en Global Greens-kongressen i Liverpool I 2017. Det kan neppe være i tråd med MDGs miljøvennlig å fly inn folk fra Afrika og Europa til Liverpool?

Grønn maling
Det fjerde hjørnet i MDGs økonomiske reisverk er såkalte "inntekter fra forretningsvirksomhet".  Dette handler om salg av merchandise som økologisk kaffe, sykkelpumper og grønn maling. I fjor handlet MDG-sympatisørene varer for 36.628 kroner, neppe nok til å dekke partiledelsens julebord engang.
Kan det skje?
Kan virkelig et politisk parti gå konkurs? Selvfølgelig, den økonomiske tyngdekraften gjelder heldigvis også for politikere.

Men er det en fare for at MDG går konkurs? Siden MDGs hovedinntektskilde er partistøtte som er koblet til antall stemmer og stemmeresultat viser alle kjennetegn på økonomi i praksis at Rasmus Hansson styrer mot en økonomisk katastrofe.
Skal han redde partiet fra undergangen må han gjøre et bedre valgresultat enn meningsmålingene viser og håpe på at flere som dør har nevnt MDG i sine testamenter.

4,2 millioner å leve av
Sagt på en  annen måte, når inntektene svikter, må enhver leve av det man har fra før så lenge det går, og for de grønne kommunistene går det lynrask ned til bunnskrapt kasse.

MDG har 5,8 millioner i kontanter, 3,1 millioner i kortsiktig gjeld og 1,6 millioner i fordringer et varelager på 62 000 kroner. Betaler partiet sin gjeld, krever inn fordringer og selger varelageret vil det sitte igjen med 4,2 millioner i cash. Dersom offentlig støtte faller 50 prosent etter et dårlig valg i 2017 og de ikke finner andre inntekter eller greier å kutte kostnader superraskt, går de konkurs innen et år.

MDG har neppe et normalt forhold til pengebruk og økonomi. Det viser deres radikale politikk svært tydelig. Enda tydeligere kan dette symboliseres ved å vise frem et regnskap til ungdomsorganisasjonen Grønn Ungdom, der særlig spalten til høyre bør studeres nærmere. (Del gjerne på FB)."Skulle bli arkivskap. Ble istedet litt ymse"

Les forøvrig om de ville sykkelplanene til MDG her:http://sissener.blogg.no/1488357180_de_grnne_kommunistenes_ville_sykkelplaner.html 

 

 

31 kommentarer

Sajber

29.06.2017 kl.10:27

"The problem with socialism is that you eventually they run out of other peoples money".

-Margareth Thatcher

...svaret må vel være et utvetydig ja?

Eivind

29.06.2017 kl.10:37

Sissener virker mer besatt av MDG enn jeg er, og jeg er både ansatt og folkevalgt i partiet. Koko.

Sjaber

29.06.2017 kl.10:53

@Eivind.

Ad hominem viser bare at du ikke kan arguementere på sak Eivind.

Flaut. Prøv å argumentere på sak istedet for å angripe personen :)

PS. Det er forøvrig ikke "folket" som har valgt deg inn i partiet. Om du tror det har du en skrudd ide om hvem som er "folket" De folkevalgte sitter altså på Stortinget.

Det må da gå an å forvente at en "folkevalgt" har grunnleggende kunnskaper om valg og demokratiske prosesser?

....men ikke du altså.

Eivind Trædal

29.06.2017 kl.11:08

@sjaber

Jeg er valgt inn i Oslo bystyre sammen med fire andre representanter av omtrent 8,1 % av Oslos befolkning i kommunevalget i 2015. Det sitter folkevalgte i alle norske kommuner, og i Oslos bydeler. Var du ikke klar over at Norge har kommunevalg?

Andreas

29.06.2017 kl.11:25

Eivind: Etter det diktaturet og arrogansen dere har vist i Oslo så kan dere bare glemme et slikt resultat i 2019. Heldigvis! Innstatsen deres i Oslo vil også sende dere under sperregrensen ved stortingsvalget til høsten. Gratulerer:-)Konkursen trusselen han skriver om er definitivt reell og det vet du også. Blir godt å bli kvitt ett så udemokratisk parti som MDG!

