hits

september 2016

Revolusjoner norsk bilpolitikk

En bedre miljpolitikk krever at Norge m snu dagens bilpolitikk trill rundt. k veiavgiften, fjern engangsavgiften i fem r og dropp alle uvirksomme avgifter.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hvis vre politiske partier inkludert Venstre (kommer tilbake til Trine Skei Grande senere) mener det minste alvor med dagens allsang "Det grnne skiftet", m det gjres mer enn bare synge. (Siden begrepet dukket opp for frste gang har norsk presse brukt "Det grnne skiftet" 10.710 ganger p trykk).

Feil fokus
Det m derimot vises mot. Et mot som handler om skape rettferdige endringer og som vi tler. Hvis politikerne skal lykkes med noe, br de begynne " straffe" bruk av bil og ikke det eie en bil.
S langt har de grnne kommunistene ftt herje fritt med en politikk og retorikk som handler om plage folk mest mulig, stenge ned norsk oljeproduksjon og parkere bilen for godt. Den slags er selvflgelig bare spryt og ideene synes vre klekket ut over en lunken latte i en bilfri bakgrd p Grnerlkka. P tide og heller parkere MDG for godt.

Tilbake til steinalderen
Bil er viktig, og det er ingen tvil om at bilen har kommet for bli i Norge. Et Norge uten fire hjul vil bringe landet vrt tilbake til 1920-tallet. At bilen har hatt mye si for Norges vekst og fremgang skjnner de aller fleste, og mobilitet er viktig for bde barnefamilier og mbelprodusentene p Vestlandet. Derfor br "de grnne skiftet" innebre en politikk som gjr at enda flere kan eie en bil for lse sine daglige utfordringer innenfor konkrete behov. Skal vi lykkes med det m bilen omskapes til en positiv miljfaktor  og derfor m dagens bilpolitikk snus p hodet.
Kort sagt, vri dagens hplse bilpolitikk uvirksomme avgifter til kostnader knyttet kun til bruk.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
rsavgiften: I dag avkrever Stortinget alle som eier en bil mellom 3135 og 3655 kroner bare for ha en bil stende i garasjen ret rundt. Denne avgiften er trolig langt eldre enn bilen, fordi vre konger i de gode gamledager trengte jo ekteskapspenger til sine prinsesser og da fant man ut at kjerrer og karjoler var det perfekte skatteobjekt. Det burde vre enkelt for miljbevisste politikere innse at denne avgiften har ingen nytte utover skaffe staten lukrative stabile inntekter p rundt tte-ti milliarder i ret.

Engangsavgiften: Dette er intet annet en straffeskatt for nybilkjp. Avgiften er s hinsides hy at bare rett over Svinesundbroen kan vre naboer kjpe samme bil til omtrent halv pris. Staten drar inn rundt 20 milliarder kroner i ret p ndvendigheten kjpe seg en bil. P en annen side gjr denne ekstraregningen for bilkjpere at mange kjrer den samme bilen s lenge det gr, noe som har frt til at vi har en bilpark som ligner p et gamlehjem der gammel bilteknologi fyller vre gater med en forurensing som kunne vrt undvendig. En god lsningen vil vre fjerne engangsavgiften i for eksempel fem r slik at flere kunne kjpe seg nye biler og bli med p "det grnne skiftet".OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bompenger: Nok en avgift som ikke handler om milj, kun en stat som nsker skattlegge befolkningen i alle kriker og kroker. Hvis du m reise fra Oslo til Trondheim avkrever staten deg 325 kroner. Tallene for Kristiansand er 284 kroner og Bergen hele 640 kroner. 

Kostnadsnytralt
Det finnes sikkert flere rariteter innenfor norsk bilpolitikk som med et pennestrk kan fjernes uten at det pvirker miljet et dyt, men skal ting bort s m ogs noe p plass. Det viktigste vil uansett vre at omleggingen av norsk bilpolitikk er s noenlunde kostnadsnytral, men at det alts er bruk av bil som skal koste.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Drivstoff: Helt siden Frp veltet en Willoch-regjering i 1986 p grunn av et forslag om ke bensinavgiften med 42 re literen, har dette vrt en av norsk de varmeste poteter i norsk politikk. I dag betaler bilistene to avgifter per liter drivstoff avhengig av om det fylles diesel eller bensin.
Nettopp her kan modige politikere gjre et grep som handler om at nordmenn vil oppleve det som rettferdig at skattleggingen knyttes til antall kjrte kilometer. At veiavgiften kes med en krone per liter, og eventuelt en gradvis kning videre vil kunne gjre mye godt for miljpolitikken. I 2016 regner staten med at drye 16 milliarder kroner kommer fra drivstoffavgiftene.
betale ut fra faktisk bruk av bil er lettere forst for folk flest sett i lys av argumentene som handler om milj. Samtidig er det en enkel sak bedre pendlefradraget for de som er avhengig av reise med bil for skaffe seg inntekter.

Drivstoffavgiftene i 2016 er som flger:

Drivstoffavgift per liter

 

 

Bensin:

2015

2016

Veiavgift

4,87

4,99

CO2-avgift

0,93

0,97

Diesel:

 

 

Veiavgift

3,36

3,44

CO2-avgift

1,09

1,12

Vingle-Venstre
Jeg tviler ikke p at dette m vre tanker Erna Solbergs regjering har hatt oppe p bordet, men s var det denne Trine Skei Grande da. Selv om hun er forlovet med vr sittende regjering som aktiv jobber for et renere Norge, vil hun og Venstre tydeligvis i sin srinteresse bruke ethvert forslag for alt det er verdt for skaffe seg oppmerksomhet der partiet befinner seg p randen av sperregrensen.
Jeg mistenker sterkt at Venstre kommer til opponere fra sitt bittelille politiske hjrne i norsk politikk mot alt regjeringen legger frem helt til valgkampen er over for skaffe seg kortsiktig oppmerksomhet og synlighet. Og i min verden blir det hele en patetisk parodi, srlig nr jeg leser flgende fra Grandes politiske manifest:
- Miljutfordringene kan lses p demokratisk vis. Kortsiktighet og srinteresser m vike der det er ndvendig, og fre var-prinsippet m ligge til grunn for alle beslutninger.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

 

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!