hits

Gående taper stort på byrådets sykkelveier

kommentarer 31 kommentarer

Raymond Johansen og Lan Marie Berg skal i år bruke 29 millioner kroner på å måke, salte og feie åtte mil med sykkelfelt i Oslo. Imens snør fortauene ned og blir speilblanke.

Oslo byråd har utviklet en helt egen standard som kalles A for sykkelfeltene. A innebærer en kraftig forbedring av vedlikeholdet. Sykkelfeltene skal feies hver uke hele året, og ikke seks ganger som tidligere standard C innebar. En egen lappebil skal daglig inspisere sykkelveiene for hull og all merking som er slitt skal fikses før 15. juni årlig.

Når det gjelder snø skal sykkelveiene brøytes umiddelbart ved to centimeter snøfall og ved fem centimeter skal snøen kjøres bort. Standard C innebar fem centimeter og bortkjøring av snø skjedde i forbindelse med vanlig vedlikehold.

I notatet "Erfaringer med økt vinterdriftstandard av sykkelveinettet i Oslo" begrunnes byrådets massive satsing på sykkel-måking slik:

- Om vinteren er det særskilt behov for å få flere til å sykle, da det er på vinteren det er mest problemer med trengsel på kollektivtransport, og personbiltrafikken bidrar i stor grad til at det er dårlig luftkvalitet.
All statistikk viser at Oslo-lufta ligger godt under grenseverdiene helsemyndighetene har satt, så "dårlig luftkvalitet" i Oslo er en myte. Link til statistikk: http://www.luftkvalitet.info/Libraries/Rapporter/oslo_historisk.sflb.ashx

Svindyrt
At dette koster skattebetalerne dyrt er det liten tvil om. I notatet står det:
"Et svært grovt anslag tilsier at det koster om lag en million per dag med snøfall over 2 cm".
Med andre ord, grove anslag kan ingen stole på og siden ingen vet hvor mange dager i året det faller 2 centimeter snø blir dette "å tenke på et tall" når byrådet for 2018 har satt av 29 millioner kroner til vedlikehold av sykkelfeltene i hovedstaden.

Men det skal ikke bare feies og måkes. Miljøfiendtlig salting er også et grep miljøbyråden har pålagt sin etat å bedrive i stor utstrekning. Dette til tross for at bystyret i 2012 vedtok å fase ut salting av hensyn til miljøet.
I fjorårets sykkelsesong ble det dumpet 625 tonn med salt på sykkelfeltene, noe som utgjør hele syv prosent av saltforbruket i Oslo. Samtidig kunne NRK fortelle i fjor at sykkelsalting senere hadde økt til 20 prosent av det totale saltforbruket. Se egen sak her.
Selv om kommunen innrømmer at dette er et stort problem, mener den at fremkommelighet for syklister er viktigere enn å redusere saltingen.


http://akersposten.no/nyheter/strokne-bil-og-sykkelveier-isglatte-fortau/19.1832


Hva så med fortauene? I sosiale medier og i pressen har den denne vinteren vært rapportert om nedsnødde eller speilblanke fortau der man setter helsen på spill hvis man våger seg ut.

Akersposten har i en serie artikler og debattinnlegg satt et særskilt søkelys på kommunens neglisjering av de gående. Veldokumentert har avisen skildret fakta og folks forbannelse over at sykkelen har blitt byrådets Store Gud.

En leser som virkelig har engasjert seg er Bjørg Duve:

- I dag, onsdag, fulgte jeg oppfordringen om å la bilen stå og tok bena fatt da jeg skulle ut. Med livet som innsats beveget jeg meg som Bambi på isen på fortauene, skrev hun i et innlegg og var krystallklar på at å ta seg fram på beina ble direkte motarbeidet av miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg.