Thomas Torshov Pedersen

29.06.2017 kl.11:35

Eivind Trædal.

Din stilling i mikropartiet er kommunikasjonsrådgiver. Burde du ikke i så fall klare å 'kommunisere' på et nivå som en 5 klassing klarer? 'Folkevalgt'??? Hahahaha! Her viser det tydelig hva slags folk som jobber for #luftskipmikrobobblesekt#mdg

Eivind Trædal

29.06.2017 kl.11:41

@Andreas: På forrige måling i Oslo for en uke siden fikk vi faktisk 8,2 - en oppgang siden forrige valg :) Hyggelig å se at mange er fornøyde.

@Thomas: Jeg er som sagt bystyrerepresentant i Oslo bystyre, og jobber til daglig som politisk rådgiver i stortingsgruppa vår. Altså er jeg folkevalgt. Jeg er ikke overraska over at folk som liker Sissener ikke forstår hva ordet "folkevalgt" betyr :)

Nils

29.06.2017 kl.12:46

Jeg tror mange på høyresiden blir overrasket over at et miljøparti som blir valgt inn i bystyret fortsatt driver miljøpolitikk. Det skulle tatt seg ut om f. eks frp etter valget skulle avskaffet bomstasjoner, hivd ut Mulla Krekar eller redusert antall offentlige ansatte!!

Tor

29.06.2017 kl.12:48

@ Eivind Trædal. Det er pinlig når du ikke selv vet hva du skriver, for deretter å harselere over andre. Du skrev selv: "jeg er både ansatt og folkevalgt i partiet." Man er ikke folkevalgt i et parti. Man kan være folkevalgt for et parti, men ikke i et parti. For ditt vedkommende er det vel mest korrekt at du er "ansatt, tillitsvalgt i partiet (?) og folkevalgt for partiet".

Dernest: hvilken meningsmåling viser en oppgang til 8,2%? For siste fra Aftenposten 23. juni viser 5.5% iht Pollofpolls.

Dere i MDG er en skam for alle oss som faktisk er opptatt av miljø og klima. Skjønner dere virkelig ikke at denne ekstremist-tilnærmingen deres skremmer vanlige folk fra å gjøre tiltak?

Sajber

29.06.2017 kl.12:51

Ok.

...men det er fortsatt flaut at du ikke kan argumentere mot sissener på det saken gjelder, men tyr til personangrep istedet

og her er du igang igjen:

"Jeg er ikke overraska over at folk som liker Sissener ikke forstår hva ordet "folkevalgt" betyr :)"

Direkte patetisk fra en "folkevalgt" politiker.

La oss håpet folket velger vekk useriøse politikere ved neste valg.

Til neste gang bør du lære deg å argumentere på sak og ikke ty til Ad hominem.

Vi trenger seriøse politikere, og når du må ty til personangrrep vitner ikke det om hverken seriøsitet eller kunnskap.

Godt valg. Personlig håper jeg dere blir kastet på hue og ræva ut av maktens korridorer.

:)

Sajber

29.06.2017 kl.12:57

@Eivind Trædal

Har du noe å si som faktisk angår det Sissener tar opp?

Om du ikke har det, kan du være så vennlig å slutte å forsøple kommentarfeltet?

...bare sånn apropos miljø og forsøpling. :)

Eivind

29.06.2017 kl.13:08

@Tor: Du har naturligvis rett i at "for" er riktig preposisjon her. Jeg refererer til nettopp denne meningsmålinga, som viser at 8,2 % ville stemt på oss i lokalvalg, og ca 5,5 i Stortingsvalget. Altså: det er flere som ønsker å stemmme på oss til bystyret enn i 2015, mens noe færre vil stemme på oss til stortingsvalget. Men dette tallet ser også ut til å være stigende :)

For øvrig tar jeg deg ikke veldig seriøs når du mener vi har en "ekstremist"-tilnærming. Det viser vel mest at du hverken forstår hva ordet ekstremist betyr, eller hva slags politikk vi faktisk fører.

