MDG vil ha butikkdød i Oslo

Miljøpartiet de Grønnes Eivind Trædal mener Oslo sentrum ikke trenger butikker. Folk kan heller handle på nett. Dessuten er det slitsomt å være butikkansatt.

Byrådets prosjekt om å lage verdens største bilfrie sentrum i en av verdens minste hovedsteder har for lengst passert kvalitetskravene til en profesjonell revy. Mens tusenvis av parkeringsplasser stenges ned, fortsetter politikerne å parkere sine biler gratis i rådhusgarasjen og byrådsleder Raymond Johansen blir kjørt fra dør til dør i sin sorte luksus-Audi.


(Raymond Johansen foran Oslo rådhus. Foto: Cato M. Lien)

Overgrep
For å lykkes med sin strategi om å skape et Nord-Koreansk infrastruktur-samfunn uten biler benyttes diktatoriske grep. Kostnadene for et beboerparkeringskort er økt fra 300 til 3000, 53 nye bomstasjoner skal bygges og snart koster det sikkert 200 kroner i bomavgift for å ta en svipptur i Oslo.  Dette er selvfølgelig noe folk flest ikke vil ha og mange heller ikke har råd til, derfor bedriver Raymond Johansen og byrådet et rått maktovergrep mot egen befolkning. Sterke ord, tenker du. På sin plass, mener jeg.

Duracellkaninen
Miljøbyråd Lan Bergs samboer, MDGs PR-mann og bystyrerepresentanten Eivind Trædal er en viktig nøkkelspiller i byrådets prosjekt "Krigen mot bilen". Han er etter hvert også blitt godt kjent for å drive ekstremsport på både Twitter og Facebook og han nøler ikke med å forsvare både seg selv og sitt parti gjennom nådeløse personangrep. Som en Duracellkanin raser han rundt "i spaltene" og sprer sin eder og galle med det største selvfølgelige smil rundt munnen.

(Faksimile fra rosabloggen Grønne Jenter)

I got mail
Normalt sett er tvedestrandingen på 32 år en person jeg for lengst har valgt å ignorere i de sosiale medier, fordi han blir bare for mye og noen ganger for slem mot mennesker som har langt mindre makt enn han selv. Men, når det dukker opp en FB-skjermdump signert Trædal i min mailboks har sikkert den tidligere redaksjonssekretæren fra Klassekampen skrevet noe viktig. Og det har han når Trædal innleder slik:

- Med fare for å banne i handlegata: Er det egentlig noe worst case-senario dersom byhandelen også går ned? Shopping er ikke blant mine favorittaktiviteter, og det er masse spennende man kan gjøre i en by som ikke handler om å kjøpe ting.

Er det så nøye?
Før jeg lar Trædal fortsette så trenger vi litt fakta. Innenfor Ring 1 finnes det cirka 1000 butikker som omsetter for 11 milliarder kroner i året. Dette betyr igjen tusenvis av arbeidsplasser.
- På kort sikt betyr dette tap av arbeidsplasser. Men "tap av arbeidsplasser" er jo også et ord for effektivisering. Samfunnet tjener på sikt på at vi ikke trenger å bemanne utallige butikklokaler med mennesker, skriver Trædal og avdekker et menneskesyn og en politisk legning som tilhører det mest blodrøde verden kan komme opp med.

Tunge dager for Trædal
- Jeg har stått en del i kassa selv, og er i grunn glad for å kunne jobbe med andre ting. Det er slitsomt arbeid. Når behovet for arbeidsplasser går ned, bør vi jo dessuten komme i gang med en skikkelig debatt om redusert arbeidstid, skattereform og borgerlønn.

Litt mer fakta: Handelsnæringen i Oslo produserer varer og tjenester for omtrent 150 milliarder kroner i året med 120 000 årsverk. Næringens kjøp av varer og tjenester sikrer ytterligere 50.000 årsverk hos underleverandører. Med andre ord bidrar handelsnæringen med betydelige skatteinntekter til Oslo kommune, penger byrådet ødsler bort på gatekunst, utebord og svindyre leilighetskjøp på Frogner.

Vi har jo internett​
- Kjøpesentere kommer jeg ikke til å gråte mye for, men jeg blir heller ikke så lei meg om byen i framtida er fylt mer av kultur, restauranter og ikke-kommersielle aktiviteter, og det er færre butikker der det selges ting som vi heller kan kjøpe på nett, avslutter Trædal sin "samfunnsanalyse" av Oslo.

God helg.

(Fra parkeringsplasser til kunstprosjekt i Kongensgate i Oslo. Foto: Cato M. Lien)


(Fra parkeringsplasser til kommunalt utekontor i Rosenkrantzgate i Oslo. Foto: Cato M. Lien)

 

Løpende dekning av byrådets krig mot bilen finner du i nyhet- og debattgruppen "Ja til bilen i Oslo" på Facebook. Trykk medlem så holdes du oppdatert.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

87 kommentarer

Blomster-Ole

27.10.2017 kl.15:52

Fantastisk fra Trædal! Alle butikker må legges ned i miljø og klima sitt navn! Men svikter han ikke miljøtanken og til og med miljøengasjementet aldri så lite når han mener at vi "kan" handle på nett? Overhodet ikke noen klimavennlig teori, dette. Her gjør han mer enn å bare banne i handlegata, her begår han den dødssynden å banne i klimasaken! Den rette lære er krystallklar: Du har ikke behov for å handle overhodet! Jeg beklager å måtte si det, men her plikter alle med et sant engasjement for miljø og klima å gjøre klart kjetterbålet (husk at veden kun skal fraktes med sykkel, og all bruk av industrielt produserte fyrstikker er strengt forbudt, jfr. MDGs partiprogram).

John

27.10.2017 kl.17:36

Butikker skal byttes ut med restauranter, ja hvorfor ikke frisører slik at vi alle kan klippe håret til hverandre?

Søknad om skjenkebevilling skal sendes til MDG/SV/AP. Bevillingen gis til alle av kommunestyret/ formannskapet/ skjenkeutvalget, som ikek trenger å innhente uttalelse fra politiet og sosialtjenesten. Trenger ikke uttalelse fra skatte og avgiftsmyndigheter.