Vil ha flere til å gå
Miljøbyråden valgte for en sjelden gang skyld å svare på kritikken ved følgende uttalelse i et leserbrev 12. januar:
- Det er viktig for meg å få flere til å gå, og derfor har jeg øremerket 8,5 millioner kroner i årets budsjett.
Bjørg Djuve formulerte det slik i sitt tilsvar til byråd Berg:

- Det er dessverre intet i svaret fra Lan Marie Berg, som gjør at jeg har endret mitt syn. Det er for dårlige forhold for gående. Mitt spørsmål var; «Skal alle sykle eller kjøre bil?».

Kort tid til valget
Det er ingen tvil om at det sittende byrådet er det minst populære hovedstaden har hatt. Når det nå ikke klarer å håndtere snø og fortau på en betryggende måte for folk flest, stuper selvfølgelig populariteten ytterligere. Særlig fra de som ikke våger å gå ut, eller ender på legevakten med lårhalsbrudd og det som verre er.

Heldigvis er det flere og flere som spår at Raymond Johansen & Co kommer til å tape valget i 2019.


 

31 kommentarer

Peter Emil Petersen

16.01.2018 kl.12:27

Det er godt at noen privatpersoner og enkelte medier kaster lys over Oslo Byråds evneløse styre. I Aftenposten, VG, NRK og Dagbladet er Raymond merkelig nok ikke tittet i kortene. Er ikke boligskandalen stor nok? Eller passer det ikke at Raymond blir kritisert?

Mitt håp er at hovedmedier manner seg opp til å ta sitt journalistiske ansver på alvor, hvis ikke blir vi henvist til mindre profesjonelle medier for å holde oss orientert. Det liker jeg ikke, så hermed er oppfordringen sendt til ovennevnte medier.

Gneldre

16.01.2018 kl.15:19

Jeg vil nå si en ting, og det er at gående bør skaffe seg brodder. Litt ansvar må man kunne ta selv. Brudd og andre skader pga fall på glatta koster samfunnet temmelig mye. I dag finnes det brodder for all mulig bruk, jogging, gåing. Da bestemødrene mine levde, var broddene rimelig dårlige, så tryggheten økte minimalt.

Jeg har dårlig balanse pga stive , revmatiske ledd. Da er man enda dårligere til å gå på glatta. Så jeg har brodder i lassevis. Har ikke deiset i bakken på glatta på flere år. Kommunen er elendige til å strø i bakkene her jeg bor, så både barn og voksne er broddebrukere. Den kombinerte gang- og sykkelstien holder de fin, men den er ikke i boligområdet.

Lars Sletten

16.01.2018 kl.18:21

Det er nok bare å bytte ut sykkelene med snøscotere nå og kjøre opp løyper for skiløpere og scotere,da helst med totakts motor og oljeblanding,så den globale nedkjølingen blir reversert,busser kan byttes ut med snoscotere som trekker skiløpere på jobb og annet.

Tor Møinichen

16.01.2018 kl.20:51

Først søppelproblemer, så sneproblemer. Ingen ting lykkes for dette byrådet bortsett fra å bruke rekordmye penger på tøvete tiltak.

Ludvig Hansen

16.01.2018 kl.23:43

Først skal byrådet straffe bilisten for deretter å bruke masse penger på å gjøre vinterveier tilgjengelig for de bilistene. HÆÆÆ?

Tonny Holm

17.01.2018 kl.04:19

Har syklet i Oslo i mange år med piggdekk på om vinteren uten noe «A» standard. Det har fungert helt greit. Her blir det brent en del penger på noe som fint kan håndteres annerledes.

Også ett ord om politikeres (og spesielt MDG) favoritt mobbeoffer: Bilister.

Utrolig hvordan man plutselig blir en rånende, forurensende og støyende idiot å betrakte hver gang en kjører for å hente unger i barnehage/til jobb eller lignende og skal kjeppjages og straffes hardt.

1. Vi kjører ikke fordi det er gøy.

2. Vi bak rattet er som regel oppegående normale mennesker.

3. Vi hadde tatt kollektivt om det hadde fungert bra til en fornuftig pris (nei, det er ingen løsning å øke prisen på alternativet)

4. Vi har mange forskjellige ting vi liker å fylle livene våres med, og det er ikke alle av oss som føler oss vel på å bruke 3 timer hver dag til/fra jobb kun med viten om at man ikke kjører bil når det kunne tatt 1.

