hits

Gende taper stort p byrdets sykkelveier

Raymond Johansen og Lan Marie Berg skal i r bruke 29 millioner kroner p mke, salte og feie tte mil med sykkelfelt i Oslo. Imens snr fortauene ned og blir speilblanke.

Oslo byrd har utviklet en helt egen standard som kalles A for sykkelfeltene. A innebrer en kraftig forbedring av vedlikeholdet. Sykkelfeltene skal feies hver uke hele ret, og ikke seks ganger som tidligere standard C innebar. En egen lappebil skal daglig inspisere sykkelveiene for hull og all merking som er slitt skal fikses fr 15. juni rlig.

Nr det gjelder sn skal sykkelveiene brytes umiddelbart ved to centimeter snfall og ved fem centimeter skal snen kjres bort. Standard C innebar fem centimeter og bortkjring av sn skjedde i forbindelse med vanlig vedlikehold.

I notatet "Erfaringer med kt vinterdriftstandard av sykkelveinettet i Oslo" begrunnes byrdets massive satsing p sykkel-mking slik:

- Om vinteren er det srskilt behov for f flere til sykle, da det er p vinteren det er mest problemer med trengsel p kollektivtransport, og personbiltrafikken bidrar i stor grad til at det er drlig luftkvalitet.
All statistikk viser at Oslo-lufta ligger godt under grenseverdiene helsemyndighetene har satt, s "drlig luftkvalitet" i Oslo er en myte. Link til statistikk: http://www.luftkvalitet.info/Libraries/Rapporter/oslo_historisk.sflb.ashx

Svindyrt
At dette koster skattebetalerne dyrt er det liten tvil om. I notatet str det:
"Et svrt grovt anslag tilsier at det koster om lag en million per dag med snfall over 2 cm".
Med andre ord, grove anslag kan ingen stole p og siden ingen vet hvor mange dager i ret det faller 2 centimeter sn blir dette " tenke p et tall" nr byrdet for 2018 har satt av 29 millioner kroner til vedlikehold av sykkelfeltene i hovedstaden.

Men det skal ikke bare feies og mkes. Miljfiendtlig salting er ogs et grep miljbyrden har plagt sin etat bedrive i stor utstrekning. Dette til tross for at bystyret i 2012 vedtok fase ut salting av hensyn til miljet.
I fjorrets sykkelsesong ble det dumpet 625 tonn med salt p sykkelfeltene, noe som utgjr hele syv prosent av saltforbruket i Oslo. Samtidig kunne NRK fortelle i fjor at sykkelsalting senere hadde kt til 20 prosent av det totale saltforbruket. Se egen sak her.
Selv om kommunen innrmmer at dette er et stort problem, mener den at fremkommelighet for syklister er viktigere enn redusere saltingen.


http://akersposten.no/nyheter/strokne-bil-og-sykkelveier-isglatte-fortau/19.1832


Hva s med fortauene? I sosiale medier og i pressen har den denne vinteren vrt rapportert om nedsndde eller speilblanke fortau der man setter helsen p spill hvis man vger seg ut.

Akersposten har i en serie artikler og debattinnlegg satt et srskilt skelys p kommunens neglisjering av de gende. Veldokumentert har avisen skildret fakta og folks forbannelse over at sykkelen har blitt byrdets Store Gud.

En leser som virkelig har engasjert seg er Bjrg Duve:

- I dag, onsdag, fulgte jeg oppfordringen om la bilen st og tok bena fatt da jeg skulle ut. Med livet som innsats beveget jeg meg som Bambi p isen p fortauene, skrev hun i et innlegg og var krystallklar p at ta seg fram p beina ble direkte motarbeidet av miljbyrd Lan Marie Nguyen Berg.

Vil ha flere til g
Miljbyrden valgte for en sjelden gang skyld svare p kritikken ved flgende uttalelse i et leserbrev 12. januar:
- Det er viktig for meg f flere til g, og derfor har jeg remerket 8,5 millioner kroner i rets budsjett.
Bjrg Djuve formulerte det slik i sitt tilsvar til byrd Berg:

- Det er dessverre intet i svaret fra Lan Marie Berg, som gjr at jeg har endret mitt syn. Det er for drlige forhold for gende. Mitt sprsml var; Skal alle sykle eller kjre bil?.

Kort tid til valget
Det er ingen tvil om at det sittende byrdet er det minst populre hovedstaden har hatt. Nr det n ikke klarer hndtere sn og fortau p en betryggende mte for folk flest, stuper selvflgelig populariteten ytterligere. Srlig fra de som ikke vger g ut, eller ender p legevakten med lrhalsbrudd og det som verre er.