@Sajber : Det Sissener tar opp er basert på et budsjett fra 2014 som viser at vi gikk helt fint rundt det året. Mannen virker litt forvirra og besatt av MDG, og vi bruker ikke så mye tid på ham, selv om han åpenbart har et publikum blant folk som ukritisk deler hva som helst som er MDG-kritisk.

Jan Petter Sissener

29.06.2017 kl.13:59

Eivind: Bloggen er en analyse av MDGs regnskap for 2016.

Ryddegutt

29.06.2017 kl.13:14

Miljøterroristene De Galne er en direkte avlegger av det tyske partiet "Die Grünen". MDG er i dag organisert sammen med dette tyske partiet under "Det europeiske grønne partiet" og i paraplyorganisasjonen "Global Greens".

I tillegg til at MDG er vitenskaplige og økonomiske analfabeter så er der en del skjelletter i skapet som MSM i Norge aldri har skrevet om:

"In the 1980s, some members of Germany's Green Party advocated the legalization of sex with minors. Now the party wants to come to terms with this dark chapter via an independent review of internal documents -- some of which show that the influence of pedophiles on the young party was much stronger than previously thought."

http://www.spiegel.de/international/germany/past-pedophile-links-haunt-german-green-party-a-899544.html

Sajber

29.06.2017 kl.13:23

@Eivind Trædal

Du gir deg visst ikke du...og serverer flere uaklige angrep:

"Mannen virker litt forvirra og besatt av MDG, og vi bruker ikke så mye tid på ham, selv om han åpenbart har et publikum blant folk som ukritisk deler hva som helst som er MDG-kritisk."

Vet dere forskjellen på "miljø" og "klima".

Burde dere ikke heller hete "Klimapartiet de g..."?

Har deres miljøpolitikk NOE SOM HELST effekt på vårt klima?

Om norge hadde hatt NULL utslipp vil ikke det bety en smule for klimaet.

Det er vel det man kaller symbolpolitikk er det ikke. Politikk som ikke har noen reel effekt.

Hva er for eksempel klima-effekten av små stumper sykkelsti på 30 meter...som ender i parkerte biler?

Regner med at du har tall å vise til?

Tor

29.06.2017 kl.13:41

@ Eivind Trædal

Ja, "for" er korrekt, "i" vitner om manglende kunnskap om vårt system, men du harselerte med folk som påpekte det. Det er pinlig lesing.

Og jo dere har en ekstremist-tilnærming. Dere iverksetter ganske ekstreme tiltak basert på en nærmest religiøs overbevisning, på tross av at tiltakene får ekstreme negative utslag for en god del. Dere driver byen, så dere har slikt sett "flertall". Når flertallet gjør ting som får svært negative konsekvenser for mindretallet, så kalles det flertallsdiktatur. Dere bruker pisken hele tiden, helt uten forståelse for at det finnes folk i Oslo som ikke har samme muligheter som dere, eller ikke har samme behov som dere. Eksempelvis KAN jeg ikke ta med meg 20 m2 parkett på bussen. Jeg MÅ ta det i bilen. Men dere har bestemt at jeg ikke får lov til å bruke bilen min selv om den er batteridrevet. Hva tror dere er konsekvensen av deres politikk? Jo folk som har betalt for leilighetene sine vil få mindre igjen ved salg, dette gjør at de blir "låst" i den leiligheten fordi de ikke kan kjøpe seg en ny et annet sted fordi all egenkapital er tapt.