5. Bilen er fremtiden, men ikke med forbrenningsmotor og kanskje ikke noe man selv eier. De må fortsatt ha veier å kjøre på....

Anton

17.01.2018 kl.06:04

Det er ikke bare kostnad pr km sykkelvei som er drøy. Med det antallet syklister som faktisk bruker det, blir prisen absurd høy.

Herr Nilssen

17.01.2018 kl.06:08

Glimrende at syklistene endelig blir tatt på alvor året rundt! Selvfølgelig må sykkelveiene ryddes og holdes åpne for sykling. Vanskelige sykkelforhold om vinteren er jo et elsket motargument mot tilrettelegging for sykling i Oslo for sykkelmotstanderne, - altså de som er for gammeldags gubbepolitikk som prioriterer privatbilkjøring i byen. På de forholdene som bildene viser så kan jeg og alle andre, sykle hvilken dag som helst! Glimrende av Lan Marie! Endelig begynner Oslo å bli en seriøst moderne by.

Roger Johansen

17.01.2018 kl.07:55

Til Herr Nilssen:

Du gjør ditt ytterste for å provosere flest mulig i ditt innlegg, men det fremstår dessverre kun som ironi.

Det eneste ditt innlegg klarer, er å underbygge at Sissener har rett, og at sykkelen aldri blir et fremkomstmiddel for folk flest om vinteren.

Frode Olai

17.01.2018 kl.09:32

Hadde global oppvarming vært en sannhet ville Oslo ikke hatt snø og slaps, kun varme dager med sol og sommer. Er egentlig lei av å betale halleluja avgift.

Eivind Træda

17.01.2018 kl.09:39

Hei Jan-Petter! Du glemmer å nevne noe ganske viktig: at byrådet OGSÅ har økt standarden for brøyting av fortau: Fortauer langs boligveier samt gang- og sykkelveier brøytes når det har falt 3 cm snø, og skal være ferdig brøytet innen 4 timer etter oppstart. Dette er nytt fra november 2017, og henger sammen med at byrådet har satt av 8,5 millioner kroner ekstra til vinterdrift av både fortau og sykkelveier, noe som er en økning på 30 %. Det er klart at ikke alt vil være i stand på en dag med ekstremt snøfall som i går, men Bymiljøetaten melder at de ikke har hatt flere brøytemaskiner i sving på flere tiår.

frank olsson

17.01.2018 kl.10:08

Eivind

Ta deg en tur utenfor ring 1, og din egen lille boble, da vil du se fortau hvor folk balansere på en liten flate på 20 cm som er nedtråkket, og ikke brøytet, Her sleper de unger avgårde på akebrett, barnevogner er det jo ikke mulig å bruke,(Bydel Nordstrand), Syklistene som kommer fra Oppegård,Kolbotn (ca 50 i døgnet)har fått feid sykkelfeltet sitt(Seter-Ljabru som er oppgradert over 2 år til en ufattelig sum penger).

Forøvrig så brøytes ikke mindre veier der oppe regelmessig. Dårligere enn dette har det aldri vært, så hvor eiendomsskattepengene våre blir av er uforståelig.(bortsett fra å snekre paller og maler prikker og blå felt i sentrum.Utrolig hvordan enkelte kan leke seg med andres penger.

Snø

17.01.2018 kl.10:17

På Frogner er det er magevrengende provoserende å se skolebarn skli ned fra dårlig måkte fortau mens en flåte av grønne traktorer feier sykkelveiene i samme bydel. Et mindretall resurssterke, voksne mennesker prioriteres foran en gruppe brukere som ikke har noe valg. Voksne ressurssterke mennesker som kan ta, og har, valg når det gjelder egen sikkerhet med tanke på transport prioriteres. Det er noe sektlignende, brekkekkelt over Lan og Runes korstog for sykkelen og deres fanatiske prioritering av sykkel fremfor all annen form for transport. Det kom spesielt godt til syne under gårsdagens snøfall.