MDG/SV/AP står relativt fritt til å ta alkoholpolitiske hensyn når bevilling skal gis, men så lenge de selv er med på leken som f.eks ved gratis drikke, legges det vekt på fri flyt av skjenkesteder i kommunen, uten stedets karakter, beliggenhet, målgruppe, trafikk og ordensmessige forhold, uten næringspolitiske hensyn og hensynet til lokalmiljøet for øvrig. Gjerne i nærheten av Blåkors o.l

Alo

27.10.2017 kl.17:51

Butikker med ledige stillinger drukner i søknader. Det virker ganske viktig å holde på de arbeidsplassene. Restauranter og kafeer skal overta? Jeg har ikke spist på et sånt sted på 30 år. Det er kjedelig, og det er for dyrt!

Trædal mobber og tråkker på stort sett alt og alle som ikke mener det samme som ham. Det har jeg også funnet ut. Burde ikke vært politiker.

CMS

27.10.2017 kl.18:40

Takk og lov at denne Trædal er så dum at det nærmest lyser av han! MdG kaller seg grønne, men det har nok mer med klorofyll å gjøre enn politisk plassering... Da norsk skole sammen med media konsekvent unngår å vise hvor grusom kommunismen er, og bare fokuserer på nazismen, måtte jeg lære disse tingene på egen hånd. Jeg innså fort at det verste som skjedde verden i forrige århundre var ikke nazismen, men kommunismen, og i motsetning til hva politikere og media vil ha oss til å tro er det Den Røde Gift som er den største trusselen idag. At det i det hele tatt er noen tvil sjokkerer meg! Nynazistmiljøet var mye mer aktivt og organisert da jeg var tenåring, men da ble de behandlet som det de var: Feite, patetiske, øldrikkende tapere som ikke var noen som helst trusssel mot Norge som nasjon, og hvis favorittaktivitet var å jakte blitzere (som hadde like mye moro med dette)- Nå må de importere støttefolk fra Sverige for å ha nok folk til en bitteliten protestmarsj, og dette skal vi liksom frykte? Jeg er så enormt mye mer redd for at vi skal få mange nok som Trædal ved makten til at de forferdelige holdningene han avslører her skal ramme oss alle, enn noen stusselige Hitler-lovers...

Til alle: Les Gulagarkipelet og føl uhyggen ved alt dere kjenner dere igjen i! Hvis det blir for mye; les 1984. Hvis du er over en viss alder vil du se at vi er enda nærmere det dystopiske samfunnet Orwell beskrev idag enn for 10,15-20 år siden. Og vi ruller fremdeles!

Traktor Lars

27.10.2017 kl.18:45

Godt skrevet av Jarle Aabø detta!!!

CMS

27.10.2017 kl.19:16

Traktor Lars: Det er sånn det gjøres! 1: Ha en bit informasjon som kan stille den som skriver i et dårlig lys 2: Ignorer hele kronikken 3: Hamre løs på den ørlille "drittpakka" (se punkt 1)

Og vips, så tror du at du har avvæpnet vedkommende !Som tidligere (og desillusjonert) venstrevridd er jeg godt kjent med denne og andre teknikker for og slippe å tenke!!!

Henrik Trøen

27.10.2017 kl.20:27

Takk til Jan Petter for at han tør å tale makta mitt i mot. Men, akk til ingen nytte. Toppolitikere betrakter seg selv som genier. Spesielt ille er de som har sett lyset. Når jeg hører om bystyret i Oslo tenker alltid på eventyret: "Høna som skulle til Dovre for at ikke allverden skulle forgå".

Spiff

27.10.2017 kl.20:50

Dette var faktisk rasende festlig, og Sissener viser at han er full av selvironi. For det kan umulig være seriøst når han kaller seg "finansnestor" og mener at "det mest blodrøde verden kan komme opp med" er at det er greit at arbeidsplasser forsvinner på grunn av effektivisering. Modig er det også. Hvis finansvennene tar dette seriøst så må de tro det har rablet for han.

Øyvind Michelsen

27.10.2017 kl.22:02

Har ikke kommentarer som egner seg på et offentlig nett utover at MDG er å plassere på ytterste rødsvarte fløy og at MDG er en fare for samfunnet og arbeidsplassene. Hvordan i alle dager Arbeiderpartiet og LO kan samarbeide med et parti som er mot at arbeidsfolk skal ha arbeide er ikke til å begripe. Hva mener LO-forbundet Handel og kontor om samarbeidet mellom AP og MDG som går ut på å legge ned handelsstanden????

Siden jeg er lokalpolitiker for Høyre i en bydel i Oslo skal jeg la de friskeste meningene mine om dette ligge for de egner seg ikke for offentlig fremføring. Vi er tross alt et seriøst parti.

Yuko Ringdal

27.10.2017 kl.22:49

Nærbutikk kan verke som møteplass for lokalbefolkning og det er også viktig for arbeidsplass. Eg vil gjerne sjå fysisk når eg handler mat og ting. Også vil eg prøve sko fysisk. Det er også koseleg å handle i nærbutikk og litt prat med butikkmedarbeidarar. Det er sant at folk flest har internett, men kva med dei som ikkje har internett? Eldre og folk som til dømesblind og andre funksjonshemja? Problem er ikkje sjølve butikk, men så mange ikkje vil til fots, men køyre til butikk, arbeidsplass, skule og andre aktivitetar. Elbil løyser heller ikkje trafikkaosproblem.

Bj

27.10.2017 kl.23:46

Trist at Oslo er styrt av folk fra Tvedestrand . Veldig glad jeg dro fra byen i -78. Pussig ikke flere stikker....ser ikke helt den store gevinsten ved å bli nå lenger..

Steinar Strømberg-Lorvik

28.10.2017 kl.00:35

Butikker må legges ned fordi de ikke får levert varer. Netthandel må ta over, men for de som bor i sentrum er ikke dette noe alternativ siden ingenting kan leveres i sentrum grunnet forbud mot all trafikk...? Snakk om å skyte seg selv i foten. Gjør det ikke vondt å være så innmari korka?

Gunnar Hjelset

28.10.2017 kl.00:37

Det må da finnes ei godt polstret celle til denne gale fyren !

28.10.2017 kl.01:09

Sissener er tydeligvis en kynisk selger, som gjerne driver negativ campaigning og kryssklippet fakta sammen med litt konspirasjonsteorier, sånn at han tror han vinner gjennom å lage bandittrykter om motstandere. Rart i grunnen at en mann som mener å ha et så sterkt engasjement for økonomi, sitter så fast i gårsdagens løsninger og ikke evner å se at Oslo nå utvikles og styres mot det samme som vesentlig mange byer i Europa og verden rundt.

