hits

STØRE: Kynisk og slem?

kommentarer 95 kommentarer

Er det slemt av en skandalisert Ap-leder å ikke klare å tilgi en kvinnelig politiker som åtte ganger har bedt om unnskyldning i Stortingssalen?

Ved å piske opp stemningen for å skape et politisk kaos prøver Jonas Gahr Støre å gjenreise et parti som har ligget med brukket rygg siden valgkatastrofen i fjor høst, og ikke minst bli statsminister.

Angrepet
Alle vet at Jonas Gahr Støre sliter. Han veksler mellom saker som handler om seksuell trakassering og personlige økonomiske skandaler. Han har ansvaret for at Ap har havnet i grøfta. Men, så skjedde det noe på Facebook og Støre som ei stygg gjedde i sivet gikk til angrep.

- Ap mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet, ytrer Listhaug etter at Støre stemte mot et forslag om å sikre Norge mot terror.

Hevneren
Ved å spinne denne setningen til det ugjenkjennelige maktet Støre å gjøre det til en gigantisk politisk skandale. Og før vi viste ordet av skapte Støre et alvorlig politisk kaos.

Selvfølgelig kunne Støre lagt denne saken bort. Han kunne ignorert hele saken og definert den som "slikt skjer på Facebook". Han kunne ringt Listhaug og forklart henne at posten kunne virke støtende og anbefalt henne å slette den, og han kunne akseptert Listhaugs åtte unnskyldninger og lagt saken død. Men nei da. Støre valgte full krig da han sa:

- Jeg mener vi skal ta imot en unnskyldning, men en unnskyldning kan ikke sies «unnskyld'a», sånn som ungene gjør i skolegården, og beviste en grusom politisk kynisme.

Støres iskalde retorikk har også åpnet for en massiv grov hetsing av Sylvi Listhaug i sosiale medier, så grov at den gjentas ikke her.

Å se seg i speilet
Jonas Gahr Støre er vel kjent for sine egne skandaler i norsk politikk, men det ser ikke ut til at han ser seg i speilet i krigen mot Listhaug. Trolig har han heller ikke et speil, kun en ramme, fordi speilet sprakk nok som trollet en eller annen gang på Støres skandaliserte vei.

I juni i fjor skrev jeg bloggen "Kan vi leve med Støre som statsminister?" og den startet med historien om en teppetyv:

I 2006 og 2008 var utenriksminister Støre på Norges vegne i Afghanistan for å ha samtaler med president president Hamid Karzai og andre regimetopper. Som sedvanen tilsier fikk Støre med seg fem persiske tepper hjem, noe som ble en stor skandale da VG i 2010 avslørte at Støre beholdt statens tepper i sitt private eie. Ikke bare tok han teppene med seg hjem, han holdt også gavene skjult for skattemyndighetene. Og når pressen innstendig ba om å få se teppene blånektet "teppetyven", fordi han åpenbart hadde noe å skjule.

Men skandalen stoppet ikke der, fordi Støre viklet seg ennå kraftigere inn i alvorlige omdømmeproblemer da han via en takstmann mente at de fem teppene ikke var verdt mer enn noen tusenlapper fordi teppene var "håndknyttede og masseproduserte". Det er fortsatt vanskelig å forstå at en afghansk president gir en norsk utenriksminister et persisk teppe til 2000-3000 kroner.
Så etter å ha blitt tatt for teppefusk, en mulig skatteunndragelse og en høyst tvilsom takst beordret statsminister Jens Stoltenberg at Støre skulle levere de fem persiske teppene tilbake til Det norske utenriksdepartement og det norske folk.
NTB kunne så rapportere:

"Fredag morgen sa Støre at saken var blitt ubehagelig for ham, men at han hadde fulgt reglene som gjelder for politikere.
- Når jeg har mottatt disse gavene, står jeg inne for det. Jeg har ikke tenkt å si at jeg angrer, men jeg er jo lei meg for at det blir reist spørsmål om motivene, sa Støre".

Bloggen fortsatte med historien om en løgnhals:
Jonas Gahr Støre, godt kjent som tåkefyrsten, kan langt mer enn å snakke unnvikende og utydelig. Han kan også lyve så det synger rett inn i TV2s kamera. Året etter teppeskandalen ble det virvlet opp en mistanke om at Støre pleiet intim kontakt med terrororganisasjonen Hamas og Khaled Meshaal.  
TV2 stilte derfor utenriksministeren et konkret spørsmål:

- Har du selv hatt samtaler med Meshaal?
- Nei, svarte Støre klart og tydelig.
- I et intervju med TV2 i Damaskus sier Khaled Meshaal på tape at han har snakket med deg på telefon flere ganger, spør TV2 videre.
- Du ikke vi ta..æ æ æ..opptaket på dette på ny, responderte Støre da han skjønte at han hadde blitt tatt for å ha løyet for det norske folk.

Deretter skulle bloggen handle om grådighet og dobbeltmoral:
I 2015 avslørte Fagbladet maleren at Støre gikk for et høyst tvilsomt polsk firma da hans villa på Oslos vestkant skulle pusses opp, men ikke bare det. Støre skrøt uhemmet av malerfirmaet innehaver Tomasz Kospin på firmaets egen hjemmeside med følgende postulat:

"Jeg gir Kospin min anbefaling og håper andre vil ha samme glede av hans samvittighetsfulle arbeid som vi hadde."

Fagbladet kunne videre fortelle at "Problemet er at firmaet Støre brukte markedsfører seg som mesterbedrift uten å være det. I tillegg viser firmaets nettside mange bilder av maling av husvegger fra stige i stedet for fra heis eller lift. Det reagerer Arbeidstilsynet på. 
- Arbeid i høyden, som vist på bildene, burde vært tilrettelagt med stillas eller lift. Det gjelder alle, sier Anne Sørum i Arbeidstilsynet til fagbladet Maleren."

Man skulle tro at denne avsløringen var ille nok, men Støre ser ut til å ha en særlig evne til å alltid tråkke så langt over streken som det går an. Nettavisen kunne nemlig fortelle at Støre fikk malt sin villa for 62.500 kroner, noe som ikke kunne være noe annet enn sosial dumping.

- Det er ikke mulig for et norsk firma å tilby denne prisen. Vi skulle hatt rundt 100.000 pluss moms for denne jobben. Han har betalt bortimot halv pris, raste malermester Bjørn S. Nielsen i Nettavisens spalter. 

Les flere Støre-skandaler her: http://sissener.blogg.no/1497601571_kan_vi_leve_med_stre_som_statsminister.html

Siste forsøk?
Selvfølgelig kunne ikke Norge leve med Støre som statsminister. Det viser valgresultatet. Men, gjedda i sivet ligger fortsatt der og jakter på statsministerposten. Denne gangen kan han bli landets øverste leder uten et stortingsvalg. Ved å utnytte en utidig setning på Facebook spiller han egentlig sjakk matt med landets innbygger som ikke ville ha han som statsminister.

