hits

juli 2016

MDG trenger et "demokratisk skifte"

I en blogg nylig spurte jeg miljbyrd Lan Berg om hun kunne fremskaffe et milj- og samfunnsregnskap for vise konsekvensen av MDGs bilpolitikk i Oslo. Svaret fikk jeg fra hennes samboer Eivind Trdal.

Eivind Trdal er bystyrerepresentant. Hans kjreste Lan Berg er byrd. Begge representerer Miljpartiet de Grnne i Oslo.

Hvordan skal vi egentlig ha det her i vr lille andedam? Hvor betryggende rent demokratisk er det at politikeres kjrester svarer p deres vegne? 
Svaret p disse to sprsmlene er jo opplagt. Nr man stiller sprsml til et byrd eller regjering, s er det forvente at svaret kommer fra byrd eller regjering, og ikke bystyre eller storting. Og det grenser til den rene politiske revy, hvis en statsrds ektefelle eller en byrds samboer rykker ut for forsvare sin kjreste.

Regnskap
Min blogg hadde et hovedpoeng, nemlig at lufta i Oslo (satt p spissen) er nrmest ren som gull, selv om byrdet skriver det motsatte i sin politiske propaganda. For finne ut hvor mye propaganda byrdet legger bak sin svrt omdiskuterte og kanskje helt unyttige bilpolitikk, etterlyste alts jeg et regnskap som avdekket alle konsekvenser av MDGs bilpolitikk. Dette begrunnet med at man lettere aksepterer endringer hvis man forstr og respekterer hva de innebrer og konsekvensene derav.

Svarer ikke
Eivind Trdal er kjent for forsvare sin elskede med nebb og klr p Twitter og Facebook. Enhver som retter legitim kritikk mot samboer Berg, risikerer bde personangrep og ufine finter. Akkurat dette bryr jeg meg fint lite om, men nr to offentlige stilte sprsml til byrden besvares av en samboer som har programfestet p egen blogg at Oslo skal bli like bilfri som Sandya utenfor Tvedestrand, m jeg som et utgangspunkt ta hans tilsvar som et offisielt svar fra byrdet.
Da oppstr neste problem. "Byrdsrepresentant" og kjreste Eivind Trdal svarer ikke p mine sprsml i det hele tatt, selv om han bruker 784 ord.

Et skifte
Sett utenfra ser ikke MDGs demokratiforstelse srlig pen ut. Tvang, pisk, unnaluring og totalitre tanker er tydelige avtrykk i Oslo-politikkens landskap. Det er kanskje flere enn meg som mener det er p tide med en demokratisk oppgradering i det lille Miljpartiet de Grnne.

Blogg: http://tinyurl.com/zkbjvvh
Trdals svar: http://tinyurl.com/jurfm5t

 

 

Blffer Lan Berg om Oslo-lufta?

Hper ikke det, men miljdirektoratets luftmlinger viser at Oslo er en svrt lite plaget by med svevestv og eksos. Likevel vil miljbyrden gjre hovedstaden til kanskje verdens mest bilfiendtlig by.
Forleden bladde jeg gjennom et svrt viktig dokument for alle som bor i Oslo. Den skalte "Planstrategi for Oslo 2016-2019" er nettopp vedtatt av Oslo Byrd og er som en bibel regne nr det gjelder videreutvikling av Norges hovedstad.

Jeg bet meg merke i denne setningen:

- Mye trafikk og byens topografi gjr at Oslo er spesielt utsatt for lokal luftforurensing p vinteren. Hovedkilden til lokal luftforurensing er veitrafikk med eksos og veistv.

Miljbyrd Lan Berg har utdypet dette temaet tidligere i et intervju med TV2:
- Det viktigste er gjre luften ren i byen vr. Jeg tror folk flest er positive til dette. Det handler om folks helse. Det er en menneskerett med god luft. Det er ingen menneskerett kjre bil. http://www.tv2.no/a/8010240/ 

M tle
Oslo skal alts vre spesielt utsatt for bilforurensing, og derfor mener Berg at det er helt legitimt bruke ks og tvang for fjerne bilen fra Oslo. S langt har byrdet innfrt dieselforbud, datokjring, stengte gater, parkeringsforbud, lavere fartsgrenser og kte avgifter p parkering, piggdekk og bompenger. Snart blir det bilforbud innenfor ring 1 og tusenvis av parkeringsplasser skal bort. Samtidig er det innfrt 2 timer maksgrense for parkering, noe som tvinger folk ut hver annen time som om det ikke forurenser sirkulere rundt og rundt i jakten p en ny parkeringsplass?
P toppen av det hele krever byrdet i god totalitr stil at vi som bor i Oslo m tle det de kaller for "en betydelig grad av adferdsendring".

Fiendebilde
P godt norsk betyr vel det snu vr hverdag trill rundt uten verken vurdere eller tenke p hvilke konsekvenser dette har for folk flest. I praktisk forstand innebrer denne tvangsendringene i vre hverdagsrutiner at bilen er blitt en hovedfiende (Satan) og frelseren (Jesus) heter sykkel-t-bane-buss. 

Langt under
Hvem kan kaste et korrekt lys over Ap og MDGs pstand om at Oslo er spesielt utsatt for eksos og veistv? Miljdirektoratet besitter en enorm kunnskap om bil og milj, ogs i hovedstaden. I flge direktoratet m ikke grenseverdien for svevestv (50ug/m3) brytes mer enn 35 dager i ret. S hvordan er s luftkvaliteten ved mlestasjonen p Hjortnes som iflge myndighetene er det mest forurensede omrdet i Oslo?

I en mail fra direktorates rdgiver Sigmund Guttu var antall dager med for hy grenseverdi kun 21 i 2014, mens i fjor var antall dager 26. Fortsetter trenden fra Hjortnes s er svevestv et marginalt problem for Oslo. Dessuten finnes det en langt bedre lsning enn parkere bilen. Hvis Lan Berg nsker redusere svevestv p veiene i Oslo s finnes det noe som heter vaskebiler som tar det onde ved roten.

Hva med eksos og NO2?
Guttu skriver i sin mail at ogs her er Hjortnes-omrdet verst blant mlestasjonen. Grenseverdien (200ug/m3) er satt slik at den ikke m overskrides mer enn 18 timer per r for sikre en god luftkvalitet.
I 2014 viste mlestasjonen at ikke en time av rets 8760 timer var brutt, alts 0. I fjor var tallet 23 timer. P Manglerud var tallene 0 og 1, mens p Alnabru viste mlingene 5 og 8 timer.
Nr vi i tillegg vet at fremtidens NO2 utslipp fra bilparken i Oslo vil bli kraftig redusert p grunn av nyere biler med bedre renseteknologi er det rimelig tro at Berg og byrdet i denne saken bruker "atombomber mot spurv".

To sprsml
Med forbehold om alle mulige feilkilder har jeg har veldig lyst til sprre Berg om hun bevisst bedriver en propaganda mot bilen basert p blff og svake fakta? Og jeg har lyst til kreve at Berg belyser dette ved engasjere eksterne og uavhengige eksperter slik at det kan lages et milj- og samfunnsregnskap som dokumenterer konsekvensene av bringe Oslo tilbake til 50-tallet.

Politiske bevegelser som med de knappeste valgmarginer bestemmer seg for omgjre Oslo til Pyongyang gjr meg svrt urolig. Et hvert demokratisk menneske forventer i det minste at politikk bygger p fakta, og at konsekvensene kartlegges fr det hele er for seint.

Bilde: Syklist i utkanten av Pyongyang i Nord-Korea.

Fra MDGs Osloprogram 2015 til 2019:



 

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!