hits

oktober 2015

Hvor maktsyk er du Raymond?

Norge har sjelden sett en politiker svelge mer kamelkjtt enn den nye byrdsleder Raymond Johansen. Selv ettringer blir n utsatt for Johansens maktbegjr.

Dere hyklere!
Hvis du lurer p hva det betyr " sluke kameler" s er den presise definisjonen:
- Den som svelger en kamel aksepterer en situasjon som blir mer kostbar enn opprinnelig antatt.

Lurer du p hvor utrykket kommer fra s kan du sl opp din bibel i Matteus kapittel 23:
- Ve dere, skriftlrde og fariseere, dere hyklere! Dere gir tiende av mynte og anis og karve, men forsmmer det som veier mer i loven: rettferdighet, barmhjertighet og troskap. Blinde veiledere, som siler bort myggen, men sluker kamelen!


Korthuset raser
At kamelkjtt stod p menyen da Ap, MDG og SV forhandlet om sin byrdsplattform er det ingen tvil om. stanse en modernisering av E18 og gjre Oslo til en bilfiendtlig by har allerede kostet Raymond Johansen mer enn han kunne ane. P sosiale medier blir han latterliggjort, og nr det blir avslrt at hans grnne partner Lan Marie Nguyen Berg velger ta drosje fra NRK til drikkestedet Asylet rett ved T-banestasjonen p Grnland, begynner korthuset rase sammen.

bli fersket for manglende sammenheng mellom liv og lre er noe av det mest alvorlige en politiker utsetter seg for. Troverdigheten forsvinner like raskt som dugg for solen for bde Ap, MDG og SV.

smile pent
Det som allerede n har blitt et buemerke for Oslos nye byrd er at det fatter radikale vedtak uten ha tanke for konsekvens. At Arbeiderpartiet som i mange r har hatt "st kurs" som sitt primre politiske budskap n pner favnen for dagdrmmeriene til MDG svekker Raymond Johansens politiske kapital. Har Johansen latt seg blende av den kritthvite tanngarden til MDG og svelget ukritisk unna for sikre seg byrdsleder-taburetten? Selvflgelig er svaret ja.

De aller minste
Politikere som fremstr uten klokskap og som ikke evner se rekkevidden av sine egne politiske vedtak er Oslo lite tjent med. Bilfritt sentrum viser seg allerede n er et utopisk forslag og Vegdirektoratet med flere har sagt at byrdet kan bare glemme sine bakstreverske planer om E-18. Neste debatt som n tar av er Johansens planer for de aller minste.

Byrdet skal nemlig innfre nattpne barnehager. Heller ikke her har de rdgrnne utredet hva dette innebrer. Nattpent er i utgangspunktet en stor seier for Aleneforeldreforeningen som i lang tid har jobbet aktivt overfor Ap, SV og MDG. Organisasjonen har alltid vrt mlbrer for de som bor alene, srlig skilte kvinner. I desember i fjor fremmet de tre partiene, med bakgrunn i et krav fra Aleneforeldrerforeningen, et privat forslag i bystyresalen om nattpne barnehager og som n skal bli en realitet.http://gulay-kutal.blogspot.no/2014_09_01_archive.html


Ikke svar f
Det hres jo fint ut at aleneforeldre ikke mister jobbmuligheter, fordi kommunen snart tilbyr sovesaler for aldersgruppen ett til fem r. jobbe nattevakt er tydeligvis i den rdgrnne verden en menneskerett, men hvordan kommer dette til se ut i detalj?Se det er det ingen som vet. MDG har ingen id, Arbeiderpartiet videresender sprsml om dette til SV, og SV har ikke svart enn:

1) Er det vanlige barnehager som skal utvide med nattpent, eller er det srskilte nattpne barnehager det blir snakk om?

2) Hva blir pningstiden for nattpen barnehage?

3) Er det etablert en makstid for hvor langt et opphold i barnehage kan vre?

Siden svarene uteblir blir derfor det meste spekulasjoner, men noen fakta kan legges til grunn:

1) Et barn br trolig leveres til den nattpne barnehagen minst en time fr leggetid, derfor er klokken 18.00 et naturlig tidspunkt for de fleste.

2) En nattarbeider starter gjerne rundt 21.00 og runder av vakten klokken 06.00 og sover iallfall frem til 13.00-tiden.


20 timer p sovesal
Tankesmien Skaperkraft forskte i sommer reise en debatt om at de aller minste risikerer opphold p 20 timer hos andre enn mor eller far. I et leserbrev i Bergensavisen skrev tidligere byrd Fillip Rygg flgende:
- Noen vil kanskje si at vken tid sammen med foreldrene her vil bli tilnrmet likt for barn som gr i en ordinr barnehage. Men skal vi bare telle vken tid? Hva med tryggheten foreldrene kan og skal gi til sine barn nr de skal sove, p natten og nr de vkner? Er barna bare noe vi plasserer vekk slik vi kan gjre med dyr, biler og andre gjenstander? Hvem skal vre de viktigste voksenpersonene i livet til vre barn, vikarene som bytter p legge minsten?http://skaperkraft.no/publikasjoner/artikler/artikkel/article/1317151

Den sveiseblinde
Politiske forslag som ikke er konsekvensutredet og drftet i pne debatter vil alltid utgjre en demokratisk fare. Men for en sveiseblind Raymond Johansen som kun higer etter makt, er tydeligvis ikke et godt politisk hndverk frsteprioritet. Derimot er appetitten p kameler tydeligvis ubegrenset.