Støre trenger nå kun at en sjakkbrikke flyttes til hans fordel for å gjennomføre sitt politiske kupp. Tilgivelsens parti Krf har fått "all makt i denne sal" og kan førstkommende mandag enten vende det andre kinnet til, eller gi Sylvi Listhaug en knock out.
Velger Knut Aril Hareide forsoningen og nådens vidunderlige velsignelse blir Støre ydmyket. Velger Hareide hevnens linje blir Støre statsminister med en regjering med statsråder fra Rødt, MDG og Sp?

Uansett, i flere dager har Johans Gahr Støre kynisk utnyttet Sylvi Listhaug i et kanskje siste desperate forsøk på å bli landets statsminister.

Update 17. mars klokken 21.35:

- Ap har ikke tillit til justis- og beredskapsministeren etter Listhaugs usanne og grove anklager og hennes oppførsel i Stortinget der en uforbeholden unnskyldning først kom etter kraftige reaksjoner fra hele opposisjonen, skriver Ap-lederen i en SMS til Nettavisen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

95 kommentarer

Jon Fossum

17.03.2018 kl.11:30

Jeg skjønner at du bare har jobbet med verdipapirer hele ditt liv Sissener når du kan skrive,et sånt hatefullt innlegg.

Ordin Larsen

17.03.2018 kl.11:52

28 februar hadde VG måling ang statsminister : 40 prosent mener nå at Solberg egner seg best som statsminister, mens bare 14 prosent mener Ap-leder Jonas Gahr Støre er best skikket.

Støres oppslutning som statsminister er dermed nesten halvert fra 26 prosent i september i fjor, mens Solberg har økt sin oppslutning. Kanskje den er 9% nå lykke til

Arild Arne Pettersen

17.03.2018 kl.12:22

Veldig bra skrevet. Støre er beviselig usannferdig makt søkende person.

Per

17.03.2018 kl.12:23

Flott innlegg.Det virker som et siste desperat fra Støre til å bli statsminister. Når det er sagt så bør politikere holde seg langt unna sosiale medier.

Steinar Mellgren

17.03.2018 kl.12:23

I denne saken er det kommentariatet jeg forundres mest over. Med den innsikt de har i det politiske spillet burde de ha gjennomskuet årsaken til og metodene som brukes og fokusert på dette.

Arbeiderpartiet er desperate. Tre måner med Giske og hans negative eskapader har bidratt til å rive Arbeiderpartiet fra hverandre. Og falt dramatisk på meningsmålingene. Partileder Støre har fremstått som veik, ullen og lite samlende. Giske og varslersakene måtte bort fra avisspaltene for å redde Arbeiderpartiet.

Spinndoktorene i partiapparatet har arbeidet for fullt for å finne en «lynavleder».

Listhaugs bilde med kommentar var en lissepasning for spinndoktorene. Listhaug er med sin klare tale den ideelle motstander. Her ser man en mulighet og drar til med full kraft. Støre trekker inn det sterkeste kortet, tragedien på Utøya, og tillegger Listhaug meninger hun ikke har hatt. Får med seg hele venstresiden, Senterpartiet og håper på at også KRF skal slutte opp om fordømmelsen og mistilliten til Listhaug.

Støre har gjort to fatale bommerter. Han har undervurdert effekten av de verbale overdoseringene spinndoktorene har foret han med. Språkbruken hans har ildnet opp medløperpartiene til å bruke ordvalg som er uvanlige i norsk politikk. Mottagerne av de forskjellige sjikanøse utsagnene vil oppfatte disse som forsterkere av Støres påstander. Det er hans fremtreden som vil bli husket. Kun hans!

Når denne saken får roet seg vil Støre og Arbeiderpartiet erfare at dette kan bli en Pyrrhosseier. Folk flest gjennomskuer taktikkeriet, uredeligheten og det politiske spillet og vil sitte igjen med dyp politikerforakt.

Stoltenberg i motsetning til Støre var en politiker som tok ansvar. Han beklaget at de sikkerhetsmessige forholdene i Norge var så dårlige at de uhyrlige hendelsene på Utøya og i Regjeringskvartalet kunne skje. Han lovet også det norske folk at han og Arbeiderpartiet skulle gjøre livet for borgerne i Norge tryggere.

Derfor stemte folk på Stoltenberg og Arbeiderpartiet.

Støre har ikke forstått at det er dette diskusjonen skulle handlet om, ikke en rå og brutal bruk av en ufattelig mennesklig og nasjonal katastrofe.

Når Støre ser seg selv i speilet så vil han ikke bare se en snill vinglepetter. Han vil også skimte Nemesis som minner han på at redelighet varer lengst i det politiske spillet.

Dette er spinndoktorspinn på høyt nivå fra Arbeiderpartiet. Med noe kjennskap til historien burde kommentariatet ha gjennomskuet og satt fokus på dettet.

De ser de , men dagens BLOW UP i overskriftene er for mange viktigere enn objektiv sannhet.

Det gir disse dagers media hendelser et godt bilde på.

Tom R

17.03.2018 kl.12:25

Sannheten er tung å svelge, Fossum?

Et bra innlegg i en tid der et

blodrødt propaganda show rulles ut i mainstream medier.

Listhaug har blitt et voksende rusk i øyet på venstresiden og landets røde etablissement, og skal fjernes med en felles dugnad i mediene.

Solbjørg Minge

17.03.2018 kl.12:30

? På tide at en fremmedkriger setter en kule i panna på den onde, kristne f***a der. Håper hun blir gjengvoldtatt så inn i helvete, skrev en Facebook-bruker under Listhaugs bilde.

Drapstrusselen er enda ikke blitt plukket opp av den etablerte pressen selv om den er blitt delt over 8000 ganger

Brumle

17.03.2018 kl.12:32

Jab Fossum: Sissener skriver ikke her et hatefullt innlegg, men setter med rette søkelyset på, og benytter kun reelle fakta for å vise hvor falsk og kynisk Støre alltid har vært, og fremdeles er. Han stakk en kniv i ryggen på Trond Giske, vred rundt og helte salt i såret, mens han uten skuldertrekk engang lot Randy Grandie slippe unna for noe av det samme som han stakk Giske for, nemlig å utnytte sin posisjon til å pule en full mindreårig.

Sissener skyter her innertier midt i sentrum av blinken, og ikler Støre Adams drakt. BRA!!!

Gro Flåthen

17.03.2018 kl.12:36

Pst sjef Benedite Bjørnland anslår videre at det er «fem-ti personer som har dobbelt statsborgerskap og som kan true nasjonale interesser, som er i Norge eller befinner seg i utlandet som fremmedkrigere.»

Så hva er konsekvensene av APs nei? Jo, det er at disse IS-krigerne kan komme hjem, bo i Norge, gå på NAV, henge i moskeene, og snakke med ungdommer på gata. Selv om AP dekker seg bak «prinsipper» her, er det bare terroristene som faktisk ville blitt rammet. Hvem andre enn IS-terroristene selv er det som ville blitt påvirket av justisministerens forslag?

Tor

17.03.2018 kl.12:36

https://www.tv2.no/a/3400055

Im

17.03.2018 kl.12:37

Sissener sliter bigtime!