Jan Helgesen

28.10.2017 kl.01:18

Dette er et resultat av at flertallet i Oslo har stemt dem inn i byrådet.Godt valg om ca 22 mnd. Håper at alle i Oslo stemmer blått.👍👍

Viggo Kristensen

28.10.2017 kl.01:22

Jeg vet ikke akkurat hvor JP. Sissener parkerer. Men det å fjerne hans parkeringsplass bør gis absolutt høyeste prioritet. Samtlige børsryttere, konkursryttere, finanspuddinger og de andre champagnesuperne på børsen bør jages ut avsine Tesla og inn på bussen. Aller helst bør Børsen desentraliseres. Flytt den til Ballangen kommune i Nordland. Der kan børsgutta menge seg med innbyggerne i den kommunen som troner øverst på trygdetoppen.

Terje Hansen

28.10.2017 kl.03:03

Etter at grønne Eivind flyttet fra Tvedestrand, har det gjennomsnittlige intelligentnivået gått merkbart opp i Tvedestrand. Bare så ufattelig synd at han kom til Oslo. Han og de grønne i bystyret er i ferd med å ødelegge hele byen! De er totalt uvitende siden de er så grønne, tror jeg. Men deres hensynsløshet ovenfor byens borgere er ikke akseptabel. Arbeiderpartiet er i ferd med å gå nedenom i deres selskap. "President" Raymond, hvorfor må du kjøre Audi prestisjebil? Du snakker om trikk, buss og sykkel hele tiden. Det skal jo være så bra! Du lever ikke som du lærer! Ta derfor din hatt og gå! NB! Ta med deg alle de grønne også. Der er plass på bussen! Den pengebruken dere i Oslo rådhus har bedrevet de siste årene, må da være kriminell? Skylde på miljøet, men bare sløse bort på fjas, trøbbel og ubrukelige løsninger?

Jonny Johnsen

28.10.2017 kl.08:44

Med all respekt å melde, dette er noe av det dummeste jeg har lest. Den godeste Trædal kan umulig ha tenkt før han skrev dette. Hvilket igjen er synonymt med mye av det den her gjengen gjør. Hvis folk skal handle alt på nett, det være seg mat og møbler, bare for å ta noe, hvordan skal de få dette hjem, hvis de bor noenlunde sentralt? For det er jo ikke lov å kjøre med bil. Og hvor skal folk hente pengene i fra når de ikke jobber? Er det sånn at staten skal finansiere dette ved hjelp av såkalt borgerlønn? Og en plass må jo staten hente sine inntekter i fra, sånn at de kan finansiere borgerlønne, for når de skal kutte ut det som bringer penger i kassa, oljeinntekter og skatter og avgifter fra handelen, så blir det ikke mye igjen. Den godeste Trædal trenger å få røsket hodet sitt ut av den grønne boblen han har det i, og begynne å tenke.

Ragnvald Oulie-Hansen

28.10.2017 kl.09:16

Det eneste som er litt trist med disse fantastisk fine og opplysende bloggene til herr Sissner

er at han kan ødelegge en ellers hyggelig lørdags morgen.

Håper erfaringen med dagens bystyre blir at slike folk ALDRI blir valgt inn igjen.

Der er heldigvis nå under to år igjen til vi med stor sikkerhet får kastet de ut? for alltid

Morten Bjarne Olsen

28.10.2017 kl.09:50

De grønne er ikke i byråd etter neste valg, det må bli de blå som tar over og rydder opp.

Det er synd at noen sørlendinger i Oslo, noen få prosenter skal bestemme over Oslo.

Det er tragisk. Tenk deg hvis noen Oslofolk skulle bestemme over Lofoten, og de ville legge ned mesteparten av bryggene for å bygge utekontorer og cafe-restaurant 🤣

Aqil Zamir

28.10.2017 kl.10:20

MDG, når mor og far skulle ha brukt prevensjon.

Hannibal Sylte

28.10.2017 kl.10:33

Eivind Trædal er Norges største idiot i sterk konkurranse med Ho Chi Min alias Lan Marie Nguyen Berg.

Håper vi som beboere av Oslo kan stå sammen ved neste kommune og fylkestingsvalg og stemme på blå partier.

Vi kan ikke ha folk i ledende posisjoner, som forstår hverken økonomi eller folket.

Håper for Eivind sin del at jeg aldri møter ham på gata

Geir Leirvik

28.10.2017 kl.10:46

Sissener har mange gode poeng her og Viggo Kristensen er ute av kontakt med virkeligheten- men kanskje i kontakt med MDG Jr. Børsens beliggenhet er likegyldig, all børshandel går elektronisk og for alt vi vet kan maskinvaren som kjører handelen ligge på et jorde i Fet kommune eller i en fjellhall på vestlandet. Utarming av sentrum medfører mer transport og det er jo det MDG Jr vil bekjempe. De er mot samferdsel og mot handel. Kommunister med et mikrometer tykt lag av grønn lakk, man kan spørre seg om hvem som styrer de, for den intelligensen de blottlegger i sin gjerning avslører at det ikke er mye de kan få til på egen hånd.

Realisten

28.10.2017 kl.11:01

Husk at Oslo-folk ønsker dette selv. De stemte på det, og VIKTIGERE: de angrer ikke. Byrådspartiene gikk fram ved stortingsvalget nettopp, i Oslo. Oslo-folk synes dette er bra. Vi ser det samme i innvandringsdebatten: de som synes det er en litt uheldig utvikling at man kan gå fra Oslo S til regjeringskvartalet, via Gunerius/Sentrum Scene, uten å høre en eneste norsk samtale på gata, er stort sett folk som kommer utenfra. Oslo-folk er positive. Det er det gjort mange undersøkelser på.

Zeta

28.10.2017 kl.11:05

Eivind Trædal er sekretæren til Lan Marie som må skrive hva hun mener når hun ikke klarer å svare for seg - og det gjør hun nesten aldri. En grønn kommunist som aldri har hatt en normal jobb i hele sitt liv - men er en farlig demagog med makt over sine venner i venstresidens presse.

Men Lan Marie er "flink ung pike" som har mange venninner i nettverkene til media - og fremstilles bestandig som den som skal frelse verden - samtidig som hun ødelegger Oslo. Og alle som kritiserer hennes udugelighet er naturligvis "sinte hvite menn" som det er viktig å stoppe kjeften på, også dersom kritikerne hennes er kvinner.

LasseL

28.10.2017 kl.11:10

Om vi først skal ta i bruk internett og kutte "meningsløse" arbeidsplasser, kan vi starte med politikerne.

Vi får stemme på alle saker akkurat slik vi vil og behovet for politikere og deres arbeidsplasser er bort.