Blomster-Ole

29.06.2017 kl.13:57

Pøh, det er jo bare penger! Ikke noe å bekymre seg for der, altså. I MDG har vi myke verdier, disse betyr mye mer enn de stakkars pengene. Ikke at penger er noe problem, heller, MDG har allerede fått gjennom en dramatisk bompengeøkning i Oslo og sikter på tilsvarende økninger i hele landet, samt andre avgifter, med den innflytelsen vi får etter Stortingsvalget. Her vil det være mye å hente i økte overføringer, og vi regner med at å rotfeste disse i klimakamp skal være en smal sak. Noen konkurs er altså kun ønsketenkning fra Sissener og ikke virkelighetsbasert overhodet. Heldigvis.

rolf

29.06.2017 kl.16:06

@Tor

Viktig med rett bruk av preposisjonar, men når folk finn ut av dei vil kverulere og misforstå, så er det ein ting som er vesentlig, nemlig å vere pinlig korrekt. Dette var ikkje Sjaber. Han dreit seg derimot skikkelig ut.

Kva bil er det du ikkje får lov til å bruke forresten?

Tor

29.06.2017 kl.16:27

@Rolf Jeg er temmelig sikker på at alle forstod hva Trædal mente, og at han faktisk utmerket godt vet at man ikke er folkevalgt i et parti. Sajber langet ut, og da burde Trædal ha svart at han skrev feil, og deretter gått på sak.

Nå er det imidlertid blitt litt parodisk: Jeg reagerer på at du reagerer på at jeg reagerer på at Trædal reagerer på Sajbers reaksjon på Trædal....

Bilforbudet gjelder ikke bare den typen bil jeg har. (elbil). MDG skal stenge ned store del av sentrum, og jeg som da ikke har parkeringsplass må da faktisk parkere bilen langt i gokk. Og takket være at MDG har fjernet, og skal fjerne flere parkeringsplasser gjør dette at leieprisen har skutt i været og vil nok stige mer. Dette gjør at leiligheter innen denne sonen vil være svært mye mindre attraktive, noe som igjen gjør at prisene synker. Fint for de som skal kjøpe, men dårlig nytt for de som har kjøpt ganske nylig.

Jeg er i prinsippet svært positiv til å tilrettelegge for både gående og syklende, og endog at dette gjøres på bekostning av fremkommelighet for biler. Men det er totalt meningsløst å ha som prinsipp at det skal gjøres vanskeligere for bil koste hva det koste vil når det ikke engang vil hjelpe fremkommeligheten for gående og syklene. Og rett skal være rett, det er ikke bare MDG som har gjort akkurat dette. Høyre har også gjort det, men da har det vært for senke farten, og gjøre det bedre for gående og syklene. Målet alene har såvidt meg bekjent aldri vært å gjøre det vanskeligst mulig for bil.

Krag Jørgensen

29.06.2017 kl.16:27

@ Blomster-Ole

Du sier at "det er bare penger"

Jan Petter Sissener setter spørsmålstegn på "Går Miljøpartiet de Grønne snart konkurs?"

Prøv å drive valgkamp uten penger!!

Blomster-Ole

29.06.2017 kl.16:40

Nettopp, Krag, det er bare harde penger, mye mindre viktig enn de myke klimavennlige verdiene MDG setter høyt. Dessuten kan det være lurt å lese resten av hva jeg skriver, at de mye høyere bompengesatsene og andre nødvendige like høye klimaavgifter vil gi et ypperlig grunnlag for dramatisk økte overføringer til partipolitisk virksomhet. Hva ellers skal disse pengene brukes til, om jeg tør spørre? Nettopp, ja.

Krag Jørgensen

29.06.2017 kl.17:01

@ Blomster-Ole

Du mener at MDG skal få en del av bompenge potten som dere har vært så elskverdig å drive inn til Staten ? For meg er denne tanken helt syk, men det er min tanke, som jeg har lov å ha.

Dere mener at vi skal kjøre miljøvennlig, og samtidig stemte dere for at disse Elbilene skal betale bompenger? Må begynne å lure på om elbiler kan sidestilles med andre kjøretøy, bensin,diesel etc.