Heldigvis er det flere og flere som spr at Raymond Johansen & Co kommer til tape valget i 2019.


 

31 kommentarer
Peter Emil Petersen

Peter Emil Petersen

Det er godt at noen privatpersoner og enkelte medier kaster lys over Oslo Byrds evnelse styre. I Aftenposten, VG, NRK og Dagbladet er Raymond merkelig nok ikke tittet i kortene. Er ikke boligskandalen stor nok? Eller passer det ikke at Raymond blir kritisert?

Mitt hp er at hovedmedier manner seg opp til ta sitt journalistiske ansver p alvor, hvis ikke blir vi henvist til mindre profesjonelle medier for holde oss orientert. Det liker jeg ikke, s hermed er oppfordringen sendt til ovennevnte medier.

Jeg vil n si en ting, og det er at gende br skaffe seg brodder. Litt ansvar m man kunne ta selv. Brudd og andre skader pga fall p glatta koster samfunnet temmelig mye. I dag finnes det brodder for all mulig bruk, jogging, ging. Da bestemdrene mine levde, var broddene rimelig drlige, s tryggheten kte minimalt.

Jeg har drlig balanse pga stive , revmatiske ledd. Da er man enda drligere til g p glatta. S jeg har brodder i lassevis. Har ikke deiset i bakken p glatta p flere r. Kommunen er elendige til str i bakkene her jeg bor, s bde barn og voksne er broddebrukere. Den kombinerte gang- og sykkelstien holder de fin, men den er ikke i boligomrdet.

Det er nok bare bytte ut sykkelene med snscotere n og kjre opp lyper for skilpere og scotere,da helst med totakts motor og oljeblanding,s den globale nedkjlingen blir reversert,busser kan byttes ut med snoscotere som trekker skilpere p jobb og annet.

Frst sppelproblemer, s sneproblemer. Ingen ting lykkes for dette byrdet bortsett fra bruke rekordmye penger p tvete tiltak.

Ludvig Hansen

Ludvig Hansen

Frst skal byrdet straffe bilisten for deretter bruke masse penger p gjre vinterveier tilgjengelig for de bilistene. H?

Har syklet i Oslo i mange r med piggdekk p om vinteren uten noe A standard. Det har fungert helt greit. Her blir det brent en del penger p noe som fint kan hndteres annerledes.

Ogs ett ord om politikeres (og spesielt MDG) favoritt mobbeoffer: Bilister.

Utrolig hvordan man plutselig blir en rnende, forurensende og styende idiot betrakte hver gang en kjrer for hente unger i barnehage/til jobb eller lignende og skal kjeppjages og straffes hardt.

1. Vi kjrer ikke fordi det er gy.

2. Vi bak rattet er som regel oppegende normale mennesker.

3. Vi hadde tatt kollektivt om det hadde fungert bra til en fornuftig pris (nei, det er ingen lsning ke prisen p alternativet)

4. Vi har mange forskjellige ting vi liker fylle livene vres med, og det er ikke alle av oss som fler oss vel p bruke 3 timer hver dag til/fra jobb kun med viten om at man ikke kjrer bil nr det kunne tatt 1.

5. Bilen er fremtiden, men ikke med forbrenningsmotor og kanskje ikke noe man selv eier. De m fortsatt ha veier kjre p....

Det er ikke bare kostnad pr km sykkelvei som er dry. Med det antallet syklister som faktisk bruker det, blir prisen absurd hy.

Glimrende at syklistene endelig blir tatt p alvor ret rundt! Selvflgelig m sykkelveiene ryddes og holdes pne for sykling. Vanskelige sykkelforhold om vinteren er jo et elsket motargument mot tilrettelegging for sykling i Oslo for sykkelmotstanderne, - alts de som er for gammeldags gubbepolitikk som prioriterer privatbilkjring i byen. P de forholdene som bildene viser s kan jeg og alle andre, sykle hvilken dag som helst! Glimrende av Lan Marie! Endelig begynner Oslo bli en serist moderne by.

Roger Johansen

Roger Johansen

Til Herr Nilssen:

Du gjr ditt ytterste for provosere flest mulig i ditt innlegg, men det fremstr dessverre kun som ironi.

Det eneste ditt innlegg klarer, er underbygge at Sissener har rett, og at sykkelen aldri blir et fremkomstmiddel for folk flest om vinteren.

Hadde global oppvarming vrt en sannhet ville Oslo ikke hatt sn og slaps, kun varme dager med sol og sommer. Er egentlig lei av betale halleluja avgift.