Lag Oslo rådhus til "idioti-fri sone"

Roger Hansen

28.10.2017 kl.12:36

Ingen ny-kommunister i våre gater! Fatter ikke at noen kan gi de makt.

Peter J

28.10.2017 kl.12:45

Eivind Trædal og hans like i grønnkommunistene hadde passet veldig godt inn hos pampene i nord Korea, er sikker på at Kim tar imot dem med åpne armer.
At vi har et miljøbyråd som ikke kan svare for seg selv men må ha den dotten av en samboer til å gjøre det for henne... de er og de blir kommunister,,,,

Valeri Gridinsen

28.10.2017 kl.12:57

Etter min mening MDG skulle aldri eksistert. De vil gjøre Norge fattig. De vil ha Norge til steinalder tid.

Frida

28.10.2017 kl.13:22

Her var det mange idiotiske kommentarer på et veldig uprofesjonelt innlegg skrevet av en useriøs fyr med en idé om at man kan forme sannheten som man selv ønsker. Vri og vende på sannheten. Jeg blir bekymret av dette, det er hva vi har sett i usa, der fake news resulterer i et misguidet folk som ender opp med et resultat de ikke forstår, og som kjemper imot saker som ikke eksisterer, og imot sitt eget beste. Mdg har ikke sagt at de vil legge ned butikkene. De vil redusere matsvinn og forurensning. Hvis det står på leveranse, tenk på alle sykkelbud jobbene som vil åpne seg.

Jeg håper for det norske folk sin del at dere som kommenterer her og du som har skrevet innlegget representerer en veldig(!) liten prosentandel av befolkningen. Får jo lyst til å skyte meg selv i hodet av intelligensnivået her.

Stian Hansen

28.10.2017 kl.14:06

Det er samme tendenser i mange andre kommuner. Bommer, sperring av veier og parkeringer fjernes. Man får mindre og betaler mye mer. Og adelen sløser villig bort pengene.

På tide at folk våkner og slutter å tro på løgnene og manipulasjonen fra disse maktsyke egoistene.

Thor-Steinar Christensen

28.10.2017 kl.14:12

Frida! Synes den siste setningen i innlegget ditt var en kjempegod ide :-)

Antinaver

28.10.2017 kl.15:46

Til Frida: Det var ikke mye innhold i Ad Hominem kommentaren din. Faktisk null. Kun sjikanering og surmuling som en furten 4-åring.

Det er oppsiktsvekkende lite informativt (sykkelbud liksom) det dere på "far left" greier kryste ut av dere.

Til Thor-Steinar:

Tiltredes.

anne

28.10.2017 kl.16:16

Nå må det snart bli en slutt med dumme innspill fra MDG. Da må de i det minste gå foran med et godt eksempel selv. Da får dere sykle eller ta buss og tog til jobb selv, ikke kjøre rundt i fete biler og parkere gratis.

Skeptisk

28.10.2017 kl.16:33

Rævdal sendte dette vrøvelet i fylla.

Tom Vestvik

28.10.2017 kl.16:38

Trenger vi restauranter i byen? Nei. Vi kan spise hjemme, med mat kjøpt på nett.

Trenger vi kulturarenaer i byen? Nei. Visuelle tredimensjonale opplevelser kan vi få hjemme, med gromlyd om ønskelig.

Slik kan vi nyte inntrykk fra hele verden, og ikke bare det som blir tilbudt oss i vårt snevre nabolag. Attpåtil behøver vi ikke å transporteres inn til byen, eller et tettsteds sentrum. Sparer miljøet og sparer tid. Vinn, vinn! Ren skjær profittmaksimering.

Hold deg hjemme og redd verden! <3

Øivind Hundal

28.10.2017 kl.16:51

Nå må dere bare sørge for å stemme vekk det regjerende trekløveret fra Oslo.....

28.10.2017 kl.17:01

Fantastisk flott at Oslo også får oppleve et blodrødt styre med dets vanvittige holdninger.:)

Lei av BS

28.10.2017 kl.17:09

Er det mulig?? Helt på trynet provoserende at de skal lage idiotisk " kunst" og andre dingser som står i veien for å unngå at folk kan få parkere der bilene faktisk ikke står i veien for noe som helst, som i Kongens Gate... MDG er ikke blorøde! Politikken de fremmer gagner investorer, og andre finanstopper, ikke folk flest!! Å legge ned all handle i sentrum ville bli sentrums død. Netthandel eller ikke! Folk vil ha frisk mat, og da må det leveranser til, og butikker! Alle har ikke råd til å spise alle måltider ute, og det er neppe veldig miljøvennlig om alle gjør det heller... Det vil ikke være midlertidig tap av arbeidsplasser, det vil bli permanent tap, selv om noen finner på andre jobber, så er all denne "effektiviteten" og nedskjærlingen noe som igjen kun gagner de på toppen, og sliter ut de få som er igjen og må dra lasset... Mens flere og flere ikke vil ha annet valg enn å måtte gå arbeidsledig... Uansett om de har tatt lange utdannelser... Om alle legger om til netthandel så er det i alle fall ikke miljøvennlig!

Jeg har vært i Lisboa, sentrum er dødt, det er en spøkelsesby, og helt mørkt om natten... Ingen matbutikker, Og store deler har ingen folk, butikker eller noe som helst annet enn tomme stengte byggninger og trange smug... Jeg begynner seriøst å lure på om Trædal og Berg er psykotiske?? Det er ikke mulig å være så fjern, urealistisk, lite gjennomtenkt, egoistisk, og destruktiv på en gang... De tjener 1 200 000 kr hver i året for å være yrkespolitikere... Det er tydelig at de hat mistet alt som heter bakkekontakt, og kun tenker på seg selv, mens de lever i sitt eget lille univers... Det handler om alt annet enn miljø og klima, bare splitt og hersk, og mer til de på toppen...

Tobben

28.10.2017 kl.17:19

Sutrepetter i farta! Har vi sett ham skrive noe positivt som ikke angår hans egen lommebok? Klart det blir butikker i sentrum. Nå spår analytikere uansett en massiv butikkdød i Norge på grunn av netthandel. De fleste av oss er såpass fysisk utrustet at vi klarer å bære noen handleposer hjem med T-banen. De sutrende må ha bil. Butikker og deres kunder vil uansett endres med tiden. Matbutikker finnes knapt i Oslo sentrum i dag. Det er vel grådige gårdeiere a la Sissener som gjør det ulønnsomt for dem med skyhøye leiepriser. For en hjelpeløs gjeng sytere!