Kurt Kristensen

17.03.2018 kl.12:44

Hvem er du Jan Fossum?? Den mest ufine kommentaren står du for. Fakta kan du ikke underslå. Men ARK (NRK) og ARK (TV 2) begge fortjener navnet er kun interessert i å hakke på Regjeringen og FRP i særdeleshet.

Geir

17.03.2018 kl.12:48

Det eneste jeg jeg kan se Listhaug burde gjort er å putte inn "etter mitt syn" inn i denne "setningen" og ikke fremstilt det som en objektiv sannhet. Og at Støre kunne ringt Listhaug og sagt at noen kunne bli støtt (å stakkars) av denne setningen ??? Da bør han ringe ganske mange for utsagn de har hatt både til og om Listhaug. Der er tydeligvis alt lov og jeg fatter ikke at ikke Listhaug eller departementet anmelder flere av disse uttalelsene.

Arne Vikernes Andersen

17.03.2018 kl.12:48

Det er vist helt legitimt av AP å nedprioritere sikkerheten til resten av oss som bor i dette landet fordi de mener andre prinsipper ? i dette tilfellet «terroristene rettigheter» veier tyngre. Men det er like legitimt å påpeke at det faktisk er det AP gjør. Ja, Arbeiderpartiet må klare å stå opp for, og forsvare, sin egen politikk, snarere enn å forsøke å spore av hele den sunne politiske debatten.

Listhaug var helt i sin rett til å skrive det hun gjorde. Og hun har faglig ryggdekning fra PST. I dette tilfellet prioriterer Arbeiderpartiet hensynet til islamistiske ekstremister som har sluttet seg til den mest voldelige og bestialske organisasjonen verden har sett på lang tid. AP sier at disse menneskene skal kunne oppholde seg i Norge selv om de har doble statsborgerskap og kunne vært andre steder.

Eirik Sørslett

17.03.2018 kl.12:55

Her var jo også mye interessant historikk

Men - selv om beklaget å ha sagt at Støre bruker 22.juli-kortet så betyr det ikke at Støre har rett. Men man styrer unna en diskusjon der en Støre i offerrollen kan bruke 22. juli rått og kynisk.

Når Støre her satser på å generere mest mulig støy så ligner det mistenkelig på det partiet han leder driver med i Finnmark! For der driver Ap-politikere en massiv skremselspropaganda mot regions-reformen.

Øyner vi en desperat Støre. Etter flere måneder på 23-tallet kan han ikke lenger skylde på Giske!

leiv samuelsen

17.03.2018 kl.12:57

Bra skrivet.Det lyser hevn ut av øya på Støre.Hvem blander inn Utøya her,det er Støre som bruker Utøya til sin fordel.Jeg har ikke hørt annet enn suting og klaging siste åra fra han.Spesielt mot Frp.

Amazing

17.03.2018 kl.12:59

Så sant så sant. Du glemte å si at stuntet mot S.L. er samme sleipe trikset som J.G.Støre og Gro h. Brundtland brukte for å prøve å få Norge bakveien inn i Eu,EØS avtalen.

Han kunne ikke respektere at det norske folk sa nei til eu,like lite som han i dag heller ikke greier å respektere at det norske folket valgte Erna,Siv og Sylvi til å lede landet Norge, i stedet for han, ved siste valg.

Jonas ligner mer å mer på en diagnose i psykriatien.

Erik

17.03.2018 kl.13:12

Vi er også mange som husker at Støre valgte å la Selbekk ta støyten alene under karikatrustriden i 2006, mens Støre satt i møter med imamene og beklaget at nordmenn hadde krenket 'guden' deres Mohammed. Ikke EN gang har han i ettertid beklaget dette.

En så feig person skal ikke være leder for et land som Norge.

Olaus Trøgheim

17.03.2018 kl.13:15

Intet samler et parti som det å kunne peke på en ytre fiende. Dette er retorikk fra en vaklende Støre og Sissener oppsummerer her helt greit noen av de mange skandalene rundt Støre.

Robert Horn

17.03.2018 kl.13:24

For å forstå nåtiden bør man se til historien. Arbeiderpartiets og Støres hukommelse trenger en oppfriskning:

1) Johan Nygaardsvolds Ap-regjering (1935-1940) med sitt skjebnesvanger "det brukne geværs politikk".

2) Ap har i flere tilfeller leflet med terrorister! Hvem husker ikke Ap-yndlingen, terroristen, flykapreren Souhaila Andrawes (PLFP)? Eller Ap-samarbeidspartneren og deres gode venn PLO-terroristen Yasir Arafat? Nevnes kan også vennlig omgang med Gaddafi i Libya + Mugabe i Zimbabwe + Fidel Castro på Cuba m.fl.

3) Det var Gro H. Brundtland som bidro sterkt til vidåpne norske grenser for alle slags inntrengere.

4) Glemme bør vi heller ikke at det var Ap´s regjering som satt med hovedansvaret for store svakheter i Norges overvåknings- og beredskapstjenester i tiden før, under og etter terrorangrepet 22.07.2011? med påfølgende ansvarsfraskrivelse.

Knut

17.03.2018 kl.13:24

Skremmende å lytte til Tv2 idag og media forøvrig. Det er ingen som taler de borgerlige partier sitt syn. Ensidige fordømmelser hele veien. Nå kunne en trenge Fox News i landet.

Det er latterlig det hele.

Det er ingen informasjon om at de borgerlige fikk gjennomslag for et komprimis, nemlig en hurtigdomstol.

Utrolig media svikter totalt.

Det er også oppsiktvekkende at Hadia var enig i det synet at en måtte kunne beslaglegge pass.

Ja nå må en passe kjeften sin.,det er lett å bli stemplet rasist.

Det blir vanskelig å ha meninger etter dette.

Terrorhysteri...

17.03.2018 kl.13:31

Det er like pinlig hver gang noen trekker fram Støres intervju.

Tanketomme skrotinger spør aldri seg sselv hvorfor ingen politikere kritiserer Støre. For det blir for mye logikk for dem.

Sannheten er at Norge hadde den rollen mot Hamas som Sverige har mot Nord-Korea nå. Vi var budbringere. Både USA og EU brukte Norge som kanal for å bringe fram beskjeder. Og disse kontaktene var hemmelige. Dette har forlengst blitt bekreftet av CIA.

Dette har Støre informert om i Stortingets utvidete sikkerhetskomité. Derfor er det ingen som kritiserer Støre, siden det selvsagt er uproblematisk.

Men freppeskrotingene fortsetter å vise hvor lite de egentlig får med seg.

Det er så pinlig.

Erik Karsrud

17.03.2018 kl.13:34

Gratulerer AP! En hårfin stigning på meningsmålingene til tross for G.Støre. Det må være støtten fra den kvinnelige velgermassen som har slått inn. Eksemplene står i kø på hvordan misunnelsen mot en fremgangsrik og dyktig politiker som Sylvi Listhaug kommer til uttrykk fra disse. Dette gjelder såvel kvinnelige "forståsegpåere" som journalister og politikere.

Kjell

17.03.2018 kl.13:41

Flott kommentar.....!