Asbjørn

17.01.2018 kl.10:17

Løsningen på sikt er å holde fortau og sykkelveier snø og isfri med varmekabler. Et brøytet, saltet og strødd fortau - når det endelig blir brøytet - har mye dårligere framkommelighet enn helt snø og isfri arealer . Sammenlign de stedene som har denne løsningen allerede med nedsnødde og islagte fortau! Kostnadene for samfunnet med kabler, er sannsynligvis mindre, når vi regner inn alle kostnader og ulemper forbundet med den gammeldagse løsningen. Strøm er hundre ganger mer miljøvennlig enn brøyting, strøing, salting og kosting, og strøm blir billigere og billigere. Resultatet med kabler er veldig mye bedre, nesten ikke sammenlignbart!! Kommunen bør ta en prinsippavgjørelse, og lage planer for en befolkning som kan gå og sykle trygt om vinteren. Framtiden er elektrisk!

Jan

17.01.2018 kl.10:38

Hei Frode Olai

Å bruke det lokale været som argument mot global oppvarming er som å bruke temperaturen i kjøleskapet som argument mot varmen på verandaen.

Eivind Trædal

17.01.2018 kl.12:28

Hei Frank! Jeg bor faktisk et stykke utafor Ring 1, og både går og sykler vinterstid. Er glad for at både fortau og sykkelveier ryddes bedre enn før.

Ragnvald Oulie-Hansen

17.01.2018 kl.13:04

Saltforbruk, leste jeg noe om det I denne artikkelen?

Lite miljøvennlig?, rett ut sagt meget skadelig for naturen?

Selv bor jeg I Solveien der det begynner å helle ned mot Ljan Stasjon. Avstanden er kanskje 500 meter. Der brøytes det ikke, men kjøres på med hundrevis, kanskje tusenvis av kg. med salt.

Minitraktorene som brukes der er så små at det er "bedre" å salte enn å sette inn større kjøretøyer

Hoggstabbe nr1.

17.01.2018 kl.15:51

Kommunen har bare ansvar for brøyting av fortau utenfor kommunal eiendom. I politivedtekt for Oslo står det blant annet:

§ 4-4. Plikt til snørydding innenfor Ring 1

Innenfor Ring 1 plikter eier av hus eller grunn mot offentlig sted snarest etter snøfall å rydde fortauet utenfor eiendommen for snø og is. Ved bruk av kjemiske smeltemidler til fjerning av snø eller is, skal fortauet feies snarest mulig.

§ 4-5. Plikt til å strø fortau innenfor Ring 1

Innenfor Ring 1 plikter eier av hus eller grunn mot offentlig sted å strø eller på annen måte sørge for at fortauet på eller langs egen eiendom ikke er glatt. Ved bruk av kjemiske smeltemidler til fjerning av snø eller is, skal fortauet feies snarest mulig.

Kjetil Gran

17.01.2018 kl.16:16

Eivind Trædal - dette tror du ikke på selv engang?

Snøfallet natt til tirsdag er overhodet ikke brøytet vekk fra alle fortauene, så dette tullet om at allting er bedre nå er å anse som blank løgn! Møtte så sent som til morgenen idag mange barn som var henvist til å gå til Bestum Skole midt ute i veien fordi fortauene fremdeles har 30-40cm ekstra tung snø og det har ikke vært en eneste brøytebil for å rydde fortau siden snøfallet startet mandag ettermiddag.

Marchus Stensrud

17.01.2018 kl.16:48

Som gående lurer på hva jeg taper?

Stian

17.01.2018 kl.17:19

Jeg undres over hvor mye dette koster per syklist. Selv sykler jeg daglig (så langt det går, iallfall) til og fra jernbanestasjonen. Sånn sett burde jeg vel gledes over dette, men samtidig registrerer jeg jo at blant annet sykkelparkeringen utenfor min stasjon på Skøyen omtrent ikke er i bruk på denne tiden av året.