Grids

28.10.2017 kl.17:41

De grønne kommunistene i MDG, med Lan Marie og sekretæren hennes Eivind Trædal får oss til å tenke på Pol Pot sin ekstremisme og regimer vi helst vil glemme.

Og når de får kritikk så hagler skjellsordene så det suser om ørene. Slik er det når man bor på Grünerløkka og slurper latte med sine radikale venninner som skal "frelse verden" - og driter i resten av Norge som ikke bor på Grünerløkka.

Vi må ha tidenes verste supperåd i Oslo Rådhus. En maktsjuk leder som vil være "president" i en "byregjering" men som bruker eiendomsskatten til å hamstre boliger til langt over markedspris. Og har noen glemt søppelskandalen da Lan Marie tok over. Og til sist har vi ordføreren fra SV som ingen husker navnet på, men som parkerer gratis til tross for at hun er imot biler i sentrum.

Og det er ennå lenge til vi får luftet ut den rødgrønne lukta fra Oslo Rådhus.

Ebbe

28.10.2017 kl.17:53

det som skjer når folk som trædal, som helt tydelig er mest ute for å kverulere, kaster ut faklene sine i øst og vest, er at folk til slutt ikke lenger engang lar seg hisse opp, men svarer med en forakt for hele politikkens vesen.

At MDG ,som snakker mye om demokrati, er helt ute av stand til å se at de fleste Osloborgere er fryktelig uenige i deres poltikk, er helt i samsvar med deres korttenkte tunnelsyn og lite gjennomtenkte utspill.

Det virker som MDG-klanen ikke helt har forstått at de nå faktisk er ansvarlige for utvikling og opprettholdelse av

at fungerende samfunn.

Det er fint med ambiøse ambisjoner om en kardemommeby-aktig tilstand for byens beboere, men det kunne vært fint om de sfæriske drømmene er tlstrekkelig gjennomtenkte.

Et bystyre handler om litt mer enn en evigvarende ballongfest.

Argumentene som virket så selvfølgelig og innlysende i skolepolitikkens dager, fungerer ikke like selvsagt i den virkelige verden.

Med litt ekte respekt for demokratiet, overlater dere ansvaret til litt mer realistiske og voksne politikere.

michael hjorth

28.10.2017 kl.17:59

Reagerer: Hvorfor bilistene får skyld i miljø politikken.

Brennpunkt, NRK. 17 dagers cruise forurenser like mye som

1600 biler i løpet av et år. I tillegg slipper de ut kloakk i havet.

Hvorfor kommer ikke dette fram i miljø politikken. Hva sier dere i Partiet de grønne?.Hvorfor krig mot bilistene, men ikke mot cruise trafikken?

Dipper

28.10.2017 kl.18:27

At Trædal er en dåre med Lan under seg, er nå en ting, men skylden for dette MDG tullet er det kongen av Rådhuset, Johansen, som har ansvaret for. Ikke rart at AP stuper på meningsmålingene.

På nyhetene i dag kom det nok et tullet utsagn fra den samme Johansen. Han synes at det må settes i verk tiltak for å utjevne lønnsforskjellen mellom Romsås og Vinderen. Hvor gj.sn lønn på Romsås var ca 190 tusen mot over 900 tusen på Vindern! Hvor mange NAVere bor det på Romsås i forhold til på Vindern Johansen, og hvordan har du tenkt å utjevne forskjellen?

Dagfinn Berg

28.10.2017 kl.18:44

Til Frida

Sykkelbudjobber!Det blir mye forsinka leveranser når snøen laver ned og budet sleper på en komfyr.

Jan erik

28.10.2017 kl.19:30

Han vil ha mer netthandel, men mindre netthandel i samme slengen. Hvordan har han tenkt å få varene levert? Med åndemaning? For en klovn og et klovneparti.

28.10.2017 kl.19:49

For en dust :(

Huff

28.10.2017 kl.21:14

Raymon , for en gallionsfigur. Maktarrogant type som har overlatt makten til MDG for å være byrådsleder. Du er ingen Groruddøl. Takke meg til forrige byråd !

Petter

28.10.2017 kl.21:15

Varene skal komme med droner.

Kritisk

28.10.2017 kl.21:20

Bra Sissener - at noen våger stå opp mot fjolset Eivind Trædal.

Hvilken makt er det denne klovnen har som spyr edder og galle i sosiale media og setter skrekk i journalister og skribenter? Hvorfor skal vi finne oss i drittkjeften hans - og hvorfor skal han ikke få smake sin egen medisin? Den er ofte bitter Hr. Trædal....

Slike som Trædal og Lan Marie får oss til å huske Pol Pot og hvordan de ødela en hel nasjon. Få dem vekk ved neste valg - vi trenger ikke slike destruktive elementer i Norge.

Og den makten de har over AP og Raymond.....

Rune Johansen

28.10.2017 kl.21:57

Boken Animal Farm av George Orwell er fortsatt høyaktuell ser det ut til, med hensyn til Oslo Byråds liv og lære, boken anbefales forøvrig.

a

28.10.2017 kl.21:59

Snart påtide og IQ teste de som skal stemme.

28.10.2017 kl.22:23

Fiffig å se at samtlige som er uenig med Sissener her ikke evner å komme med noe annet enn usaklige persongrep og stråmannsargumentasjon.

Det er rett og slett patetisk å være vitne til usaklighetene og mangelen på folkeskikk på venstresiden. Der i gården er skylappene godt trukket ned over ørene...

Gaunil

28.10.2017 kl.23:28

De som kommenterer her til fordel for MDG/Trædal komer nok fra Tvedestrand!? De er livredde for å få denne fyren tilbake til byen sin.

Ser ingen annen logisk forklaring på det fenomenet at noen støtter denne fyren og hans uttalelser.

Eva olahova

29.10.2017 kl.00:16

For en idiot!!!!!!!!latterlig😂😂😂😂😂😂😂forsetter det sånn her så blir snart oslo en glemt by!!!all kaosen med bom,parkeringsgebyrer osv og nå dette????hvor er det egentlig vi lever????diktatur og komunist land!!!SKAM!!!

29.10.2017 kl.01:26

Ser for meg OSLO Som en SPØKELSE BY I 2019 - 2020

29.10.2017 kl.01:27

Ser for meg OSLO Som en SPØKELSE BY I 2019 - 2020 men nå er dette bare en blogg. Men det gjenstår å vente og se

Bjelland

29.10.2017 kl.09:36

Østlendingene får som de selv velger. Mitt forslag er å legge ned hele stortinget slik at Oslo by kan bli uten både butikker og politikere. De kan vel ha sine møter på skype. Stortinget er blitt en eneste stor tåkeheim.