Hans

17.03.2018 kl.13:42

Tror ikke velgerne ved neste korsvei vil vende det andre kinnet til og tilgi AP/Støre for dette utspillet som kun har til formål å berede grunnen for å komme i posisjon. Sylvi Listhaug har vært og er en av de fremste statsrådene Norge noen gang har fostret, hun prater på en måte som alle forstår og er langt unna de politikeruttrykkene som man knapt forstår meningen av. En fersk meningsmåling fredag viser at FRP fosser frem, KRF tar på seg dykkermasken og dukker under sperregrensen. Tror ikke de kommer over denne magiske grensen hvis de nå gir nådestøtet mandag/tirsdag og kaster regjeringen. Det tror jeg vil bli meget vanskelig for mange velgere å tilgi. Sissener sitt innlegg viser for øvrig klart og tydelig at det er noen som skriver slik det er, det legges ikke mye under "teppet" for å si det på den måten. Og takk for det.

17.03.2018 kl.13:43

Støre er ond,irrasjonell,diagnose: schizofren,paranoid,kverulantia

Gaustad har ledigkapasitet...

Bengt

17.03.2018 kl.13:58

Jon Fossum. Det er ondskapsfull dobbelt-moral å avspore dokumenterte sannheter med hatefulle påstander.

Per Henning berntsen

17.03.2018 kl.14:04

Veldig bra og riktig skrevet,bare tragisk at folk stoler på Støre og skam sånn han vrir denne saken.Shame om you

A

17.03.2018 kl.14:19

Alle politikere uansett parti er kyniske. Alle politikere uansett parti er dobbelmoralske og hyklere. Om man tror noe annet så er man skremmende naiv.

Torkel Andersen

17.03.2018 kl.14:28

Det at en feig politiker som Støre prøver å komme med moralistiske argumenter mot andre er patetisk, husker med gru hvordan han som utenriksminister ofret Vebjørn Selbekk på feighetens alter i karikaturstriden. Så for meg så er alt som kommer fra Støre om moral, bare falskt prat og et sykt ønske om at folk har glemt hvor feig han var som utenriksminister. Håper virkelig at den mannen aldri blir statsminister, da går det til helvete med hele Norge.

Kvinne

17.03.2018 kl.14:31

Hvordan kan noen lese Listhaugs innlegg om terrorister slik at det kan gjelde Utøya ? Hun skriver teroristenes i flertall, det var kun en mann bak terroren på Utøya !

Jeg leste at hennes mening var å få et klart svar vedrørende enighet og tiltak mot terrorisme, og at hun derfor satte ting litt på spissen. Men, det kan ikke Støre ha noen klar mening om.Eller andre partier som bruker dette for å sko seg selv. Jeg tror de fleste skjønner retorikken bak partiene og at de bruker dette i et forsøk på å vinne velgere selv. Ingen av disse skal få min stemme. Synes at det er uhederlig gjort.

Hva med det Støre har gjort av ulovligheter, som vist til ovenfor her. Skal ikke han også be om unnskyldning ?

Jeg tror det vil tjene til KRFs fordel å skåne Listhaug.

Hun har bedt om unnskyldning mange ganger, for et innlegg som er missbrukt av andre politikere på verste måte. Det største i kristendommen er tilgivelse og kjærlighet. Nå kan KRF få vise hva de står for.De andre partiene vil tape stort på en så nedrig behandling av en annen politiker. Det vil de få se på valgresultatene. Ingen tjener på å grave en grav for en annen.

Bjørn Ingar Tollefsen

17.03.2018 kl.14:38

Veldig bra innlegg. Det er blitt noe fanatisk over Støre med sitt krav om avstraffelse. Etter å ha «skriftet» for Stortinget og sagt unnskyld 17 ganger mente Støre at det likevel ikke var straff nok for Listhaug. For å få «avlat» burde hun kanskje si 50 ganger unnskyld eller hva med 20 «piskeslag»? Vel, siden Støre er en sjelegransker forstod han at hun ikke mente unnskyld? Og etter å ha mobbet og sjikanert henne, fant han ut at en bedre straff var å kreve mistillit! Lærdom av dette: stol aldri på en politiker som Støre, han sparker deg når du ligger nede.

Sverre

17.03.2018 kl.14:42

God kommentar og fortjent karakterslakt av den sleskeste og mest ondskapsfulle politikeren i manns (ja - jeg bruker til og med et hankjønnsord i min politisk ukorrekte kommentar) minne.

Støre har løgnen som sitt fremste kjennetegn.

Likevel finnes det altså fortsatt folk som klarer å støtte vesenet.

Frank

17.03.2018 kl.14:52

Sissener
Tommelen opp, digger innleggene dine :-)

Nina

17.03.2018 kl.15:03

Nrk og Tv2 sine kommentatorer bør forstå at vi lever i et fritt demokratisk land og at det ikke gir noen personlige jobbmessige konsekvenser hvis man er litt mer objektiv i kommentarene. Har reagert på hvor stereotype uttalelsene i nyhetsdekningene er. Skulle tro de kommer fra samme guttekor.

Terje Olsson

17.03.2018 kl.15:06

Den nåværende sentrale AP ledelsen tåkelegger politisk viktigere saker med støy. De ønsker å gjennomføre en annen poletikk enn grasrota. De søker globalisering og nærmere tilknytning til EU og tar ikke inn over seg de problemer dette har skapt for norske arbeidere. Kompenserende tiltak, som mer og strengere regelverk fungerer ikke for de det gjør arbeidslivet vanskeligere for alle. Jeg vet ikke om de forstår det selv, men de dolker sine egne i ryggen over en lav sko.

Jan

17.03.2018 kl.15:10

Støre: Husker du Vebjørn Selbekk?

17.03.2018 kl.15:10

Støre har gått alt for langt! Dette taper både AP og han selv på i det lange løp..

Challenger

17.03.2018 kl.15:11

Kynisk og slem?

Kynisk og dum passer vel bedre!

17.03.2018 kl.15:27

Hvorfor blir ikke Støre tiltalt for disse tingene? Drevland ble etterforsket av politi for skipsdåpssaken, Navarsete ble tiltalt for et armbånd, Rød Larsen & Juul fikk smekk. Så HVORFOR slipper Støre unna?

leiv samuelsen

17.03.2018 kl.15:37

Begynner Støre å prøve å ro seg ut av situasjon han har satt igang,når han prøver å styre Listhaug til et annet departemang

Lars Christensen

17.03.2018 kl.16:09

Jeg er helt enig med Sissener. Støre & Co benytter hver mulighet til å hetse Regjeringen og Listhaug og får med seg venstrevridde journalister til å utvikle hetsen til å bli det den er blitt. Når Størerøre & Co ønsker å skape en regjeringskrise på grunn av en FB uttalelse, sier det mye om Størerøre sin ansvarlighet. Jeg håper ikke Størerøre noen gang skal lede dette landet. Det blir katastrofe

ytringsfriheten

17.03.2018 kl.16:19

Støre drar inn utøya i en debatt om fremmedkrigere håper han får den som en bomerang i fleisen!

Mange gode poenger i denne bloggen,

men savner vel JGS sitt svik på ytringsfriheten - det er MER enn alvorlig enn jeg kan sete ord på, - meget farlig!