I tillegg gjør saltingen det slik at jeg tviler på at min sykkel holder gjennom vinteren. Selv med ukentlig oljing er omtrent alt gjennomrustet. Nei, gi meg heller lett snødekte veier/sykkelstier å sykle på.

Bondetampen

17.01.2018 kl.17:48

Bare Oslonisser klager på 2cm snø.

Zain

17.01.2018 kl.18:11

Ola og Kari er like naive som svenskene. Kommunister styrer byene våre pga dårlig oppmøte ved valg.

Oppgitt

17.01.2018 kl.20:19

Oslo styres av tidenes største fjøsnisser som knapt vet hva de driver på med. De ble hausset frem av sine venninner av begge kjønn i media - og nå må beboere i Oslo betale prisen.

Lan Marie og samboer (sekretær) Eivind Trædal pøser på 625 tonn miljøfarlig salt bare på sykkestiene -samtidig som fortau og gater snør ned og folk kommer seg ikke frem. Og alt det giftige saltet eter opp syklene og siden renner det i bekker og elver og dreper alt liv - tusen takk til Lan Marie og sekretæren Eivind Trædal. Hvor mange fisk måtte bøte med livet fordi dere saltet dem ihjel?

Det startet med sykkelskandale, videre med boligbyggskandale og hamstring av boliger til over markedspris. Deretter fjerning av parkeringsplasser og dobling av eiendomsskatten. Så malte Lan Marie grønne prikker i gata mens Marte og Lan Marie danset - og så kom regnet og vekk var prikkene. De satte seg ned på utekontoret i gata, men så kom det snø og is og alt var ubrukelig.

Oslo har tidenes mest udugelige byråd - og man må være journalist for å støtte disse fjolsene.

Kritisk

17.01.2018 kl.21:33

Eivind Trædal

Hvordan kan MDG forsvare å pøse på med nesten tusen tonn med miljøfarlig salt som ødelegger våre bekker og elver? Hva skjer med ørret og livet i vassdragene som ikke tåler salt?

Er det viktigere for MDG at noen få sprekinger sykler om vinteren enn at livet i sårbare bekker og elver skal bevares?

Tidligere var livet i elvene våre truet av sur nedbør - nå er de truet av MDGs salting. La elva leve - stopp MDGs salting.

Skeptisk

17.01.2018 kl.22:04

Hva med sivilt søksmål mot lederne i Miljøpartiet De Gale? Jeg hiver meg på om noen er villig til å ordne en gruppe for å ta disse taperne. For hvem skal betale for idiotien fra by-"regjeringen" ved benbrudd, kø og trafikk-kaos?

Meg

18.01.2018 kl.00:39

Finnes det en standard for gangfelt? A og C.. vil gjerne se de opp mot hverandre.

Nnifrot

18.01.2018 kl.02:35

Nok et bevis at Norske Politikere en veldig dumme menneske og slik mennesker har ikke Norge bruk for.

Ingerlize

18.01.2018 kl.20:32

Nå har dere fått det som dere ville, alle dere som stemte på Keiser Raymond og hans hoff. Håper dere bruker fornuften ved neste valg !!!

Marianne

19.01.2018 kl.17:29

Hei, Eivind.

Jeg bor ved Lodalen i Dyvekes gate og her er fremdeles ikke fortauet måket etter snøfallet på mandag. Ikke kom her og fortell meg at måkingen er bedre enn noensinne. Ærlig talt! Hvem søren tør å sykle på vinterstid uansett; det må være snakk om en modig liten gjeng. Sørg heller for rene fortau for oss som egentlig burde hatt gåavstand til byen. Ikke at det lar seg gjøre med dagens måkestandard. Må nok dessverre skaffe meg bil her jeg bor innenfor Ring 2.

Tormund

20.01.2018 kl.18:02

At færre kjører bil og flere sykler bidrar til enorme samfunnsbesparelser.

Skriv en ny kommentar