John

29.10.2017 kl.10:06

Uansett hvordan du snur og vender på deg er rompen alltid bak.

MDG vil bilen til livs, enten fosil- eller elbil.

Tesla Model S 85 kjørt på europeisk kraftmiks, med overføringstap på åtte prosent og ladetap på 15 prosent, vil CO2-utslippet bli 66 g/km. Om vi så legger til realistisk merforbruk, vil Teslaen fortsatt bare medføre halvparten av CO2-utslippene fra den gjennomsnittlige fossilbilen.

Kim Jung Trædal er offer for sine egen fantasier!

Gunnar

29.10.2017 kl.10:07

Nå bor jeg jo ikke i Oslo, men har forstått det slik på de siste artiklene, inklusive denne, at Oslo er en by fyllt med muslimer og innvandrere og styres av an mann fra tvedestrand.

Jan

29.10.2017 kl.11:03

Skjønner klagingen til de få, men husk dere som fikk de grønne kommunistene inn i Rådhuset: dere har fått det som dere ønsket. Heldigvis består Oslos befolkning fortsatt av noen kloke mennesker. Om to år blir de ikke sofavelgere, men kommer seg ut for å få fjernet sørlendingen og hans kumpaner ut av byen vår!

Steffan Kvilhaug Kinn

29.10.2017 kl.11:33

Bra forslag. Jeg mener at dette er veien å gå skal vi stoppe den uendelige lønnsveksten.

Men, flere digitaliserbare ting vil ha ekstrem påvirkning på samfunnets skatteinntekter og folks levevilkår.

Hvor mange folk vil stå uten jobb om alle dagligvarebutikkene ble lagt ned og erstattet med netthandel?

Samfunnet må kunne tilby noe til de som blir berørt av en slik digital omveldtning.

Mona Nesje

29.10.2017 kl.11:35

Dette er jo litt rart. Av så mange grunner. Men før man kommer dit så er det en logisk svikt det hele begynner med. «Vi kan jo handle på nett isteden.»

Butikker er organisert slik at større enheter av varer plasseres på egnede hyller, stenger og annet. Noe krever en lagerarbeider eller utplasserer, ved tyngre varer med redskap til passering.

Kunden ankommer dette åpne lageret og plukker selv ut varene og betaler dem hos en kassaansatt som skyver varene langs et bånd og registrerer prisen.

Ved netthandel utgår den kassaansatte. Men erstattes da av en vareplukker som fyllerør boksen for kunden og et bud som leverer varen.

Vaene pakker seg jo ikke selv og kommer heller ikke flyvende til døra di for egen maskin.

Men sist altså. Det meste av post i Norge går til post i butikk. Den nærmeste matbutikken som vi uansett alle forventes å måtte gå i.

Så hvordan skal dette logistisk nødvendig leddet løses dersom butikkene skal fjernes?

Nå er neppe MDG ansvarliggjør t f foere handler på nett. Det er heller Internett som gir den effekten. Men enten må bud levere på døren, eller så må et sted finnes de henting. Posten la ned sine kontorer i stor stil. Så om jeg kjører bil til og fra butikken, eller om bud kjører bil til og fra butikken gir neppe en så stor miljøbesparing.

Faktisk er der mer sannsynlig at jeg bruker trikk eller beina for å børe mine varer enn at budet gjør det samme.

Og hvorfor ikke være mer metodisk i sin kritikk av MDGs visjoner. Det er knappest en stor intellektuell utfordring å vise hva problemet egentlig er, fremfor bare å dirre av sinne.

MDGer er ganske sikkert storforbukere de også. Bare av noen dyrere varer med riktig image.

Mens mange av oss lavtlønnede ikke en gang har råd til å vurdere kortreist økologisk gransaft fra Hadeland biodynamiske safteri :-)

Mona Nesje

29.10.2017 kl.11:39

Dette er jo litt rart. Av så mange grunner. Men før man kommer dit så er det en logisk svikt det hele begynner med. «Vi kan jo handle på nett isteden.»

Butikker er organisert slik at større heter av varer plasseres på egnede hyller, stenger og annet. Noe krever en lagerarbeider eller utplasserer, ved tyngre varer med redskap til passering.

Kunden ankommer dette åpne lageret og plukker selv ut varene og betaler dem hos en kassaansatt som skyver varene langs et bånd og registrerer prisen.

Ved netthandel utgår den kassaansatte. Men erstattes da av en vareplukker som fyllerør boksen for kunden og et bud som leverer varen.

Vaene pakker seg jo ikke selv og kommer heller ikke flyvende til døra di for egen maskin.

Men sist altså. Det meste av post i Norge går til post i butikk. Den nærmeste matbutikken som vi uansett alle forventes å måtte gå i.

Så hvordan skal dette logistisk nødvendig leddet løses dersom butikkene skal fjernes?

Nå er neppe MDG ansvarlig for at flere handler på nett. Det er heller Internett som gir den effekten. Men enten må bud levere på døren, eller så må et sted finnes de henting. Posten la ned sine kontorer i stor stil. Så om jeg kjører bil til og fra butikken, eller om bud kjører bil til og fra butikken gir neppe en så stor miljøbesparing.

Faktisk er der mer sannsynlig at jeg bruker trikk eller beina for å børe mine varer enn at budet gjør det samme.

Og hvorfor ikke være mer metodisk i sin kritikk av MDGs visjoner. Det er knappest en stor intellektuell utfordring å vise hva problemet egentlig er, fremfor bare å dirre av sinne.

MDGer er ganske sikkert storforbukere de også. Bare av noen dyrere varer med riktig image.

Mens mange av oss lavtlønnede ikke en gang har råd til å vurdere kortreist økologisk gransaft fra Hadeland biodynamiske safteri :-)

OLE

29.10.2017 kl.11:52

For noen år siden fikk vi post alle dager unntatt søndag. Nå er det 5 dager i uken. Enten i 2018 eller 2019 vil postlevering falle ned til 2 dager i uken.

Når vi ikke kan få kjøre hjem med varer, hvordan skal det da gå hvis vi kjøper sofa og nattbord på IKEA? Buss/trikk stopper ikke akkurat utenfor døren der vi bor? Med tankegodset til MDG bør trikk og buss få egne varehengere på slep.