Hei Jan-Petter! Du glemmer nevne noe ganske viktig: at byrdet OGS har kt standarden for bryting av fortau: Fortauer langs boligveier samt gang- og sykkelveier brytes nr det har falt 3 cm sn, og skal vre ferdig brytet innen 4 timer etter oppstart. Dette er nytt fra november 2017, og henger sammen med at byrdet har satt av 8,5 millioner kroner ekstra til vinterdrift av bde fortau og sykkelveier, noe som er en kning p 30 %. Det er klart at ikke alt vil vre i stand p en dag med ekstremt snfall som i gr, men Bymiljetaten melder at de ikke har hatt flere brytemaskiner i sving p flere tir.

Eivind

Ta deg en tur utenfor ring 1, og din egen lille boble, da vil du se fortau hvor folk balansere p en liten flate p 20 cm som er nedtrkket, og ikke brytet, Her sleper de unger avgrde p akebrett, barnevogner er det jo ikke mulig bruke,(Bydel Nordstrand), Syklistene som kommer fra Oppegrd,Kolbotn (ca 50 i dgnet)har ftt feid sykkelfeltet sitt(Seter-Ljabru som er oppgradert over 2 r til en ufattelig sum penger).

Forvrig s brytes ikke mindre veier der oppe regelmessig. Drligere enn dette har det aldri vrt, s hvor eiendomsskattepengene vre blir av er uforstelig.(bortsett fra snekre paller og maler prikker og bl felt i sentrum.Utrolig hvordan enkelte kan leke seg med andres penger.

P Frogner er det er magevrengende provoserende se skolebarn skli ned fra drlig mkte fortau mens en flte av grnne traktorer feier sykkelveiene i samme bydel. Et mindretall resurssterke, voksne mennesker prioriteres foran en gruppe brukere som ikke har noe valg. Voksne ressurssterke mennesker som kan ta, og har, valg nr det gjelder egen sikkerhet med tanke p transport prioriteres. Det er noe sektlignende, brekkekkelt over Lan og Runes korstog for sykkelen og deres fanatiske prioritering av sykkel fremfor all annen form for transport. Det kom spesielt godt til syne under grsdagens snfall.

Lsningen p sikt er holde fortau og sykkelveier sn og isfri med varmekabler. Et brytet, saltet og strdd fortau - nr det endelig blir brytet - har mye drligere framkommelighet enn helt sn og isfri arealer . Sammenlign de stedene som har denne lsningen allerede med nedsndde og islagte fortau! Kostnadene for samfunnet med kabler, er sannsynligvis mindre, nr vi regner inn alle kostnader og ulemper forbundet med den gammeldagse lsningen. Strm er hundre ganger mer miljvennlig enn bryting, string, salting og kosting, og strm blir billigere og billigere. Resultatet med kabler er veldig mye bedre, nesten ikke sammenlignbart!! Kommunen br ta en prinsippavgjrelse, og lage planer for en befolkning som kan g og sykle trygt om vinteren. Framtiden er elektrisk!

Hei Frode Olai

bruke det lokale vret som argument mot global oppvarming er som bruke temperaturen i kjleskapet som argument mot varmen p verandaen.

Hei Frank! Jeg bor faktisk et stykke utafor Ring 1, og bde gr og sykler vinterstid. Er glad for at bde fortau og sykkelveier ryddes bedre enn fr.

Ragnvald Oulie-Hansen

Ragnvald Oulie-Hansen

Saltforbruk, leste jeg noe om det I denne artikkelen?

Lite miljvennlig?, rett ut sagt meget skadelig for naturen?

Selv bor jeg I Solveien der det begynner helle ned mot Ljan Stasjon. Avstanden er kanskje 500 meter. Der brytes det ikke, men kjres p med hundrevis, kanskje tusenvis av kg. med salt.

Minitraktorene som brukes der er s sm at det er "bedre" salte enn sette inn strre kjretyer

Hoggstabbe nr1.

Hoggstabbe nr1.

Kommunen har bare ansvar for bryting av fortau utenfor kommunal eiendom. I politivedtekt for Oslo str det blant annet:

4-4. Plikt til snrydding innenfor Ring 1

Innenfor Ring 1 plikter eier av hus eller grunn mot offentlig sted snarest etter snfall rydde fortauet utenfor eiendommen for sn og is. Ved bruk av kjemiske smeltemidler til fjerning av sn eller is, skal fortauet feies snarest mulig.