Johanifarta

17.03.2018 kl.17:01

Riktig, J.G.S. er Norges farligste "mann",ingen over,ingen ved siden.

Ever.

Steinar Mellgren

17.03.2018 kl.17:09

Som alltid innsiktsfullt og rett på sak fra Sissner.

Utviklingen i Støre ? mistillitsaken begynner nå å få et komisk skjær over seg. Mistilliten mot Listhaug, er når Arbeiderpartiet har sett konsekvensen av Støres klønete forslaget om mistillit, at Støre nå som vanlig forandrer mening og aksepterer at Listhaug flytters til et annet departement. Hvor naiv går det an å være?

Hele oppstyret omkring Listhaug minner meg om eventyret om «Reven som lærte Bjørnen å fiske på isen». Det var først når halen satt fast at Bjørnen forsto at den var lurt. Det er der Støre er nå. Handlingsrommet er borte.

Støre har mange fiender i Arbeiderbevegelsen. Flere ser han som det store hinderet for å få framgang for Arbeiderpartiet. De ønsker å flagge partiets politikk i stedet for kun å utgyte nidord om andres politikk og politiske motstandere.

Sprengkraften til et personlig oppgjør med Støre ulmer i partiet. Går han på et mageplask på tirsdag og leder partiet inn i en kaotisk politisk situasjon vil Støre være historie.

Han vet det antagelig ikke men «rova» sitter allerede fast!

Brumle

17.03.2018 kl.17:22

John 17.03.2018 kl.14:54: Spiller ingen rolle hvem som har ført dette i pennen. Her pekes det på en fremferd ved Støre som overhodet ikke kan aksepteres. Dette gjøres ved å peke på fakta i artikkelen. De som står bak artikkelen har gjort et meget godt stykke arbeid ved å avsløre despoten Jonas Gahr Støre. Håper nå at folk fest får øynene opp for hvilken forførersk drittsekk Jonas Gahr Støre er.

17.03.2018 kl.17:37

Har vært meget interessant å se hvordan Støre brukte 22. juli og hvordan hele den venstrevridde etablerte media hjalp han i angrepet mot Listhaug.

Trodde virkelig han og hans hjelpere at dette ville øke tilliten til ham? Jeg tror heller motsatt. Folk er ikke så dumme, og noen evner faktisk å se sammenhenger og tenke selv.

Jeg tror dette satte spikeren i kista på Støre som Arbeiderpartiets leder. Himmelvid forskjell på han og Stoltenberg.

Lars Hilmersen

17.03.2018 kl.17:39

Det hadde vært interessant om Jon Fossum kunne utdype hvorfor han mener at faktum om Støre er hat? Da kunne jeg skjønne mer av hvordan venstresiden kan kalle alle meninger som de ikke er enige med for hat.

Ikke ønskelig med regjeringskrise, men skulle det skje så er det to fluer i samme smekk. Ap vil få store vanskeligheter (regjere i mindretall med SV, SP og Rødt med Krf på "vippen", uten noen politisk visjon) og Krf vil forsvinne helt.

17.03.2018 kl.17:58

Jon Fossum må ha levd i en AP boble med skylapper for det som har skjedd på utsiden. Tenk at noen vil kritisere helten din. Du bør forberede deg på å redde han fra å drukne totalt i sine ondskapsfulle og tåpelige forsøk på holde seg flytende.

Chris

17.03.2018 kl.18:18

Vi har et Storting som bryr seg mer om å kverulere om retorikk enn å drive politikk. Enda mer nedslående er at de som skal lede landet og de som skal være vaktbikkjene (pressen) fremstår som landets mest utspekulerte og ondskapsfulle mobberne. Hvordan skal man da få ungene til å avstå fra å ødelegge hverandre?

Nnnn

17.03.2018 kl.18:29

Støre har også sagt at Utøya skal brukes oftere.

Jeg spyr. Liker ikke Listhaug, men Støre er ufyselig nå.

Christian Paaske

17.03.2018 kl.18:42

Gnistrende godt skrevet i form og innhold.

17.03.2018 kl.19:51

Støre lider truleg av maktsjuke!Han skal bli statsminister, og på vegen dit er alle våpen og middel lovlege. Men av og til kan ein bli for grådig; og når dette gjentar og gjentar seg, då er det fare på ferde. Synes også behandlinga av Trond Giske var ekkel. Men Støre fekk jo uskdeleggjort kronprinsen...

Baard Aas

17.03.2018 kl.20:32

Veldig bra, og viktig at du tar deg tid til å skrive dette innlegget Sissener. Støre kan skape større skade en kanskje mange er klar over.

Siv Mikalsen

17.03.2018 kl.23:52

Evner man å flytte fokus vekk fra Støre og over til hva en justitsminister - eller et menneske - i bevisst tilstand faktisk skrev på fb, tenker jeg at de fleste vil kunne se at dette er en både grenseløs og uansvarlig handling, uansett hvem den var rettet mot. Norge har en statsminister og hun skal ikke trekke seg pga. uegnetheten til Listhaug.

arnfinn

18.03.2018 kl.03:04

Støre er kunn ute etter makt ,hans drøm er vell statsminister .. koste hva det koste vill ,, han vet alt mye bedre enn alle andre mensker ,, Som han sa på tv Jeg er sjefen ..

Magnus

18.03.2018 kl.04:20

På meg kan det virke som om noen tror i vente av et rettsavgjør

terrorister går løse..

Bjørn G. From

18.03.2018 kl.06:32

Dette er trolig noe av det mest idiotiske som jeg noen gang har lest! Det var en terrorist med 10 års fartstid i ungdomsorganisasjonen til FRP som sprengte kontoret mitt i regjeringskvartalet i filler 22 juli 2011. Da er det vel betimelig å spørre seg hva justisministeren har tenkt å gjøre for å forhindre at terrorister i omkretsen til FRP nok en gang sprenger kontoret mitt i filler. Det ser ikke ut som om justisministeren bruker ressursene sine helt optimalt for tiden. Men folk som vokser opp på så små steder at det ikke en gang finnes et lyskryss, blir sikkert redde når de flytter til Oslo og ser en utlending for første gang.

Populistene i FRP har oversett en vesentlig ting når de presenterer sin innvandringspolitikk. Hvorfor i all verden har ikke FRP i sitt innvandringsregnskap tatt med skadevirkningene som de ca 360.000 tyske innvandrerne forårsaket da de oppholdt seg ulovlig i Norge i perioden 1940-1945? Nedbrenningen av hele Finnmark ble for eksempel ganske kostbart for Norge. På den måten kan en jo få økt estimerte kostnader ved innvandring betraktelig. Dette er jo et kjempepoeng som vil styrke FRPs argumentasjon for sin kjernesak. Hvis FRP virkelig vil trekke frem et eksempel på hvor ille innvandring kan være for lokalbefolkningen, så bør partiet se til Amerika. For indianere som lever i Amerika, må jo innvandringen fra Europa kunne sies å ha hatt store, negative konsekvenser.