Thomas Henden

29.10.2017 kl.11:57

http://www.freiburg.de/pb/,Len/226440.html

Kalle

29.10.2017 kl.12:15

Trædal har tydeligvis fått i gang engasjementet hos mange. Det er relativt naive utspill fra Trædal. Tror han virkelig at det er mulig å skape et aktivt sentrum uten handel ?

Dersom man skal basere seg på at netthandel skal erstatte handel i sentrum, vil jo dette medføre betydelig trafikk i forbindelse med utkjøring av varer til de som bor i sentrum. MDG ønsker vel at de som jobber i sentrum skal bosette seg i sentrum for å spare miljøet ?

La MDG fortsette som før og gjerne ta med seg Arbeiderpartiet. Velgerne vil nok si sitt når den tid kommer. Det er greit med mindre trafikk og forurensing sentralt i byen, det er helt ok med bomavgifter osv., men på et eller annet tidspunkt er det metning og da vil nok mange av de gode intensjonene dessverre gå i revers.

Jotakk

29.10.2017 kl.12:58

Hva med å åpne bordell der butikker må legges ned?

Så kan representantene for MdG, samt deres tilhengere stille baken til rådighet for andre. De har jo rævpu# Oslos befokning i noen år, så rett og rimelig at det går andre veien en stund.

;)

Ola Peter

29.10.2017 kl.13:10

Det var vel gått litt for lenge siden denne Trædal har fått sin oppmerksomhet nå, så da kommer slike vanvittige utsagn som dette. Noen som er mer pr.kåte i norge? Bytter dame etter hvem som er i mediesøkelyset? (Marie amelie, Lan gal osv.)

Frederik

29.10.2017 kl.13:42

Hvem betaler for disse kunstprosjektene rundt om? Ikke bare ser mange helt krise grusomme og upraktiske ut, men her er det kunstnere som endelig får sin storhetstid. Hva slags maktkamp(eller mafia) ligger bak disse kunst-millionene?

Hans

29.10.2017 kl.14:25

Litt fakta om bilfrie bykjerner: 30% økt handel? http://ec.europa.eu/environment/integration/research/newsalert/pdf/car_free_cities_healthier_citizens_476na1_en.pdf

29.10.2017 kl.14:42

Jeg håper at MDG vinner neste valget sammen med rørleggeren RJ.

Da kan de legge på bomavgiften til f.eks 200 kr. For de pengene kan de kjøpe eiendommer til langt over takst, så sant det er en likesinnet som selger.

Skal vi til byen kan vi bruke hest og vogn.

Jeg lurer på hva disse folkene er satt sammen av. De har mangler bakkekontakt.

For at Raymond skal kunne styre må han legge seg på ryggen for MDG.

Det er gammelt uttrykk som sier "skomaker bli ved din lest"

Raymond bør fortsette med svennebrevet sitt ( rørlegger). kanskje han klarer det.

ForenbiaatchTrædal

29.10.2017 kl.15:14

Bare å si opp jobben, og bli en MDG politiker. Million lønninger og parkering på arbeidsplassen. Har du ikke bil, så har du alltid muligheten til å ta taxi. Klarer du ikke sikre verv i partiet, er det bare å NAVe (svært miljøvennlig å gå på NAV!).

Frode Rise

29.10.2017 kl.15:58

Eivind sier og det kommenteres av Jan Petter Sissner: - "På kort sikt betyr dette tap av arbeidsplasser. Men "tap av arbeidsplasser" er jo også et ord for effektivisering. Samfunnet tjener på sikt på at vi ikke trenger å bemanne utallige butikklokaler med mennesker, skriver Trædal og avdekker et menneskesyn og en politisk legning som tilhører det mest blodrøde verden kan komme opp med."

Det er overhodet ikke en blodrød tankegang å ville legge ned arbeidsplassene i butikkene. Tankegangen er bare ond og kanskje mørkeblå? Vi har en biologisk sammensetning av befolkningen som gjør at vi må ha massevis av enkle arbeidsplasser = feks butikkjobber for at ikke utrolig mange av oss skal bli permanent arbeidsløse. Det å politisk forby å legge ned enkle arbeidsplasser er god mørkerød politikk. Selvbetjeningsbetaling i butikker bør forbys (fy COOP på Ullevål stadion) for å spare arbeidsplasser for mennesker med enkle hoder. Automatisk avlesning av bompengebrikker må det bli slutt på. De små husene hvor det sitter mennesker og tar kontant betaling for å passere bomringen må på plass igjen. Det må lovmessig bestemmes at de som pakker varer og de som kjører ut varer hjem til folk skal ha samme betaling som butikkansatte eller høyere!

En av mine favorittrestauranter både matmessig og politisk er Lille Saigon 1 i Bernt Ankers gate 7 i Oslo. Hei Syd-Vietnam! Om eller når MDG innfører flere bomringer vil Lille Saigon 1 miste minst en kunde - og det er meg. Det går ikke å bruke kollektivtransport for å hente take out mat!!

idiot

29.10.2017 kl.18:23

Er det mulig å være så blåst og totalt idiot i hodet på engang som denne fyren er? Idioti har fått et nytt nivå i hodet på denne fyren. Intelligens, har han iallefall ikke.

Anne Hanssen

29.10.2017 kl.18:30

Når folk kan labbe eller ta trikke ned på butikker så forurenser det da litt mindre enn å sende alt med biler rundt i Oslo. I tillegg lager det jobber for alle ufaglærte, noe Oslo trenger mere av ikke mindre. Det er også en veldig sosial måte å møte venninner uten mat og drikke. Denne guttungen ha tydelig vis ikke utviklet de sosiale antennene, det finnes faktisk folk som levere utenfor PC skjermen

Magnus Skovly

29.10.2017 kl.22:07

la nå det Norske folk shoppe all den driten di vil menns de i sammtidig forgifter seg sjøl hjel med eksos!

29.10.2017 kl.22:36

Hvem faen kjører bil innenfor ring 1? MDG er et demokratisk valgt parti, bomringene er det FrP som tvang frem MOT Oslos ønske og all forskning på kø og vei de siste 50 årene. Å kjøre bil for å shoppe innenfor ring 1 er som å pendle på ski i Barcelona. (men hvis du vil kjøre bil for å handle i sentrum er det bare å ta opera tunnelen inn i et av MANGE parkeringshus under sentrum, så det er NULL PROBLEM å ta bilen for å handle i sentrum), men denne bloggen er åpenbart ikke interissert i verken fakta eller løsninger, bare å finne på problemer og skylde på MDG for alt som er galt mellom himmel og jord.