4-5. Plikt til str fortau innenfor Ring 1

Innenfor Ring 1 plikter eier av hus eller grunn mot offentlig sted str eller p annen mte srge for at fortauet p eller langs egen eiendom ikke er glatt. Ved bruk av kjemiske smeltemidler til fjerning av sn eller is, skal fortauet feies snarest mulig.

Eivind Trdal - dette tror du ikke p selv engang?

Snfallet natt til tirsdag er overhodet ikke brytet vekk fra alle fortauene, s dette tullet om at allting er bedre n er anse som blank lgn! Mtte s sent som til morgenen idag mange barn som var henvist til g til Bestum Skole midt ute i veien fordi fortauene fremdeles har 30-40cm ekstra tung sn og det har ikke vrt en eneste brytebil for rydde fortau siden snfallet startet mandag ettermiddag.

Som gende lurer p hva jeg taper?

Jeg undres over hvor mye dette koster per syklist. Selv sykler jeg daglig (s langt det gr, iallfall) til og fra jernbanestasjonen. Snn sett burde jeg vel gledes over dette, men samtidig registrerer jeg jo at blant annet sykkelparkeringen utenfor min stasjon p Skyen omtrent ikke er i bruk p denne tiden av ret.

I tillegg gjr saltingen det slik at jeg tviler p at min sykkel holder gjennom vinteren. Selv med ukentlig oljing er omtrent alt gjennomrustet. Nei, gi meg heller lett sndekte veier/sykkelstier sykle p.

Bare Oslonisser klager p 2cm sn.

Ola og Kari er like naive som svenskene. Kommunister styrer byene vre pga drlig oppmte ved valg.

Oslo styres av tidenes strste fjsnisser som knapt vet hva de driver p med. De ble hausset frem av sine venninner av begge kjnn i media - og n m beboere i Oslo betale prisen.

Lan Marie og samboer (sekretr) Eivind Trdal pser p 625 tonn miljfarlig salt bare p sykkestiene -samtidig som fortau og gater snr ned og folk kommer seg ikke frem. Og alt det giftige saltet eter opp syklene og siden renner det i bekker og elver og dreper alt liv - tusen takk til Lan Marie og sekretren Eivind Trdal. Hvor mange fisk mtte bte med livet fordi dere saltet dem ihjel?

Det startet med sykkelskandale, videre med boligbyggskandale og hamstring av boliger til over markedspris. Deretter fjerning av parkeringsplasser og dobling av eiendomsskatten. S malte Lan Marie grnne prikker i gata mens Marte og Lan Marie danset - og s kom regnet og vekk var prikkene. De satte seg ned p utekontoret i gata, men s kom det sn og is og alt var ubrukelig.

Oslo har tidenes mest udugelige byrd - og man m vre journalist for sttte disse fjolsene.

Eivind Trdal

Hvordan kan MDG forsvare pse p med nesten tusen tonn med miljfarlig salt som delegger vre bekker og elver? Hva skjer med rret og livet i vassdragene som ikke tler salt?

Er det viktigere for MDG at noen f sprekinger sykler om vinteren enn at livet i srbare bekker og elver skal bevares?

Tidligere var livet i elvene vre truet av sur nedbr - n er de truet av MDGs salting. La elva leve - stopp MDGs salting.

Hva med sivilt sksml mot lederne i Miljpartiet De Gale? Jeg hiver meg p om noen er villig til ordne en gruppe for ta disse taperne. For hvem skal betale for idiotien fra by-"regjeringen" ved benbrudd, k og trafikk-kaos?

Finnes det en standard for gangfelt? A og C.. vil gjerne se de opp mot hverandre.

Nok et bevis at Norske Politikere en veldig dumme menneske og slik mennesker har ikke Norge bruk for.

N har dere ftt det som dere ville, alle dere som stemte p Keiser Raymond og hans hoff. Hper dere bruker fornuften ved neste valg !!!

Hei, Eivind.

Jeg bor ved Lodalen i Dyvekes gate og her er fremdeles ikke fortauet mket etter snfallet p mandag. Ikke kom her og fortell meg at mkingen er bedre enn noensinne. rlig talt! Hvem sren tr sykle p vinterstid uansett; det m vre snakk om en modig liten gjeng. Srg heller for rene fortau for oss som egentlig burde hatt gavstand til byen. Ikke at det lar seg gjre med dagens mkestandard. M nok dessverre skaffe meg bil her jeg bor innenfor Ring 2.

At frre kjrer bil og flere sykler bidrar til enorme samfunnsbesparelser.

Skriv en ny kommentar

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!