Andy

18.03.2018 kl.08:34

Hva du egentlig mente er irrelevant, det er slik vi tolker det som er riktig. Når du så sier unnskyld for noe du mener du ikke mente, men vi mente du sa, så var det ikke som du mente det. Når du sa unnskyld på en måte som du mente det, så merket vi fortatt at du ikke hadde trykket akkurat på riktig ord i unnskyldningen, så derfor gjelder unnskyldningen fortsatt ikke. Når du nå har fått unnskyldt slik vi ønsket det, så vil vi fortsatt ikke godta unnskyldningen.

Terry

18.03.2018 kl.09:49

Meget bra skrevet Sissner.

Når Jøtul-Jonas blander sammen utøyafilm, Utøyahendelse og terrorisme i en salig blanding for å skape en guggen retorikk for egen vinnings skyld så sier det seg at mannens dumhet har nådd for langt og det ser vi jo bl.a. av velgerflukten fra AP og oppløfting av Frp på meningsmålinger. Alle tar jo klart avstand fra Utøya's hendelse med "den norske massemorderens" feighet, hvis navn jeg ikke vil gjenta. Men vi kan ikke la Jøtul-Jonas fare frem slik han vil og skape en slik unødvendig strid med sine ekle uttalelser!! Jøtul-Jonas vil ALDRI bli statsminister for egen maskin.

Vi skal være glade for at vi har Listhaug som TØR å si det mange mener og vi trenger folk med ryggrad slik som henne, ikke en slik som Jøtul-Jonas som ikke helt vet hva han egentlig vil annet enn å kristisere makten.Han bidrar sjelden eller aldri til noe særlig nytte - mannen er verdiløs!

ANDERS

18.03.2018 kl.09:50

SAKENS KJERNE MED MULLAH KREKER SOM EKSEMPEL:

Regjeringa med Listhaug i spissen la frem et forslag til Stortinget på at Staten kan kaste ut IS krigere uten først å ha en rettskraftig dom på utviselsesvedtaket.

Dette gjelder ikke de som kun har norsk pass, men dobbelt statstilhørighet. Ca 100 personer, i følge PST.

Når Stortinget med AP i spissen, og V og KRF med på notene, stemte i mot dette vedtaket, reagerte Listhaug. Med rette.

Vedtaket betyr at de IS krigerne det gjelder, kan få gratis norsk rettshjelp og anke helt opp til Høyesterett, noe som kan ta flere år og koste svært store skattebetalerkroner.

Med Mullah Kreker som eksempel, kan vi kanskje få opp til 100 x Mullah Kreker saker gående i rettsapparatet.

Med IS krigere gående på frifot i norske storbyer. I årevis.

At dette ikke innebærer en økt fare for folks og rikets sikkerhet, må man være ganske så lobotomert for å mene.

Sylvi Listhaug gikk så ut og kalte en spade for en spade, og at Støres Araberparti setter IS krigeres rettssikkerhet fremfor vår egen sikkerhet.

Det handler faktisk denne saken om.

At vi nå har invitert opp til 100 IS krigere hjem, til et langvarig mediesirkus i et langdrygt rettsapparat. Som man føre til flere ?hendelser? og aksjoner på norsk gjord som kunne ha vært unngått om AP satte sikkerheten for nordmenn høyere enn rettssikkerheten til hjemvendte IS krigere.

Gjest

18.03.2018 kl.09:53

Kan ikke skjønne at Sylvi Listhaug måtte unnskylde noe som helst. Det største partiet på venstresiden burde jo tålt såpass, de har ikke vært noe eksempel på hvordan man bør veie sine ord i alle sammenhenger. Angrep er beste forsvar og her ligger det selvfølgelig noe bak. De vil jo gjerne komme i posisjon og slik sett var innlegget til Sylvi Listhaug en gavepakke. Helt glemt er jo at alle kluter må settes inn for å hindre terror på norsk jord, og da må man ta i bruk virkemidler som gjør dette mulig. Veldig trist at et miniparti som per i dag er under sperregrensen skal ha makt til å endre det politiske landskap. Uansett, på Visjon Norge lørdags kveld ble det slik jeg oppfattet dette bedt en bønn for Hareide med ønske om at han tok det rette valg kommende uke. Og det er det flere som gjør, noe annet ville vært dramatisk for landet i forhold til politisk veivalg fremover og ikke minst for KRF som et seriøst parti.

Dipper

18.03.2018 kl.10:11

Meget bra og fakta riktig innlegg. AP vil aldri komme i posisjon så lenge tåkefyrsten som kaller seg selv sjef leder partiet. Men jo lenger han holder på, jo mer ødelegger han for mulighetene for andre fornuftige AP politikere å komme til makten og drive politikk og ikke hersketeknikk. Det er rart at LO aksepterer hans utspill..
For øvrig bør støtten fratas til riksdekkende kanaler som kun ytrer venstresidens synspunkter om Sylvi saken.

Knut Hansen

18.03.2018 kl.10:46

Jeg har nå stemt arbeiderpartiet 40år,min far døde som arbeiderpartimann,men nå er det slutt,jeg kan ikke stemme på et parti som driver med skitne triks, så aldri mer AP For meg.

Det forundrer meg at AP og Rødt får de andre partiene med på denne galskapen. Kan ikke med min beste vilje se at Listhaug siktet til Utøya,det er det Støre som drar det kortet, for da er det lettere å få andre med i hylekoret så det gjør han bevist.De andre partiene følger da etter for det kan jo være mulighet for makt.Slik jeg ser det er dette et skitten spill for å erobre makta,det er et skjult kupp.Så Støre jeg vil gi deg et godt råd,kvitt deg med kvinnerøkla og fremstå som mann det tjener deg bedre.

Anja Haralstad

18.03.2018 kl.11:12

Jonas garh støre du er slem mot listhaug gå av

Bobby

18.03.2018 kl.11:30

Flertallet i Norge er enig med Listhaug: Ap mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet. Norge er en rettsstat, men hvorfor dulle med kriminelle/terrorister, bruke fellesskapets penger, penger som kunne ha gått til rimeligere kollektivtransport, eldreomsorg, barnehage og skole?

Alf Robert Ofte

18.03.2018 kl.11:49

Glimrende kronikk av Sissner. Så en gang (for Lenge siden) på Støre som en sympatisk politiker. Dette synet har endret seg betydelig gjennom årene. Han fremstår som en sleip gjedde i sivet, som ligger å venter på byttet. Han er blitt totalt uspiselig. Synd at der er så mange på venstresiden som støtter denne mannen. Mangler bare at KRF korsfester så gjedden kan fordøye byttet sitt.

Audun Berg

18.03.2018 kl.11:51

Godt skrevet Sissner.

Det er forunderlig og sjokkerende hvordan AP og medløperne greier å forlede og manipulere folket. Sylvi burde sakt, at jeg forstår det slik at avstemningen viser at flertallet vil beskytte terrorister. Akkurat slik som en annen skriver i kommentarene. At AP skriker opp det kan vi forstå, men at Venstre og KrF henger seg på er er vanskeligere. At i det hele tatt at Utøya blandes inn når dette gjaldt fremmenkrigere er merkelig, og at noen begynner en tåredryppende innsamling til Leger uten grenser som motvekt til hatkampanje. Hvor er hatkampanjen?