29.10.2017 kl.22:52

Du kan jo ikke be om å bli tatt på alvor med slike overskrifter? En person i MDG kom med en vag kommentar som du overdrev noe vakent. Hvorfor gjør du dette? Ser du ikke selv hvor feil det er? Ser du ikke at det du skriver er fullt av partisk tolkning og usannheter pluss antagelser og selektive fakta som ikke tar hensyn til det store bildet?

Du nevner ikke at bomringene er del av et bredt forlik på tvers av alle partiene som aldri hadde funnet sted hvis MDG fikk det som de ville? Jeg gjentar, hvis MDG hadde bestemt alene hadde aldri bomringene (som er en del av Oslopakke 3) vært aktuelle i det hele tatt. Det du skriver her er løgn, du skader samfunnet ved å spre denne typen misinformasjon. Hvis du hadde visst noe om Oslo sentrum f.eks så ville du visst at mindre enn 10% av besøkende innenfor ring 1 ankommer med bil. Men du er tydeligvis ute etter å fremme en agenda som går ut på å hate MDG, og du setter sannheten og virkeligheten etter dette målet. Også er jo bakken under Oslo sentrum full av parkeringshus, bare nevner det. Bare å kjøre opera tunnelen hvis det faktisk er noen her som bryr seg om å handle i Oslo sentrum med bil i motsetning til å gneldre om muligheten til å gjøre det.

BH

30.10.2017 kl.10:44

Er det biler som handler i butikkene? Selvsagt vil de som får endret sin hverdag sutre, men det er jo lite hold i sutringen. Det bor nesten ingen innenfor ring 1. Butikkene går svært godt i dette området, og mye av grunnen er at det er enkelt å gå der. Mange biler gjør det vanskeligere å gå og dermed blir færre butikker besøkt. Det finnes også parkeringsplasser ved T-banestasjoner lengre ut. Da slipper en å måtte gå lange strekninger fra der en parkerte og der en skal.

Jens E

30.10.2017 kl.14:04

Greit at noen mener Sissener overdriver, eller lobber for finansnorge. Men ingen tør eller gidder analysere hvorfor effekten ut av alle forbudene mot bilbruk oftest lager ulemper for de med normal inntekt eller mindre, vanlige folk som er tannhjulene i samfunnet og som sørger for inntektene som betaler for offentlige stillinger - mens eliten enten kjøper seg ut av av eller posisjonerer seg deretter. Raymond Johannessen er vel et godt eksempel i så måte?

MDG og likesinnede må gjerne drive miljøarbeid, de har enda noe moment ettersom nordmenn er svimeslått og flaue over at vi bidrar så innmari til å ødelegge kloden. I skammens navn bør vi heller bestille alle dingsene og klærne vi trenger fra Asia og Afrika, for DET gir garantert miljøgevinst når det er basert på råstoffer fra krigssoner, barnearbeid, sosial dumping og slavearbeid - og til slutt sendt med forurensede containerskip eller diesel-vogntog gjennom flere kontinenter...

Harald

30.10.2017 kl.16:07

De folkene der er helt uten vett og forstand. Tror ikke vi trenger politikere heller

Wenche

30.10.2017 kl.16:31

Hvorfor må det ene utelukke det andre? Hvorfor fjerne tusenvis av arbeidsplasser og mye skatteinntekter . Nei, vi er ikke dumme. La butikkene og et aktivt byliv få være endel av tilværelsen. Dette kan bare bli til et dødt bysentrum, ikke riktig alle drar til byen KUN for å gå på restaurant/bar. Både handel og restaurantliv i kombinasjon er det beste.

31.10.2017 kl.11:49

Jeg gjentar, mindre biltrafikk fører ikke til sentrumsdød, ta København som eksempel, eller Oslo for den saks skyld, i og med at under ti prosent av reisende til sentrum ankommer med bil. Men gå til en hver mindre by ellers på østlandet, f.eks Tønsberg eller Horten, så skal du se at det er svært mange konkurser og vanskelig å holde sentrum i live (bortsett fra brygga da, hvor biler ikke er tillatt).

Og kan folk slutte å snakke om at bompengene treffer vanlige folk? Vanlige folk tar kollektiv eller sykler i Oslo, og hvis du har pendlet med bil til nå har du vært en av dem som har hatt mulighet til å kjøpe seg ut av å måtte ta kollektivt, altså har du vært en del av en slags "elite". Jeg støtte MDG fordi jeg ikke er så privilegert att jeg har råd til førerkort og bil (uansett bompenger). Dessuten er det ikke plass til at alle kan kjøre bil, så det er uansett ikke en løsning at alle skal kjøre bil, eller at det burde tilrettelegges mer, for jeg gjentar, det er ikke fysisk mulig.

Woody

03.11.2017 kl.17:02

Bilfritt eller ikke, nettet kommer til å ta over mer i åra som kommer.

Father McKenzie

04.11.2017 kl.00:03

Hvis vi ser bort fra kjøpesentrene, og konsentrerer oss om de mindre butikkene i Oslo sentrum, hvor stor andel av kundene kommer seg til disse butikkene med egen bil pr. idag? Mange velger kollektivt bl.a for å slippe å bruke halve dagen på å lete etter parkeringsplass, og for å slippe å betale i dyre dommer for å bruke parkeringshus. Et tips til barnefamilier: lør og søn kan en som løser voksenbillett på Ruter ha med barna gratis.

For noen år siden ble den såkalte «gågata» i Sandvika åpna for biltrafikk for å tilfretsstille handelsstanden. Etter det slutta jeg å handle der, da forholdene for gående i «gågata» ble dårligere. Ikke er det så lett å få parkert der heller.

At butikkene i Oslo sentrum ikke vil få tilkjørt varer, tror jeg ikke noe på. Butikkene på Karl Johan får jo tilkjørt varer, men det arbeidet må avsluttes kl 11, og varebilene skal kjøre maks i gangfart der. Det er ikke noe nytt, det har vært i mange år.

Susie Q

04.11.2017 kl.02:47

Butikkene i Oslo sentrum dør ikke ut selv om det blir restriksjoner på bilbruk og færre parkeringsplasser. Har ingen tenkt på at færre biler kan føre til bedre bymiljø og hyggeligere gater hvor butikker kan klare seg bra? Det som har tatt knekken på en god del små nisjebutikker, er stadig høyere kostnader ved å leie lokaler, at noen som allerede tjener godt på å leie ut vil tjene enda mer, og at det fører til at mindre butikker får problemer. Men det er det en del folk som ikke liker å bli minnet på.

Skriv en ny kommentar

hits