Nå vet jeg det. Norge har lagt kraftkabler til Europa. Vi selger norsk vannkraft til f.eks Tyskland. Vi naive nordmenn importerer så denne skitne kullkraften i retur, og putter den inn i våre elbiler? Og da er en selvfølge at dere vil ha bompenger på elbiler?

Krag Jørgensen

29.06.2017 kl.17:54

@ Eivind Trædal. Jeg går ut i fra at du har vokst opp med mor og far, samt fått en god oppdragelse. I voksen alder har du tittel kommunikasjonsrådgiver. Går ut i fra at du har fått utdannelse fra en eller annen høyskole e.l Du har vel en bachelorgrad, eller en mastergrad?

Der lærte du at en kommunikasjonsrådgiver har ansvaret for å kommunisere MDG budskap gjennom sosiale medier, nettsider, brosjyrer, pressen og annen type media.

Som kommunikasjonsrådgiver jobber du i en informasjons- eller kommunikasjonsavdeling, og har ansvar for hele eller deler av kommunikasjonsarbeidet i MDG.

Som kommunikasjonsrådgiver bør du være glad i å formidle både skriftlig og muntlig. Du må være utadvendt og pålitelig, og det er en stor fordel at du er samfunnsorientert. Du bør også ha teft for hva som er av interesse for din målgruppe og forstå hvordan kommunikasjon kan brukes for å få frem budskapet MDG vil formidle.

Slik du skriver på denne side så lurer jeg på om du egentlig har utdannelse til den jobb du besitter?

Scott Johansen

29.06.2017 kl.18:10

MDGs politikk er ikke bærekraftig i et langstrakt Norge hvor man mer eller mindre er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå opp. Landet er også avhengig av den inntekten som oljen gir for å kunne finansiere en stadig større offentlig sektor og velferdsgoder. Det er også på sin plass å minne om at Norge, pga. sin pplassering på den nordlige halvkule har et ustabilt vær og at dette settet sine begrensninger for utendørs aktiviteter, som bla. utekontor som Oslo kommune har promotert...

Realisten

29.06.2017 kl.18:45

Eivind: At Sissener er "besatt" av MDG, kan forklares ut i fra menneskets instinkt om å holde fokus på farer, det negative, fremfor det positive. Tenkt deg at det i et steinaldersamfunn fantes to familiefedre: en som dyrket det positive, kom med nye, kreative løsninger, så det positive i alt alternativt, gjerne utfordret gamle måter og gamle måter å skape verdier på, osv. Familien prioriterte gode samtaler, mat fra trærne, dans, meditasjon osv fremfor å bygge murer mot bjørnen. Som regel kom det aldri noen bjørn uansett. Men en dag kom den, og drepte familien. Den andre familiefaren prioriterte knallhard fokus på å bygge mur mot bjørnen, selv om det innebar å fortsatt dyrke de gamle verdiene og de gamle måtene å leve på. Familien gikk glipp av mye alternativ livskvalitet. Da bjørnen kom, gikk det helt greit - muren holdt den ute, og barna vokste opp i live.

Hvem tror du vi er etterkommere av?

MDG er et resultat av et samfunn der du kan ta det som en selvfølge å være på toppen av behovspyramiden. Du har så mye trygghet fra oljemuren andre har gitt deg, at du tror du klarer deg uten.

Tor

29.06.2017 kl.19:31

@Realisten. Artig analogi, men den er nok feilaktig i hjernen på en fra MDG. I deres verden er det de som bygger muren mot faren. Det er de som forsøker å sikre seg mot det usannsynlige, men mulige bjørneangrepet. For artens overlevelse er det tryggeste alternative å fjerne alle klimagassutslipp. Kognitiv dissonans er fremmedord for folk fra MDG. De vil gjerne ha "hest og kjerre"-samfunn, men vil ikke oppgi det moderne samfunnets goder som helsehjelp, mobiltelefoner, nær null barnedødelighet, Netflix og sine "jobber i media".