Jeg tror at AP føler seg skyldig i attentatet på Utøya. De hadde ikke tatt høyde for at noe slikt kunne hende. Det trodde ikke de fleste av oss andre heller. Men politi og regjering fikk en flengende kritikk etterpå. Og fortjent.

Det er forståelig at en blir skuffet når en da foreslår en liten lovendring for å forsøke å sikre landet en bitte liten grann, så blir en nedstemt. Da er det lett å forstå at konklusjonen blir som skrevet på FB. Men det som har blitt koket opp i ettertid er usmakelig og smålig. Slik som verdenssituasjonen har utviklet seg så må vi for all del skjerpe oss. Støtt Sylvi.

Knut Hansen

18.03.2018 kl.12:41

Jeg lurer på om enkelte på stortinget er skikket til det de holder på med.For meg ser det ut som det er det rene galahuset,med maktsjuke folk som ikke skyr noe middel, å gjør alt de kan for å få makt.

Listhaug er den som tør å si det hun mener, og hun har helt rett i det hun sier.Når Støre drar utøya kortet er det med ond hensikt for å få andre med på leken. Nå er det på tide at folket sier at nok er nok AP.Kan ikke leve med Støre som leder. Det er ikke en partileder verdig å vrenge dette over på Utøya. jeg håper at folk skjønner at dette ikke dreier seg om det som Listhaug skrev,men om et hevngjerrig åtak for tapt valg.

Jafs

18.03.2018 kl.13:13

Fædrelandsvennen har en analyse med overskrift på forsiden: Listhaug puster på et bål av fremmed- og innvandrerfrykt, - Støre puster bevisst på et stort bål av sorg og følelser.

Nettopp!

Rolf Hansen

18.03.2018 kl.14:18

Har sjelden sett en så lite empatisk kommentator som deg, ved å bruke metaforer som "gjedde i sivet" og "teppetyv" i tillegg til å tilegne Støre egenskaper som han overhode ikke har så oppnår du ikke annet å flytte debatten rundt dette ned enda noen hakk. Akkurat når jeg trodde at bunnen var nådd så kommer du flytter bunnen flere meter ned.

Brumle

18.03.2018 kl.15:36

Siv Mikalsen 17.03.2018 kl.23:52: Sisseners kronikk dreier seg ikke om Listhaug, men om sjarlatanen Jonas Gahr Støre. Det på høy tid at han ikles Adams drakt, slik at folk får se at denne sleipe drittsekken ikke fortjener æren det er å være statsminister.

Brumble

18.03.2018 kl.15:47

Rolf Hansen: Sissener legger frem fakta....Sleipe-Støre var teppetyv, og han oppfører seg som en gjedde sivet. Sissener kaller en spade en spade. Dette er overhodet ikke å dra debatten ned noen hakk.....men jeg skjønner jo at Sleipe-Støre er helten din, og da svir nok ubehagelige fakta...forståelig det.

Knut Kåre

18.03.2018 kl.16:35

Teppetyven Støre leflet med Krf noen måneder. I dag vil han kun samarbeide med venstresiden, SV, SP og kommunistene. Da står Krf sin femi-leder i skammekroken. Hva gjør han nå? Med oppslutning under sperregrensen prøver femi-en å flytte på Listhaug, sågar kaste regjeringen hvis han ikke får gjennom sin vilje.

Anne K.Hansen

18.03.2018 kl.17:28

Lederne i Ap,Sv,Krf,Venstre,Rødt of tildels Sp er de største bråkmakerne,mest hatefulle og splittende personer.De fortjener ikke å være på stortinget. De er så PK at de er farlige for Norge og borgerne.Fei for egen dør og slutt med all hetsingen og hatet dere driver mot Listhaug. Dere er falske og en skam for Norge og borgerne.

Støre fremtrer som en surkete fyr som ikke evner rollen i eget parti. En slik farlig stabilt uforutsigbar fyr kan ikke Norge ha som statsminister All støtte til Listhaug som prøver å gjøre sitt beste for landet og folket men som bare blir motarbeidet av PK og den hatefulle sverte-media i spissen.

Lennart Aasenden

18.03.2018 kl.18:39

Godt skrevet. Fint å se at nøytral, fakta formidlende journalistikk fremdeles eksisterer.

Jeg blir rett og slett bekymret når jeg leser kommentarene her, hvor folk bruker ord som «hatfylt» til en politisk artikkel. Hvis du altså er uenig med venstresiden så er derfor full av hat. Fakta, sannhet og ærlighet er av ingen betydning virker det som. Skremmende å se. Tankene går til arbeiderpartiet i tyskland i 30 årene, med hitlerjungends bøller som skulle «ta seg av» de som ikke deler deres meninger i alt. Jeg har stemt AP i 25 år, men dette var siste gang arbeiderpartiet fikk min stemme. Makan til oppførsel.

18.03.2018 kl.18:51

Hvorfor reagerte Ap på utspillet fra justisminister Listhaug?

http://www.kommentar-avisa.no/Artikler-Startside/Hovedoppslag-2018/Hvorfor_reagerte_Ap_paa_utspillet_fra_justisminister_Listhaug-15.03.2018.htm

Ole J.

18.03.2018 kl.19:04

Jeg håper Støre kan lese noe av disse inleggene,kanskje forstår han at han har gått over grensen.

Jeg kan ikke forstå hvorfor Utøya skulle blandes inn i inlegget til Listhaug.

Nils

18.03.2018 kl.20:03

Hetsen minner om hetsen mot Tønne, selv om han faktisk kom fra AP. Uendelige angrep fra SV`s Ågot Valle samt Dagbladet fikk en tragisk utgang.

Bjarne Lodemann Rosenkrone

18.03.2018 kl.22:41

Hva har AP stått for de siste årene? Diktatur, ja intethet mindre en det. AP sto for Norges første og siste Statskupp i 1945. De sendte Norske F16 fly ut for å bombe Libya. Dette burde ført til Krigsrett for de ansvarlige Støre og Stoltenberg men de slapp unne. FY FY Ap.

Torill Byklum-Øyna

18.03.2018 kl.23:08

Støtten Listhaug får av Høyrefolk og Frp ere er flaut,dama sier unnskyld 8 ganger fordi hun innser at hennes politiske karriere står på spill. Støre gjør kanskje endel feil ,men kom ikke å fortell meg at han er ikke er i en kinkig situasjon, Listhaug står der med sitt milde overbærende smil med korset rundt halsen og gir meg frysninger,få fjerna mennesket,hun lever i lala land, og fordi av dere som nå tenker å pepre meg med ufine ord..sett i gang, dustemikler !!!

Arvid Såtendal

18.03.2018 kl.23:25

a, tenk å være så høy på seg selv og egen fortreffelighet at han ikke forstår hva han holdet på med. Og på toppen av det hele står frem i norsk presse og sier at nå skal han spille krenket og fornærmet. Syns jeg hører han på prekestolen i Stortinget, "Åh giiiiid, nå ble jeg krenket dere og veldig fornærmet. Jeg må minst få bli statsminister før jeg kan tilgi." Hahaha.