-----

PS: Etter at dette gikk i trykken sendte SVs Lena Jensen dette svaret p de tre sprsmlene:

- Nattpen barnehage er et tilbud som skal gi foreldre trygghet for at barna blir godt tatt vare mens de m jobbe nattevakter.Vi kommer n til jobbe med utvikle et godt tilbud. Det er mange gode erfaringer hente fra Sverige. Vi tror det er lurt ha barnehager som barna har et fast forhold til og kjenner de ansatte. Det er ogs naturlig at barna er der i foreldrenes arbeidstid, akkurat som i en vanlig barnehage. Vi kommer ikke til lage rigide regler, men er opptatt av lage gode barnehager som er til det beste bde for barn og voksne. I en moderne by fortjener barna at kommunen legger til rette for dem.

Skal Kongen f Oslo sentrum for seg selv?

Mange gleder seg n til f se byrdets komplette navneliste for kjretillatelser i Oslo sentrum og f vite miljgevinstene av et bilfritt Oslo.


De som vant makten i Oslo skal vedta en privatbilfri sone innenfor ring 1 i Oslo. Der bor det drye 1000 personer som fem ganger i uken fr besk av 90.000 personer som skal p jobb. Kongen, stortingspresidenten, hyesterettdommere, stortingsrepresentanter, statsrder, LO-sjefen, forsvarssjefen, biskopen, Norges Bank, bystyret og alle andre skal n bli fratatt retten til kjre i sentrum, uansett om det s er for kjre en 84 r gammel bestemor med tung bagasje til Trondheimstoget p Oslo S.

Tmme sentrum
Veinettet i Oslo sentrum eies av Oslo kommune og forvaltes derfor nesten helt suverent av det sittende flertallet i bystyresalen. Dagens maktregime er n som kjent ferdig med hestehandlingen bak lukkede drer der srlig et miniparti traff blinken.
Det er nykommerne i norsk politikk, Miljpartiet De Grnne (MDG), som er adressat for ideen om tmme Oslo sentrum for biler. I partiprogrammene er det fint lite lese om hvordan bilfritt Oslo skal gjennomfres, men det er viktig f med seg det som er av bilpolitikk.

Bilkrigen
MDG vil at s mange kommuner som mulig stenger sentrum for biler. Tvedestrand, Tnsberg, Trondheim og Troms har med andre ord mye glede seg til hvis "partiformann" Rasmus Hanssen ker sine maktbaser. For MDG i Oslo er bilfritt sentrum bare et virkemiddel i en strre tiltaksplan for redusere biltrafikken i hovedstaden med 33 prosent.


Stenger ned innenfor riksvei 162 (Ring 1).

Tjenestereiser
De grnne kommunistene drmmer om innfre lavutslippsone innenfor Ring 3 fra og med neste r, og trappe dette gradvis opp til et forbud mot fossilbiler innen 2022. Dieselbiler forbys i Oslo p alle dager hvor det er varslet luftforurensing.
Videre er det verdt ta med at partiet vil tilby alle kommuneansatte el-sykkel framfor bil p tjenestereiser, redusere antall fossilbiler og -busser i Oslo med 90% innen 15 r og ke prisen p de kommunale parkeringsplassene i hele Oslo til 70 kroner per time.


Rasmus Hansson p tjenestereise-sykkel.

Ord med i laget?
Men tilbake til bilfritt Oslo. Skal dette konsekvens-utredes? Hvor stor og betydningsfull er miljeffekten? Skal bilfritt ut p nasjonal og lokal hring? De fleste vil nok kunne sttte tanken om at s mange som mulig br ha et ord med i laget fr et spass omfattende tiltak iverksettes i Norge, og at tunge fagfolk br benyttes for alt de er verdt.

Veldig brtt
I MDGs partiprogram str det under tittelen "Et levende demokrati" at "For fremme politisk forpliktelse m de politiske prosessene vre 1) demokratiske,2) inkluderende, 3) gjennomsiktige og 4) tilgjengelige for folk flest." Det er mulig at mange opplever at bilfritt kommer noe brtt p for et raskt vedtak i bystyresalen og de ubesvarte sprsmlene er alt for mange.

For de f?
N er ikke bilfrie soner noe nytt i verdenssammenheng. Paris, Graz og Dubrovnik er bare tre av svrt mange byer som av historiske, miljmessige eller andre hensyn har bilfrie soner, men det br ikke bety at stenge ned en strre del av Oslo for biltrafikk ndvendigvis er en god ide. Dette kan fort bli en god ide for de f og den vil kunne endre livet negativt for de mange.
En slik samfunnsendring br vre begrunnet i store gevinster, i dette tilfellet, miljgevinster. Hva som kommer til skje med svevestv og nitrogendioksidkonsentrasjon innenfor Ring 1 vet jeg ikke, dessuten vet vi ikke hvordan forurensingen er i dag, fordi dette mles ikke i sentrum. Uansett, byrdet br kanskje snart gjre kjent et samfunns- og klimaregnskap for prosjekt bilfritt Oslo sentrum?


Alle biler blir forbudt.

Hvilkens rett?
Hvem skal s f kjre? 100 prosent bilfritt er jo en utopi. Skal kun Kongen f gleden av ha et kfritt sentrum rett utenfor garasjeporten sin p Slottsplassen? Skal fastboende, taxi, varetransport, trafikkgodkjente funksjonshemmede, ikke-godkjente funksjonshemmede, LO-sjefen og biskopen f kjretillatelse? Av de 90.000 som reiser innenfor Ring 1 for jobbe, bruker syv prosent privatbil. Og mange av disse igjen bruker elbil eller hybrid. Hvor stor andel av disse fr fortsette kjre til arbeidet? Mange gleder seg nok til se den komplette listen over hvem som opprettholder sin rett til ferdes i byen med bil.

Les mer om bilfritt her:http://www.osloby.no/politikk/8-sporsmal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-Oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt-8182497.html

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!