Blomster-Ole

30.06.2017 kl.10:34

@ Krag Jørgensen

Meget godt sammendrag, her har du forstått sammenhengene. Inntil all elektrisk kraft i Norge kommer fra ren klimavennlig vindkraft, den eneste kraften som er klimavennlig nok, kommer elbiler til å bli pålagt både bompenger og kjøreforbud i sentrum, akkurat som fossilbiler. Vil du unngå kjøreforbudet og bompengene får du sykle. Slik skaper vi det klimavennlige drømmesamfunnet alle i MDG skjønner vi er nødt til skal klimakatastrofen unngås. Da regner vi med også du er omvendt og stemmer MDG til høsten.

Andreas

30.06.2017 kl.15:26

Eivind: Du vet godt at en meningsmåling hvor noen få er spurt og ett valgresultat fra hele befolkningen. Vi har sett det gang på gang det siste året hvor lite meningsmålinger faktisk betyr og at valgresultatet er alt. Dessuten har du litt å jobbe med når det gjelder retorikk hvis du leser dine kommentarer her inne. Du setter ikke akkurat deg selv og partiet ditt i godt lys her, folk er ganske samstemte om det.. Jobb med deg selv først, Eivind! Ikke gå helt i kjelleren når neste valg viser at meningsmålinger ikke betyr noe som helst. Det er ikke en pekepinn engang. Demografi og slike ting spiller inn der skjønner du.

Andreas

30.06.2017 kl.15:28

Eivind: Jeg legger også, som alle andre, merke til at du ikke vil svare på sak her. Hva har du å si til at Sissener satte deg på plass når du påsto at dette var fra 2014? Du forsvant jo helt etter det..

Sindre Sørhus

01.07.2017 kl.00:30

Andreas: Jeg skal ikke svare for Eivind, men jeg er veldig enig med han i at Sissener har en dårlig sak i dette innlegget.

Regnskapet fra Grønn Ungdom er fra 2014 og der har Sissener hengt seg opp i at de ikke kjøpte et arkivskap, men brukte pengene på andre kontorrekvisita. De brukte altså mindre enn budsjettert (518 i stedet for 2000 kroner). Klarer ikke å se hvordan det er relevant i noen som helst forstand.

Når det gjelder De Grønnes økonomi stemmer det at det har vært en nedgang i antall medlemmer. Det er naturlig for de fleste partier i mellomvalgår. Sist jeg hørte pekte pilene oppover igjen. Som Sissener påpeker er hovedinntektskilden offentlig støtte basert på valgresultat. Skal Sisseners analyse ha noe for seg må altså valgresultatet bli dårligere i 2017 enn i 2013. Da fikk MDG 2,8% av stemmene. Det er ingenting som tyder på at det skal gå dårligere i år. Siste nasjonale meningsmåling viste 3,9% og i de to siste valgene har MDG hatt sterk økning frem mot valget. Så i stedet for å snakke om konkurs kunne Sissener kanskje vinklet det mot at MDG ser ut til å få kraftig forbedret økonomi etter valget. Hvis han ikke hadde vært så forutinntatt da...

Asbjørn

02.07.2017 kl.22:35

Morsom lesing og jeg kan enkelt begi meg inn på diverse stråmannanalyse. F. eks. Kommentering av regnskapet til en ungdomsorganisasjon - kom ann da mann, er du ikke blitt voksen?

Men til saken, et det ikke mulig å anta at MDG satser så hardt fordi de tenker at å få dette til er enormt viktig. Det finnes jo også selskaper som satser så hardt og bruker så mye på innovasjon, at dersom det de satser på ikke slår til, så går de konk. Mange politiske partier og bevegelser har blitt til for å endre samfunnet i en retning. Om de så får pushet samfunnet i riktig retning og så forsvinner så har de jo gjort det de kom for å gjøre? Vi har jo andre partier som helt har glemt hvorfor de ble oppretta i sin tid.

At MDG har satsa hardt på det de tror på er det vel ingen tvil om?

Skriv en ny kommentar

hits