Bunny Trash

19.03.2018 kl.01:03

Knallbra blogginnlegg, håper flest mulig leser det, og forstår hvor galt dette er!

John Andres

19.03.2018 kl.09:02

Det virker som Støre er villig til å ofre fokets vilje for å oppnå makt. Landets beste er står ikke i høysetet lenger, det viktigste er å få makt.

Er det rart folk ikke har tillit til Støre?

nikolai jan myrlie...

19.03.2018 kl.12:03

Ganske heftige beretninger av/og om ein mektig kar som vil bli Norges ledar`?

Stakkars NOREG i saksa` no, utan tilgivelse for Sylvi Listhaug... ALLE FRP her må knele for venstresida og skal fjernes.... virker det so. Sjølv om det er SOLBERGREGJERINGA som har vist si handlekraft igjen.....

DaffyAnd

19.03.2018 kl.14:51

Du mast meg der:

Er det slemt av en skandalisert Ap-leder å ikke klare å tilgi en kvinnelig politiker.

Det at du setter hun i offerrollen pga. kjønn i første setning gjorde at jeg ikke gadd å lese mer....

odd

19.03.2018 kl.18:40

Sisner sitt innleg er en samsurium av gamle saker helt tilbake

til2006.Saken er jo Listhaug,en "læøs kanon dekk" som Erna ikke greier å holde styr på.Det ikke bare denne saken hun egenrådig turer frem ,Turen til Stokkholm før valget for å skermme med Svenske tilstander.Sylvi er sikkert en erlig dame,men som justitsminister har hun spilt falitt.

Liv Møklebust

19.03.2018 kl.23:21

Jeg har lest bloggen over om Jonas Gahr Støre, og jeg har lest mange av innleggene under. Et minimumskrav må være å skrive sitt fulle navn under innlegg som tildels er svært stygge. Jeg har en grunnleggende tro på at hvis du plikter å gi deg til kjenne som noe annet enn et nettroll, så vil du ikke skrive slik mange gjør over. Visste ikke at det var så mye hat rundt meg.

Kristian K

20.03.2018 kl.00:04

Når Erna Solberg nå stiller kabinettspørsmål, tror jeg det er nødvendig å ta et skritt tilbake og se på realiteten i den forunderlige Listhaug saken...

1) Det var ikke justisminister Sylvi Listhaug om fremmet lovforslaget som ble nedstemt i Stortinget. Det var det kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner om gjorde.

2) Det var med andre ord ikke en embedshandling fra justisministeren som utløste krisen vi nå ser utfolde seg, men en ytring på Facebook om Arbeiderpartiets politikk. Det er derfor høyst merkelig at Jonas Gahr Støre uttrykker mistillit til Listhaug som justisminister.

3) Det var heller ikke justisministerens meningsytring som fremkalte selve mistillitsforslaget. Hennes ytring høstet storm, men den utløste ikke regjeringskrise. Det var Listhaugs manglende evne til å be om unnskyldning som fremkalte mistillitsforslaget. Eller retter sagt: det var «måten» hun ba om unnskyldning på.

? Dette holder ikke, sa Jonas Gahr Støre.

? Det er en helt annen måte statsråd Sanner gir en unnskyldning på, sa Knut Arild Hareide.

4) Nå vil både Støre og Hareide avblåse striden hvis Listhaug flyttes til et annet departement. I sannhet et merkelig forslag. Listhaug er av opposisjonen blitt karakterisert som «uanstendig», «umoralsk» og «veldig farlig», som en som «skaper motsetninger og sprer konspirasjonsteorier, hat og frykt». Man spør seg uvilkårlig: Hvilket departement kan passe til et slikt menneske? Hvis hun har en slik moralsk brist som karakteristikkene av henne antyder, kan hun overhode inneha et politisk verv? Støre og Hareide mener åpenbart det ? alle andre verv enn det i Justisdepartementet.

5) I vårt parlamentariske system finnes det folk som tror at de kan bestemme sammensetningen av en regjering. Slik er det altså ikke. Det er i strid med Grunnlovens § 12:

«Kongen velger selv et råd av stemmeberettigede norske borgere. Dette råd skal bestå av en statsminister og i det minste syv andre medlemmer. Kongen fordeler forretningene blant statsrådets medlemmer således som han finner det tjenlig.» Når Gahr Støre via Stortinget ønsker å presse Solberg til å flytte Listhaug til et annet departement, er det et klart brudd på Grunnloven. En særlig grunn til at dette er problematisk, er at Kongen/statsministeren svarer overfor Stortinget for alt Regjeringen foretar seg. Et slikt ansvar forutsetter at statsministeren selv kan organisere sin egen regjering. Stortinget kan ikke blande seg inn i det, da kan Stortinget selv bli ansvarlig.

6) Med andre ord er det ingen logikk i Jonas Gahr Støres forslag som innebærer at Arbeiderpartiet bare har mistillit til Listhaug som justisminister.

Konklusjon: Vi har parlamentarikere som synes å være styrt av følelser, som ikke skjønner parlamentarismen grunnregler ? og som burde stukket hodet ned i en bøtte med kaldt vann og klarnet tankene før de satte i gang denne prosessen.

Antonio Derrica

20.03.2018 kl.03:39

Det som står skrevet i innlegget er helt på sin plass.

Kåre Flolid

20.03.2018 kl.21:05

Jeg er meget godt enig med Sølvi Listhaug.

Hun snakker tydelig og godt.

kaller en spade for en spade.

Og som sier,, at om Støre blir statsminister blir dette en katastrofe for landet..

20.03.2018 kl.22:29

Hei

Nå har jeg lest og lett, men ble ikke så mye klokere. Det skrives veldig mye om at Støre og Ap har gjort og sagt ting man ikke er enig i, og at partiet søker makt.

Men hva synes dere om utspillet til Listhaug som nå har gjort at hun trakk seg? Var det innafor? Er det en slik type debattform dere ønsker mer av?

Jørn Cato

21.03.2018 kl.13:22

Fantastisk skrevet ja Jan Petter. Og til deg Jon Fossum så må jeg si du liker ikke sannheten da har du et problem.

Øystein

23.03.2018 kl.15:08

Du er min helt Sissener. Treffer alltid spikeren på hodet, velformulert og saklig. Kunne godt supplert med episoden hvor Støre skjøv den modige redaktøren Selbekk foran seg i striden rundt Momhammed tegningene. Da viste han seg som så ryggløs og feig at det var helt motbydelig.

Kai

28.03.2018 kl.12:05

Jan Petter!

Glimrende innlegg i Listhaug saken. Dette skulle aldri vært noen stor sak i det politiske Norge. Men når vi har en samlet norsk presse ( med unntak av Morgenbladet og Reset) som hater FrP og Sylvi Listhaug i særdeleshet, så får vi slike skjeve fremstillinger som dette. Saklighet er helt fraværende. Eilertsen , Stanghelle, Skarstein og Jacobsen burde skamme seg når man ikke mer politisk perpektiv enn dette! Kai

Skriv en ny kommentar